Vergeten Auto #91: BMW Asso di Quadri (Italdesign)

Zoals we vorige week vermeldden, had Giugiaro nog wat andere kaarten in zijn mouw zitten. De Asso di Quadri (Ruiten Aas) was wat hij tekende voor BMW in de jaren '70.

De vormentaal week niet zo heel veel af van de Asso di Picche die hij voor Audi maakte. Toch zien we dat de wagen iets ronder oogt, iets wat later ook terugkwam in de tweede generatie Volkswagen Scirocco. Met de rondere vormen stapte Giugiaro af van het hoekige design dat modellen als de Volkswagen Golf Mk I zo bekend maakten.


bmw-karmann-asso-di-quadri-italdesign

Als basis werd een chassis van de BMW 320 gebruikt. Ook hier werd gekozen voor een tweeliter viercilinder benzinemotor, goed voor 110 pk. Daarmee reed hij in een goeie 13 seconden naar de 100 km/u. De auto werd achterwielaangedreven.

bmw-karmann-asso-di-quadri-italdesign

massief en rond

De voorzijde van de wagen werd praktisch een monoliet, bumper en koplampgeheel werden in een zwarte polycarbonaat vorm gegoten. Daarmee had de voorzijde wat weg van de latere M1. Ook achteraan herkennen we in de afgeronde achterpartij wat van de M1, al kan dat liggen aan de karakteristieke lichtblokken die de 320 in die tijd ook gebruikte. Zet je er een Scirocco Mk II naast, dan is de relatie trouwens ook overduidelijk.

bmw-karmann-asso-di-quadri-italdesign

In het interieur krijg je een comfortabele indruk, al drukt Giugiaro niet zo hard zijn stempel als in de Asso di Picche.

De derde auto in de kaartenreeks van Giugiaro was de Asso di Piazza, Klaveren Aas. Dat werd een Isuzu en deze wagen werd later door Holden in productie gebracht, zij het vooral in Australië van 1986 tot 1987.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Nathan 16:39
afbeelding van Nathan

Ik ben wel een fan van de uitlaten! En de M1 voorkant is heel duidelijk :)

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws