Rijtest: Audi TT TDI (2010)

Rijtest: Audi TT TDI (2010)

De facelift van de TT leek ons de ideale gelegenheid voor een rijtest. Dat we daarbij de kans kregen om de combinatie diesel - coupé te tippen aan het ideaalbeeld van een 2+2 sportcoupé, was mooi meegenomen.

Audi bracht de TT voor het eerst op de markt in 1998. Om de karakteristieke vormen te behouden, werd het tweede model uit de reeks in 2007 erg ingetogen gehouden. Na drie jaar vonden ze het bij Audi tijd voor een facelift, al bleef het hertekenen beperkt tot gewijzigde bumpers, LED-strips voor de koplampen en andere reflectoren in de achterlichten. Tevens zijn ook wat nieuwe koetswerkkleuren en interieurbekledingen beschikbaar. Onze TT was uitgerust met een S Line pakket, waardoor exterieur er nog wat strakker uitziet. De combinatie van de grote wielen met de zachte lijnen zorgen ervoor dat je blijft kijken naar de coupé voor je deur.

Rijtest: Audi TT TDI 2010

Al kijk je liever naar de buitenkant dan de binnenkant, want hoewel de afwerking er top uitziet, is de indeling en opbouw van het dashboard wat verouderd. Audi lijkt dit bij de facelift wat over het hoofd gezien te hebben. Je krijgt (optioneel) een knap S-Line interieur, dat wel, maar de interface van het audio-systeem stamt nog uit de vorige generatie A4 en kom je tegenwoordig enkel nog tegen in de Seat Exeo - een herwerkte A4 that is. Audi stelt de TT voor als een 2+2 coupé, al blijft het een raadsel waar je die extra 2 personen kwijt kan. De achterste zetels zijn enkel geschikt om je jas en een tas kwijt te kunnen.

Rijtest: Audi TT TDI (2010)

Ook de motoren zijn niet fel gewijzigd. De 2.0 TFSI kreeg en upgrade tot de 211 pk die we ook terugvinden in de Volkswagen Golf GTI. Toch zetten ze bij Audi in op de dieselmotor. De 2.0 TDI werd gelanceerd om de verkopen wat omhoog te werken. Toch lijkt het vermogen van 170 pk wat aan de lichte kant, in vergelijking met de rest van het aanbod. De benzinemotoren starten namelijk bij 160 pk (op de 1.8 TFSI) en eindigen bij zowat het dubbele van de TT-RS. Dat we in dat opzicht dan een basis-diesel in het vooronder krijgen, is wat vreemd.

Dat gevoel krijg je ook als je met de wagen rijdt. De motor is voldoende krachtig, maar toch krijg je niet het wow-gevoel dat je bij pakweg de 2.0 benzinemotor wel meekrijgt. Was dat wel zo, dan zouden we wat minder moeite hebben gehad met het brave dieselgeluid dat uit de voorkant opborrelt. De diesel laat zich op lage toeren bedienen en dat zorgt voor een verschil in geluid met de hoogtoerige benzines. Dat heeft ook als gevolg dat de rijervaring wat passiever wordt. Toch tonen de cijfers dat de TT TDI zich niet moet schamen voor zijn motor. In 7,5 seconden rij je van 0-100, terwijl de top op zowat 226 km/u ligt. Een 1.8 TSI legt dezelfde waarden voor. Het verbruik van de TDI blijft rond de 7 liter schommelen, al was onze rijtest bij winterweer niet direct een referentie.

Rijtest: Audi TT TDI (2010)

Wil je toch even doorplanken en de naald van de toerenteller naar de rode zone laten wijzen, dan kan je terugleunen op de vierwielaandrijving en het lage zwaartepunt om ervoor te zorgen dat alles mooi op de weg blijft. De Audi TT stuurt erg strak en dempt ook op die manier. Audi stelt ook Magnetic Ride ophanging als optie beschikbaar, waardoor de wagen nog iets strakker de baan opgaat. De combinatie grote velgen-strakke ophanging en winterweer waren niet ideaal, maar zorgden er wel voor dat we de demping ten top konden uittesten en de verschillen ervaren. Bij hogere snelheden voel je wel dat dwarsrichels niet welkom zijn en dat de achteras daar nogal eens over durft schuiven. Het lage zwaartepunt creëert ook de mogelijkheid om de wagen tegen hogere snelheden de bochten in te sturen. Dankzij het lage zwaartepunt krijg je ook een lage zithouding, zonder dat je overzicht verliest. Het zich opzij en schuin achteruit wordt niet gehinderd door een B-stijl na de deur. Enkel de aflopende daklijn zorgt voor wat moeite en parkeren gebeurt op goed geluk en met behulp van de sensoren.

Rijtest: Audi TT TDI (2010)

Daarmee hebben we een hele hoop opties voor de TT opgenoemd en dat blijft een heikel punt bij Audi. Wie een basis TT koopt mag daar 36.600 euro voor ophoesten. Dan heb je wel een TT, maar de knappere S-Line kost al dik 40.000 euro. Voor opties als navigatie, xenonverlichting, lederen zetels, Magnetic Ride en het Bose soundsysteem mag je nog een pak extra rekenen, waardoor de totaalprijs voor het getoonde exemplaar over de 55.000 euro uitkomt.

En laat dat net wat teveel zijn om met concurrent Peugeot RC-Z om te kunnen. Dan blijft de vraag of je kiest voor de vier Duitse ringen of de Franse leeuw. Want de Fransoos tikt mét opties de basisprijs van de TT TDI net niet aan. Hij ziet er minstens even sexy uit, krijgt dezelfde premium feel en het interieur ziet er niet zo 'previous generation' uit. Qua prestaties moet hij dan wel weer een seconde toegeven op de 0-100.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni
Met dank aan Audi België voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 TDI vier-in-lijn

Vermogen

170pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

zesbak, manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 370 kg

Topsnelheid

226 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 36 100.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

292 L

Max. kofferinhoud

700 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Karel 13:03
afbeelding van Karel

knappe foto's! s-line staat em goed

Yvesw 15:08
afbeelding van Yvesw

Inderdaad de eeuwige vloek van Audi... Opties alom! Kan me zelfs inbeelden dat de velgen een extra optie zijn van het optionele s-line paket...
Ik blijf erbij, een auto van +35.000 euries zonder xenon of een deftige velg getuigd gewoon van afperserij...
Al is die voorkant met de tt-s look zeker niet lelijk!

EBL 15:46
afbeelding van EBL

In combinatie met deze velgen echt een mooie auto.

Techno Patat 17:36
afbeelding van Techno Patat

niet de coupé die ik zou kiezen, qua prijs eerder de Beugeot, qua plezier de Z4 en qua luxe de SLK, miss overall de 370z ?

Wim 19:41
afbeelding van Wim

nenee, qua plezier wint de 370z hoor :) z4 is eerder cruiser, voor elke dag zou ik zonder twijfel een TT kiezen

Yvesw 19:51
afbeelding van Yvesw

Voor elke dag zou ik dan weer voor de Peugeot kiezen. Mits er een iets potentere versie van op de markt komt...

Pieter Aertgeerts 19:54
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Door een technische fout kunnen we trouwens niet alle foto's online zetten, we trachten het euvel asap op te lossen.

Yvesw 19:58
afbeelding van Yvesw

@Pieter Aertgeerts: probeer dan ineens ook het tabblad "opvolgen" terug in jullie site toe te passen bij "profiel".
I said it once and I'll say it again! Mijn excuses daarvoor :p
Het was gewoon zo een handig middeltje om overzichtelijk te zien waarop gecommentarieerd werd.

___________________
Edit: Staat genoteerd.
thx, Pieter

Sven 22:09
afbeelding van Sven

@Cuore Sportivo:
Dat is een hangar op de site van Tour&Taxi's in Brussel

Pieter Aertgeerts 23:55
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Edit: Galerij is compleet nu ;) Enjoy

Yvesw 11:30
afbeelding van Yvesw

@ Cuore Sportivo: Puur op uiterlijk is de Brera altijd de beste keuze. Alleen vind ik dat zo'n heerlijke body geen gezapige diesel verdient... Heiligschennis!
Dat is zo'n beetje het equivalent van een uiterst knappe dame die gewoon gat achterlijk is. En zo kennen we er allemaal wel één. :)
En op die manier wil ik mij later de Brera toch niet herinneren...

Anonieme gebruiker 13:39
afbeelding van Anonieme gebruiker

Edit: Misschien moet je jezelf een naam geven zodat we kunnen reageren op je kortzichtige reacties.

Eren 18:13
afbeelding van Eren

Awel ik zou nooit Italiaanse brol kopen na 50.000 km hoor je overal rammelen. Ik rij met een tt diesel geschipt bij Heinz tot 210pk Awel die mannekes die mogen afkomen met hun breras....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws