Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Bij Chevrolet hebben ze niet graag dat we hen ‘Chevy’ noemen. Toch was dat op de redactie een weeklang een veelgehoord woord, want geef toe, deze Spark heeft weinig gemeen met de dikke Chevrolets uit het Wilde Westen. Toch heeft hij meer gemeen met onze consument dan zijn voorgeschiedenis doet vermoeden.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

De Spark komt de al even kleine Matiz aflossen onderaan het Chevrolet-gamma. Met het uitwuiven van de Matiz gooit Chevrolet ook het schattige imago van de kleinste overboord. De Spark is voorzien van scherpe lijnen en spitse vormen, enkel achteraan kan je de rondingen in de heldere achterlichtunits nog associëren met zijn voorganger. De Spark is met zijn 3,64 meter lengte 14,5 centimeter langer dan de Matiz, terwijl de breedte een goeie 10 centimeter toenam tot 1,6 meter. De hoogte bleef op 2 centimeter na ongewijzigd. Toch behoudt de Spark een uitzicht alsof hij zijdelings wat werd samengedrukt. Dat wordt vooral bekomen door het gebruik van de eerder vernoemde spitse vormen, die de wagen in het Chevrolet-gamma moeten integreren. Voor de achterdeuren werd een stijlicoon overgenomen van Alfa Romeo. Al zorgt de ingewerkte deurgreep wel voor een grote dode hoek en een niet te verwaarlozen verlies van lichtinval voor de achterste passagiers.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Met de Spark heeft Chevrolet een reuzestap vooruit gezet wat het interieur betreft. Waar voor je geld krijg je tegenwoordig zeker, de aanblik van het dashboard is erg degelijk en lijkt in niets op wat je van een kleintje verwacht. Goed, alles werd eenvoudig gehouden, maar bedenk dat je met een stadswagen onderweg bent, waar je niet dadelijk lange afstanden mee moet gaan maken. Het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar,handig hierbij is dat de tellerpartij daarbij mee verschuift. Zo komt de rand van je stuur nooit voor de indicatie op de teller. In onze testwagen was zowaar een kleine boordcomputer aanwezig, waarop gemiddelde snelheid en radius af te lezen zijn. Hierbij melden we wel de ongelukkige opstelling van de ‘Mode’-knop, waarbij je met je hand achter je stuur moet gaan om van functie te wisselen, best niet doen terwijl je aan het rijden bent.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

De voorzetels bieden voldoende steun bij korte ritten, al bleek de zitting iets te kort, waardoor de rand eerder in je bovenbeen snijdt dan dat hij steun biedt. Ook achteraan komt dezelfde opmerking naar boven. Hierbij ook de voetnoot dat je best met niet meer dan vier mensen plaatsneemt in de wagen, drie personen op de achterbank wordt echt wel te krap. De kofferklep laat zich enkel openen met de sleutel, of door middel van een hendeltje onderaan de bestuurderszetel. De koffer zelf is even groot als de auto, genoeg voor je boodschappen of een picknickset voor een uitstap maar te weinig plaats voor wanneer je langere ritten zou doen. Je hoort ons stilaan komen: je neemt deze wagen als tweede wagen, voor kleine afstanden in de stad en dicht erbij.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Dat je best niet te ver van de stad weggaat, vertelt de motor je wanneer je de snelweg oprijdt. Je moet genoeg toeren maken alvorens je opschakelt en het lijkt of de kleine 1.0-motorisatie met 68 pk zich het beste voelt tussen de 3.000 en de 4.000 toeren. Dat je bij de volgende versnelling weer terugvalt naar 2.000 toeren kan je dan weer als een kleine uitdaging zien. 120 km/u op de snelweg lijkt in deze wagen ook veel, vanwege de luidruchtige motor bij deze snelheid (3.500 rpm). Je hebt trouwens niet dadelijk een veilig gevoel bij deze snelheid en moet je concentratie behouden om de wagen rechtuit te laten gaan. Vermijden dus, die snelweg. Ook lichte niveauverschillen bij hogere snelheden zijn af te raden, bij het minste heuveltje lijkt het alsof de motor de boeken toe doet. Bij lagere snelheden heb je geen problemen om mee te komen met de rest van het verkeer. De motor reageert alert, al moet je het koppelingspedaal wel erg ver lossen alvorens de koppeling pakt. Daarmee weet je ineens waarom al die mensen in die kleine wagens zoveel toeren maken alvorens ze vertrekken. De remmen van de wagen zijn voldoende, enkel de combinatie van remmen en oneffen wegdek zorgt ervoor dat het ABS met een akelig droog gekraak ingrijpt.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Wie onze raad opvolgt en in de stad blijft rondcirkelen, ziet de ware troeven van deze auto. De kleine motor hoeft geen overuren te kloppen en waar grotere wagens soms lang naar parking zoeken, past de Spark met haar geringe afmetingen in elk gaatje. Nouja, niet elk gaatje maar je kan hem er toch goed inmikken omdat de afmetingen duidelijk af te lezen zijn in de vormen van de wagen.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

De prijzenpolitiek bij Chevrolet kan je meer dan eens verbaasd laten kijken. Terwijl de Spark als opvolger van de Matiz in het gamma staat, blijft deze laatste voorlopig nog beschikbaar. De Matiz kost in basisuitvoering (800cc S-versie) 8.299 euro, terwijl de basis-Spark (met 1.000cc) slechts 700 euro meer kost met zijn 8.999 euro. De 1.0 LS+-versie die wij reden kost je 11.299 euro. Dat is nog steeds goedkoop, maar weet dat je voor slechts 100 euro extra kan opteren voor de 1.2 LS+. Daarbij krijg je dezelfde uitrusting en 13 pk extra. Die pk’s kunnen wel eens het verschil gaan maken als je je op de snelweg waagt. De top-Spark, de LT, kost 12.299 euro. Op de optielijst kan je kiezen voor ESP (200 euro), een extra garantie-uitbreiding en ook leder (met een vanafprijs van 1.199 euro). De ESP is niet combineerbaar met de LPG-installatie (1.900 euro), die wat ons betreft niet onmisbaar is op deze Spark, vanwege het geringe aantal kilometers dat de gemiddelde koper zal gaan doen met deze wagen.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

De Spark lijkt ons de ideale tweede wagen in een gezin. Met zijn voordelige motorisatie en handige afmetingen vormt hij een goede investering uit het gezinsbudget. Toch koop je hiermee de vrijheid die je nodig hebt om je kinderen naar de jeugdbeweging te brengen of zelf even naar de turnclub te rijden. Woon je in de stad, dan zullen vooral zijn compacte afmetingen je bevallen. Langere reizen vermijd je best omwille van de bouw van de wagen, het gedrag en comfort op de snelwegen en de al bij al kleine kofferruimte. Chevrolet is er met de Spark wel in geslaagd om zijn voorganger in één klap te doen vergeten.

Rijtest: Chevrolet Spark LS+ 1.0

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Chevrolet Belgium voor de wagen.

Specificaties

Motor

1.0 benzine vier-in-lijn

Vermogen

68pk

Koppel

93 Nm

Overbrenging

manuele 5-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

939 kg

Topsnelheid

154 km/u

Prijs testwagen

€ 11 734.00

Prijs basismodel

€ 8 999.00

0 tot 100 km/u

15.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.10 L/100km

Min. kofferinhoud

170 L

Max. kofferinhoud

568 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Jan 00:37
afbeelding van Jan

Hallo, zie ik daar nu een Renault Modus ?

Anonieme gebruiker 17:47
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb een spark gekocht.Hij maakt een ronkend geluid tussen 110 120 km.Ik vindt hem niet fijn rijden boven de 100 km.Wie heeft dit ook met de chevrolet spark?Gr Anita

Pieter Aertgeerts 21:50
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Zoals je in onze rijtest leest hadden wij dezelfde bevindingen. De Spark is een stadsmus en is een autostrade liever kwijt dan rijk. Je kan trouwens moeilijk anders verwachten met een 1 liter pitter in het vooronder.

Ronald van Dorp 23:39
afbeelding van Ronald van Dorp

Wij hebben ook een Chevrolet Spark 1.2 LT gekocht. En inderdaad bij ons in de 5e versnelling vanaf 105 km/uur en hoger ook een zoemend / slippend geluid. Bodemplaat trilt mee en je voelt het ook in het gaspedaal. Inmiddels zijn we al met DAS rechtsbijstand bezig. Dit is echt onacceptabel. Via TopGear ook gelezen dat daar iemand al vanaf mei 2010 bezig is om dit probleem op te lossen. Kom op Chevrolet dit kan toch niet ?

Martin Tillema 18:23
afbeelding van Martin Tillema

Wie heeft er ook problemen met de Spark 1.2 dat de motor bij even snel optrekken in de eerste en vooral 2de versnelling even hapert waardoor het op trekken lijkt als schokkerig!

w.foekema 13:53
afbeelding van w.foekema

ik heb dat probleem ook, de garage heeft de koppeling bijgesteld , maar probleem is terugkerend, erg bonkende achterkant over verkeersdrempels is ook een bekend probleem

shandro 21:45
afbeelding van shandro

van de week een tip gekregen op je motor 8-10 pk meer te geven.
Dit ga ik van de week even proberen:)

is 2 dingetjes weg halen van je lucht toevoer en hoppa

simplesimon 21:13
afbeelding van simplesimon

shandro, heb jij dit al uitgevoerd en wert het ook?

Anonieme gebruiker 16:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

hoj heb eens een vraagje hebben sommige onder jullie ook last van triling op het stuur ? heb net nieuwe banden en remmen laten steken en nog blijft dit probleem zich voordoen, ik heb ook al gelezen op andere forums dat het een fout is van chevrolet en dat dit niet te herstellen valt, heb ik dit goed gelezen dan? mvg

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws