Rij-impressie: Chevrolet Cruze SW

Chevrolet Cruze SW 2012

Sinds 2009 zijn er al 1.3 miljoen Cruze’s  verkocht. Dat lijkt veel, maar we vergeten natuurlijk soms dat Chevrolet ook over het water een heleboel auto’s verkoopt. Met de Cruze wil het Amerikaanse merk een serieuze speler zijn in het C-segment. Een station versie kan daar tegenwoordig niet bij ontbreken, daarom hebben ze de Cruze wat uitgerokken om deze StationWagon te creëren.

Uiterlijk hebben ze op veilig gespeeld. Het stoere front is ongewijzigd gebleven ten opzichte van de sedan en hatchback. De achterkant is een stuk braver. Op zich geen slechte keuze, liever braaf dan lelijk. De Cruze SW is dan ook als geheel een stuk geslaagder dan de Cruze Hatchback, de sedan blijft voor ons de knapste van de drie.

Chevrolet Cruze SW 2012

Binnenin is uiteraard ook het dashboard één op één overgenomen. We hebben nog altijd niemand tegengekomen die het echt mooi vind met de blauwe verlichting en de plastiek bekleed met stof(of optioneel leder), maar het geeft een solide indruk en een knoppenzee zoals in de Opel Astra blijft uit. Tenminste, als je het gloednieuwe touchscreen van Chevrolet neemt. Het systeem noemen ze MyLink. Het is infotainment systeem dat makkelijk te bedienen zou moeten zijn. Ons leek het een beetje op het nieuwe systeem van Dacia, en daar waren we zeer over te spreken, alleen jammer dat in MyLink geen GPS zit. Wel goed is dat MyLink standaard met een achteruitrijcamera komt.

Chevrolet Cruze SW 2012

De reden dat je voor een station zou kiezen is natuurlijk de extra ruimte. Deze SW biedt dan ook een stuk meer ruimte in vergelijking met de hatch of de sedan. Minstens 500 liter heb je ter beschikking en met de zetels plat haal je maximaal 1478 liter uit je koffer. Dat is zo’n 595 liter meer dan de hatch en 1028 liter meer dan de sedan. Desondanks is de Cruze geen maatstaf in zijn klasse, al kom je niets te kort.

Wij reden kort met de nieuwe 130 pk sterke 1.7 turbodiesel en de 140 pk sterke 1.4 turbobenzine. De 1.7 voelt danzij zijn 300 Nm koppel vlot aan, hij sprint dan ook in een respectabele 10.4 seconden naar 100 km/u. De manuele 6-bak schakelt soepel en de koppeing is goed te doseren. Representatieve verbruikcijfers kunnen we op zo’n korte periode niet voorleggen, maar in theorie zou je 4,5 l/100km moeten halen. De 1.4 turbobenzine komt recht van Opel en is een alternatief voor de wat verouderde 141 pk sterke atmosferische 1.8 benzine. De 1400 is minder geraffineerd dan de 1.7 turbodiesel, hij heeft meer last van het turbogat en de koppeling is moeilijker te doseren. Toch is het een goed alternatief voor de ongeblazen motoren met grotere cilinderinhoud. Hij heeft een stuk meer koppel, dat dan nog eens vroeger vrijkomt. De 1.4 turbo zou in 9.5 seconden naar 100 km/u  moeten sprinten. Verder zijn in de Cruze SW nog een 124 pk sterke 1.6 benzine en een 163 pk sterke 2.0 turbodiesel verkrijgbaar. De 1.8 benzine en tweeliter trubodiesel kunnen met automaat besteld worden.

Chevrolet Cruze SW 2012

De Cruze deelt het onderstel met de Astra. Dat is een goede zaak, want de Astra zijn onderstel is mooi in balans. De SW is echt op comfort afgesteld waardoor deze Cruze zijn naam alle eer aan doet. Je kan hem gerust als een kilometervreter bestempelen zonder al te veel rijdynamiek te moeten inboeten. Mocht het toch eens fout gaan, krijg je het gebruikelijke onderstuur en kan je op 5 EuroNCAP sterren rekenen.

Chevrolet mag in Europa misschien als budgetmerk van Opel worden aanzien, aan deze Cruze SW zou je dat niet zeggen. Het intererieur zal niet ieders smaak zijn en het is geen ruimtewonder in zijn klasse. Maar rijden doet hij voortreffelijk en de nieuwe 1.7 turbodiesel is een ideale compagnon voor deze Chevy. Indien hij scherp geprijsd wordt, is deze Amerikaan een station om in het oog te houden.

Chevrolet Cruze SW 2012

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Wim Verboomen en Chevrolet Europe

Specificaties

Motor

1.7 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 475 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

500 L

Max. kofferinhoud

1 478 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yvesw 15:28
afbeelding van Yvesw

Een 1.7 motor? Een 1.6 ken ik net als een 1.8, maar een 1,7? Nog in geen enkele andere wagen weten liggen, of ben ik nu zo verkeerd? :p

Ik vind het spijtig dat de sterke voorkant teniet wordt gedaan door de saaie (lees: Op een Golf gelijkende) achterkant. Alleen al een klein chromelijstje onder het logo had hem veel goed gedaan vanachter. Ook de achterlichten van de sedan hadden er op gemogen.
Als ze hem uiteraard voor 4.000 euro minder kunnen aanbieden dan de Astra is er geen haan die daar naar kraait.
Zeker een mooie wagen al had ik hem liever wat meer Amerikaans gezien (heb ik dat nu net gezegd?). Hij mist overal een beetje "oomph" die andere Amerikaanse stationwagens hebben (lees: Maffia-uitstraling).

Sven 15:53
afbeelding van Sven

Opel reed jaren met 1.7 diesels, vooral van Isuzu-origine.
Hij zat zelfs nog in de Astra ST die we in maart 2011 testten. https://autofans.be/rijtest/rijtest-opel-astra-sports-tourer-17-cdti

Ik weet niet hoe het precies met deze zit.

Wim 16:04
afbeelding van Wim

idd, ze doen die al een hele tijd, dit is de laatste versie, ik heb zelf nog met de 100 pk versie gereden en het verschil is te voelen ;)

Yvesw 16:08
afbeelding van Yvesw

@Wim und Sven: Opel gebruikte die inderdaad vroeger, maar ik dacht dat die al jaaaaren waren afgeschreven en achterhaald (mede omdat geen enkel ander merk 1.7 motoren in het gamma heeft). Swat, hoe meer getalletjes hoe liever! :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws