Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Omdat de Polo steeds een maatje groeide bij elke generatiewissel, was er op den duur een extra plaatsje vrijgekomen onderaan in het Volkswagen-gamma. De Lupo (Italiaans voor wolf, wat dan weer refereerde naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen) werd ontwikkeld om dat gaatje op te vullen. In die tijd was Ferdinand Piëch de grote man bij Volkswagen en hij was tuk op vermogen in alle modellen. Onder zijn hoede werd de Bugatti Veyron ontwikkeld, zijn drang naar vermogen zorgde ook voor de Lupo GTI in 2000.

Uiterlijk is de Lupo GTI onmiskenbaar een GTI. Volkswagen koos voor bumperschilden in koetswerkkleur (waar men in die tijd de onderzijde vaak ongespoten zwart liet). Men voorzag de wagen ook van een centraal geplaatste dubbele uitlaatpijp en een setje 15 inch velgen. Opvallend was het wel, al doet het nog steeds een beetje opzichtig aan.

Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

De Lupo GTI werd aanzien als de rasechte opvolger van de Golf I GTI. Hij had hetzelfde formaat en kreeg ook de dikste motor mee. Toch was het hogere gewicht van de Lupo een nadeel voor velen. Dat hogere gewicht was de schuld van de standaarduitrusting die volgens sommigen overbodig was voor een GTI. In 2002 kreeg de GTI er een zesde versnelling bij. Ook xenonverlichting behoorde tot de uitrusting van deze topversie. Anderzijds propte Volkswagen dan weer wel een bandenherstellingskit in de wagen. De accu vond een plaatsje in de koffer want onder de motorkap was niet voldoende ruimte.

Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Volkswagen lepelde namelijk een 1.6l benzinemotor onder de kleine kap van de Lupo, goed voor 125 pk. Dezelfde motor vond je terug in de Polo GTI uit dezelfde periode, dus je kan je voorstellen dat die in de Lupo voor wat vuurwerk zorgde. De acceleraties logen er dan ook niet om, de Lupo GTI was een echte GTI. 0-100 km/u ging in 8 seconden, de topsnelheid lag boven de 200 km/u. In lage toeren kon je aangenaam rijden, eens boven de 4.500 rpm kreeg de motor een nerveus karakter en was je best waakzaam over het vermogen. Het spoor vooraan werd verbreed om de rijkwaliteiten te verbeteren, al bleef alles erg comfortabel. Dat bleek ook in het interieur, waar de wijzigingen tegenover een gewone Lupo miniem waren (lees: enkel de gordels waren roodgekleurd).

Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

De Lupo GTI  was een wagen die behoorlijke kwaliteiten neerzette op de weg. Hij was echter niet uitgesproken sportief afgesteld, daarvoor droeg hij teveel comfort-items mee. Ook zijn prijs bleek een struikelblok voor heel wat mensen, een basisprijs van 16.880 euro was in 2002 geen klein bedrag voor wat een sportieve variant was van een stadswagen. Plezier zul je er alvast aan beleven, de 125 pk zijn wel degelijk voelbaar. Mocht Volkswagen deze wagen vandaag terug op de markt brengen, de Twingo RS zou er een leuke speelkameraad bij hebben.

Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Ben je vandaag de dag op zoek naar een Volkswagen Lupo GTI, dan moet je al goed zoeken om een exemplaar te vinden dat niet onder handen werd genomen door iemand die het uiterlijk wat te guitig vond. Veel Lupo's kregen dan ook een böse blick op de motorkap, of werden plat tegen de grond gelegd. In België vind je op dit moment geen Lupo GTI te koop, in het buitenland variëren de prijzen van 4.000 tot 8.000 euro, uiteraard afhankelijk van kilometerstand en bouwjaar. Zo wordt de hoge nieuwprijs van de Lupo ook vertaald in de prijs van een tweedehands exemplaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Mesoerrie 12:44
afbeelding van Mesoerrie

Wist wel dat dit bestaan heeft, maar dat was het ook. Leuk stukje tekst.
Misschien wel een ietwat gemiste kans om hem niet wat harder en minder luxueus te maken, maar leent zich ws wel erg goed voor dagelijks gebruik, zeker met de 6e vitesse vanaf 2002. Wel jammer dat het interieur zo saai is.

Yvesw 14:01
afbeelding van Yvesw

Blijft een wagen waar ik stiekem verliefd op ben. Ik zou het nooit van mijn leven willen hebben, maar als ik er één zie word ik er toch altijd blij van :) Heeft misschien ook wat te maken met zijn schattig voorkomen...

Kwan 14:05
afbeelding van Kwan

I rij al jaren met veel plezier in een Yaris tsport van 2003. zoals de lupo gti heerlijk om mee te rijden en 1 sekonde langzamer tot 100 tov van de lupo. Ik mis wel een zesde versnelling voor op de snelweg.

M. Wang 17:57
afbeelding van M. Wang

In gent rijd er een rode lupo GTi rond, met een zwitsers nummerplaat! Wreed wijs maar zeldzaam verschijning..

ingrid 16:40
afbeelding van ingrid

mijn lupo ( open air) is dit jaar 12 jaar oud, 135000km en ga hem wel met pijn in men hart wegdoen...tis en blijft n leuk autoke!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws