Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

alfa_romeo_mito_qv_01

Als Alfist was mijn teleurstelling groot bij het nieuws dat de MiTo GTA er niet zou komen. Het is ondertussen toch al dik 8 jaar geleden sinds we de laatste Alfa met die badge mochten ontvangen. De concept die we te zien kregen op het salon van Genève zag er nochtans productieklaar en uiterst belovend uit. Een mini 430 Scuderia met 230 pk, twee centrale uitlaatpijpen en een interieur om van te smullen. De wereldwijde economische dip heeft er echter anders over beslist. Het paradepaardje blijft dus de ‘Quadrifoglio Verde’ (QV) en die zal verdomd goed mogen zijn om het gemis van zijn grote broer te doen vergeten.

Hoge verwachtingen dus en die zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Bij Fiat weten ze intussen hoe ze strak sturende bolides moeten bouwen en de Abarth Grande Punto Esseesse was daar een mooi bewijs van. De twee ontlopen elkaar dan ook niet wat betreft prijs en prestaties. Dat de Abarth meer inzet op sportiviteit en de Alfa op all-round raffinement is de logica zelve. De QV is dan ook geen Gran Turismo Alleggerita. Toch heeft de kleine Alfa voldoende troeven om zijn sportieve aspiraties kracht bij te stellen. De standaard ophanging werd vervangen door een adaptief onderstel met instelbare dempers. Speciaal ontwikkeld door Magneti Marelli voor de QV en instelbaar via het ondertussen gemeen goede DNA-knopje onderaan de middenconsole.

Ook de versnellingsbak werd aangepakt en de QV beschikt over een geheel nieuwe manuele zes-bak die zijn werk voortreffelijk doet. De slagen zijn kort en uiterst precies, enkel de pook zelf mocht misschien nog iets korter zijn. Verder valt er niets op aan te merken. Enkel de besturing heeft nog steeds last van zijn danwel over- of onderbekrachtigd karakter dat nooit écht lekker weet te communiceren met zijn bestuurder. Nog zo’n oud kwaal is de pedaalrespons van het gas in de Normal-stand en de pedaalslag die eigenlijk te lang is. N(ormal) kon evengoed Numb betekenen, bijgevolg rij je constant in Dynamic, al was het maar omdat de MiTo dan pas voldoende kort aan het gas hangt

alfa_romeo_mito_qv_02
alfa_romeo_mito_qv_06

Alfa claimt een 0 tot 100 tijd van 7,5 seconden, maar dat is wel erg optimistisch. Zelf kwamen we niet onder de 8 seconden uit. Reden is dat je als bestuurder de elektronica niet volledig kunt uitschakelen. In Dynamic mogen de marges dan wel wat verder liggen, helemaal vertrouwen doen ze de nieuwe garde Alfisti blijkbaar niet. Toch wel een teleurstelling bij dit topmodel. En er is nog meer slecht nieuws. Alfa heeft er misschien wel bewust voor gekozen om het aantal optische verschillen met andere MiTo’s te beperken tot de fraaie klavertjes vier op de voorste flanken en details zoals de rode remklauwen, de antraciet velgen en inzetstukken rondom de lampen. De QV is zonder twijfel de meest geslaagde MiTo uit het gamma maar zou daar meer uiterlijk vertoon tegenover mogen zetten. Reden is dat ook het interieur (op het zwarte stuur na) gelijk is aan dat van andere (full spec) MiTo’s. Geen uitzonderlijke materialen en/of kleuren, stoelen met extra steun of andere hints die de koper laten merken met iets bijzonders op weg te zijn.

alfa_romeo_mito_qv_04

Dat is gelukkig meer het geval eenmaal je de QV wat tarmac voorschotelt. Al bij de eerste meters merk je dat de vernieuwde ophanging een stuk serieuzer mag genomen worden. De verschillen zijn echter beperkt tussen Dynamica en Normal. Die laatste is iets vergevingsgezinder maar nog steeds aardig stug, doch voldoende bij de les. Het maakt van deze MiTo een amusante rijmachine. De motor in dit Klavertje Vier is het ondertussen bekende 1.4 turbo MultiAir-blokje met in dit geval 170 pk en 250 Nm koppel. Het moet goede prestaties doorheen het toerengebied combineren met minder uitstoot en een lager verbruik. Al die kracht wordt trouwens nog steeds behoorlijk gestuurd door het standaard elektronisch Q2-sperdifferentieel.

alfa_romeo_mito_qv_03

In de oude Abarth Grande Punto (zonder MultiAir) haalden we een gemiddelde van 10,3 l/100 km, dat de MiTo beter moest doen stond buiten kijf en leek evident. Toch mochten we constateren dat deze MiTo quasi evenveel verbruikt. Waar die extra efficiëntie verloren is gegaan weten we niet, wat we wel weten is dat de MiTo met 135 pk MultiAir motor 85% van de sensaties biedt van deze QV tegenover een fractie van het verbruik. Ook ging de versie met 135 pk niet in zijn elektronische toerenbegrenzer bij 6300 toeren. Een vervelende gewoonte waar de QV wel last van had. Benieuwd of de vernieuwde Abarth GP Evo daar ook mee worstelt.

alfa_romeo_mito_qv_05

Ik heb echt aardig moeite gedaan om de MiTo QV te kunnen verantwoorden bovenaan het gamma van Alfa’s kleinste, om de meerprijs van die begeerlijke klavertjes, de sterk verbeterde ophanging, de heerlijke versnellingsbak en de 35 extra pk’s te kunnen rechtvaardigen. Maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik, of beter de auto, daar niet of onvoldoende in geslaagd is. De QV verschilt daarvoor te weinig met andere MiTo’s wat betreft zijn in- en exterieur en maakt dat ook niet exceptioneel goed wat betreft zijn prestaties. De zitpositie is nog steeds te hoog en de stoelen bieden onvoldoende steun. De Quadrifoglio Verde laat ons dus op onze honger zitten en laat daarbij nog eens voldoende ruimte over bovenaan de MiTo-catalogus. De GTA mag dan wel geschrapt zijn, Alfa doet er goed aan om op die beslissing terug te komen, en ik ben heus niet de enige (Alfist) die daar zo over denkt.

Tekst & foto's: Pieter Ameye

Met dank aan: Alfa Romeo België

 

alfa_romeo_mito_qv_07

Specificaties

Motor

1.4 Turbo benzine MultiAir

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 145 kg

Topsnelheid

219 km/u

Prijs testwagen

€ 21 950.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

10.10 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Kenny 20:18
afbeelding van Kenny

Mooie bak, enke jammer van de missende dynamiek...

Karel 21:09
afbeelding van Karel

idd geel staat hem geweldig, ze krijgen de mito qua rijden toch nooit echt optimaal lijkt me

Wim 21:15
afbeelding van Wim

tja, blijft er toch wel goed uit zien, met een polo gti zullen ze niet snel 2 maal zien :)

Quin 14:51
afbeelding van Quin

Nog steeds een fantastisch design (persoonlijk vind ik het één van de mooiste betaalbare wagens van dit moment), jammer echter dat ze deze versie toch niet spannender gemaakt hebben, anders had ik het misschien wel overwogen om m'n diesel-Mitootje up te daten :).

Zoals zovelen hoop ik nog steeds op die MiTo GTA, maar zal een droom blijven, vrees ik.

@Pieter: wat doet die knop 'Dark'?

Nuvolari 18:12
afbeelding van Nuvolari

Is er veel verschil met de (oude) Tjet 155pk?

DRIVR.be 19:57
afbeelding van DRIVR.be

@Nuvolari:

De nieuwe is veel prominenter aanwezig, voelt (logischerwijs) krachtiger en substantiëler aan maar valt verrassend snel in het elektronische vangnet - nog voor de rode zone begint. En dat was ooit heel anders;)

Klinkt ook rouwer dan de zoemerige 155'er, maar is uiteindelijk niet veel sneller.

De beleving is wel beter, en dat is al heel wat.

Nuvolari 23:33
afbeelding van Nuvolari

Thanks DRIVR, mss toch ns aan een upgrade denken :-)
Heb nog geen enkele QV gezien trouwens.

yannick D 23:39
afbeelding van yannick D

de mooiste mito's staan achter men hoek, jammergenoeg NIET te koop als nieuwe wagen
wél als occasie binnen een jaar nu. ik heb het over de Maserati Edition Mito die enkel aan Maserati eigenaren
wordt uitgeleend indien hun wagen op onderhoud is. echt waar... die auto's zijn super mooi afgewerkt, hoogwaardig materiaal, ZALIGE zeteltjes, velgjes etc etc... echt een droom bakje :-)

Quin 10:43
afbeelding van Quin

Idd, mooiste MiTo tot nu toe (zie m'n avatar ;)). Maar waarom komen deze te koop in je buurt binnen een jaar? Want ik zou wel geïnteresseerd kunnen zijn :p

yannick D 23:20
afbeelding van yannick D

ik woon achter de FMA garage in wijnegem, ik heb daar is gaan kijken naar een Alfa 147 die te koop stond en die MiTo's stonden daar ook (3 in totaal) en ik vroeg of ze die ook verkochten, ja kan ze NIET, gewoon ONMOGELIJK nieuw bestellen maar je kan ze krijgen na 2 jaar of na een bep aantal km's... nu... echt waar... die zijn prachtig maar ze gaan er nog iets van een 20.000euro minimum voor vragen.

als je intresse hebt, ik zou er snel een proberen vast te leggen want je bent niet de enige die er één wil!

Quin 12:40
afbeelding van Quin

Super, misschien toch eens passeren daar, thx!

Anonieme gebruiker 19:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Weet er iemand wat voor soort pedalen deze alfa heeft ? zijn dit speciale aliminium pedalen of niet ?

Techno Patat 20:25
afbeelding van Techno Patat

De QV heeft idd alu pedalen! Alle Alfa's met sportpakket eigenlijk ;)!

Anonieme gebruiker 19:22
afbeelding van Anonieme gebruiker

hmmm kheb dan nog een vraagje , weet iemand hoe het zit met die staandaard gps van alfa romeo mito qv ? is die goed ? want in de garage boden ze me de pioneer aan van 1300 € omdat ie veel completer is en veel meer diepgaander is en veel meer extra's bevat ... :)

Techno Patat 00:28
afbeelding van Techno Patat

Over d gps in de mito kan ik me niet uitspreken, maar over die van de 159 (pioneer) heb ik nog niet veel goeds gehoord! Als die je 1300 kost ga dan voor tomtommke van 150€!

Anonieme gebruiker 21:08
afbeelding van Anonieme gebruiker

Weet iemand of het de moeite waard is om onder een Qv rode remklauwen te laten spuiten of niet ? ik heb mijn remklauwen nu in het grijs onder met alfa mito qv met 18 duims velgen titanium maaar kben nog van plan om men remklauwen in het alfa rood te laten spuiten , nu is dit de moeite waard om daaraan 200 € te spenderen of niet ? x tom

Sven 22:59
afbeelding van Sven

Als je een beetje handig bent, kan je dat zelf. Motip heeft daar spuitbussen met hittebestendige (rode) verf voor. Laat dat nu ongeveer het enige zijn dat ik ooit zelf met een spuitbus zou kleuren.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws