Vergeten auto #23: Volvo 480 ES

volvo-480-es

volvo-480-es

In 1978 startte het leven van de 480 ES als een project met de naam E12. Zeven jaar later staat de 480 ES klaar en kent de auto zijn officiële voorstelling op het salon van Genève in 1986.  De 480 ES was de eerste Volvo met voorwielaandrijving en is - tot op de dag vandaag - de enige Volvo met de karakteristieke 'pop-up' lichtunits. 

De Volvo 480 ES was op papier de opvolger van de P1800 ES die twaalf jaar eerder, in 1973, uit het aanbod gehaald werd. Het is dan ook opmerkelijk dat Volvo zo lang nodig had om een vervolger klaar te stomen. Want pas vijf jaar later zien we de E12 als eerste concept. De productie was oorspronkelijk voorzien voor de fabriekshalen van Gothenburg maar de auto werd uiteindelijk in 1983 in bij DAF-Nederland gebouwd. De nieuwe Volvo moest opgroeien binnen het Europees klimaat, het is om die reden dat Nederland gekozen werd voor de productie ervan.

De 480 hoorde eigenlijk niet thuis in de 400 reeks. Die 400 reeks was ontworpen als een futuristisch gegeven van Volvo uit die de 200 en 300 reeksen zou moeten vervangen. De 480 ES maakte daar geen onderdeel van uit, en was enkel en alleen bedoelt om de 1800 te vervangen. De 480 ES leunde qua techniek en kunde (te) dicht aan bij de 360 GLT. Het is dan ook niet verwonderlijk dat diezelfde 360 GLT niet lang nadien uit productie werd gehaald.

volvo-480-es

Doordat de 480 ES Volvo's spirituele opvolger van de P1800 ES was, werd er duidelijk naar de (in geest) sportieve Volvo-rijder gemikt. De stoelen boden veel steun maar waren tegelijk uiterst comfortabel. De middenconsole was licht richting chauffeur gedraaid en de ophanging was strak naar Volvo normen. Met een 0 tot 100 tijd van om en bij de 10 seconden was de auto naar maatstaven van vandaag zeker niet snel, maar dat was ook de bedoeling niet. De auto moest eerder vlot zijn en weten te overtuigen in de hernemingen. Iets waar de auto vrij goed in slaagde dankzij het lage gewicht van 1020 kg. 

Het eigenzinnige op vlak van styling trok zich ook door naar de rest van de auto, of toch op elektronisch vlak. De auto had een pak elektrische snufjes die het de bestuurder makkelijker moesten maken. Zoals een elektronisch dashboard dat het gemiddeld verbruik, de olietemperatuur, watertemperatuur en de buitentemperatuur weergaf.

volvo-480-es

Maar de 480 had nog veel meer gizmo's aan boord. Wanneer achteruit geselecteerd werd tijdens een regenbui activeerde de achterste ruitenwisser zich automatisch. Ook de voorste ruitenwissers pasten zich aan de snelheid van de auto. Al werd de functie op latere modellen achterwege gelaten. De 480 ES was ook een van de eerste auto's met een 'follow me home' functie, ofwel de lichten bleven nog 20 seconden aan na het afzetten van de motor. Handig voor wie een donkere oprit en/of garage heeft. 

Zoals in zoveel soortgelijke gevallen hebben al deze technische en elektronische innovaties ook de ondergang van de 480 ES betekent. De betrouwbaarheid van de elektronica liet te wensen over en doordat de elektronica zulke prominente rol kreeg in zoveel aspecten van de auto hadden die vaak serieuze gevolgen. 

In 1987 presenteerde Volvo nog een cabriomodel van de 480 ES, maar concreet is die wagen nooit geworden. Vooral door de grote problemen inzake structurele veiligheid en doordat een toeleverancier van cruciale onderdelen voor de dakconstructie kopje onder ging. 

volvo-480-es-cabrio

80.000 exemplaren wisten uiteindelijk de werkplaatsen van DAF-Nederland te verlaten. Het is goed zoeken naar een puntgaaf exemplaar dezer dagen, maar een je kan er een op de kop tikken voor tussen de 500 en 2000 euro. Velen zagen in de 480 ES ook de spirituele voorganger van de huidige C30. Al is die in heel wat opzichten een pak conservatiever.  

Foto1: Via flickr // Foto 2: Via flickr

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
ThV 15:12
afbeelding van ThV

Ik heb dit altijd een leuke auto gevonden. Jammer dat hij bij de 3-en 4-reeksen aanleunde en daardoor ook de renault-motoren in het vooronder kreeg.
Ze staan ook gekend om hun liefde voor roest en dan vooral aan de achterste wielkuipen zoals alle 3-en 4- reeksen.
Een 480turbo blijft toch wel een leuke en unieke auto die zijn tijd ver vooruit was.

mooi verslag !

190d 16:57
afbeelding van 190d

een auto die je heden dagen niet direct met volvo associeert, behalve de glazen achterruit

Olivier 19:03
afbeelding van Olivier

die ben ik nog niet vergeten zene. we hebben er 10 jaar geleden zo een gehad (wsl wel een andere versie, maar er stond een turbo op :) zalige kar

yannick D 19:26
afbeelding van yannick D

de C30 is echt gewoon de nieuwe versie van de 480... kijk naar die achterkant...

Sven 14:50
afbeelding van Sven

wist niet dat deze in NL werd gebouwd. Ik vind het een fijne kar, origineel qua vormgeving.

Bernard D'hoore 14:32
afbeelding van Bernard D'hoore

Ik ben geïnteresseerd om er een aan te kopen; perfect in orde; alles erop en eraan; in het zwart zoals hij werd aangekondigd. Dank. Gr, BD

MichelAngelo 14:19
afbeelding van MichelAngelo

Ik heb leren per auto rijden in een 480 es... een knalrode dan nog, man man dat waren de dagen... met mijn L op de achterruit door 't stad cruzen, andere (ex-) eigenaars weten dat die 1.8l benzine een lekkere ronk had, zelfs zonder turbo...
geloof me gerust; zo goed als iedereen keek een tweede keer om.
mijn ouders hebben hem nog steeds niet kunnen wegdoen en hij staat voorlopig veilig gestockeerd... had ik de ruimte en het geld, ik maakte hem morgen weer rijklaar en deed mijn huidige wagen met plezier weg.

jurgen sinnaeve 14:37
afbeelding van jurgen sinnaeve

Was mijn eerste auto en heb er nu na 20 jaar opnieuw twee staan.

Is een zalige wagen en is alleen bekend bij kenners
Momenteel één van de mooiste classic cars.

Iedereen die twijfel: niet twijfelen doen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws