50 Vergeten Auto's: een overzicht

50 vergeten Auto's Autofans.be

De reeks over Vergeten Auto's loopt nu al een tijdje op onze site. Voor wie alweer vergeten is waarmee we begonnen, maken we graag eens een overzichtje. Vergeten auto's zijn er bij alle merken, al begonnen we bij de Renault Avantime, meteen ook de vergeten auto die het meest werd gelezen. Mijn persoonlijke favoriet is alvast de Audi Quattro Spyder, al is de kans erg klein dat die ooit voor mijn deur zal staan blinken. Met deze lijst van 50 artikels, waarvan we hopen jullie wat te hebben bijgebracht, hebben we alsook geprobeerd een gevariëerd beeld aan te bieden. *Hop naar de 100? *

Zijn er auto's die jullie hier graag zouden zien verschijnen (ook voor ons zijn sommige wagens 'vergeten'), reageer even in de comments, of stuur ze via ons contactformulier.

Een overzicht van oud naar nieuw

(klik op de titel/modelnaam voor het originele artikel)

1 Renault Avantime - De wagen die de spits mag afbijten is de Renault Avantime. Een originele wagen maar toch werd hij gedoemd tot mislukken.

2 BMW Z1 - De BMW Z1 is zeldzaam, snel en haast uit het verkeer verdwenen. Reden genoeg om hem deze week op de plaat te leggen. De BMW Z1 is een kleine roadster die de voorvader is van de Z4, hij begon indertijd als de eerste van de Z-serie die tot op vandaag al succesvol uitgroeide.

3 Porsche 914 - De kandidaat die het deze week heeft gehaald is enigszins verwant aan een model dat we  de dag van vandaag nog op elke straathoek zien.

4 Fiat Coupé - De jaren negentig stonden bekend om de nieuwe muziekstijlen, nieuwe kledingstijlen en de Fiat Coupé! Fiat was ooit een sportief merk, het kwam zelfs met een Coupé op de proppen. De dag van vandaag is de Fiat Coupé zogoed als uit het straatbeeld verdwenen en praktisch vergeten. Reden genoeg om hem deze week te bespreken.

5 Lancia Hyena - Deze week blijven we nog even in de Fiat-group sfeer. Nadat we 2 weken geleden de Fiat Coupé onder handen namen is het nu tijd voor een zeer zeldzaam familielid. De Lancia Hyena is deze week bij ons te gast en is bij de meesten onder jullie waarschijnlijk niet een erg bekend voorkomen. Ideaal dus voor onze wekelijkse rubriek der vergeten auto's...

6 Volkswagen Corrado - Deze week stellen we één van Wolfsburgs (eigenlijk Osnabrücks) mooiste creaties voor : de VW Corrado. Om voorgaande zin te verduidelijken moet gezegd worden dat het idee en de techniek van VW uitging ( bakermat Wolfsburg) en het design en de fabricatie plaatsvond in Osnabrück bij het befaamde Karmann.

7 Toyota Corolla AE86 - In onze 'vergeten auto's' rubriek gaan we voor de eerste keer op stap naar onze Japanse vrienden, namelijk Toyota. Met verschillende legendes zoals de 2000 GT en Supra konden ze niet ontbreken in deze afdeling.

8 Aston Martin Lagonda - Midden jaren ’70 moest Aston Martin alle zeilen bijzetten om te overleven. Het Britse sportwagenmerk kampte met financiële problemen vanwege de tegenvallende verkopen. Vanwege de periode kan je aannemen dat de oliecrisis het luxemerk niet echt tot een verkoopstopper maakte. Tot dan toe had Aston Martin enkel sportwagens en 2+2-coupés aan de man gebracht.

9 Renault Sport Spider - In de jaren ’90 was Renault actief in de Formule 1 via het Williams-Renault-team. Daar behaalden ze een aantal successen, waardoor zich een goeie publicitaire basis vormde voor een sportieve auto. In de jaren ’80 had het Franse merk het erg moeilijk gehad en een sportieve wagen kon het imago weer wat opkrikken.

10 Ford Scorpio - Net zoals bij de vorige generatie BMW 7 kon de laatste generatie van de Ford Scorpio op heel wat kritiek rekenen voor zijn 'ronde' uiterlijk. Exacte verkoopcijfers zijn nooit gegeven en je ziet hem bijna niet meer op straat. Redenen genoeg om de Scorpio te bespreken in onze 'Vergeten auto' column.

ford scorpio

11 Lamborghini LM 002 - In 1986, jaren voor de komst van de huidige SUV-rage, begon Lamborghini met de bouw van de LM002, ook wel bekend als de ‘Rambo Lambo’.

12 Peugeot 1007 - De Peugeot 1007 is een wagen die je niet dadelijk zou verwachten in deze rubriek, maar die er wel thuishoort. Hoewel de wagen slechts vier jaar geleden gelanceerd werd, verdwijnt hij binnenkort weer uit de showroom.

13 Fiat Ritmo (Abarth) - In 1978 bracht FIAT een nieuwe auto op de markt die de handtekening van Bertone met zich meedroeg. Het ging om de Ritmo, een middenklasse-wagen die de concurrentie aanging met de Volkswagen Golf en Opel Kadett en Ford Escort. De Ritmo kreeg een apart uiterlijk, gekenmerkt door vele ronde details.

14 Venturi Atlantique - De Venturi Atlantique is een onterecht vergeten auto. Hij was krachtig, kon goede cijfers voorleggen en volgde het design van de periode waarin hij werd uitgebracht.

15 Edran Spyder - De Edran verdient hier een plaatsje vanwege de volharding. Ook het feit dat het een Belgische wagen is, maakt dat we hem even willen vermelden, maar laat misschien ook zien waarom hij een beetje vergeten wordt.

16 Saab 9-7x - De wagen die het deze week tot in de categorie “vergeten auto’s” schopt, is de Saab 9-7X. De Zweed is amper uit de catalogus verdwenen, waarin hij vier jaar lang verstoppertje heeft gespeeld.

17 Renault Fuego - De Renault Fuego vereenzelvig ik nog steeds met een zondagochtend in Frankrijk, voorzien van pistolets en een zomerzonnetje. Misschien omdat ik de wagen vooral daar tegenkwam en buiten Frankrijk veel minder zag, misschien omdat de Fuego even karakteristiek is als bovenstaande Franse eigenschappen.

18 BMW 8-reeks - De 8-reeks moest BMW een stapje hoger brengen. De pijlen waren gericht op toppers als de Mercedes SL en de Porsche 928. Het was een onaangeboord segment voor BMW. En als je wilde behoren tot een luxesegment als dit diende je verrassend uit de hoek te komen. Maar BMW had geen slechter moment kunnen uitkiezen voor de lancering van haar 8-reeks in '89...

19 Lotus Omega - De Opel Omega is een degelijke auto die je niet meteen in de categorie Supercars zou plaatsen. Tot je de ‘Opel’ -benaming kan vervangen door ‘Lotus’ en je een gemanipuleerde berline krijgt.

20 (Mazda) Xedos 6 - Het was eind jaren ’80/begin jaren ’90 een voornamelijk Japanse trend om de luxewagens van een merk te commercialiseren onder een nieuwe, exclusievere naam. Toyota opteerde voor het Latijns klinkende Lexus, Honda pikte er Acura uit, Nissan verkende dat segment met de Infiniti’s en Mazda koos voor de naam Xedos.

xedos

21 Peugeot 309 GTI - De Peugeot 205 GTi kent iedereen waarschijnlijk nog wel. Mochten we daar een stukje over gaan maken, zou het eerder een klassiekertest worden. Dat de 205 ook een grotere broer met de naam 309 had, is minder bekend. Toch had die wagen dezelfde goede eigenschappen als de 205 GTi, maar combineerde deze met een stabielere ophanging en een comfortabeler rijgedrag dankzij de langere wielbasis.

22 Porsche 944 - De Porsche 944 mag dan geen compleet vergeten auto zijn, het is een auto die door de diehard-Porschefans wat scheef bekeken wordt. De wagen beschikte namelijk over een motor die voorin gelegen was, in tegenstelling tot de heersende filosofie van Porsche om de motor achteraan in te bouwen.

23 Volvo 480 ES - In 1978 startte het leven van de 480 ES als een project met de naam E12. Zeven jaar later staat de 480 ES klaar en kent de auto zijn officiële voorstelling op het salon van Genève in 1986.  De 480 ES was de eerste Volvo met voorwielaandrijving en is - tot op de dag vandaag - de enige Volvo met de karakteristieke 'pop-up' lichtunits.

24 Subaru E-12 - Mijn vader had onlangs een Subaru overgenomen van een klant. Zodra ik de naam Subaru hoorde was ik razend enthousiast. Ik had zelfs het idee van eens in een Impreza rond te rijden of een grote Legacy, ik zag het helemaal zitten. Paar dagen later was het enthousiasme helemaal weg. De Subaru stond er wel maar niet in de vorm zoals ik had verwacht. Ik wist namelijk niet dat Subaru ook minibusjes had. Helemaal onbekend en dus vergeten. Reden genoeg om hem eens te bespreken.

25 Volkswagen Golf Country - Er zijn door de jaren heen heel wat afgeleiden van de Volkswagen Golf verschenen. De eerste moet de cabrio en de berline (Jetta) geweest zijn. De meest recente afgeleide is de Golf Plus. De prijs voor de meest opvallende afgeleide gaat naar de Golf Country.

26 Toyota Supra - De Toyota Supra verwierf vooral bekendheid in de gedaante van de Mk IV, die een opvallende rol kreeg in de ‘Fast & Furious’-films van eind jaren ’90. Deze coupé heeft echter een hele voorgeschiedenis, die teruggaat tot eind jaren ’70.

27 Volvo 850 T5 R - In onze “Vergeten auto’s” komen zowel onbenullige wagens als verborgen krachtpatsers aan bod. Deze keer schotelen we nog eens een krachtpatser voor, zij het in familievariant; de Volvo 850 T5-R.

28 Audi A2 - Niet alle “vergeten auto’s” zijn wagens die van de kaart verdwenen omdat ze hun doelgroep voorbijliepen, sommigen kwamen simpelweg in een verkeerd klimaat op de markt. In het geval van de Audi A2 was het publiek niet dadelijk warm te maken voor verschillende aspecten van de auto.

29 Alfa Romeo Crosswagon Q4 - Tijdens het Salon van Genève in 2004 toonde Alfa Romeo de Crosswagon Q4. Op het eerste zicht leek het om een gewone 156 Sportwagon te gaan, maar wie even wat beter keek, zag dat het om een kleine sportsroader ging, ergens te situeren tussen de A6 Allroad van Audi en de Forester van Subaru.

30 Lancia Thema 8.32 - Nog maar eens een Italiaantje deze week, hoewel hij meer respect verdient dan dat. De Lancia Thema was een wagen die werd ontwikkeld op het Type Four-chassis, samen met neven Fiat Croma, Alfa Romeo 164 en met de Saab 9000.  De 8.32 was het buitenbeentje van het aanbod.

lancia thema

31 GM EV1 - Het verhaal van de GM EV1 toont de invloed van de olie-industrie op de autowereld. De GM EV1 werd in 1996 door General Motors op de markt gebracht om te voldoen aan de CARB-wet. Deze wet, voluit California Air Resources Board-wet, naar de staat waarin deze werd uitgeschreven, verplichtte de zeven grootste automerken op de Amerikaanse markt om een Zero Emission Vehicle te produceren en in hun gamma op te nemen, zoniet zouden ze hun wagens niet langer aan de man kunnen brengen op de Californische markt.

32 Subaru SVX - In 1992 bracht Subaru een coupé op de markt onder de naam SVX. Hij diende als opvolger van de opvallende maar bij ons vrij onbekende XT coupé.

33 Panther Solo - Een Panther Solo doet bij erg weinig mensen een belletje rinkelen. De 2+2 sportcoupé van de Britse fabrikant werd dan ook in erg kleine oplage gebouwd. Het merk (voluit Panther Westwinds) werd in de jaren ’80 overgenomen door een Koreaanse zakenman die dadelijk wat Koreaanse vormen introduceerde.

34 Rover SD1 - Deze maand is het zowat 5 jaar geleden dat het Britse Rover overkop ging en in Chinese handen kwam. De nu bijna vergeten Rover 3.500 SD1 werd zowat 34 jaar geleden verrassend de winnaar van de ‘Auto van het Jaar’-verkiezing. Dat gebeurde terwijl de wagen minder technologisch geavanceerd was dan de Audi 100, die in datzelfde 1976 tweede werd.

35 Nissan Prairie - De Nissan Prairie was lelijk als de nacht, maar wel origineel qua opbouw en ruimte-indeling. Is dat ook niet wat we vaak over de nieuwe Cube te horen krijgen?

36 Plymouth Prowler - Als je ‘m voor de eerste keer ziet, zou je denken dat het een concept car is. Toch werd de Prowler een tijdlang geproduceerd door Plymouth/Chrysler.

37 DeLorean DMC-12 - De DeLorean DMC-12, DeLorean voor de vrienden, is het lang vervlogen toekomstbeeld uit de jaren ’80.

38 Audi Quattro Spyder - De Audi Sport Quattro is er eentje die we nooit zullen vergeten, en de concept op basis daarvan die werd voorgesteld in Parijs lijkt ook die weg op te gaan. Toch is er een wagen die vier ringen draagt en de naam quattro kreeg, die niet velen zich nog zullen herinneren. Het gaat om de Audi Quattro Spyder.

39 Toyota Paseo - In de jaren '90 was Toyota een automerk met een uitgebreid gamma aan coupé's. Zo kennen we de Celica natuurlijk nog, maar ook de Supra, de MR en de Paseo maakten deel uit van het aanbod. Over die Paseo zullen we het in dit artikel hebben.

40 Innocenti De Tomaso - In 1974 begon de pas samengestelde vennootschap British Leyland Motor Company (BLMC) met de productie van de Innocenti Mini, nadat het in 1972 Innocenti had overgenomen. Een goed jaar later was BLMC echter alweer failliet, vanwege het Britse wanbeheer daar, en werd Innocenti overgenomen door het Italiaanse De Tomaso.

de tomaso innocenti

41 Honda HR-V - Honda heeft wel iets met afkortingen. CRX, NSX, CR-Z en CR-V zijn er een aantal die bij velen een belletje doen rinkelen maar ook FR-V en HR-V zijn er twee minder bekende. Over die laatste gaat deze 'vergeten auto'.

42 Toyota 2000 GT - In de jaren zestig was Toyota bekend voor zijn praktische maar vooral saaie wagens. Toen al werden Oosterse wagens eerder beschouwd als 'namaak van westerse producten', een fenomeen waar China vandaag mee zit. Toyota wou dat imago bijschaven en stelde hun eerste supercar voor op de Tokyo autoshow in 1965, de Toyota 2000GT is tot op vandaag nog steeds de eerste supercar uit het verre Oosten.

43 Saab 900 Safari - Met de introductie van de 9-5 SportCombi heeft Saab binnenkort weer een gloednieuwe break in de catalogus staan. Toch is er in de jaren '80 een periode geweest dat het merk geen breakvarianten bouwde en de Zweedse families aangewezen waren op Volvo's 240. Of toch niet?

44 Chrysler TC by Maserati - Met de recente ontwikkelingen bij Chrysler en de Fiat-group heeft Fiat een hele hoop mensen tegen zich in het harnas gejaagd. Toch leert de geschiedenis ons dat Italianen wel meer samenwerkte met het Amerikaanse merk voor het tot stand brengen van nieuwe modellen. Zo gebeurde ook bij deze Chrysler TC by Maserati.

45 BMW M8 - De meesten zullen het bestaan ervan niet eens weten. Dit is namelijk lange tijd een goed bewaard geheim geweest bij BMW. De 8-reeks is sowiso al een zeldzame verschijning. De énige M8 is dan ook dik de moeite!

46 Volkswagen Santana - Dit weekend vieren enthousiastelingen in Wolfsburg de 30e verjaardag van de Santana. De Santana is eigenlijk de berlineversie van de Passat en werd in 1980 als Passat Santana geïntroduceerd. De gewone Passat berline kreeg al van bij de eerste generatie een fastback-stijl mee, iets waar BMW met de GT-reeks van tegenwoordig terug de aandacht trekt.

47 Ford RS 200 - De wagen waarmee we deze nieuwe serie Vergeten Auto's aftrappen is een wagen die op het randje balanceert. De Ford RS200 is voor de ene bijna legendarisch en onmiskenbaar deel van Fords geschiedenis, terwijl een andere er nog nooit van gehoord heeft. Het verhaal errond is tegelijk schitterend en tragisch en dat terwijl het een gelukje was dat de wagen er gekomen is.

48 Pontiac Trans Sport - Drie keer raden om welke reden de Pontiac Trans Sport werd ontwikkeld. Juist, General Motors wilde de Chrysler Voyager gaan bekampen. Tot eind jaren '80 was GM namelijk goed in het verkopen van minivans, zoals de GMC Astro. Omdat deze meestal gebouwd werden op het chassis van een pick up, waren ze een maatje te groot voor Chryslers compleet nieuwe Voyager-concept.

49 Volvo 780 - In de jaren '70 zorgde Bertone met de Volvo 262C voor een coupé op basis van de robuuste Volvo 242/244/264. Hoewel de proporties vanwege een verlaagd dak en grotere portieren wat gewijzigd waren ten opzichte van de berline, viel het verschil de gewone man weinig op. Na het einde van de productie in 1981 kwam Volvo in 1985 met een nieuwe coupé naar de autoshow in Genève, de 780 op basis van de 740/760-reeks. Volvo deed nogmaals beroep op Bertone die ditmaal een veel afwijkender ontwerp uit de hoed toverde.

50 Audi Duo (Audi 100 & A4) - Hybride is de voorbije jaren een gekend woord geworden voor wie graag groen uit de hoek wil komen. Toch werd de eerste hybride al een hele poos geleden op de markt gebracht. Het mag voor sommigen een verrassing zijn maar Audi was destijds een pionier op het vlak de hybride aandrijving. In 1989 toonde het Duitse merk de Audi Duo.

audi duo

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Mesoerrie 12:44
afbeelding van Mesoerrie

Blijft een leuke rubriek, met oa de Supra, AE86, GT2000, 850 T-5R, RS200 en 309 GTI als favorieten :D

Ik kan wel nog enkele 'vergeten' modellen bedenken:
Nissan: 300ZX, Sunny (GTI-R)
Honda: NSX, Prelude, Integra, Logo
Mitsubishi: 3000GT, Eclipse
Mazda: RX-7, MX-6, MX-3, 121, 323
Toyota: Carina, Previa, Starlet
Renault: R4, R5 (turbo), R19
Peugeot: 205 (gti)
Citroen: Visa, Mehari, BX, CX, XM, SM, Xantia
Mercedes: Vaneo
Ford: Sierra (cosworth), Escort (cosworth), Capri
Lexus: IS200, SC

Nog voer genoeg ;) al is 'vergeten' natuurlijk wel een relatief begrip, hangt van persoon tot persoon af.

Yvesw 17:20
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Je had ze ook persoonlijk kunnen doorsturen eh :p Maar inderdaad, de "is sportcross" verdient hier zeker ook een plaats!

Kevin 20:23
afbeelding van Kevin

ooo ja, ik zou graag een artikel zien verschijnen over de honda NSX en de mitsubishi eclipse.. zalige autos gewoon :)

Techno Patat 16:18
afbeelding van Techno Patat

Thah, ondertussen staat er bij m'n volvo specialist zo een Volvo 480 te koop! Wat een auto zeg, als ik dichter ga kijken begin ik spontaan te lachen, en dat heb ik zelden bij volvo's :p!

Die eclipse zou ik ook graag zien, de NSX daarentegen beschouw ik nog niet als vergeten! Eerder als: Wil ik als trackday speeltje :p!

Mesoerrie 17:01
afbeelding van Mesoerrie

De 480 staat wel gekend om elektrische problemen. Er zit van alles op en aan, maar gaat helaas ook vaak stuk. Maar ik vind het wel een aparte wagen, een klassieker wat mij betreft.

En de NSX alleen als tracktoy? Dan zou ik eerder een Megane R26R, Caterham, of iets dergelijks 'back-to-basic / hardcore' kiezen. De NSX is eerder zoals een 911, goed inzetbaar als een daily.

Techno Patat 20:51
afbeelding van Techno Patat

@messoerie: Mijn tracktoys worden nooit kant en klaar gekocht! Ik zou een NSX kopen en dan volledig strippen, benzinetank eruit gooien en een kleiner tankje ergens plaatsen waar het de gewichtsverdeling ten goede komt, bredere banden proberen te monteren, een extreem remmensetje, rolkooi, etc etc :p! Kant en klare bakjes zijn voor mensen met geld, ik ben iemand met een beetje (letterlijk dan) geld en een grote hoop liefde voor circuitrijden :p!

Ooit komt er een E36 M3 in huis die dan volledig klaargezet wordt :)! En dan een leuke aanhangwagen voor aan m'n E63 AMG en een jaarabbonnement Spa/Nordsleife :D! Maar daarvoor ga ik nog veeeeeel broodjes mogen bakken :p!

Yvesw 20:55
afbeelding van Yvesw

@Patat: Anders samenleggen? :p Voor mij een gestripte S2000 graag met een turbo ter grote van een kleine melkkoe en een motormanagement dat hem tot 10.000 rpm laat doorblazen... *Kwijl kwijl*

Techno Patat 20:57
afbeelding van Techno Patat

@yves: Ik heb al iemand waarmee ik samenleg voor die M3 :p! Die S2000 lijkt me ook leuk, maar (race)onderdelen voor een M3 zijn veel makkelijker te vinden en goedkoper! Ik denk niet dat ik vandaag of morgen Euromillions ga winnen :p! En als ik moet werken voor m'n geld wordt er maar op 1 iets niet bespaard --> De AMG :p!

Yvesw 20:58
afbeelding van Yvesw

@Patat: Anders elkaar een paar "5000 for life" biljetten cadeau doen? :p

Mesoerrie 21:27
afbeelding van Mesoerrie

Mja Patat, ik vrees idd dat je nog heel wat broodjes zal mogen bakken :D
Het is ws wel leuker om zelf nog een kar aan te passen en zo, maar zo loop je al gauw ferm in de kosten. En dan hebben we het nog niet gehad over reparaties na crashes of een aanrijding (die je zelf zal moeten vergoeden, tenzij je een circuitverzekering neemt maar je daar ongelofelijk donkerblauw aan betaalt dat het het gewoon niet waard is), brandstof (!), inschrijvingsgeld, onderhoud, banden, uitrusting (overall, helm, handschoenen), transport...
En ik spreek enigszins uit ervaring op 2 wielen, wat in autokringen eerder aanzien wordt als (spot)goedkoop
Maar natuurlijk maak je zo'n hobby zo duur of je het wilt, maar zelfs dan komt het altijd duurder uit dan je in eerste instantie denkt :p

Techno Patat 22:00
afbeelding van Techno Patat

Kweet het sam, daarom dat we voor een M3 gaan (minder duur) en die is ook nog basic! M'n maat kan wat aan auto's werken, maar aan elektronica waagt hij zich niet... Dus dan zit je met een E36 wel goed :)!

Yvesw 22:03
afbeelding van Yvesw

@Patat: Dromen zijn er om na te leven... Ik ken mensen die 12.000 jenollen betalen voor een koersfiets. Om dan elke zondag door te zakken in het plaatselijk café (+/- 70 euro) en elke seizoen het nieuwste outfitje moeten hebben (+/- 200 euro)
Dus ik steun je droom volledig! ;)

Uw reactie