Vergeten auto #76: Toyota Celica Cruising Deck Concept

Toyota viert dit jaar haar 75 jarig bestaan en daarom pikken we er een aparte concept car van de Japanners uit. De Celica Cruising Deck is een spielerei van het Toyota van eind jaren '90.

In 1999 stelde Toyota op de Tokyo Motor Show een 2+2+2 coupé voor. Een vreemd concept, al belichaamde die ook drie thema's waarvan Toyota vond dat een sportwagen moest voorzien zijn; stijl, vermogen en betaalbaarheid.

"Driving should be fun, and this car screams fun in the sun," zo stelde Tadashi Nakagawa, hoofd van de designafdeling destijds. Dat mag je letterlijk nemen, want de wagen was, behalve een aanhangwagen, uitgerust met een rumble seat (ook wel dicky seat genoemd). Die was vooral populair in de jaren '20 en is misschien wel het bekendst uit de Ford Model A en de Bugatti Type 55. Oorspronkelijk deed de rumble seat dienst als een zetel voor bedienden.

Toyota Celica Cruising Deck (vergeten auto)

Toyota zag de achterbank echter niet als een bediendenbank. De designers zorgden ervoor dat wie dat wenste, de achterbank kon uitrekken tot net onder de dikke spoiler, zodat een ligzetel waar zonnekloppers wel weg mee zouden weten. De hoofdsteunen konden dan weggeklapt worden onder de spoiler. Tegelijk was de Celica Cruising Deck ook voorzien van de nodige veiligheidsgordels, zodat de achterste passagiers veilig vervoerd konden worden. Werd ze niet omgevormd, dan was de wagen een soort van pick up. De kofferklep opende zijdelings, zoals bij een terreinwagen. Dat zorgde ervoor dat grote zaken makkelijk in de laadbak konden worden geschoven.

Toyota Celica Cruising Deck (vergeten auto)

Onder de kap van de Celica Cruising Deck was er weinig extra creativiteit. De ingenieurs kozen voor een 1.8 Twin Cam benzinemotor met 187 pk. Die vond je destijds ook terug in de serie-Celica.

Voor de gein bouwde men ook een aanhangwagen waar een waterski op paste. Zo werd het vrijetijdskarakter van deze concept car extra in de verf gezet.

Toyota Celica Cruising Deck (vergeten auto)

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Wim 11:27
afbeelding van Wim

ideale zomer-watersport kar :)

Quin 11:58
afbeelding van Quin

Geweldig concept :). Heeft deze de conceptfase overleefd eigenlijk of is het bij deze one-off gebleven?

Sven 14:07
afbeelding van Sven

het was eerder als show car bedoeld dan als productiewagen, dus het is bij die ene gebleven :)

Yvesw 12:03
afbeelding van Yvesw

Lang leve de foute jaren 90 :-)

duckje 12:50
afbeelding van duckje

heb jij hem al ooit op de weg gezien quin?

ik toch niet.

Wim 12:54
afbeelding van Wim

is one-off, wat mij opvalt is dat Celica's in het algemeen uit het straatbeeld verdwenen zijn

Kevin300 14:52
afbeelding van Kevin300

Super idee eigelijk. Ziet er ook leuk uit. Ma to good to be true

Mesoerrie 16:14
afbeelding van Mesoerrie

Prachtig :D wist hier zelfs niets van.
Wel vreemd dat die 1.8 'maar' 187pk heeft. De normale 1.8 VVT-i heeft 143pk, en de 1.8 VVTL-i heeft er 192 (die in de T-sport versie lag). Ik vermoed dat het kleine verschil te maken heeft met DIN PK, BHP, HP en weet ik veel welke verschillende type pk's er allemaal zijn...?

En Celica's zie je idd steeds minder in het straatbeeld, en als je al een tegenkomt is het meestal type "tuning is not a crime"... Jammer want ik vind het wel een knap gelijnde wagen. Denk dat er veel de hothatch ontdekt hebben? Of veel vorige eigenaars zijn papa geworden. En krijg zoiets ook maar eens verzekerd als jonge kerel zonder een maandloon op tafel te moeten leggen... ondanks de relatief bescheiden 143 pk's

Quin 16:45
afbeelding van Quin

Duckje: ik heb ook nog nooit een Bugatti Veyron op de weg gezien. Dat wil niet zeggen dat ze ze dan niet produceren, hé ;-).

Yvesw 19:41
afbeelding van Yvesw

Ik denk dat ze uit het straatbeeld zijn weggeraakt omdat het een onaantrekkelijke wagen is. Het is een strak gelijnde coupe, die bedoelt is als echte rijderswagen... Maar wel met FWD en "maar" een 1.8.
Hij is imo gewoon niet aantrekkelijk op de 2dehandsmarkt. Ze kosten in goede staat nog altijd rond de 6000 euro en dan heb je een -zoals Messoerie zegt voor jongeren- onverzekerbare wagen met FWD die er uit ziet of hij gaat 10x sneller dan hij eigenlijk is.

Voor 6000 euro heb je trouwens een Swift Sport, MX5, TT 3.2 Quattro, etc etc... Dan is de keuze toch snel gemaakt?

Voor mij blijft de Celica de foutste Toyota van eind '90 begin 2000. Ze hadden er zo veel meer mee kunnen doen (4WD, turbo, Rally). Maar ze besloten het -net zoals met de MR2- op veilig te spelen...

Trouwens: Die "Celica in goede staat" ben ik ook niet helemaal van overtuigd...
http://www.autozone.be/toyota-celica-1.8i-vvt-i-16v-s-te-koop/auto-4249522

Mesoerrie 20:11
afbeelding van Mesoerrie

haha Yves, ik wilde ook dezelfde posten nadat ik even de markt verkend had :p
verschrikkelijk toch...
allé wie vindt dat nu mooi, maar ook, welke firma maakt zoiets ?

B4 20:47
afbeelding van B4

Ja, de foute jaren '90 toen de Japanners met nog leuke concept-cars op de markt kwamen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws