Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Rijtest: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro

De Audi A6 heeft een reputatie hoog te houden als het aankomt op afwerkingskwaliteit, rijeigenschappen en betrouwbaarheid. Kenmerken die er al drie generaties voor hebben gezorgd dat dit model aan de top van de verkoop tabellen kan meespelen. Een eerste rijtest met de nieuwe A6 2.0 TDI berline kon ons al overtuigen van de bovenvermelde kwaliteiten. Nu ook de A6 Avant in de rekken ligt, kon een test met dit model ook zeker niet uitblijven. Voor deze test hadden we eveneens het genoegen om enkele dagen te proeven van de schitterende 3.0TDI in combinatie met Audi’s fenomenale Quattro vierwielaandrijving.

Net zoals de Berline lijkt ook de Avant niet al te gek veel te verschillen van zijn voorganger. Op het eerste zicht althans. Want laat het zeker duidelijk zijn dat we hier met een volledig nieuw model te maken hebben. De A6 Avant deelt geen enkele lijn met zijn voorganger. De kenner heeft natuurlijk al meteen gezien dat het geheel een heel stuk strakker voor de dag komt. Het lijnenspel van de A6 Avant oogt haast zo perfect dat het een tikkeltje saai wordt. Je zou gaan zoeken naar scheve of onharmonieuze lijnen, maar die kan je simpelweg niet vinden. Hoewel onze testwagen nog niet voorzien was van het S-line sportpakket, kwam hij met de optionele 20 inch velgen toch al bijzonder sportief voor de dag. De blikvangers van deze A6 Avant zijn mijns inziens de LED koplampen. Van dimlicht tot grootlicht: het zijn allemaal LED lampen. Ze geven de Audi niet enkel een bijzonder luxueuze en futuristische uitstraling, ze verlichten de weg ook nog eens ongelooflijk. Samen met deze LED lampen krijg je ook ‘headlight assist’ (automatische overschakeling tussen dim- en grootlicht naar gelang de verkeersomstandigheden), ‘alle weer-licht’ (voorkomt zelfverblinding bij regen, mist en sneeuw) en een autosnelweglicht-functie mee met een grotere reikwijdte dan conventionele autolampen. Vermoedelijk zal slechts een fractie van de A6’en met deze optie worden uitgerust, gezien de exuberante meerprijs van dik 3.000 euro.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Qua afmetingen en inhoudsmaten ben je met een A6 Avant natuurlijk net iets praktischer af dan met een berline. De Avant is 1,1cm langer en 0,6m hoger dan zijn vierdeurs broertje. De belangrijkste meerwaarde van de stationwagen is natuurlijk dat hij ongeveer 35 liter meer (530 liter voor de berline en 565 liter voor de Avant) kofferruimte biedt. In totaal komt dat dan neer op een 565/1680 liter. Dat is heel wat bagageruimte, ware het niet dat je in een Mercedes E-klasse Estate dik 100 liter (695/1950 liter) meer kan vervoeren. Die andere Duitser, de BMW 5-reeks, biedt met een kofferinhoud van 560/1670 liter ongeveer evenveel volume aan als de Audi.

De binnenruimte van de A6 Avant overtuigt de gebruiker zondermeer. De moduleerbaarheid is zeer aanvaardbaar. De achterbank laat zich eenvoudig neerklappen door middel van een gemakkelijk te bedienen hendel in de koffer. Het resultaat is een bijna vlakke bodem en een gemakkelijk vol te stouwen laadruimte. De wielkasten nemen niet te veel ruimte in beslag waardoor je haast werkelijk van wand tot wand kan laden. Ook met de koffer in normale positie kan je met gemak bagage voor vier personen kwijt onder het afdekzeil. Voor de wintersporters onder ons is het handig om te weten dat Audi optioneel (€235,95) een skizak voorziet. Bijzonder handig is de mogelijkheid om de kofferklep automatisch te openen door middel van een zwaaibeweging met de voet onder achterbumper (1.700,05 euro in combinatie met elektrische comfortsleutel). Het lijkt misschien vreemd om te doen, maar in de praktijk blijkt het toch handig te zijn wanneer je met volgeladen armen bij je auto komt en zelfs niet meer bij je sleutel kan om de koffer van op afstand te openen.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Het zitmeubilair van de A6 biedt plaats aan 5 volwassenen. Al moet die 5e volwassene vrede nemen met een niet echt bijzonder comfortabele zitplaats op de middentunnel. De andere vier inzittenden hebben niets te klagen dankzij de stevige, goed gevormde zetels. De testwagen was voorzien van elektrisch verstelbare, gekoelde en verwarmbare comfortzetels vooraan. Allemaal heel erg aangenaam en behaaglijk, ware het niet dat we ook hier even omver vielen van de meerprijs van deze uitrusting. Voor de lederen binnenbekleding, elektrische stoelen en pneumatische regeling van verschillende delen van de voorzetels moet je 3.037,10 euro aan de basisprijs toeveogen. Daarbij komt dan ook nog eens 2.625,70 voor de ventilatie- en massagefunctie.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Onder de motorkap van onze testwagen lag de al gekende 3.0-liter grote TDI motor met 245pk en 500Nm koppel. Een ‘dijk van een motor’ die eindeloos lijkt te kunnen presteren. Een sprintje naar de 100km/h neemt slecht dik 6 seconden in beslag wat echt wel bijzonder snel is voor een stationcar van dit formaat. De bagage in de kofferruimte kan maar best goed vastliggen. In combinatie met de Quattro vierwielaandrijving vliegt de A6 als een pijl uit een boog naar voor wanneer je het gaspedaal induwt. De topsnelheid ligt op een naar Belgische normen hoogst illegale (en begrensde) 250km/h.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

De optionele adaptieve pneumatische luchtvering laat toe te kiezen voor ofwel een meer comfortabele of een meer sportieve afstelling. De ‘comfort’ instelling zorgt ervoor dat oneffenheden volledig worden weggefilterd zonder dat de auto te veel gaat deinen. Heel ideaal voor langere ritten. De meest dynamische instelling heeft als resultaat dat de auto veel meer gaat communiceren met de bestuurder. Je kan de baan veel beter ‘lezen’ als het ware waardoor het rijplezier natuurlijk een pak groter wordt. In die dynamische modus laat de A6 zich bijzonder vlot van bocht naar bocht rijden. Al komt de Quattro aandrijving ook bijzonder goed van pas bij sportiever rijgedrag. De voorwielen hebben te dikwijls de ‘handen’ vol met het hoge koppel waardoor de achterwielen heel vaak inspringen om hun deel van het werk op zich te nemen. Resultaat is dan ook een betere koers en een leuker weggedrag. De A6 laat zich met andere woorden perfect lenen tot het betere Autobahn-nummertje alsook laat hij perfect verleiden tot een bochtig Ardennen wegeltje. De 7-traps automatische S-tronic versnellingsbak laat daarbij de keuze tussen comfort, sport of manueel schakelen door middel van peddels aan het stuur. Naar gelang je eigen wensen kan je dan kiezen voor de Sport-stand voor een betere benutting van vermogen en koppel om zo goed mogelijk te presteren of voor de Comfort-stand, om schakelen tot ver op de achtergrond te verdrijven en het rijcomfort te laten primeren.

Het verbruik valt goed te controleren wanneer je steevast opteert voor de comfort stand en je niet al te veel laat verleiden tot het prestatiepotentieel van de 3-liter dieselmotor. Rij je in de dynamische modus met de versnellingsbak op Sport, dan kan je al gauw enkele litertjes meer per 100km op je conto schrijven. De Audi is met andere woorden in staat om heel zuinig gereden te worden als de chauffeur daar effectief voor kiest. Anderzijds blijft de mogelijkheid ter beschikking om je op het volle potentieel van de 245pk sterke dieselmotor te beroepen en lekker voluit te gaan in bochtige wegen. The best of both worlds zou je kunnen besluiten wat dat betreft.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Wat het rijden in deze Audi pas echt leuk maakte was natuurlijk de waslijst aan opties waarmee hij was uitgerust. De reeds vermelde LED-koplampen in combinatie met de knappe alu velgen gaven de A6 Avant een sportief maar toch gedistingeerd voorkomen. Het interieur was voorzien van kwalitatief hoogstaand leder in combinatie met échte eikenhouten inleg voor de deurpanelen en de middentunnel. Noemen we ook enkele van onze favoriete opties op dan kunnen de volgende zaken zeker niet ontbreken: De GPS installatie die zich intuïtief laat bedienen via het MMI touchpad. Dit laatste bevindt zich links naast de versnellingspook en laat de bestuurder toe a.h.w. blind instructies neer te schrijven voor telefoonnummers of navigatiedoeleinden. De stereo installatie van Bang&Olufsen bewees ook trouwe dienst tijdens de rijtest. Haarscherpe geluidskwaliteit, die jammer genoeg zeer duur betaald moet worden en vermoedelijk niet voor elke A6-rijder weggelegd is.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Om het rijden te vergemakkelijken kwamen de nachtzichtassist (2.389 euro), head-up display (1.645 euro) en het “Audi Pre Sense Plus-pakket” best goed van pas. De eerste registreert beelden via een warmtekijker en projecteert die op een scherm tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Op die manier heb je op donkere wegen ‘s nachts een beter zicht op wat er zich aan de randen van de weg afspeelt. De head-up display presenteert al de nuttige informatie recht voor je in de voorruit. Voor een meerprijs van nog eens 180 euro biedt Audi ook de mogelijkheid om snelheidsbeperkingen weer te geven. Een bijzonder effectief systeem, maar toch jammer dat Audi er nog eens extra geld voor aanrekent bovenop de al best dure aankoopprijs van de head-up display.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Het “Audi Pre Sense Plus pakket" dat een adaptieve cruise control, parkeerhulp en camera inhoudt, is een laatste vermeldenswaardige (dure) comfortoptie (3.666,30 euro). In essentie is het een veiligheidssysteem dat waakt over aanrijdingen zowel langs voor als langs achter. De adaptieve cruise control maakt je als bestuurder haast overbodig. Stel een maximumsnelheid, een minimum afstand tot de voorligger in en de wagen regelt alles voor jou. Optrekken, afremmen tot stilstand en weer vertrekken: het gebeurt allemaal bevreemdend automatisch en heel erg efficiënt. Het gebruik van dit systeem is natuurlijk af te raden in heel erg druk verkeer. Bij rustiger verkeer werkt het heel erg comfortverhogend. De parkeerhulp zorgt ervoor dat de Audi A6 eigenhandig aanduidt of een bepaalde parkeerplaats voldoende lang en vervolgens zelf inparkeert. Het enige wat je dient te doen is de rem te bedienen en de versnellingspook in vooruit of achteruit te zetten. De stuurbewegingen worden volledig gecontroleerd door de computer.

Er zijn twee dingen waar we het bij een Audi minder graag over hebben, en dat zijn zijn basisprijs en optielijst. Om te beginnen, lijkt de basisprijs toch nog enigszins mee te vallen. Met ruim 54.000 euro is de A6 weliswaar niet goedkoop, je krijgt er dan wel een wagen voor in de plaats die naast al de basiskwaliteiten waar Audi voor staat ook voorzien is van een fenomenaal presterende 3.0-liter turbodiesel motor en van Audi’s onfeilbare Quattro vierwielaandrijving. Ten opzichte van zijn Duitse strijdmakkers, de BMW 530Xd en de Mercedes E350CDI 4-matic doet hij het ook lang niet slecht als het op basisprijs aankomt. Voornoemde modellen kosten respectievelijk 59.750 euro en 60.621 euro. Wanneer we ook nog eens de gehele optielijst (let op: de testwagen was nog lang niet full option) optellen bij die basisprijs dan komen we echter wel op een duizelingwekkende 106.300 euro uit. Vergeet verder ook niet dat je voor deze motor de volle pot aan BIV kwijt bent. Het totale budget voor deze full option A6 laat je ook al toe om in veel hogere segmenten kan gaan winkelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Audi A8? Of een Range Rover? Of een Porsche 911? Aan jou de keuze natuurlijk.

Rijtest: A6 Avant 3.0 TDI 245pk Quattro

Om te besluiten kunnen we wel stellen dat de Audi A6 nog steeds weet te overtuigen met zijn basiskwaliteiten. Hij zit fenomenaal goed in elkaar, het interieur lijkt te zijn gebouwd om een leven lang mee te gaan. De prestaties van de 3.0TDI stellen geen enkel moment teleur, al lijkt het gemiddelde verbruik dat soms wel te doen als je te veel laat verleiden door het potentieel van dit blok. Hoewel de basisprijs nog enigszins te verantwoorden valt, gaat die zelfde vlieger zeker niet op voor de onaanvaardbaar dure en ellenlange optielijst.

Specificaties

Motor

3.0 turbo diesel, V6

Vermogen

245pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 790 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 106 300.00

Prijs basismodel

€ 54 270.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

8.70 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

Met dank aan Audi voor de testwagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:29
afbeelding van Techno Patat

Lol, anderhalve zin over de auto zelf, 3 PAGINA'S over de opties en nog geen full option? What the??? 100.000 euro vind ik wel veeel geld voor een A6, wetende dat een RS6 (die ik mooier vind) nu tweedehands je met moeite 60.000 euro kost in België... En voor 100.000 euro verkies ik die wel! Of een nieuwe C63 :p!

Burn 17:56
afbeelding van Burn

He, nen A4!? :-S

Yannick Degroeve 18:46
afbeelding van Yannick Degroeve

Damn alex man.... ik wou enorm graag eens luisteren naar zon B&O systeem. :-(

Techno Patat 13:53
afbeelding van Techno Patat

Ik denk het wel Ponrow, zal er allesinds niet ver van liggen! Hoewel ik vermoed dat die Panamera niet full option zal zijn!

Yvesw 19:52
afbeelding van Yvesw

Wauw, 106,300 euries voor een Audi met Velgen die weeral 14" lijken :p Ze maken het mij te makkelijk :)

Yvesw 22:01
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Dat er iets met mijn ogen is, dat is al langer geweten :p En kom op... Ik jen enkel maar het publiek ;) Ik vind ze gewoon helemaal niet "groots" lijken op de foto's...

Yvesw 08:32
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Daar hou ik je aan ;)

Wim 11:32
afbeelding van Wim

zonder meer geweldige kar, maar mss moeten ze er meer standaard inzetten, de Porsche Panamera Diesel begint at 82k btw :p

Yvesw 13:25
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Never underestimate the power of Ponrow :p Het zijn inderdaad schandalige prijzen die er gevraagd worden... Ik wist niet dat de "matten-optie" nog altijd bestond?! :O Ik weet dat het destijds bij de lancering van de nieuwe BMW 3-reeks (euhm... Ondertussen de vorige reeks dus :p) voor wat gelach zorgde ten huize Yvesw...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws