Mercedes AA Vision: Mercedes stapte 25 jaar geleden het SUV-tijdperk in

Deze maand is het 25 jaar geleden dat Mercedes het SUV-tijdperk in stapte. Met de voorstelling van de AA Vision verandert Mercedes de kijk van het publiek op de terreinwagen.

Tegenwoordig is er geen enkel merk dat geen crossover of SUV in het gamma heeft staan, van Dacia tot Bentley. Dat was 25 jaar geleden wel anders, want behalve de bonkige Mercedes G-Klasse en consoorten of de Nissan Patrol met zijn blazende turbo en zijn Japanse vrienden had de gewone klant niks te zoeken in het segment van de 4x4 terreinwagens.

nieuwe luxe

Net zoals Range Rover de luxueuze kant van haar terreinwagen inzag in de jaren 90, zo ook erkende Mercedes in die periode dat er een markt was voor een luxueuze versie van de G-Klasse. In 1991 ging Mercedes op zoek naar een opvolger voor de G-Klasse die toen al 11 jaar in dienst was. Een samenwerking met Mitsubishi sprong uiteindelijk toch af, geen Mercedes op Pajero-basis dus.

In 1993 werd de eerste basis gelegd voor wat de M-Klasse zou worden, in januari 1996 stond de AA Vision te blinken op de stand van het autosalon in Detroit. De AA Vision-benaming was afgeleid van "All Activity Vehicle". Onderstaande foto is er eentje van de concept car in Genève in hetzelfde jaar.

In de concept car kan je al heel duidelijk de lijnen van de latere M-Klasse zien, de SUV die Mercedes vanaf 1997 op de markt bracht. Toch had hij het reservewiel achterop, op de productieversie was dat een optie. Ook werden op de productieversie de golvende lijnen een stuk scherper uitgewerkt en verdwenen de gechromeerde dubbele uitlaten.

amerikaanse bouw

De voorstelling van de AA Vision in Detroit was geen toeval, Mercedes voorzag namelijk een grote markt voor dit soort voertuig in de USA. Zo groot zelfs, dat ze een nieuwe productiefaciliteit in Alabama opzetten. Na een moeilijke start met wat technische problemen op de M-Klasse bleek het een schot in de roos. Extra promo was er voor de terreinwagen door de film Jurassic Park, waarin de wagen opduikt De M-Klasse, die sinds 2015 als GLE door het leven gaat, verkocht als zoete broodjes en is tot vandaag al meer dan 2 miljoen keer verkocht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie