Vergeten auto #22: Porsche 944

Vergeten auto: Porsche 944

De Porsche 944 mag dan geen compleet vergeten auto zijn, het is een auto die door de diehard-Porschefans wat scheef bekeken wordt. De wagen beschikte namelijk over een motor die voorin gelegen was, in tegenstelling tot de heersende filosofie van Porsche om de motor achteraan in te bouwen.

Toch werd de 944 een succes voor Porsche, dankzij zijn goede rij-eigenschappen, te danken aan de bijna perfecte gewichtsverdeling (50,7% vooraan/49,3% achteraan).

Porsche 944

De Porsche 944 werd geïntroduceerd in 1982 en liep van de band tot 1991. Hij lijkt erg fel op de 924 omdat hij oorpronkelijk bedoeld was om deze te vervangen. Toch behield Porsche beide modellen naast elkaar in het gamma tot 1988 omdat de 924 als instapmodel werd beschouwd. De 944 was eigenlijk een evolutie van de 924, beide modellen werden in samenwerking met Audi ontwikkeld. De 944 was sneller, betrouwbaarder dan de 924 en kwam moderner voor de dag, dankzij zijn hertekende lijn en achterpartij.

Porsche 944

Bij zijn introductie kreeg de 944 een 2.5l viercilindermotor, waarvan het ontwerp werd gebaseerd op één helft van de V8-motor uit de Porsche 928. Daarmee reed hij in goed 9 sec van 0 tot 100 km/u. Porsche kreeg ook de licentie voor het gebruik van een trillingsverminderende balans-as in de motoren van de 944. Hiermee kon het comfort merkbaar verhoogd worden.

Porsche 944

In 1985 werd het interieur van de 944, dat grotendeels was overgenomen uit de 924, grondig onder handen genomen. Ook de bekende ‘telefoonwijzerplaat’-wielen maakten hun intrede op deze eerste facelift, net als een aantal luxe-elementen als verwarmbare stoelen of een Hi-Fi-systeem met 10 luidsprekers.
Misschien wel belangrijker voor het modeljaar van de facelift, was de introductie van de 944 Turbo. Een turbocharger en intercooler zorgden voor een vermogen van 220 pk. Ook kreeg de wagen een betere aerodynamica, versterkte versnellingsbak en vering, en bredere wielen.

Porsche 944

Twee jaar later kwam de 944 S (‘Sport’) variant op de markt. De Porsche-ingenieurs hadden nog wat extra tijd genomen om de basismotor verder uit te werken tot een meer performante versie van 190 pk, waarmee hij net onder de Turbo in het gamma werd geplaatst. Over het hele gamma kwamen dubbele airbags en ABS de veiligheid verhogen. Onvermijdelijk volgde nadien ook een 944 Turbo S in 1988. Dit model beheerste 247 pk, die werden verkregen door een grotere turbo en aanpassingen in de CPU. Car and Driver, een gerenommeerd Engels autoblad, noteerde een tijd van 5,5 sec voor de 0-100 sprint. De 944 Turbo S deelde veel onderdelen met de 928. Zo gebruikte de Turbo S de voorremmen van de 928 S4, terwijl daarvan ook de velgen werden overgenomen.

Porsche 944

Of de directie van Porsche de vele benamingen beu was, is niet geweten. Wel zien we dat in 1989 alle 944 Turbo’s het achtervoegsel ‘S’ meekrijgen, De cilinderinhoud werd verhoogd tot 2,7l (163 pk), terwijl wat later ook een 944 S2 haar intrede deed. Die variant kreeg een 3.0 viercilinder van 208 pk sterk. Op de 944 S2 werd de eerste cabriolet van het model gebaseerd. Pas na 7 jaar werd een open versie gebouwd, die met haar 5.640 exemplaren een redelijk succes kende.

Porsche 944 cabrio

Het model liep intussen op haar laatste benen en in 1991 werd het basismodel met 2.7l-motor geschrapt uit de catalogus. De ingenieurs wilden zichzelf nog éénmaal overklassen met de 944 Turbo cabriolet. Dit open beest haalde 250 pk en werd geproduceerd in een oplage van 625 stuks, hoewel eerst slechts 500 exemplaren vooropgesteld waren.

Porsche 944 advertisement

De Porsche 944 werd doorontwikkeld tot een S3-versie die eerst als facelift bedoeld was, maar uiteindelijk dezelfde weg ging als de facelift van de 924 die 944 werd gedoopt. Kort na het einde van de productie van de 944 in 1991 werd de 968 voorgesteld als nieuw model. Dit model zag er vooraan hetzelfde uit als een 928 en was achteraan een herwerkte 944. In het vooronder kon je een 3.0 Variocam terugvinden, goed voor 245pk. De opvolger van die 968 staat tegenwoordig bekend onder de namen ‘Boxster’ en ‘Cayman’.

Porsche 944

In totaal werden er een dikke 163.000 Porsche’s 944 gebouwd, verdeeld over 7 verschillende versies. Toch zou er op dit moment nog slechts 40% van het oorspronkelijk aantal in omloop zijn. Dit is te wijten aan de hoge kost van het onderhoud van zulke wagen in combinatie met de hoge kilometerstanden ervan. De modellen gebouwd na 1985 zijn meer gegeerd dan de vroegere modellen, omdat ze beter uitgerust waren op vlak van interieur, ophanging en motor.

Hoewel de Porsche 944 een eerder zeldzaam object wordt in het straatbeeld, wordt de wagen in het circuitmilieu nog vrij vaak ingezet door amateurs.

Porsche 944

De Porsche 944 was een geliefd object bij tuners en bouwers van kit cars. De wagen vormt een goede basis, met zijn betrouwbare en krachtige motoren. Onlangs werd nog een nieuwe wagen voorgesteld met een Porsche 944 als basis; de Heijnsdijk 2500SF. Ook een vreemde verschijning is de Porsche 944 break. Hoewel Porsche ideeën had voor een laadbakversie, werd deze nooit gebouwd. Toch was DP Motorsport gek genoeg om enkele exclusieve 944 Cargo’s te maken, die tegenwoordig een aardig centje mogen kosten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Tom 14:27
afbeelding van Tom

Serieus onderschatte wagen, veel rijsensatie voor relatief weinig (aankoop)geld.
Nog een weetje: voor de 944 wou men eerst een audi 5 cilinder gebruiken, deze motors passen er dan ook als gegoten in zonder veel aanpassingswerk en tasten de ideale gewichtsverhouding niet aan.

Tom 14:36
afbeelding van Tom

En voor geinterreseerden: 85ers en latere bouwjaren , VOORAL latere bouwjaren zijn de beste koopjes , waar de kinderziektes er zowat waren uitgehaald, hoe recenter hoe beter. 944's hebben trouwens ook een volledig verzinkte carroserie , dus ze zijn zeeeer roestbestendig , als er roest te bekennen is: 10/1 een schadewagen

Levi 16:12
afbeelding van Levi

Mooi artikel, weer wat bijgeleerd :)

Tegenwoordig prijs/rijplezier gezien nog wel leuke wagens. Juist jammer dat ze hun uiterlijk niet echt mee hebben.

Wim 22:25
afbeelding van Wim

zalige bak, eentje voor in mijn garage ooit

ChristopheVA 09:49
afbeelding van ChristopheVA

Ik heb er vroeger nog veel met meegereden. De vader van een maat van mij had die toen. Zalige wagen!

Porsche Fan 17:06
afbeelding van Porsche Fan

Als je eenmaal een Porsche 944 in je bezit hebt, wil je die liefst nooit meer kwijt.
Optimaal plezier van het autorijden.
Veilig en een genot om in te rijden.
Ik heb mijn Porsche 944 van bj.1985 in 1996 gekocht en rijdt er nog steeds met enorm veel plezier in.
Soms kan ik er in het buitenland eens het maximale uithalen en dan realiseer ik me hoe heerlijk en betrouwbaar een Porsche is.
Veel mannelijke bestuurders gaan links van mij (vrouw() staan voor een stoplicht en spelen met hun gaspedaal, willen een vrouwelijke bestuurster wel eens laten zien wat autorijden is. Wat echter tevergeefs blijkt.
Ook klevers kun je heerlijk op hun neus laten kijken als je even een dotje gas geeft en zij het nakijken hebben.
Onderhoud zo'n wagen goed en heus de kosten vallen enorm mee.

Alain 08:12
afbeelding van Alain

Zalige wagen, in '92 heb ik er eentje van de states gekocht, turbo druk was naar boven geschroefd tot een fenomenale 2 Bar ( origineel 0.9 ) wat ging dat ding snel, pattineren bij overschakelen naar derde tegen 160km, onwaarschijnlijk, M5 & 911 carrera killer, met een top van 295km/h was deze wel 50km sneller dan origineel, zo was het brandstof verbruik van ver boven 20liter even fenomenaal, tijdens top ging de brandstof meter visueel naar beneden, dagje uit koste al gouw 2000fr, wat een beest, 944 Turbo tot hiertoe de snelste waar ik al met gereden heb en ook de dorstegste.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws