Vergeten Auto #99: Renault 11 Turbo

renault-r11_turbo-vergeten-auto

In de jaren '80 keken veel constructeurs met afgunst naar Volkswagen. Daar hadden ze de Golf in het gamma, met een dikke GTI als topvariant. Bij Renault lanceerden ze daarom de R 11 Turbo in 1983.

En eigenlijk voerden ze niet alleen de R 11 Turbo door, ook van de R 9 kwam er een Turbo-variant, al was die minder gegeerd hoewel ze beiden op hetzelfde chassis stonden en dezelfde motor doorvoerden.

sportverleden

De motorisaties van de R 9 en 11 Turbo waren niet van de nieuwste generatie. Als basis werden motoren van de 'Cléon-Fonte' familie gebruikt, een motorenfamilie die door Renault werd ontwikkeld in de jaren '60. Het waren performance-motoren die in de sportieve modellen werden gebruikt, zo vind je ze terug in de Alpine A110, de R8 Gordini en de R5 Turbo in alle fases.

renault-r11_turbo-vergeten-auto

Voor de R11 Turbo werd een versie gebruikt met 1.397 cc. Renault monteerde een laterale nokkenas en gaf hem ook een Garett-Turbo. Daarmee was de R11 Turbo goed voor 105 pk in eerste instantie, later werd dat 115 pk. In tegenstelling tot de R5 Turbo was de R11 meer op comfort gericht. In rallyversie was er wel 220 pk uit te halen.

citroën-verleden

Het design van de R11 is opvallend. Waar de R9 de brave sedanvormen aanneemt, is de R11 een hatchback met een volledig glazen kofferklep. Het kofferraam plooit ook rond de zijkanten. Vooraan kreeg je een Amerikaans ogend design, met vierkante koplampen, in de Turbo-versie werden dat zelfs dubbele koplampen. Verantwoordelijk voor dat design was Robert Opron, die je kan kennen van allerlei Citroën-ontwerpen zoals dat van de SM, de CX of de GSA. Ook bij Renault was hij aan de slag, tussen 1975 en 1985 ontwierp hij daar onder meer ook de R 25 en de Fuego.

renault-r11_turbo-vergeten-auto

De productie van de R11 eindigde in 1989, wat hem tegenwoordig tot oldtimer maakt, met een gunstiger BIV-regeling. Toch mag je goed zoeken vooraleer je een R11 Turbo vindt, want erg veel zijn ze destijds niet verkocht. Voor een R9 Turbo ben je er helemaal aan voor de moeite, die zijn echt een zeldzaamheid. Vind je er toch een, dan varieert de prijs enorm tussen de 1.500 en de 5.000 euro. Let bij de zoektocht vooral op het respecteren van de onderhoudsintervallen want wie dat niet deed, heeft verhoogde kans op joint de culasse of een kapotte turbo.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:53
afbeelding van Techno Patat

Vergeten? Damd, ik vraag me echt af uit welke catacomben je deze gehaald hebt! Nog nooit ma echt nog nooit van gehoord :p!

Kenny 21:24
afbeelding van Kenny

Idem hier. Hoewel de R11 me nogal doet denken aan de ook niet zo populaire 309 GTI.
Weer wat bijgeleerd ;-).

kevo 21:58
afbeelding van kevo

In tegenstelling tot wat er in het artikel staat, hadden al pre facelift modellen de dubbele koplampen. Na de facelift kregen ze allemaal grote enkele koplampen.
Uiteraard kent iedereen de R11 uit "A view to a kill", waarin Roger Moore, alias James Bond, in een Parijse achtervolgingsscene een R11 letterlijk in stukken vaneen rijdt.

Alain 08:01
afbeelding van Alain

Mijn eerste scheurijzer, waanzinnig veel fun met gehad, niet ongelooflijk snel maar wat een plezier om er mee te ( leren ) rijden, damn wat gaat de tijd vooruit :-)

Uw reactie