Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

Nog maar eens een Toyota bij de vergeten auto's. Deze keer gaat het om de Tercel die eind jaren zeventig geïntroduceerd werd. Het is eigenlijk best vreemd dat hij bij de vergeten auto's terecht komt, want de eerste generatie Tercel was het eerste model van Toyota met voorwielaandrijving. De vormgeving van de hatchback was enigszins opmerkelijk maar verder leidde de Tercel een onopvallend bestaan op onze markt.

De eerste generatie werd dus geïntroduceerd in 1978, om in 1979 ook op de Europese markt te verschijnen. Toyota wilde een model dat tussen de Starlet en de Corolla gepositioneerd kon worden. De Tercel bleek de perfecte kandidaat, met een no nonsense interieur en dito aandrijving. Tercel werd van het Latijn afgeleid, van waaruit je het kan vertalen als één derde. Ook het mannetje bij de valken is een tiercel, vanwege één derde kleiner dan het vrouwtje. In Amerika kreeg de wagen in eerste instantie de benaming Corolla Tercel, één derde van de Corolla dus. Vanaf de tweede generatie heette hij gewoon Tercel. De motor stond langsgemonteerd, terwijl latere voorwielaandrijvers een dwarsgeplaatste motor zouden krijgen. Toyota bood een twee- of vierdeurssedan aan, naast een driedeurscoupé, of hatchback zoals je wil. Die hatchback kreeg geen kofferklep, enkel de achterruit diende als opening naar de kofferruimte. De achterlichten kwamen als twee knotsen uit de carrosserie opgerezen. Dat moeten zowat de meest opvallende kenmerken geweest zijn voor deze Tercel. De motor, een 1.3 benzinemotor met 65 pk, was voor alle varianten gelijk en weinig tot de verbeelding sprekend.

Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

In 1983 maakte Toyota een tweede generatie van de Tercel. Deze was meer een hatchback die je kan vergelijken met een Golf van dezelfde periode. Toyota maakte ook van deze wagen iets apart door hem ook als breakversie aan te bieden, naast de drie- of vijfdeurs. Om alles nog wat aparter te maken, werd de break met vierwielaandrijving uitgerust (in Japan was er ook een berlineversie met vierwielaandrijving) en voorzien van een aparte achterzijde. De achterste zijruiten kwamen lager dan de ruiten in de deuren, de achterlichtblokken leken achteraf op de carrosserie gekleefd. Onder de kap kregen de Europeanen recht op een 1.3 (65 pk) of een 1.5 (71 pk) benzinemotor. De vierwielaandrijving was enkel beschikbaar op die laatste. Deze versie kreeg ook een zesversnellingsbak - terwijl zijn broeders het destijds nog met vier verzetten deden. De zesde versnelling was echter een LG ofte Low Gear, waarmee de bestuurder de wagen kon lostrekken dankzij extra koppel dat beschikbaar kwam. Tegenwoordig doen ze zoiets met een knopje, toen was dat een extra tandwiel en een extra versnelling. Een grappig gadget was een inclinometer net boven de radio, waarop je de hellingshoek kon aflezen.

Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

Voor de vierwielaandrijving kon de Tercel gaan neuzen in de onderdelenbak van Toyota. De tussenbak was het enige onderdeel dat specifiek voor de Tercel gebouwd was, geïntegreerd in de versnellingsbak. Daardoor kon de bestuurder zelf kiezen welk soort aandrijving hij wenste. Er was keuze tussen drie programma's. Er kon worden geschakeld van twee- naar vierwielaandrijving door de pook van de 4WD aan te trekken, of met een druk op de knop (bij de automatische versnellingsbak). Het 4WD-systeem kon enkel op losse of gladde ondergrond worden gebruikt, vanwege het ontbreken van een centraal differentieel zou er anders teveel slijtage aan de onderdelen komen. De derde mogelijkheid was de low gearing zoals hoger beschreven.

Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

Drie jaar hield de tweede generatie Tercel het op onze markt uit. In 1987 werd hij vervangen door de Corolla, die de techniek van de Tercel ging gebruiken. In Amerika werd de budgetvriendelijke Tercel wel nog geproduceerd in verschillende generaties, tot 2000. De Toyota Paseo gebruikte ook het chassis van deze Amerikaanse Tercel.

Vergeten auto #53: Toyota Tercel 4WD

Normaal volgt hier dan een stukje over het waarom van het verdwijnen van dit model. Bij deze wagen lijkt het me echter duidelijk dat de combinatie van een erg vreemd aandoend exterieur met een nogal goedkoop ogen interieur en onopvallende motoren weinig positief brachten naar de klanten.

De Tercels van de tweede generatie brengen nog amper meer op dan de prijs van oud ijzer, een exemplaar van de eerste generatie vind je voor een paar duizend euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Wim 11:45
afbeelding van Wim

epic reclame(2de filmpje)

Mesoerrie 11:59
afbeelding van Mesoerrie

Zodanig lelijk eigenlijk dat het mooi wordt. Ik ben grote fan!
Doet me altijd al denken aan de eerste generatie Subaru Forester, 4wd, lage gearing, no nonsens, en het ziet er ook niet echt uit.

Challanger 17:30
afbeelding van Challanger

Schitterend die reclame. Fun en rechttoe rechtaan

B4 20:05
afbeelding van B4

De break heb ik altijd al speciaal gevonden, en op één of andere manier knap.

Chapeau voor Autofans om dit model nog eens onder de aandacht te brengen, in vergelijking met andere vergeten auto's, is dit toch een model waar veel minder interesse voor bestaat.

Cuore Sportivo 23:20
afbeelding van Cuore Sportivo

Nu we toch over minder bekende 4x4 auto's bezig zijn, moest ik in de walen wonen en meer tijd hebben zou ik echt graag een Panda 4x4 van het eerste model (http://bike.smugmug.com/photos/74620264-L.jpg) kopen, zoveel fun en kosten uiteraard 2x niks. Als je niet weet wat doen moet je maar eens panda 4x4 intypen op youtube :p

VIsh 17:25
afbeelding van VIsh

Mijn ouders hebben die wagen gehad. Schitterend ding. Reed overal door.

Spijtig dat het ding su-per-gevoelig was voor roest, waardoor hij geen lang leven gegeven was in deze contreien :(

Ik zou er geld voor geven om nog eens terug met die kar te mogen rijden.

bert garrebeek 14:38
afbeelding van bert garrebeek

Ik rijd al 26 jaar met een toyota tercel break....eerste motor, 1.275.000 km.
Ik zoek een nieuwe achterzetel...omdat ik hem verleden jaar per abuus heb weggegooid.
Kan iemand mij helpen ???????

bert garrebeek 14:42
afbeelding van bert garrebeek

Beste,

Ik rijd nog altijd met zo'n witte tercel...voor die tijd was het een auto die echt vooruit was op zijn tijd...de motor is echter een beetje " te licht " voor het karkas...en roest...destijds heb ik hem laten " inspuiten" zodat hij buiten de keren dat ik er al eens ergens mee tegen schuur, weinig roest heeft....de laatste drie jaar staat hij s nachts binnen, anders gaan de polen of de afrikanen er mee lopen....

Yvesw 14:46
afbeelding van Yvesw

@Bert: Je kan misschien eens gaan kijken bij een auto-demontage bedrijf (lees: autokerkhof)?
Hier een link met bijna alle bedrijven in België:
http://www.rekup.net/nl/
Altijd handig om eens op voorhand te bellen om te zien of ze iets in voorraad hebben (het blijft een zeldzame wagen natuurlijk).

Tweede optie is om op zoek te gaan naar een specialist:
http://www.dj-autoparts.be/merken-type.php?merk=toyota&type=tercel
of
http://www.deijne.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=208

Laat weten hoe de zoektocht is afgelopen ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws