Vergeten Auto #47: Ford RS200

Vergeten Auto #47: Ford RS200

De wagen waarmee we deze nieuwe serie Vergeten Auto's aftrappen is een wagen die op het randje balanceert. De Ford RS200 is voor de ene bijna legendarisch en onmiskenbaar deel van Fords geschiedenis, terwijl een andere er nog nooit van gehoord heeft. Het verhaal errond is tegelijk schitterend en tragisch en dat terwijl het een gelukje was dat de wagen er gekomen is.

Ford was in de jaren '80, net zoals nu ng steeds, al actief in de rallysport. Men zocht een opvolger voor de succesvolle Escort MkII RS 2000 Cosworth en de ingenieurs werkten daarvoor aan de Escort RS 1700 T. Dat project bleek echter zo vol obstakels en onvoorziene kosten dat men er een slot op gooide. De leiding bij Ford wilde echter niet eindigen zonder rallywagen in de Group B, waarop deze RS 200 werd geboren.

Vergeten Auto #47: Ford RS200

De RS200 is een aparte wagen, niet in het minst omdat de gebruikte materialen voor die tijd vooruitstrevend waren. glasvezel werd gebruikt voor de carrosserie-onderdelen, zodat deze een erg laag gewicht hadden. De motor werd net achter het bestuurderscompartiment gemonteerd, de versnellingsbak zat voorin. Dat zorgde voor een ingewikkelde architectuur voor de aandrijfas. Toch bleek deze opbouw de meest gebalanceerde in zijn race-klasse in die tijd.

Vergeten Auto #47: Ford RS200

De auto leek in niets op de rest van het Ford-gamma, al leende hij wel de achterlichten en voorruit van de Sierra. Erg opvallend aan de wagen waren de ronde koplampen en de gigantische geïntegreerde achterspoiler. Onder die spoiler zat een 1.8 liter benzinemotor die Ford samen met Cosworth ontwikkelde. In straatversies haalde deze 250 pk, de rally-versie deed het met 350 tot 450 pk, afhankelijk van de gemonteerde tuning kit.

Vergeten Auto #47: Ford RS200

Om te kunnen deelnemen aan de WRC Group B-klasse moesten van de RS200 ook een reeks productie-exemplaren gebouwd worden, net zoals van de Audi Quattro en de BMW M3. 200 exemplaren zagen het levenslicht, waardoor de wagen tegenwoordig een waar collectors item is geworden.

De wagen was relatief succesrijk tussen 1985 en 1986, al bleek een 3e plaats in de Rally van Zweden het hoogst bereikbare. In de Rally van Portugal een paar weken later was de Ford RS200 betrokken in een tragisch ongeval waarbij drie mensen het leven lieten en vele gewonden vielen. Nog wat later raakte een ander exemplaar van de Rally-RS200 een boom in de Hessen-rallye, waarbij de copiloot het leven liet. Het ongeluk in Portugal zorgde ervoor dat de FIA de Group B afvoerde. (op onderstaand filmpje zie je het ongeluk gebeuren vanaf 2:00)

Dat was jammer voor Ford, want het merk plande in 1987 een "Evolution" van de RS 200. Een 2.1l benzinemotor zou worden geplaatst, goed voor 550 tot 815 pk. Afhankelijk van de gekozen versnellingsbak deed die versie de 0-100 km/u in slechts 2 seconden... Pech dus, al werd de wagen wel uitgebracht en gebruikt in verschillende andere rally's. Ook nu nog kom je ze tegen, al dan niet in Historic Grand Prix en dergelijke. Bij ons was de RS 200 succesvol met Robert Droogmans aan het stuur. Hij behaalde de overwinning in de Belgian Rally Championship in 1986.

Vergeten Auto #47: Ford RS200 - Robert Droogmans & Ronny Joosten - flickr Hoepertingen

200 productie-exemplaren zijn er dus, waarvan een twintigtal tot "Evolution" werden omgebouwd. Daarnaast zijn er nog zowat 20 echte Evolutions. Een Brits bedrijf bouwde later ook een kit car conversie op basis van de Austin Maestro, waarbij de motor dan voorin te vinden was.

Onlangs kwam een Amerikaans exemplaar te koop op eBay. De wagen, een Evolution, reed volgens de eigenaar slechts 311 km sinds hij de fabriek uitkwam en kreeg een hoogste bod van 118.000 dollar, waarmee de vraagprijs van de eigenaar niet behaald werd. Bonham & Butterfields veilde er in 2011 eentje voor 203.761 dollar en eentje aan 98.126 dollar.

Vergeten Auto #47: Ford RS200

Ik heb na een korte zoektocht niet kunnen terugvinden of er nog exemplaren op Belgische bodem te vinden zijn. Wie er eentje kent, mag ons steeds contacteren via het contactformulier.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Mesoerrie 09:55
afbeelding van Mesoerrie

mmmm, wat een fantastische bak!
En leuk dat deze rubriek terug is!

Yvesw 10:04
afbeelding van Yvesw

Inderdaad leuk dat deze rubriek terug is! Werd deze wagen destijds ook niet gebruikt door de Engelse politie? Ik kan me precies nog herinneren dat dit de vrees van elke misdadiger was mid jaren 80...

Techno Patat 11:01
afbeelding van Techno Patat

Ik vind het ook leuk, en heb direct alweer wat bijgeleerd :D! Nice!!!

Dequal 18:22
afbeelding van Dequal

Geweldige wagen, interessant artikel en ben ook wel eens benieuwd of er nog op Belgische bodem terug te vinden zijn. Wellicht wel, maar goed verstopt voor het daglicht.

Sven 18:51
afbeelding van Sven

blijkt inderdaad dat de Police in Essex experimenteerde met een RS200. Weer iets bijgeleerd sie :)

MichelAngelo 14:40
afbeelding van MichelAngelo

idd, vergeten man zijnde vind ik deze rubriek ook schitterend!! :-D
zelf heb ik dan ook leren per auto rijden in een tegenwoordig 'vergeten auto'
en ja, kheb die hier ook al teruggevonden in deze rubriek...
goe werk jongens!! :-)))

Koen De Beer 17:41
afbeelding van Koen De Beer

Zalig die groep B rally auto's. Het spektakel, het gevaar, het geluid van die wagens, toeschouwers midden op de baan die uiteenstoven als de volgende kwam aanstuiven. Hoewel ik nog steeds graag naar allerhande rally en andere race evenementen kijk, geeft het toch niet meer dezelfde kick als vroeger. Maar misschien ligt het aan mij, "alles was vroeger beter"...

Mesoerrie 18:37
afbeelding van Mesoerrie

Ik kan me best voorstellen dat alles vroeger beter was Koen...
Maar ja, we zullen moeten leren leven zeker met allerhande (dwaze, al dan niet hypocriete) regeltjes.

Anonieme gebruiker 07:36
afbeelding van Anonieme gebruiker

De rallytuner Floral heeft een RS200 staan, nog met Engelse platen en in de blauw-witte fabriekskleuren...

Anonieme gebruiker 05:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

complete rebuild van RS200 : zie www.cgme.be

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws