Voor de Vergeten auto van deze week gaan we een hele poos terug in de tijd. De Zündapp Janus was een wagen die na de oorlog gedurende een aantal jaren geproduceerd werd. Zündapp was eigenlijk een fabrikant van motorfietsen die brood zag in de productie van kleine wagentjes.
Na de oorlog was er immers een minderende vraag naar grote auto's vanwege de gevolgen van die oorlog. Rond 1954 besloten ze bij Zündapp dan om aan een dwergauto te beginnen. Duitsland mocht na de oorlog geen vliegtuigindustrie meer hebben en dus was er productiecapaciteit voor andere zaken beschikbaar. Voor het ontwerp werd overgenomen van Dornier, een vliegtuigfabrikant die uiteindelijk meer brood zag in het produceren van ziekenhuismaterieel dan auto's.
Het leuke aan deze kleine autootjes is dat naar originele oplossingen werd gezocht om voor de hand liggende zaken op te lossen. Zo kreeg de Zündapp Janus twee deuren, eentje op de neus en eentje op de kont. Dat kwam omdat Zündapp ervoor koos om de Janus een motor te geven die middenin de wagen werd opgesteld. De zitbanken werden op de motor geplaatst, eentje tegen de rijrichting in. Het hele ding woog slechts 425 kg. De motor zelf was een tweetakt motor met één cilinder met een inhoud van 248 cc. Die produceerde 14 pk, goed voor een topsnelheid van 80 km/u. De ophanging was van McPherson met spiraalvering en torsiestabilisator.
De kleine en lichte motor had niet echt een grote invloed op het zwaartepunt van de auto. Het gewicht van de inzttenden en de verdeling ervan had een veel grotere impact, waardoor het weggedrag varieerde naargelang het aantal inzittenden. Dat je achterin makkelijk wagenziek werd omdat je enkel achteropkomend verkeer zag (en niet kon zien waar de weg heenging) was de reden waarom niemand echt graag plaatsnam achterin. Wie de voor- en achterbank neerklapte, had de oppervlakte ter grootte van een tweepersoonsmatras ter zijn beschikking.
Zündapp produceerde de Janus (genoemd naar de Romeinse god met twee gezichten) in 1957 en 1958. In die periode werden 6.902 exemplaren gemaakt. Zündapp was op dat moment bezig aan een sterkere 400 cc met 2 cilinder tweetakt maar dat project werd nooit afgewerkt.
Op dit moment zijn er nog een klein aantal Zündapp Janus beschikbaar. De meeste zijn in slechte staat wat maakt dat diegene die wel in goeie staat zijn erg veel geld opbrengen. Een prijs van 15.000 euro voor een goed exemplaar is geen uitzondering, als je er al eentje vindt. Onderdelen zijn echter moeilijk te vinden.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden