Ooit gehoord van Audi's Ace of Spades? Waarschijnlijk niet. Doet Asso di Picche wel een belletje rinkelen? Dan mag je jezelf gerust Audi-fiel noemen want deze concept car bevindt zich in de schaduw van Audi's geschiedenis.
En eigenlijk is daar geen reden toe. De wagen werd gebouwd in 1973. Het was een samenwerking tussen het merk met de vier ringen, koetswerkbouwer Karmann en designer Giugiaro. Audi kende op dat moment een doorstart nadat het van de ondergang werd gered door Volkswagen. De samenwerking met Giugiaro en Karmann zorgde voor een mooie basis voor andere werken in de toekomst. De bedoeling was eigenlijk dat ook deze concept car een productieversie zou kennen maar het ontwerp werd afgeketst.
Wel herkennen we designkenmerken die in latere Audi's - en ook in de Volkswagen Scirocco - terugkwamen. Rechte lijnen en scherpe hoeken waren eigen aan Giugiaro's design destijds en twee gelijkzijdige driehoeken domineren het profiel van de auto. Onder de kap zat een viercilindermotor uit de Audi 80 van de eerste generatie. Die werd langsgemonteerd omdat hij anders niet paste in het concept.
Binnenin verwerkten de ontwerpers een cilindrische display en werden handtasachtige bergvakken op de deuren geplaatst, de zetelhoezen waren afneembaar.
Na de Asso di Piccho werden nog twee Asso-modellen gebouwd, een BMW (Asso di Quadri, ofte Ruiten Aas) en een Isuzu (Asso di Piazza, of Klaveren Aas). Over die BMW meer in onze volgende Vergeten Auto.
Tegenwoordig is Karmann onderdeel van Volkswagen, ook hier werd de constructeur door VW gered van bankroet. Giugiaro zette met Italdesign een designstudio op en die laatste werd onlangs door het VW-concern overgenomen.
En om er even voor te zorgen dat je hem niet vergeet, gooien we er deze van Mötorhead achterna.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden