Vergeten Auto #71: Matra Rancho

Vergeten Auto #71: Matra Rancho

Hij moet zowat in mijn lijstje zitten sinds het begin van de 'Vergeten Auto'-reeks, deze Matra Rancho. Misschien omdat ik hem zelf zo graag wil, dat ik mezelf ervan weerhoud hem aan te klikken en er een stukje over te schrijven. Toch komt 'ie er nu dan door, als de lezers van deze reeks een plotse opwelling voelen om samen te leggen om eentje te kopen voor mij in retour voor de Vergeten auto's, doe gerust...

In 1977 werd deze Rancho op de markt gebracht door Matra. De Franse groep bouwde de wagen samen met Simca, een ander Frans merk. Beide merken gingen werden later samen overgenomen door Chrysler, om vervolgens als Talbot Matra Rancho door het leven te gaan, Talbot dat zoals je wel weet nog later bij de PSA-groep werd ingelijfd.

Goed, even terug naar de Matra Rancho, die eind jaren '70 inpikte op de offroad-trend die Range Rover had ingezet. De Rancho wilde echter een veel goedkoper alternatief vormen. Simca gaf de basis aan, het chassis van een 1100 pickup werd dankbaar aangenomen. De carrosserie werd vervaardigd uit polyester en glasvezel, wat verklaart waarom je weinig last hebt met roest dan andere wagens uit die periode. Later werd de technologie ook gebruikt op de eerste Renault Espace, die ook bij Matra waren ontwikkeld. Matra stond echter niet bekend om zijn goede bouwkwaliteit en ook met de elektronica bleken vaak genoeg problemen op te duiken.

Vergeten Auto #71: Matra Rancho

"C'est la recette du pain perdu appliquée à l'automobile" zei Philippe Guedon, ingenieur en projectleider bij Matra (en later leider van het Espace-project), destijds over het project. Matra koos ervoor om heel wat onderdelen van de Simca 1100 over te nemen. Zo was het dashboard en de voorzetels identiek en kon je ook de motor probleemloos wisselen. Hoewel de wagen wel wat offroadlooks heeft - zeker in de Grand Raid-versie met winch en extra mistlampen - kreeg de wagen enkel voorwielaandrijving. Onder de kap dus ook de motor uit de Simca 1100.Dat was, ondanks de naam, een 1400 cc grote viercilinder met 80 pk. Die bleken amper te volstaan om de 1100 kg zware (lichte?) Rancho vooruit te duwen, de Simca 1100 woog slechts 880 kg. Het gevolg was dat de wagen een relatief hoog verbruik kende, cijfers van 11 tot 15 l/100 km doen de ronde, terwijl de brochure slechts 8l/100 km voorschreef. Op termijn was het de bedoeling om de motor te vervangen door een meer geavanceerde 1600 cc motor maar die plannen zijn nooit uitgevoerd. Op liefhebbersfora vind je af en toe iemand die de wagen zelf heeft omgebouwd met een 1600 motor maar die zijn eerder zeldzaam.

Vergeten Auto #71: Matra Rancho

Zoals eerder al gesteld was de Rancho een aparte wagen. Het was een kleine wagen met een grote bodemvrijheid maar toch geen vierwielaandrijving had. De opstelling met twee deuren en een grote tweedelige kofferklep was ook weinig gezien.

Vergeten Auto #71: Matra Rancho

Tegenwoordig kunnen we stellen dat de ludospaces als de Renault Kangoo en Peugeot Partner deze rol hebben overgenomen. Toch kreeg de Rancho een grote bodemvrijheid (21 centimeter maar liefst) en kon je zelfs optioneel een tweepersoonsbed installeren in de wagen. Matra bouwde ook een lichte bedrijfswagen waarbij de achterbank afwezig was. Ook een versie met een stoffen dak bestond, al bleef de oplage daarvan erg beperkt. De Matra Rancho werd van 1977 tot 1984 gebouwd, in totaal werden er 56.457 stuks geproduceerd.

Vergeten Auto #71: Matra Rancho

Omdat de Rancho gebouwd is op basis van een veelgebouwde Simca zijn ook zijn onderdelen nog goed te vinden. Ook de prijzen van wagens en onderdelen vallen mee, al moet je al snel over de Franse grens gaan kijken om eentje te vinden. Kritieke punten zijn de elektronica, de dorpels , spatborden en bodem (vanwege roest, de rest van de carrosserie is in polyester). Prijzen lopen fel uiteen, van minder dan 1.000 euro voor een rijdend exemplaar tot 5.000 euro voor eentje in erg goede staat. Dat de prijzen zo laag liggen is omdat er weinig vraag is naar deze wagen, ondanks zijn originele opzet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 11:01
afbeelding van Wim

Allememachies wat een laadruimte :) Charmante wagen, wel jammer van de FWD, vraag mij of hoe hij het dan off-road uithoudt.

Karel 14:37
afbeelding van Karel

Geweldig :D Drie jaar terug zag ik mijn laatste Rancho in de Franse Vogezen, verbouwd tot een soort truck. Moet nu plotseling denken aan die Canyanero-SUV in The Simpsons: http://www.youtube.com/watch?v=e4QgWRycd7I . Was wel 4wd, die Simpsons-SUV. Maar even charmant/knullig als de Rancho, en zowel bij de Rancho als de Canayanero had je die naam die deed denken aan desolate landschappen en eenzame cowboys :)

Techno Patat 21:14
afbeelding van Techno Patat

Ale, ik organiseren ne pannekoekenbak voor de Sven, wie doet er een wafelebak? Dan nog een streekbierenavond met Sven als de ster van de avond en die 1500€ zal in de sjakosj zijn (ik vermoed dat we nog wat kunnen afdingen?)

Haha karel, die canyonar was ik al helemaal vergeten! Super!

Ot: de auto kende ik zelfs niet, maar ik vond hem net als Sam super! Tot ik las over de fwd, en de te kleine motor, en de electronicaproblemen, en de Simca origine :P!

Karl 17:44
afbeelding van Karl

Er bestond ook een 6-wheeler versie van de Rancho, een uniek exemplaar geregistreerd ooit in Engeland. Zoals gebruikelijk toen, bestaat er ook een aanhangerversie van, net zoals voor de Renault 4 en de Simca VF2/VF3.
Hoera voor de creatievelingen hier!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws