Rijtest: Audi A1 1.2 TFSI

Audi A1 1.2 TFSI BANNER

Collega Alexander De Nys teste voor u reeds de A1 1.6TDI. Vandaag schotelen we u de A1 1.2TFSI voor. Om al een voorproefje te geven: Audi kwaliteit is overduidelijk aanwezig, de 1.2 kon makkelijk verward worden met een 1.4 en de wagen op zich is zeer levendig. Een plezier om mee te rijden!

A1 vooraanzicht graffiti

Toen ik dit kleine wagentje ging afhalen bij de invoerder, stonder er nog een aantal A1’tjes. Eén met een mooi bordeaux kleurtje, een donker blauwe, een Antraciet grijze en dan die witte met dat Wasabi-groen interieur. Ja, deze was dus de mijne. Goed, de eerste indruk was gemaakt. Ik vond hem lelijk. Dan maar intstappen...

A1 interieru

Ik doe de deur open en vanaf dan al merkte ik op dat dit toch wel echt een audi is. Alles voelt heel solide aan en totaal niet “blekkerig”. Na een paar minuten was ik klaar om te vetrekken. Ik start de motor, plots een kabaal. Even vergeten dat hij al draaide! De motor hoor je gewoon helemaal niet bij stationair draaien. Pluspunt nummer twee voor de A1! Gaandeweg verbaasde de A1 mij meer en meer. Het rijcomfort en de rust in de cabine is, voor een auto in dit segment, gewoonweg verbazend. Audi heeft geen compromissen gemaakt bij het ontwerpen van hun kleinste. Alles werd ontworpen en gebouwd met kwaliteit als rode draad doorheen het hele verhaal. Het stoffen interieur is degelijk afgewerkt en de zetels bieden genoeg comfort. Niet te hard en niet te zacht. Gewoon goed. Achterin kan je met twee mensen comfortabel zitten maar personen langer dan 1m95 zou ik toch niet op de achterbank plaatsen voor langere tijd. De beenruimte is echter wel voldoende, maar het is de hoofdruimte die dan tekort schiet. Logsich ook, gezien de sportieve lijn waardoor de A1 achteraan afbuigt.

A1 in de bocht

Qua kofferruimte is de A1 zoals verwacht geen hoogvlieger. Wel handig is de dubbele laadvloer. Door middel van een verplaatsbare afdekplaat kan je de koffer desgewenst 50 liter groter of kleiner maken. Het dashboard ziet er degelijk uit, typisch audi qua materialen. En zo voelt het ook aan: stevige onderdelen en mooie afwerking in de naden. Vooral het lederen multifunctionele sportstuurtje is geweldig! Het ligt perfect in de hand en voelt heel premium aan. Onze testwagen is voorzien van het MMI-Multimedia systeem met navigatie. Leuke toevoeging aan het geheel maar het klapscherm is manueel. Dus elke keer open klappen en op het einde van de rit even dicht klappen. Al heb je het scherm in principe niet nodig als je gewoon wil bellen via Bluetooth of muziek wil beluisteren. Het schermpje in het midden van de intstrumentencluster geeft de nodige informatie ook weer. En als je dat te veel moeite vind is er nog steeds voice control.

A1 zijaanzicht

Het premium gevoel binnenin wordt versterkt met leuke rij-eigenschappen. Dit modelletje is een voorwielaandrijver en we kunnen dus al raden hoe goed deze wel niet zou zijn met een Quattro-systeem, dat er  binnenkort zou aankomen. Het succes ligt hem in het gebruik van het platform waar ook de VW Polo op gebouwd wordt. Voeg daar nog de GTI ophanging aan toe en je hebt de A1. Een perfecte match zou je denken. Ja, zo klinkt het wel, maar het stuurgevoel is minder direct dan bij zijn grootste concurrent, de Mini. De auto voelt op de autostrade niet aan als een klein ding en dat is wat toch veel mensen helemaal niet verwachten. De stille, comfortabele rit lijkt al mijn test-passagiers toch wel te verbazen. Een kleine wagen met grootse kwaliteiten dus. Om toch één minpunt te noemen, soms lijkt hij iets te hard afgeveerd. Na een rit in Nederland is het wel duidelijk dat het een probleem is dat bij de auto ligt. Onze Belgische wegen zijn een constante schokdemper test.

A1 achterlicht

Het uiterlijk van de A1 is voor mij persoonlijk nog een beetje een tweestrijd. De voorkant is zeer jong en sportief, een overduidelijk Audi’tje met de stoere kenmerken die we ook terugvinden op de A4 en A5. Waar ik minder voor te vinden ben is de achterkant, de achterlichten liggen vreemd onder de kofferlijn maar ook hier zijn er vele die mij ongelijk geven en juist de achterkant geweldig vinden. De zijkant is ook leuk zicht door de (optionele) “taillelijn” in contrasterende kleur. Iets dat we kennen van bijvoorbeeld de Citroën Pluriel. Maar daar stopt de vergelijking dan ook. De wagen is met 3,95m lang met een wielbasis van 2,47m en 1,42m hoogte een compactje met een stoere look!

A1 koplamp

De motor in deze A1 is de 1.2 TFSI. De kleinst verkrijgbare benzine motor in de A1. Deze levert 86 pk. Voor zo een motortje is dat best veel. De 0-100 Km/h tijd bedraagt nog steeds dik 12 seconden, al spurt hij wel stevig door tot 70-80 km/u. De 160 Nm koppel maakt veel goed op de autostrade, snelle hernemingen en eigenlijk ben ik sterk verbaasd van dit blokje. Hij komt best goed van zijn plaats en er zit pit in! Meer dan je zou verwachten van een twaalfhondertje. Natuurlijk is de snelheidsbeleving groter, net omdat het zo’n klein wagentje is. De 1.2 TFSI is altijd gekoppeld aan een handbak. Deze laat je vlot schakelen doorheen de 5 vitessen. (6 vitessen heb je enkel bij de 1.4 TFSI). Het verbruik ligt volgens audi op 5.1 l/100km. Dit cijfer hebben wij tijdens de rijtest nooit kunnen behalen. Wij bleven steken op 5.7 op de autostrade en 6.5 tot 8 in de bebouwde kom. Met een volle benzinetank van 45l reden we ongeveer een 600km. Het gemiddelde verbruik komt dan op ongeveer 7l/100km. Ik had iets minder verwacht maar moet wel toegeven dat het motortje af en toe toch uitnodigde om zijn hartje eens te luchten!

A1 achterkant water

Kortom, de Audi A1 was boven alle verwachtingen een topauto! Rijdt super, ziet er modern en stoer uit, eindeloos te personaliseren etc. Het enige wat misschien een beetje kan tegensteken, is de prijs. Al lijkt die ten opzichte van de concurrent Mini niet meer dan verantwoord.

Met dank aan D'ieteren voor de testwagen.

Foto's: Yannick Degroeve & Nathan Gevers
Tekst: Yannick Degroeve

Specificaties

Motor

1.2l TFSI 16v Turbo

Vermogen

86pk

Koppel

165 Nm

Overbrenging

5-bak Manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 040 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 24 350.00

Prijs basismodel

€ 17 000.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

276 L

Max. kofferinhoud

920 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
BowlofNutz 19:17
afbeelding van BowlofNutz

Betaald voor die ringen? Duur betaald ja, ik heb een a1 van september 2010 waar de handremgrip van de eerste week al los kwam. Nu is op 70000 km de koppeling zgz versleten, door mijn schuld volgens hen. Ik had hiervoor een a4 break. DAT was bouwkwaliteit. Ik voel me enorm bedrogen. En het gaat om meer dan die 2 punten!

Kenny 19:30
afbeelding van Kenny

@ Nathan: kapotniezen is overdreven he man :-) Ik heb een valling, en het dashboard van mn Clio staat er nog hoor XD.

@ Waxweazel: in de Clio krijg je idd hetzelfde voor minder geld, maar dat wil nog niet zeggen dat hij even veel waard is hoor. Ik zit zelf aan m'n 2de Clio,2 jaar oud, en de verschillen met pakweg de A1 zijn meer dan duidelijk hoor: rammelend dashboard (camionnettenplastiek:-)), onstabiel bij sterke wind, niet geschikt voor langere ritten, af en toe een mankementje, enz. Tel daar nog de restwaarde boven op, want voor die FO Clio van 17k kan je na 4 jaar minder dan de helft vragen hoor ;-)

Wat niet wegneemt dat Audi veel te veel voor zo'n koekedoos vraagt, en dan is deze nog niet goed uitgerust...

Kenny 19:29
afbeelding van Kenny

@ B4: ergens tegen Zaventem, dicht aan Ikea zo te zien? ;-)

Yannick Degroeve 19:40
afbeelding van Yannick Degroeve

Wel even melden... het is idd geen goedkope auto maar het is ook geen goedkoop merk, net zoals de grote rivaal, Mini. De kwaliteit van zowat ALLES is hoger in de audi dan in zo'n Clio. + een clio kan je nu niet echt een mooi interieur noemen hé...

Kenny 20:28
afbeelding van Kenny

@ Nathan, love your sarcasm :-)

Quin 22:02
afbeelding van Quin

Prettige verschijning Audi-gewijs :).

Ik vind in tegenstelling tot andere deze wagen nog best wel scherp geprijsd om te kunnen concurreren in het mini-segment. De MiTo is goedkoper (niet bijster veel) en moet toch inboeten aan afwerkingskwaliteit

Niet dat ik ooit van m'n leven een Audi boven een Alfa zou verkiezen, maar als het waar is, moet je het ook kunnen zeggen :)

Ex Mini-rijder :-) 22:05
afbeelding van Ex Mini-rijder :-)

Jaren reed ik Audi ... ohja, kheb nog een A4 van 2007 (wastal bijna vergeten). En eerlijk gezegd rij ik liefst vanal met mijn Clio (RS) .. okay, wat minder van afwerking maar die zetels van die Audi zijn totaal niet comfy in vergelijking met de zetels van mijn Clio ... dat het dash in mijn Clio dan van "mindere?" kwaliteit is, daar veeg ik mijn reet aan.
Ik moet wel toegeven dat de afwerking van die A1 vele malen netter is dan die van onze ex-Mini (R56) en van de Clio uiteraard.
Maar als ik een even goed-rijdende A1 wil als mijn Clio RS moet ik de 180 pk versie kopen en er een setje Pro-flex veren van 10,000 euro bijkopen ???? Hmm, kom ik dan aan 40,000+ euro ... ben ik dan niet beter af nog een Clio RS bij te kopen en het interieur wat met alcantara en leder laat opsmukken ?
Ohja, de Clio 4 komt eraan ... en waarschijnlijk de Renault 5 op Clio-basis welke moet gaan conureren in het A1-DS3-Mini segment ... hmmmmm .... .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws