
In 1984 lanceerde SEAT de Ibiza, en omdat dat dit jaar 30 jaar geleden is, gingen wij op zoek naar een vergeten versie van die Ibiza. Wist je dat op basis van dat model een zevenzits-MPV werd ontwikkeld?
Na de lancering van de Ibiza in 1984 vond Emelba het een goed idee om een monovolume op basis van dit model te maken, de Emelba Siete, 'siete' is Spaans voor 'zeven'. Tot op dat moment waren er enkel de Europese Renault Espace en de Amerikaanse Chrysler Voyager die dit concept gebruikten.
coachbuilt
Emelba was een Spaans carrosseriebouwer die eerder ook van de SEAT Panda een bestelwagen en een Pausmobiel maakte. Dat ze dus met een zevenpersoonsvariant van de SEAT Ibiza op de proppen kwamen was niet helemaal onlogisch. Emelba maakte gebruik van een 30 cm verlengd platform van de SEAT Ibiza, een platform dat dan weer gebaseerd was op dat van de SEAT Ronda, een afgeleide van de Fiat Ritmo. Volg je nog?

54 of 85 pk
Omwille van die extra ruimte en het vervoeren van extra personen werd de achteras verstevigd, terwijl toch gebruik werd gemaakt van de motoren die SEAT in de Ibiza legde. Als dusdanig was er een 1.5 benzinemotor met 85 pk en een 1.7 diesel met 54 pk. De benzinemotor was het aangenaamst om mee te rijden, vooral vanwege zijn hogere vermogen. Er werd gepocht met een topsnelheid van 160 km/u.

pivoteren
Binnenin was de Emelba Siete luxueuzer dan je van een SEAT-afgeleide uit die tijd zou verwachten. Hij beschikte over pivoterende voorzetels en de achterbanken waren wegklapbaar of uitneembaar. Ook had hij getinte ruiten, een airco-installatie en een radio.
Over het aantal geproduceerde exemplaren van de Emelba Siete bestaat wat onduidelijkheid. Eén bron heeft het over 9 exemplaren, anderen hebben het over zeven stuks, waarvan vijf prototypes. Vast staat dat het bedrijf failliet ging nog voor de Siete een publiek kon aanspreken.

te vroeg gegaan
De bedoeling was dat de Emelba Siete werd ingeschreven voor een gunning voor de taxi-bediening van de Olympische Spelen in 1992. Als ze die wedstrijd zouden winnen, zouden ze 11.000 exemplaren kunnen publiceren. Het zou vrij waarschijnlijk zijn dat de wedstrijd werd gewonnen door de Spaanse monovolume maar het lot besliste er anders over. De wedstrijd ging niet door en Emelba bleef met lege handen achter.

Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden