Vergeten auto #21: Peugeot 309 GTi

Vergeten Auto: Peugeot 309 GTi 16

Vergeten Auto: Peugeot 309 GTi 16

De Peugeot 205 GTi kent iedereen waarschijnlijk nog wel. Mochten we daar een stukje over gaan maken, zou het eerder een klassiekertest worden. Dat de 205 ook een grotere broer met de naam 309 had, is minder bekend. Toch had die wagen dezelfde goede eigenschappen als de 205 GTi, maar combineerde deze met een stabielere ophanging en een comfortabeler rijgedrag dankzij de langere wielbasis.

De Peugeot 309 was eigenlijk van oorsprong een concept voor het Franse merk Talbot. De PSA-group waartoe Peugeot behoorde nam het merk eind jaren ’70 over van het Amerikaanse Chrysler, besloot net voor de lancering van de Arizona om het merk Talbot op te doeken en doopte het model dat de naam Talbot Arizona moest krijgen om tot Peugeot 309. Peugeot zorgde voor een aangepaste snoet en kont en deponeerde het model tussen de 205 en 305 – vandaar ook het afwijkende nummer 9 in de typeaanduiding, vanaf 1989 werd het ook de vervanger van die 305. De Peugeot 305 had destijds ook een sportieve topversie, GT (later GTX)  gedoopt, die 94 pk (later 105 pk) voortbracht. Daarom werd in 1987 een GTi-versie van de 309 geïntroduceerd. Zoals eerder gezegd was deze technisch gelijk aan de 205, maar kreeg hij een aangepaste ophanging mee. Door zijn langere wielbasis stuurde hij ook stabieler dan de spring-in’t-veld die de 205 was.

De 309 werd door Peugeot zelf ontworpen, terwijl de overige modellen uit die tijd (tot aan de 206) werden getekend door Italiaans designhuis Pininfarina. De wil van Peugeot om de portieren van de 205 ook in de 309 te gebruiken, verklaart ook het afwijkend ontwerp van deze wagen. Aangezien de 309 als grote broer van de 205 werd gezien, nam Peugeot ook voor de styling-elementen van de GTi-versie de kenmerken over van de 205 GTi. Daartoe behoorden aangepaste bumpers met ingewerkte mistlampen en de bekende GTi-velgen, ook de Miami Blue-kleur was in beperkte reeks aanwezig op de 309.

In tegenstelling tot de 205 GTi, die bij lancering een 1.6 benzinemotor meekreeg, kon de 309 GTi direct genieten van de 1.9 benzinemotor die in 1986 reeds in de 205 was gelanceerd. De 1.6 motor was dezelfde als die uit de 305 GTX, met 105 pk. Daarentegen kreeg de 1.9 direct 122pk mee. Niet slecht voor die tijd, zeker niet in combinatie met een gewicht van 975 kg. Hij kon dan ook cijfers voorleggen die ook nu nog terug te vinden zijn bij de kleinere sportieve berlines. Een 0-100 deed de wagen in 8,7 sec, terwijl hij ophield bij 202 km/u.  Voor wie dat nog niet genoeg was, introduceerde Peugeot in 1990 de 309 GTi 16, die kon beschikken over een opgewerkte motor. Hij beschikte over 160 pk, waardoor de bovengenoemde cijfers nog konden worden verbeterd. 0-100 in 7,8 sec, een topsnelheid van 220 km/u. Bij de hernemingen tussen 90 en 120 km/u, kon een 309 GTi in die vorm zelfs wagens als een BMW M3, Mercedes 190 2.5 16v of een Ford Sierra Cosworth de baas. Die configuratie was echter geen lang leven beschoren, want omwille van gewijzigde emissienormen werd het vermogen teruggebracht naar 147 pk. De 1.9 zestienklepper uit de GTi 16 was overigens dezelfde motor die kon worden teruggevonden in de Peugeot 405 Mi 16 en de Citroën BX 16v.

De 309 GTi werd drie jaar op rij verkozen tot ‘Best Hot Hatch’ door de redactieleden van Autocar & Motor Magazine, met als commentaar “The more you push this car, the BETTER it Gets!”

 

Vanwege zijn stevige prestaties en zijn betrouwbare sturing werd de wagen ingezet in de rally-wereld. In 1990 kroop de betreurde Richard Burns achter het stuur van een 309 voor de Britse RAC-rally, die overigens werd gewonnen door Carlos Sainz in een Toyota Celica GT-Four. Burns werd 28e.

Na een facelift in 1991 kreeg de Peugeot 309 een uiterlijk dat wat meer aansloot bij de 405 en 205, maar een echt succes is hij nooit geworden. Het ontwerp werd als oubollig beschouwd en dat kon nooit worden toegedekt door zijn gebruiksgemak en goede prestaties.

 

De 309 werd in 1993 vervangen door de 306, een wagen die de titel “Auto van het Jaar” kreeg. Ook van deze wagen was een GTi versie beschikbaar, al waren die prestaties minder fel vanwege hetzelfde vermogen bij een hoger gewicht.

Een 309 GTi onderging door de jaren heen hetzelfde lot als een 205 GTi. De potente wagens werden ofwel aan flarden gereden, ofwel tot rallywagens omgebouwd en de overlevende exemplaren werden vaak onzacht behandeld door hun jonge eigenaars. Ook werden deze wagens vaak getuned, zowel optisch als motorisch, waardoor weinig originele exemplaren overblijven. Slijtage is het grootste probleem bij deze wagens, wat op zich niet erg is, die onderdelen kunnen steeds vervangen worden. Toch is de wagen aan een erg lage prijs op de kop te tikken, simpelweg omdat hij ondergewaardeerd wordt door het publiek. Voor pakweg 2.000 euro heb je een exemplaar met 130.000 km op de teller.

 

Promotiefilmpje van de Peugeot 309 GTi:

 

Rallyvideo uit 1989 met François Delecour:

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Wim 11:05
afbeelding van Wim

Maimi bleu kleur, typisch die tijd :)

pietervh 11:24
afbeelding van pietervh

toch liever een 205je dan

Tom 13:19
afbeelding van Tom

309 16 spoupappe over 205 gti any day , every day.

Mesoerrie 12:02
afbeelding van Mesoerrie

Zalige bak, toen er nog echte auto's werden gemaakt

Michaël 22:26
afbeelding van Michaël

Mooi artikel.

Maar....
Voor pakweg 2.000 euro heb je een exemplaar met 130.000 km op de teller.
....

Voor die prijs en km's, mag men mij altijd contacteren... ik koop em direct.

Pfff, überhaupt een 309 GTI 16V vinden is al een probleem, dan is het nog af te wachten in wat voor staat die is en wat voor prijs ze weer vragen.

Sven 22:56
afbeelding van Sven

@Michaël: Moeilijk om daar nu nog een sluitend antwoord op te geven, toen ik het stukje schreef ben ik daadwerkelijk wat sites afgesurft om even te kijken wat ze nog kosten. Op dit moment vind ik er nog een aantal op mobile.de, al zijn die inderdaad minimaal 2.450 en moet je er de rompslomp om ze in te voeren er nog bij nemen. Kijk je toch over de grens, zoek dan ook eens op leboncoin.fr

Over de staat van die karren is weinig af te leiden door een internet-advertentie natuurlijk.

Michaël 23:15
afbeelding van Michaël

@ Sven,

Snelle reactie ;-)

Ooit komt er zo eentje in huis als auto voor erbij, maar ben rustig aan het uitkijken en ja regelmatig eens gaan zien naar de auto's en wie weet vind ik er wel ééntje die me aanstaat.

Geduld hebben hé ;-p

Sven 11:10
afbeelding van Sven

Succes met de zoektocht. contacteer me gerust als je er eentje gekocht hebt.

duveldaddy 00:59
afbeelding van duveldaddy

ik rij sinds 3 weken met ne 309 gti 16v van '92 met 117dkm op de teller en de laatste 10j heeft m volgens carpass 16500km gereden,
ik heb m van mijn schonnbroer over gekocht. :)
zalig bakse en zonder opmerking gekeurd voor verkoop voor dagelijks gebruik. :)

Anonieme gebruiker 11:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb de nog vergetenere versie 309 Gr i te koop staan .
Deze wagen werd in Duitsland destijds nieuw geleverd met dezelfde motor als de eerste 205 GTI ( dus de 1600)
verder ziet eeze wagen gewoon uit als een standaard 309 5 deurs.
Maar hij trekt op als een raket.
(In goede staat verkerende Peugeot 309 GR injection uit 1986
( GEEN Spatje ROEST ! )
Ik heb de Wagen van de zoon van de 1e eigenaar (1930)
De Wagen heeft nu 120.000 orginele km op de teller waarvan ik er 800 met plezier heb gereden .
De Wagen heeft vanaf 2004 tot 22december 2011 in een droge, verwarmde garage gestaan.
het rechter voorspatbatbord is overgespoten ( kleurafwijking en op beide achterste wielranden zit een klein beetje ( makkelijk weg te werken) schade )
Vraagprijs is 1550€ inclusief APK tot Januari 2013
Het is geen nieuwe auto !
mvg. Serge 06-53751522 )

Domien 22:15
afbeelding van Domien

Hallo, hebt u de 309 gti nog te koop staan? zo ja kan je mij foto's doorsturen?

RB 12:04
afbeelding van RB

Een 305 GTX had geen 1.6 motor maar een 1.9 met injectie.

kristoff 00:04
afbeelding van kristoff

Ik had een peugeot 309 gti 16v tussen mijn 20 en 25 (jaja, de 160 pk :-). Ben er nu net 40 geworden en dat was mijn beste auto ooit! Ik heb er nu nog altijd spijt van dat ik die toen verkocht heb (omwille van het werk toen had ik nood aan een dieselkar en twee auto's was teveel van het goeie...) Prachtige bolide,vooral omdat het een rasechte wolf in schapenvacht was!! Ik hield deze in tegenstelling tot wat in het artikel wordt aangehaald- net volledig origineel en lekker low profile... manman, ik heb heeeel veel chauffeurs van stoere bmw's raar zien opkijken nadat het verkeerslicht op groen sprong... :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws