Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

De Cizeta Moroder V16T is een naam als een klok. Ook al ken je 'm niet, als je de naam hoort vallen klinkt er een brok vermogen uit. Ik herinner me deze wagen vooral uit het kwartetspel op de speelplaats, waar hij alle andere wagens versloeg met zijn specificaties. De wagen van begin jaren '90 was dan ook terecht een supercar. Zoals de naam doet vermoeden, plaatsten de ingenieurs een V16 achterin de wagen.

Cizeta-Moroder vindt zijn oorsprong in de namen van de oprichters, Claudio Zampolli en Giorgio Moroder (ja, de muzikant). Moroder was oorspronkelijk een klant bij Zampolli. Zampolli zelf was tot in 1973 testpiloot bij Lamborghini, vanaf dan werd hij verantwoordelijk voor het uitbouwen van de verdeling van Lamborghini in Noord-Amerika. Na de verschillende overnames van Lamborghini werd Zampolli op straat gezet en opende hij een egen concessie van Lamborghini in Los Angeles. Het ontwerp was van de hand van Marcelo Gandini, die eerder ook de Lamborghni Countach een plaatsje gaf in de geschiedenisboeken. Het ontwerp van de V16T wijkt dan ook niet ver af van dat van de Diablo, sterker nog: Gandini zou het originele en verregaande ontwerp van de Diablo hebben doorgespeeld aan Zampolli, omdat ze het bij Lamborghini (destijds onder Chrysler-bewind)  te verregaand en te agressief vonden. De uiteindelijke Diablo zou pas een aantal jaren later worden voorgesteld.

Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

Zampolli wil in de jaren '70 al een supercar bouwen. Net als zovele supercarbouwers denkt hij dat hij beter kan dan de bestaande merken. Hij laat door Tecnostile een V16 bouwen. 16 cilinders, want een V12 is in die tijd te gewoon en de man wil wel wat boven de chique massa uitsteken. De ontwikkeling van de V16T loopt echter niet over rozen, nog voor de lancering ervan heeft Giorgio Moroder de deur achter zich toe getrokken. In 1991 wordt de Cizeta (zonder Moroder dus) V16T in zijn definitieve vorm gepresenteerd op het salon van Genève. Het duurt nog tot 1993 vooraleer de eerste exemplaren de ateliers verlaten. In tussentijd heeft de crisis toegeslagen en is het aantal potentiële kopers serieus verminderd. Cizeta krijgt geen homologatie voor het model in Europa en uiteindelijk staakt het merk de productie. Op dat moment hebben 6 wagens (al spreken sommige bronnen van 8 stuks), 1 Spyder en twee auto's zonder motor de hal verlaten.

Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

Zampolli geeft niet op en bouwt in stilte verder. Zo komt het dat sinds 2002 een aantal nieuwe exemplaren werden gebouwd in zijn atelier in Los Angeles. Het totaal komt daarmee op op 9 seriewagens en 3 spyders te liggen. Tot op heden bestaat het merk nog steeds en kan je nog altijd een exemplaar bestellen. Zie daarvoor ook de (verouderde) website van het merk.

Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

De V16T (met de T van Transaxle) was eigenlijk een combinatie van twee achtcilindermotoren. Hij produceerde 500 pk en haalde de 0-100 km/u in vier seconden. De topsnelheid lag op 328 km/u. Dat hij exclusief was, wees zijn prijskaartje uit. 600.000 dollar moest worden neergeteld voor de bolide en dan was je nog niet zeker dat je ermee op de weg mocht, de vooropgestelde prijs was 250.000 dollar. In 2001 werd de waarde van de Cizeta V16T geschat op 125.000 dollar, zwaar onder de nieuwprijs dus. Dat komt omdat de wagen niet gehomologeerd was voor de weg.

Vergeten auto #51: Cizeta-Moroder V16T

Ook voor Amerika is het illegaal om met de V16T rond te bollen. Hoe exclusief ook, in 2009 werd een exemplaar in beslag genomen. De wagen had in 2001 een éénjarige toelating gekregen om geïmporteerd te worden voor een mechanisch onderhoud, maar was sindsdien gestockeerd in een loods.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Mesoerrie 20:42
afbeelding van Mesoerrie

Amai, nog nooit gehoord van gehoord.
Raar gedoe ook met de homologatie in de USA. Hier zou je hem nog kunnen keuren als alleenstaand geval, maar dat is daar blijkbaar niet mogelijk als ik het goed begrijp omdat ie te gevaarlijk zou zijn voor mens en milieu... Laat me niet lachen zeg. En al die 20 meter verhoogde opgeblazen Dodge RAMs en dergelijke? Maar jah dat zijn nationale creaties...

Yvesw 21:46
afbeelding van Yvesw

Blijft één van mijn droomwagens! Al is de kans dat je er ooit één ziet bijna onbestaande...

Kenny 20:16
afbeelding van Kenny

Deze doet me meteen terugdenken aan de goeie tijd met GT4 :-p. Met zo een laag aantal geproduceerde ex. en de homologatieproblemen is de kans inderdaad nihil dat je hem ooit in levende lijve ziet... jammer.

Yvesw 21:47
afbeelding van Yvesw

@Kenny: GT4? Ik durf dat ding nog van stal halen in GT5 :p

MichelAngelo 11:27
afbeelding van MichelAngelo

GT4 en GT5, zijn da spellekes ofzo? want ik ben nie mee... :-)

Yvesw 11:40
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: Toch wel een must have <a href="http://eu.gran-turismo.com/be-nl/">game</a> voor elke autofreak!

MichelAngelo 14:08
afbeelding van MichelAngelo

ziedet! ik wist het, ik dacht dat het om Porsches ging, maar ik kon het dus nie in z'n context plaatsen. "een GT4 van stal halen in een GT5" huh?!?! ;-p

aaaah, ik had indertijd Carmageddon!
...maar kvrees dat ik ewwa achter zit op da gebied... :-D

BDM 09:44
afbeelding van BDM

Jep, kende hem ook van de 'superkwartet' kaarten. Grave kar!

Cuore Sportivo 11:21
afbeelding van Cuore Sportivo

Lekker over the top, 16 cil. :) ik kende hem pas van in GT5. Alhoewel ik vroeger een fervent autokwartetter was in de lagere school :D
Deze doet me wat denken aan de Vector's, ook redelijk 'vergeten' exotics uit de jaren '90.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws