Vergeten Auto #85: Edonis V12

Edonis V12 (vergeten auto)

De naam Edonis zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen. De Edonis V12 is gebaseerd op de Bugatti EB 110, daar zullen al meer mensen van gehoord hebben, toch?

Toen Bugatti in de jaren '90 wat succes kende met de EB 110, wilde het merk meer. Men wilde de vierdeurs EB 112 gaan bouwen en deed daarvoor een overmoedig bod op Lotus. Financiële problemen waren het gevolg en uiteindelijk leidde dat in 1995 zelfs tot het bankroet van het bedrijf. Dauer kocht de onafgewerkte EB 110 exemplaren en de onderdelen, de overblijvende chassis gingen naar B Engineering, het bedrijf dat later de Edonis V12 bouwde.

Edonis V12 (vergeten auto)

B Engineering was een bedrijfje dat werd opgericht door een aantal ex-werknemers van Bugatti. Dat was goed voor de know how. De Edonis werd dan ook geen kopie van de Bugatti EB 110. De hele structuur van de wagen werd herwerkt. Enkel de basis doet nog denken aan de Bugatti, al gooiden de ingenieurs van B Engineering er wel de vierwielaandrijving onderuit. Dat zorgde voor een gewichtsbesparing van 70 kg, waardoor de wagen aftikte op 1.500 kg. Die ingenieurs waren niet van de minste, met Jean-Marc Borel als teamleader, hij was de tweede grote man bij Bugatti. Nicola Materazzi was technisch directeur, hij verdiende zijn sporen bij Ferrari en Maserati en in de Formule 1.

Edonis V12 (vergeten auto)

De motor uit de Bugatti EB 110 werd wel overgenomen. Het ging om een enorme 3.5 V12, voorzien van vier kleine turbochargers. Voor de Edonis werd de cilinderinhoud op 3.760 cc gebracht en werden twee grotere turbo's geplaatst. Het vermogen steeg daardoor van 602 naar 671 pk, het koppel ging van 650 naar 735 Nm. Dankzij de erg goede pk/gewicht en pk/cc verhouding haalde de Edonis v12 een topsnelheid van 365 km/u (getest op de piste van Nardo, Italië), de 0-100 km/u bereikte je in slechts 3,9 seconden. De carrosserie bestond uit handgeklopt aluminium en kreeg een drag coefficient van 0.32. Het hoge vermogen zorgde voor kopzorgen bij de ontwikkeling, want de wagen was een stuk instabieler dan de EB 110 waar hij van afstamde. Het kostte vier prototypes om hem op punt te krijgen.

Edonis V12 (vergeten auto)

Betalen kan je zo'n ding niet. B Engineering vroeg zowat 760.000 euro voor een Edonis V12. Men bouwde er ook slechts 21 exemplaren van, omdat het 'een wagen voor de 21e eeuw' was. Als je met zulke grote bedragen omgaat kan je zulke vreemde hersenkronkels volgen, zullen we maar denken.

Edonis V12 (vergeten auto)

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Karel 12:49
afbeelding van Karel

Bedankt - aangenaam stukje om lezen :) Had geen idee dat er nog leven was geweest na de EB 110.

Techno Patat 13:23
afbeelding van Techno Patat

Deze was niet vergeten, dee was gewoon onbekend bij mij! Weer veel bijgeleerd!

Yvesw 15:18
afbeelding van Yvesw

Extreem op een, euhm, extreem niveau. :-)
Wel gek dat ze de vierwielaandrijving er uit kegelen om dan wel het vermogen - en koppel - op te krikken. Geen wonder dat ze hem niet stabiel kregen. Kostenplaatje had misschien zelfs goedkoper kunnen zijn als ze de 4WD er in hadden gelaten. Nu moesten ze op 21 wagens vier prototypes terug verdienen.

Swat, een zeer knap verhaal in de autosector, maar de originele EB110 was meer dan goed genoeg. De vraag is, waar staan die 21 Edonissen?

Pieter A. 16:24
afbeelding van Pieter A.

En of er nog wel 21 zijn, ik vermoed dat er al wel is eentje gesneuveld is.

Yvesw 17:09
afbeelding van Yvesw

"Eentje" lijkt me dan nog een understatement :-)

Mesoerrie 18:27
afbeelding van Mesoerrie

had er ook nog nooit van gehoord, maar wat een lelijk ding

Z4QP-RIK 00:22
afbeelding van Z4QP-RIK

Een verslag van mijn bezoek in 2008.

B-Engineering,mogelijks klinkt de naam Edonis iets bekender bij de liefhebbers.
Dit merk werd op 1 januari 2001 voorgesteld als de eerste auto van het nieuwe millenium.De bedoeling was om op basis van chassis die overgekocht werden bij Bugatti hun eigen sportwagen te bouwen in een toepasselijke oplage van 21 stuks.

Eerst waren we er gewoon langsgereden omdat er bijna geen huisnrs te zien waren.
Toen we de straat nog eens afreden,zag ik iemand lopen en vraag die man of hij dat adres kent,blijkt dat we er gewoon boenk op zitten.
Later blijkt dat die gast de "testrijder" aka "mecanas" is bij Edonis.

Alles ziet er nogal slordig en ambachtelijk uit,maar wat er hier binnen staat!!!
Ik had via via vernomen dat ze naast het Edonis verhaal ook onderhoud van EB110´s doen maar blijkbaar doen ze zelfs volledige restauraties.
Van de 21 geplande Edonisen,zijn er nu 7 jaar later blijkbaar nog maar een 3-tal gebouwd.
En ik vrees echt dat ze aan dit tempo en aan het tempo dat ze daar aan het werken waren die 21 nooit gaan halen.
Ik denk zelfs dat ze niet eens genoeg chasis hebben,of ze moeten ze goed verborgen hebben.
Desondanks vertelde die atelierverantwoordelijke dat ze met een "facelift" van de Edonis bezig waren.Een facelift van een wagen waarvan er slechts 3 bestaan.
Ik denk zelfs dat de 2 wagens in het atelier daarbij horen.De ene bijna volledig uit elkaar,de andere compleet,maar blijkbaar proberen ze er toch de nieuwe look op uit.
De man was dan ook wat trots om het nieuwe neusstuk en de vernieuwde kont te tonen.

Toen Bugatti in 1995 over de kop ging kocht ook Douer een deel van de stock over om onder eigen naam nog enkele 110SS te bouwen.

Wat deze gasten hier uit de fabriek meegenomen hebben is nog iets anders.

De stichters van B-Engineering waren werkzaam bij Bugatti,toen de boel dus failliet ging waren er voor 2 wagens die nog niet geproduceerd waren,wel reeds documenten opgemaakt.

Deze zijn in handen van B-Eng. en momenteel zijn ze begonnen aan de voorlaatste EB110SuperSport,13 jaar nadat de fabriek de deuren sloot.
De toekomstige eigenaar is een Argentijn,hopelijk wacht die al niet van in ´95 op zijn wagen.

Voor het versag met fotos; http://www.autoforum.be/showthread.php?30724-ITALIAN-JOB-by-ICEFARMER-de...

Quin 13:16
afbeelding van Quin

Sad Edonis is sad :(. Wat een treurige koplampen, zeg.

alessio 23:54
afbeelding van alessio

sorry maar het lijkt op mattel speelgoed en niet op een hypercar!

en ze is niet eens goed. drag coefficient van mn fiat punto mk1 = 0,29 van mn golf mk2 0,34 waar waren ze mee bezig ?
een 4 wiel aangedreven platform dat ontwikkeld is om door 4 wielen aangedreven te worden om te bouwen tot 2 wd = niet goed!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws