De wagen die het deze week tot in de categorie “vergeten auto’s” schopt, is de Saab 9-7X. De Zweed is amper uit de catalogus verdwenen, waarin hij vier jaar lang verstoppertje heeft gespeeld.
De Saab 9-7X was de eerste SUV van het merk. Hij deelde het platform met de Chevrolet Trailblazer en de GMC Envoy. Hij was dan ook voornamelijk bestemd voor de Amerikaanse markt. Bij GM had men al in elk gamma op de Amerikaanse markt een SUV, het leek hen voor de hand liggend dat Saab met een SUV in het aanbod hogere verkoopscijfers zou halen. Dat de Saab in de USA werd geproduceerd, was dan ook voor de hand liggend.
Naast de eerste SUV van Saab, is het ook hun eerste model met V8-motor. Die 5.3 V8 stond samen met een 4.2i en een 6.0 Aero op de modellenlijst. Met die laatste Aero-motorisatie haalt de Saab de 0-100 in minder dan 6 seconden. Naar Amerikaans model krijgen de Saabs een 4-traps-automaat. Die moest in staat zijn om de grote vermogens (285, 300 en 390pk) van de 9-7X in de hand te houden.Al bovenstaande zaken zijn redenen waarom de Saab slechts kort in de Belgische catalogus heeft vertoefd en zeer zelden op de Belgische wegen wordt gezien. In de 5 jaar dat ik weet heb van het model, heb ik er zelf slechts tweemaal eentje gezien.
Het interieur van de 9-7X werd grotendeels geïnspireerd op dat van de 9-5. Ook deze Amerikaanse Saab verloochende zijn afkomst niet, vanwege zijn 'op de cockpit van een gevechtsvliegtuig geïnspireerd' design, de uitklapbare bekerhouder en het starten van de motor door middel van een startknop die op de middenconsole tussen de zetels in stond.
Mede door het instorten van de SUV-markt, zag Saab de verkopen van de 9-7 teruglopen, waardoor de productie eind 2008 werd gestaakt. Vanwege overproductie zijn tot op heden nog wagens van dit model beschikbaar, met prijzen van $ 43,390 tot $ 49,880.
In Europa vond de 9-7X vooral aantrek in Duitsland, waar de wagen door een aantal verdelers op eigen houtje werd geïmporteerd. De zogenaamde opvolger van de 9-7X zou de toekomstige 9-4X kunnen zijn, nu de plannen van een mogelijke 9-6X van de tafel zijn geveegd.
(klik op de afbeelding voor een groter formaat)
Ik heb niet echt het idee dat je zulk een SAAB op je oprit wil hebben. Mocht het toch het geval zijn, het exemplaar van Helmut Lotti staat nog steeds te koop.
Tot slot nog een reclamefilmpje:
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden