Rijtest: Fiat 500c Abarth EsseEsse

500c esse esse

Onze vaste Autofans-Abarth-tester, Cristof, had geen plaats in zijn agenda voor een rijtest dus nam ik dit leuke ding met plezier van hem over! Fiat 500, cabrio, Abarth, EsseEsse… bij elk woord kreeg ik er al meer zin in!

Bij men aankomst bij Motor Village zag ik hem meteen staan: een geweldig sportief ogend auto’tje. Ik had gehoopt op een leuke kleurencombinatie en ook daar zat het meteen goed! De wagen is in twee kleuren gespoten. Zeer licht grijs en donkergrijs, afgewerkt met een strak wit lijntje. Dat witte lijntje is subtiel maar past pérfect bij de speciale spaakvelgen, eigen aan de EsseEsse-kit. In het interieur vinden we de donkerbruine lederen sportzetels. Optioneel kan je hier nog alcantara kuipzetels laten plaatsen maar dit is ook zeker niet slecht. Kijken we terug even naar de buitenkant dan valt ons ook de sportieve neus op. Die doet me denken aan een bull dog. Bull dogs zijn in mijn mening géén lelijke honden dus dit is ook alweer een compliment. De achterkant wordt gesierd door vier leuke uitlaatpijpjes. Twee brede stuks hadden misschien ook leuk geweest maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

500c esse esse

Bij het starten hoor je een heerlijk sportief roffeltje. Deze rijtest is al goed en ik ben nog niet vertrokken, denk ik dan bij mezelf. De sportstand stond al aan, dus we zijn ready to go! Ik zoek mijn weg naar de Brusselse ring en halfweg speel ik wat met terugschakelen en sportstand aan of uit. Grappig voorval was dat ik tijdens deze spielerei om me heen keek, zoekend naar de wagen die verantwoordelijk was voor dat geweldige geluid. Bleek het gewoon men eigen wagen te zijn?! Heerlijk! Al kreeg ik veel de opmerking dat het “johnny” klinkt. Waarop ik meestal repliceerde dat de meeste "Johnny's" enkel van dit heerlijke roffeltje kunnen dromen en het perfect bij het geheel past. Eenmaal gewend aan de wagen ben ik een sportievere rijstijl gaan aannemen. Jongens, wat accelereert hij snel! De 160 pk ‘s zijn duidelijk aanwezig en bij elke klik van de +-peddle krijg je een schop op je kont! 0-100km/h gaat in amper 7,5 seconden. Hoewel mijn MX-5 in 8,5 seconden naar 100 sprint lijkt dit bommetje véél sneller. 6 seconden zou ik perfect kunnen geloven. Wel moet je even wennen aan de automaat. Dat is de Abarth Competition-5bak. (Een wereld van verschil met de standaard bakjes.) Die kan je natuurlijk gewoon zelf zijn ding laten doen in sport of normal. Maar zelf is leuker! Normaal schakelt hij heel beschaaft bij 3400 toeren ongeveer. Zet je hem in Sport dan blijft hij door trekken tot de rode lijn. Zit je per ongelukt een vitesse of twee te hoog dan heeft hij een secondje tijd nodig om je dan te katapulteren als een halve maniac. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een klasse wagens die 100km/h halen onder de 5seconden maar de snelheidsbeleving is fenomenaal!

500c esse esse

Verantwoordelijk voor al die fun is een 160 pk 1.4 turbocharged blokje met wel 230 Nm koppel dat vrijkomt bij 3000 toeren. De mensen die je een kleine EsseEsse-ervaring bezorgt geloven meestal niet dat een 1.4’tje er verantwoordelijk voor is! Qua wegligging zit het ook zeker niet slecht. De EsseEsse heeft ook andere veren dan de standaard Abarth’s. Persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar die van deze kit! Om even kort door de bocht te gaan: Dit koop je niet voor zijn rijcomfort, dit koop je voor pure fun. Om het even op zijn BMW’s te zeggen: Freude am fahren. Als ik er toch wat dieper op moet ingaan kan ik je wel zeggen dat de hardheid van de veren écht wel meevalt. Oké je voelt elke putje, steentje of hobbeltje in de weg maar het stoort helemaal niet. Een ritje Antwerpen-Oostende gaat perfect zonder vermoeid of met pijn in de rug aan te komen. Antwerpen-Parijs is natuurlijk andere koek. Al maken de Franse wegen veel goed. Overall is de wegligging zeer goed, éénmaal je bandjes op temperatuur zijn worden ze één met de weg. Met 160 pk op de voorwielen van zo'n lichtgewichtje moet dat wel! Het stuurgevoel past zich volgens mij ook aan naargelang sportstand aan/uit. Ik heb wel nergens geschreven bewijs gevonden hieromtrent. Als je in de sportstand rijdt is het stuur zwaarder, rij je rustig in "normaal" dan komt je stuur losser. Al is het nooit te los, zoals je misschien nog weet uit een vorige test, heb ik daar een hekel aan!

500c esse esse

Sportief rijden is trouwens iets wat je automatisch wil doen met deze 500. De sportstand stond bij mij 95% van de tijd aan. De normale stand is leuk maar het schakelen is dan wat te bruut in combinatie met het vroege op-schakelen. Vrijwel alles is in deze rijtest postief te noemen. Ik heb deze wagen niet getest op zijn praktische aspect of op zijn zitcomfort achterin, mijn mening is dat dit een ideaal 2de wagentje is. Ik kan je ook meegeven dat je er heel wat bekijks mee hebt, wat wel grappig is in het begin. Waar we niet omheen kunnen is het verbruik… bij extreem zuinig rijgedrag haalde ik 7,2 l/100km. Algemeen kwam het verbruik op 10,2l uit. Wat dit ook meteen mijn duurste rijtest maakte, twee volle naftbakjes op één week leeg gereden.

500c esse esse

Maar misschien was het rijplezier dat deze go-cart je constant geeft het wel waard? Om twee minpunten te noemen waar ik me echt wel aan kon ergeren: Het schermpje tussen de wijzerplaat, was met het dak open, zo goed als nooit af te lezen. Ten tweede: als ik moest kiezen tussen een 500 en een 500c in EsseEsse uitvoering verkies ik toch de gesloten variant. Het open dak geeft vrijwel geen meerwaarde. Zelfs met windblocker is er nog veel wind en lawaai in de cockpit. Hou de cabrio maar voor de "milieuvriendelijkere" uitvoeringen. De prijs (pdf) is niet mals maar past perfect tussen de Mini Cooper S en de Clio ( of zelfs Twingo) RS.

Specificaties

Motor

1.4 turbo, 4-in-lijn

Vermogen

160pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

Abarth 5-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

930 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 27 560.00

Prijs basismodel

€ 21 500.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Met dank aan Fiat BeLux

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Quin 16:46
afbeelding van Quin

Wat een lekker bakje. Met een 500 gereden deze week als vervangwagen.

Had niet dezelfde punch (en looks, deze ziet er echt heel knap uit) als dit bommetje, maar zonder dat is het al een onwijs prettig wagentje!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws