Rijtest: Dacia Duster 1.5 dCi 85 pk

rijtest_dacia_duster_dci_01

'Great news!' Het meest aangeklikte artikel op autofans is niet dat van een brutale super car, noch dat van een hot hatch of andere exoot. Wat dan wel? Het artikel over de lancering van de Dacia Duster. James May zou het allemaal ongetwijfeld heel erg boeiend vinden, want de interesse voor de Roemeen met off-road credenties is bijzonder groot. Laten we dat fantastisch nieuws dan gelijk maar eens aan de tand voelen.

De Duster is Dacia's eerste auto die min of meer goed wegkomt met het low cost, rechttoe rechtaan design die het gehele gamma van de Franse Roemenen kenmerkt. Wat meteen opvalt is dat er van het Duster concept maar weinig of niets meer overschiet in het productiemodel. Jammer, maar ergens viel dit te verwachten. Complexe vormen en flamboyante pennentrekken vallen nu eenmaal moeilijk te verzoenen met budgetvriendelijke no-nonsense auto's. Het hoekige maar stoere ontwerp deelt een pak onderdelen met andere Dacia's en is dus ook congruent met de rest van het gamma, maar als geheel weet het toch iets meer te overtuigen. Vooral de eigenzinnige en kenmerkende snoet doet gewoon stoer aan en is zelfs frivool voor een Dacia. Het functionele aspect stond echter voorop en zo hoort het ook te zijn. Veel (binnen)ruimte, makkelijk te reinigen materialen en weinig of geen frutsels die hem van zijn taak als werkpaard kunnen verstoren.

rijtest_dacia_duster_dci_02

De Duster is dan ook een vrij grote (4,31m lang, 1,82m breed en 1,63m hoog) en forse auto wat zeker helpt om het allemaal wat geloofwaardiger te maken. Die geloofwaardigheid gaat echter terug verloren wanneer je opteert voor een 4x2 Duster. (En dat zijn ze tot en met september allemaal) Ook onze Duster heeft dus de aandrijving op de voorwielen. En dat is jammer, want het schiet niet alleen het USP van dit soort auto's genadeloos af, uit enkele filmfragmenten bleek dat de Duster met AWD best voor de dag komt op onverhard terrein. De aanloophoek bedraagt zo'n 30° en de afloophoek zelfs 36°. De auto heeft in 4x4-trim zelfs een centraal differentieel dat desgewenst vastgezet kan worden en een gewijzigde achterophanging. Mocht je dus nog met een oude getrouwe Lada Niva zitten opgescheept, dan zou dit zomaar eens zijn hedendaags equivalent kunnen zijn. Toch voor zover je je Duster equipeert met de aandrijving op alle vier de wielen. Hoe die het doet, zullen we later moeten ondervinden.

rijtest_dacia_duster_dci_04

Het interieur verschilt weinig of niet van dat van andere recente Dacia's zoals de Logan MPV. Het is gewoon allemaal heel erg basic en grijs maar niettemin functioneel. Zoals gewoonlijk herken je her en der onderdelen uit de Renault-magazijnen  De stoelen zitten verrassend comfortabel en aan ruimte is er hoegenaamd geen gebrek. De kofferruimte is al even immens met 475 liter in gewone toestand en een bijzonder ruime 1.600 liter wanneer de achterbank (in ongelijke delen) wordt neergeklapt. Al is het jammer dat de auto het dan zonder vlakke laadvloer moet doen. Ook is het binnenin stiller dan je verwachten zou. De diesel hoor je uiteraard bij fors accelereren, maar op de snelweg is het al bij al behoorlijk rustig aan boord.

Al even comfortabel als het meubilair is de afvering van de Duster. Zowat elke ondergrond verteert de auto met gemak en dankzij zijn extra bodemvrijheid kan zelfs de tweewielaangedreven variant al eens een occasionele boswegel meepikken. Op geen enkele manier wil of kan je de Duster ooit serieus nemen. Dat komt niet alleen door zijn guitige looks of het prijskaartje, maar ook door zijn uiterst comfortabele ophanging, de besturing die vederlicht en nooit precies is, en de vijfbak die zo licht te bedienen valt dat je evengoed van verzet kunt wisselen door ernaar te blazen. In een 'gewone auto' zou ik er mij mateloos aan kunnen storen, maar in de Duster? Hoegenaamd niet, het maakt het integendeel net wat amusanter. 

rijtest_dacia_duster_dci_05
rijtest_dacia_duster_dci_03

De Duster is ondanks zijn formaat een verrassend lichte auto. De 4x2 zet 1.200 kg op de schaal en de 4x4 voegt daar maar een 130 kg aan toe. In de praktijk was onze 85 pk sterke 4x2 dCi zeker niet zo underpowered als je zou verwachten, en in het dagelijks (stads)verkeer kom je dan ook weinig of niets te kort. De grote 'maar' vormt zich echter wanneer je met vier of vijf personen reist. Dan moet het kleine Renault-blokje gewoon te hard zijn best doen om de auto en het extra gewicht te torsen. Ben je dus ooit van plan om met de Duster op reis te gaan (en die kans is reëel), ga dan voor de versie met 110 pk. Mede door zijn lage gewicht wist deze Duster met 85 pk wel te imponeren op vlak van verbruik. Zelf bij enthousiast rijden doe je (schatten we, want geen boordcomputer aanwezig) makkelijk 5,5 liter/100 km. Geen slecht resultaat voor een (halve) 4x4. 

rijtest_dacia_duster_dci_06

Net zoals alle Dacia's moet de Duster voornamelijk overtuigen met zijn prijskaartje. Al voor 11.900 euro kan je je eigenaar maken van een Duster. Wil je opteren voor de 4x4-versie dat betaal je minstens 13.900 euro. Het standaardmodel krijgt een 1.6 benzine  met 110 pk en dieselrijders kunnen opteren voor een 1.5 dCi met 85 of 110 pk. Dieselen kan vanaf 13.800 euro in 85 pk-trim uit de test, de dCi met 110 pk kost minimum 14.600 euro. Wie echter een 4x4 diesel wil zal noodgedwongen de 110 pk-versie moeten nemen. 

Dit alles wil echter niet zeggen dat het behelpen valt aan boord van de Duster. Ok, de optielijst is niet bijster lang maar tegelijk is het wel de meest uitgebreide van alle Dacia's heden ten dage. Metaalkleur, ESP, ASR, Mistlampen, lederen zetelbekleding, airco, radio CD met bediening aan het stuur en AUX-ingang, alu velgen en elektrische ruiten rondom, zelfs een Look-pack met zilveren accenten kan desgewenst besteld worden. 

Vooral dat laatste is a-typisch voor Dacia en het toont aan dat het iets meer upmarket wil met de Duster. Door zijn aantrekkelijke prijs, bewezen Renault-techniek en de band met het Franse merk wordt deze Duster ongetwijfeld een inslaand succes. 

Tekst & foto's: Pieter Ameye
Met dank aan: Dacia/Renault België

rijtest_dacia_duster_dci_07

Specificaties

Motor

1.5 dCi turbo diesel

Vermogen

85pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 265 kg

Topsnelheid

154 km/u

Prijs testwagen

€ 15 200.00

Prijs basismodel

€ 11 900.00

0 tot 100 km/u

13.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

475 L

Max. kofferinhoud

1 600 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Nuvolari 16:22
afbeelding van Nuvolari
dinges 11:27
afbeelding van dinges

Veilig ?
Slechts 1 factor is beslissend over de veiligheid : de chauffeur himself, al de rest is afleiding en commercie...

Wim 16:29
afbeelding van Wim

het beste veiligheidssysteem is de chauffeur, verder is deze Duster wel een ruimtekampioen voor zo'n prijs

Pieter Aertgeerts 16:59
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik ga akkoord met Wim, de test van ANWB is flauwekul, tegen die snelheden, zulke manoeuvres uithalen, daar kunnen weinigen met om. Dacia is goed bezig, heel goed, accept it.

Nuvolari 12:48
afbeelding van Nuvolari

Niks tegen Dacia hoor, gewoon effe meegeven.
Was er niet hetzelfde probleem met de berlingo ook?

Sven 13:13
afbeelding van Sven
Anonieme gebruiker 10:42
afbeelding van Anonieme gebruiker

je hebt altijd voor en tegenstanders , maar de auto is zo veilig als de chauffeur .

Chris Gommeren 12:03
afbeelding van Chris Gommeren
Anonieme gebruiker 00:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

kan iemand mij zeggen hoe lang de kofferruimte is , met de zetel naar beneden.
Ik ben invalide, zou er een shootmobiel in gaan ,
Die is 1.45 lang.

Bedankt bij voorbaat

jeanke1904 13:24
afbeelding van jeanke1904

ben gebeten door concept !! en commentaar ,wat houd mij nog tegen ? ben béétje bang voor low budget car!

Joel Torreele 01:02
afbeelding van Joel Torreele

Heb zelf een 140 pk aangeschaft ( een gechipte 110 )
Ben er dik en dik tevreden over.

Jeri 19:22
afbeelding van Jeri

Beste Autofans,

Als ik alle bovenstaande commentaren over de Duster lees, mag ik blij zijn met de aankoop van mijn Laureate 110PK (4x4). Besteld in juli en zou geleverd worden einde oktober. Ik heb het genoegen gehad een 1/2 dag een testrit te maken met deze auto en ben best tevreden over het rijgedrag, uitrusting en prijs. Daar ik een caravan heb van +/- 1350 kg (=geladen toestand) was ik in het begin vrij sceptisch om deze wagen te kopen. Het feit dat op een Nederlandse site "Caravantrekker.nl" ook hier, de auto vrij positief scoorde heeft me overgehaald de Duster 110PK te kopen. Want geen enkel ander merk biedt deze ruimte en 4x4 techniek voor die prijs. Mijn andere opties waren de Suzuki Grand Vitara en de Skoda Yeti. De korte eerste versnelling wordt positief onthaald op het forum "Caravantrekker.nl" om met een caravan te vertrekken. En ik zie dat er nog volgens @Joel de mogelijkheid bestaat het trekvermogen nog wat op te drijven. Maar ik heb hierover toch een bedenking. Hoe zit het met de 3 jaar garantie? Blijft deze nog geldig indien het vermogen wordt verhoogd? En is 110PK voor een 1,5DCI met common rail en turbo compressor niet al vrij hoog gegrepen?

Van zodra ik mijn eerste Duster rit met caravan achter de rug heb, zal ik jullie nog iets laten weten, want ik heb gelezen dat er nog personen zijn die met de Duster iets willen trekken.

Nog veel Duster plezier!!

dominiek 00:03
afbeelding van dominiek

Hallo we zijn op zoek naar een nieuwe auto voor onze caravan 900kg heel graag zie ik de Dacia Duster we gaan altijd op reis naar Italie via Zwitserland (Gothard tunnel)kan deze diesel het aan liefst een 4x2 van 110 pk moet deze teveel moeite doen want daar zijn de bergen groot en lang of is het beter een benzine versie te nemen. Graag een antwoord van je met je ervaring als Duster rijder. Ben wel een heel rustige chauffeur eigenlijk.

dominiek 19:45
afbeelding van dominiek

Beste Jeri, hoe was je ervaring met je Dacia Duster met caravan heb zelf een caravan van 950 kg geladen , we gaan richting IUtalie via Zwitserland via Gottard tunnel. Volgens enkele gesproken veel problemen in de bergen.Heel graag een antwoord van je.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws