Vergeten Auto #73: Nissan 300ZX

Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

Iedereen heeft het tegenwoordig over de Nissan GT-R en over zijn 'kleine broer' de 370Z. In de jaren '80 en '90 werd die 370z voorafgegaan door een reeks ZX-modellen. De 280ZX legde de basis in 1979, opgevolgd door de Nissan 300ZX in 1983. Die modellen waren een verderzetting van de 240Z modelnamen, al wilde men er de X bij om de extra luxe te benadrukken.

Nissan wilde met de 300 ZX namelijk het vuur aan de schenen leggen van de Europese sportwagenbouwers. Met name Porsche kwam in het vizier van de Japanners. Tegelijk wilde Nissan met deze 300 ZX ook een sportief imago uit de grond stampen in Europa, aangezien de Datsun 240Z hier weinig bekendheid genoot.


Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

De eerste generatie kwam er net toen Datsun in Nissan veranderde en kreeg beide badges opgespeld. Hij was beschikbaar in vijf motorversies, waarvan een 2.0 zes-in-lijn en een 2.0 V6 turbo, een 3.0 V6 met enkele en dubbele overhead cam, en een 3.0 V6 turbo. Nissan gebruikte bij beide generaties een structuur waarbij de aandrijving op de achterwielen gebeurde. In Europa bracht de 300ZX 241 pk voort, dankzij de Nismo camshafts. alle turbomodellen onderscheidden zich verder door een lagere voorspoiler en aparte achterspoiler. Als onderstel gebruikte Nissan een doorontwikkeld platform van de 280ZX, met onafhankelijke ophanging, iets wat de wegligging verbeterde. De 300ZX lijkt ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, met een optionele dual tone lak die kon concurreren met die van de plaatselijke muscle cars.

Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

De tweede generatie (Z32) volgde in 1989 en kreeg twee motorisaties; de eerste had een atmosferische 3.0 V6, de andere een 3.0 V6 twinturbo. Het enige dat hetzelfde bleef aan de vorige generatie was de cilinderinhoud, verder vernieuwden de ingenieurs zowat alles aan de motor, zodat die een vermogen van zowat 222 pk kreeg in atmosferische versie en goed 300 pk in twin (Garrett) turbo. Dat zijn cijfers die vandaag nog steeds geen mal figuur slaan, de Nissan 300 ZX haalde dan ook een 0-100 in minder dan zes seconden. Tegelijk toonde de Nissan 300 ZX zich een comfortabele cruiser waarmee je lekker langs de boulevards kon flaneren. Nissan maakte er ook een T-bar convertible van, zodat je in Targa-stijl van de open hemel kon genieten na het verwijderen van de dakpanelen. De wagen bleek dan ook naar de zin van vele kopers, en als er dan al klachten waren, dan ging het om het hoge gewicht van de wagen (1.530 kg in het geval van de tweezits twin-turbo) en de dure techniek van de wagen. Naast de coupé en de T-top werd ook een Convertible gebouwd, waarmee Nissan - vooral in Amerika - de status van GT cruiser wilde benadrukken voor dit model.

Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

De Nissan 300 ZX werd ook ingezet in races. Zo draaide hij een tijdje mee in de IMSA GT Championship en haalde hij in 1986 ook een overwinning in de Trans Am reeksen. Nissan liet ook een 300ZX afgeleide deelnemen aan de 24h du Mans, met een klassewinst in de GTS-1 klasse en een vijfde plaats in de algemene rangschikking in 1994.

Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

De Nissan 300 ZX was niet alleen populair bij tuners, rappers en pooiers, ook in racegames werd duchtig gebruik gemaakt van de 300 ZX; Zo figureerde hij in Ridge racer en kon je ook gebruik maken van de diensten van een 300ZX in Gran Turismo of Forza Motorsport.

Vergeten auto #73: Nissan 300ZX

Tegenwoordig moet je op onze markt goed zoeken naar een 300ZX. Die van de tweede generatie zijn nog enigszins vindbaar, de eerste reeksen zijn dat amper. Vind je er toch eentje, reken dan op een mooie 10.000 euro om hem te kunnen kopen. Weet wel dat je dan een wagen aankoopt die ook vandaag nog goed meekan met de snellere berlines van deze wereld en dat je een hele hoop bekijks zal hebben.

Auteur: Sven
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Yvesw 12:29
afbeelding van Yvesw

Leuk stukje! De sec. Gen Twin Turbo blijft inderdaad een hemels gebakje. Spijtig dat ons -durf iets aanpassen en we schieten je dood- Belgenland het een zeer onaantrekkelijke wagen heeft gemaakt. Moest ik in Amerika wonen en in het Tjoenings/streetrace circuit zitten, hij kreeg mijn liefde en zorg om al die Supra's naar huis te rijden.

Techno Patat 16:21
afbeelding van Techno Patat

Er stond zo een twin turbo in Tielt toen ik naar de orthodontist moest gaan! Ik moest er dan altijd langs wandelen! En echt elke keer keek ik om, al kende ik niets van auto's! Maar die Twin Turbo badge deed wonderen :D!

Mesoerrie 20:49
afbeelding van Mesoerrie

Erg vette auto, en idd wat vergeten.

Al heeft de Supra nog altijd mijn voorkeur, ik zou Yves mij nog wel eens naar huis willen zien rijden, haha

Yvesw 21:16
afbeelding van Yvesw

@Messer: Onderschat die 300ZX niet jongeman ;)
http://www.youtube.com/watch?v=0xn8w4Po5Ww

B4 21:46
afbeelding van B4

Waren er ook geen prototype's van de 2de generatie met een stalen dak en met een ingeklapte roll-beugel? Dacht zelfs dat die even in de Japanse catalogus stonden...

Sven 23:33
afbeelding van Sven

Dat klopt, de 300ZX ASC hardtop Convertible Concept, zoals deze: https://autofans.be/sites/default/files/media/merken/nissan/anderefotos/ni300zx01.jpg , de wagen heeft nog op eBay gestaan, voor zowat 62.000 dollar. Hij zou nooit in productie gegaan zijn. ASC heeft nadien nog de 3000 GT Spider voor Mitsubishi gebouwd, om het even bij dat soort onderbeminde wagens te houden.

Mesoerrie 18:40
afbeelding van Mesoerrie

En wat ook wel leuk is om te weten is dat de 2+2 coupe en de 2 zitter een verschillende wielbasis hebben. Zowel bij de Z31 als de Z32. En als ik me niet vergis heeft de Z32 twinturbo ook achterwielbesturing.

Mesoerrie 18:45
afbeelding van Mesoerrie

@ Yves: pfff don't care eigenlijk. Ik kan dit :D
http://www.youtube.com/watch?v=r2XTEPen0Ow&feature=related

alain 15:04
afbeelding van alain

ik heb een 300zx maar hij verliest een klein beetje olie.daarom ben ik op zoek naar iemand die er iets van kent

dess 23:42
afbeelding van dess

beetje laat, maar als je een 300 hebt moet je in Europa naar 300ZX specialist DTA-Motorsport. (NL).

Ritzen Georges 14:26
afbeelding van Ritzen Georges

hallo, ben miss wat laat maar ben een 300 ZX aan't restorr
en zal nu na 5 jaar klaar zijn met zo'n 1000 foto's en vele werk uren , als ik je ergens mee kan helpen graag.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws