Vergeten auto #4: Fiat Coupé

De jaren negentig stonden bekend om de nieuwe muziekstijlen, nieuwe kledingstijlen en de Fiat Coupé! Fiat was ooit een sportief merk, het kwam zelfs met een Coupé op de proppen. De dag van vandaag is de Fiat Coupé zogoed als uit het straatbeeld verdwenen en praktisch vergeten. Reden genoeg om hem deze week te bespreken.

De Fiat Coupé is een leuke, sportieve Fiat die in 1993 werd voorgesteld op het autosalon van Brussel. Nadat Fiat samen met Chris Bangle (nu juist ex-ontwerper bij BMW) en Pininfarina aan tafel zat, ontstond dus de Coupé. Het uiterlijk werd door Chris Bangle getekend en Pininfarina mocht het interieur op zich nemen.

 

Zoals het elk sportmodel betaamt was de Fiat Coupé ook in een Limited Edition verkrijgbaar. Het model was in 5 speciale verschillende kleuren leverbaar, waaronder een goed opvallende Ferrari-rood kleur. De wagen liet zich ook onderscheidden door zijn rode Bremdo remmen, een startknop, speciaal gemaakte Recaro stoelen,.... In eerste instantie was het de bedoeling dat Fiat maar 300 exemplaren van de Limited Edition ging bouwen, maar uiteindelijk werden het er 1.400 stuks. De eerste 300 eigenaren waren hier niet mee opgezet en de Limited Edition verloor dan ook een heel deel van zijn exclusiviteitswaarde. De eerste persoon die zijn Limited Edition kreeg was niemand minder dan ex- formule 1 piloot Michael Schumacher.

Fiat zorgde voor deze bloedmooie coupé natuurlijk ook voor de nodige motorisaties, waardoor het een echte snelheidsduivel werd. De Fiat Coupé was verkrijgbaar met een 1.8 16V, 2.0 16V, 2 verschillende versies van de 2.0 20V, 2.0 16V Turbo en als kers op de taart de 2.0 20V turbo. De 2.0 20V Turbo trok in 6.5 seconden op naar 100km/h. Niet mis dus voor een wagen die al dateerde uit 1993.

 

Naarmate de jaren vorderden, gingen er minder en minder exemplaren over de toonbank. Fiat ging zeker door de rode wanneer Ford met zijn Cougar in 1998 voor een concurrent zorgde. Vanaf 1998 ging het dan ook bergaf met de Fiat Coupé. De auto begon al wat ouderdomsverschijnselen te krijgen, werd ingehaald door de concurrentie,... Fiat kwam dan ook met een milde facelift waardoor de voorlichten wat meer ophelderden. Niets mocht baten en Fiat zag zijn verkopen voor de Coupé nog steeds zakken. De doodsteek voor de Fiat Coupé was dat Peugeot vlak na Ford met zijn Peugeot 406 coupé kwam. In 1999 kreeg men dan ook maar 2.357 stuks verkocht.

gele fiat coupe

Uiteindelijk werd in september 2000 de stekker uit de Fiat Coupé getrokken en bleef het productieaantal op 72.762 exemplaren staan.

Reclamespot Fiat Coupé:

Tijdstip: 00:54
Auteur: citrofiel evil twin
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Joeri 09:01
afbeelding van Joeri

Ik ben blij dat hij bijna vergeten was, kon me op geen enkel vlak bekoren

jos 18:37
afbeelding van jos

heb er veel plezier aan beleeft zeker mijn turbo
veel bmw mijn embleem laten zien van achter

Tom 09:44
afbeelding van Tom

Deze wagen heeft zo zijn charmes wel vind ik.
1 van de betere Bangles !

fastatje 00:26
afbeelding van fastatje

Diegene die ´m niet echt kennen zijn er ook niet aan besteed, zo ook de tyrannosaurus ..... allang uitgestorven, de geblazen coupé´s zijn een traktatie om te rijden, maar niet voor iedereen weggelegd. z´n tijd heeeeel ver vooruit ook op vlak van veiligheid (wie had er in 1993 Airbags, gordelspanners, abs enz?? je moet wel heel beperkt ontwikkeld zijn als dit soort zaken over het hoofd ziet en ongenuanceerd deze poor man´s ferrari verguist.
Probeer het eens!!!

Anonieme gebruiker 23:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

Respect voor de anonieme gebruiker!

Ik heb zelf een Coupe 1.8 16v uit 1999 (met een Fiat barchetta blok) en ik heb dagelijks plezier van het model, de rijeigenschappen, het design en de best behoorlijke prestaties (vergeet niet dat de 1.8 16v de instapper is, wel 131 pk!) Volgende auto wordt dan ook een Coupe 2.0 20v Turbo, al dan niet in een Limited Edition of een Plus uitvoering!

Anonieme gebruiker 18:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hoi

sinds gisteren i het bezit van een 18-16v . Fantastische auto, rijd voor zijn 13 jaar oud zalig en is niet te gulzig bij een sportieve rijstijl
mvg

John 12:19
afbeelding van John

Al sinds 1995 mee aan het rijden en met veel plezier.
Mijn grootste probleem is door wat ik zo'n auto kan vervangen (wat ik uiteindelijk met veel spijt toch wil doen).
Sportief, design, toch praktisch, niet te duur. Suggesties?

Yvesw 13:08
afbeelding van Yvesw

@John: Misschien wel de moeite om te wachten op de <a href="https://autofans.be/content/officieel-toyota-gt-86">Toyota 86GT</a> of anders kan je een tweedehandse Alfa GT aankopen... Heb ik altijd een soort van opvolger gevonden voor de Fiat Coupe

John 15:29
afbeelding van John

Yves: Die Toyota 86GT lijkt mij wel iets. Als hij betaalbaar is (nog niet echt een prijs gezien). Goeie tip.

Yvesw 15:46
afbeelding van Yvesw

@John: Er gaan tot nu toe alleen nog maar speculaties rond over de prijs... Van 15.000 euro tot 32.000 euro... Al zal het waarschijnlijk wel meer tegen het 2de getal aanliggen. ;)

Karel7 01:26
afbeelding van Karel7

Ik heb een maand geleden de millenium editie 1.8 16v gekocht. Helaas wel wat reparaties nodig maar nu rijdt hij als een zonnetje. Wat een heerlijke sportwagen en met de 131pk laat ik menigeen mijn achterste zien. Vooral bij accelereren vanaf 120 km naar sneller.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws