Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

De Mazda 5 krijgt als laatste model het Nagare-design mee. Dat is Japans voor "flow" en die flow komt letterlijk tot uiting in de flank van de nieuwe 5. Dat is misschien de opvallendste karaktertrek van de 5, het is niet de enige. Mazda gaat er immers prat op om sportiviteit te combineren met het praktische aspect. Even kijken of dat lukt.

De testwagen was alvast de dikste benzinemotor, de 2.0 voorzien van 150 pk. Dat vermogen blijkt voldoende om de 1.485 kg (incl. bestuurder) van de Mazda5 te verplaatsen, al lijkt er weinig verschil te zitten met een 1.8 benzinemotor (115 pk) die ook in het aanbod zit. De prestaties van de 2.0 zijn iets vlotter al heeft de motor wel eventjes nodig om de massa in beweging te krijgen. Een 0-100 tijd van 11,2 seconden is echter niet ondermaats, vooral het ontbreken van een turbo zorgt ervoor dat je de ervaring van de 150 pk wat mist. De afstelling van de ophanging verschilt danig van de Mazda 6, je krijgt een minder sportieve demping. Dat is positief want ga je met het hele gezin op uitstap dan verwacht je een comfortabele reis. Mazda koos in de 5 voor comfort maar schoof haar dynamische imago niet volledig terzijde. Daardoor krijg je een wagen die niet gaat overhellen, ondanks zijn hogere zwaartepunt. De besturing van de Mazda5 is wat wazig rond de rechtuitstand, waardoor je af en toe licht moet bijsturen. De 2.0 is de enige versie met iStop (een start/stop-systeem) en schakelindicator. Beiden deden hun werk vlot en zorgden ervoor dat ons verbruik beperkt bleef tot 8,2 l/100 km. 

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

Qua uiterlijk valt de Mazda5 wat tegen. Vooraan lijkt het nog alsof je voor een Mazda3 staat, dankzij zijn lange motorkap. Eens opzij vinden we de karakteriserende golven die overlopen in de rail van de schuifdeur. De achterlichten werden in de breedte uitgewerkt en doen ons wat plomp aan. Bij de vorige 5 werden de achterlichten naast de achterruit opgesteld, waardoor het achteraanzicht heel wat slanker leek. 

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

Wie de schuifdeur opent (op de Sport-versie gaat dat elektrisch) komt in een zee van ruimte terecht. Die ruimte weet Mazda slim in te delen dankzij hun Karakuri-techniek (wat vertaald kan worden als 'verrassing'). Die laat je toe de zetels eenvoudig op en weg te klappen waardoor je de binnenruimte in een handomdraai tot een laadruimte omtovert. Voorin zit je erg ruim en kijk je uit op een degelijk maar zakelijk dashboard. Dat dashboard zagen we ook in de Mazda6. Het rechte stuur en de recht opgestelde, malse zetels zijn de enige elementen die je laten voelen dat de Mazda5 een monovolume is.  Het is even zoeken naar de interactie tussen de knopjes op het stuurwiel en de juiste communicatiemiddelen. De Bluetooth-verbinding instellen bleek een werkje voor experts, het menu bevindt zich achterin een doorscroll-menu van de audio-instellingen en de gewenste optie verdween van het schermpje als je even niet oplette.

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

Een navigatiesysteem is op elke versie een optie (850 euro) en was op onze testwagen niet aanwezig. Van Mazda krijg je wel een summiere bordcomputer op de middenconsole waarop je zaken als verbruik, radius en gemiddelde snelheid kan aflezen. De schakelpook is lekker kort en ligt goed in de hand. De schakelwegen bleken dan weer wat stroever te zijn. Vooral terugschakelen van 5 naar 4 vergt wat extra kracht. Op de tweede zitrij kan de middelste zitting verwijderd worden. Daarbij klap je de rugleuning van die zetel om en krijg je een comfortabele armsteun. Dankzij de verschuifbare zetels op de tweede rij, is de instap naar achteren goed te doen. Achteraan kan je, zoals bij andere zevenzitters van deze klasse, 2 kinderen laten plaatsnemen. De bagageruimte slinkt in zevenzitscombinatie evenwel tot 112 liter.

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

Mazda werkt met uitrustingsniveau's zoals we dat gewoon zijn van Japanners. Nadeel daarvan is dat je voor sommige comfort-items een zwaardere versie moet kiezen. De Sport-topversie bestaat enkel in combinatie met de 1.6 CDVi-motorisatie. Vreemd is ook dat een navigatiesysteem op elke versie een optie blijft. Op vlak van prijzen ligt de Mazda5 mooi tussen de concurrentie in. De Renault Grand Scénic (1.4 TCe, 25.500 euro) is iets duurder, de Volkswagen Touran heeft dezelfde prijs met minder opties(1.4 TSI, 24.380 euro), de Chevrolet Orlando blijkt dan weer een stukje goedkoper (1.8, 20.199 euro).

Rijtest: Mazda 5 2.0 i-Stop Active

De Mazda5 is op en top Mazda. De Japanners slagen erin om de wagen comfortabel te laten aanvoelen zonder de dynamische inborst van het merk te verloochenen. De schuifdeuren zijn weinig gezien in dit formaat éénvolumers, ze zijn nochtans erg praktisch. De 2.0 benzinemotor lijkt ons niet de beste keuze, aangezien de 1.8 dezelfde hindernissen kan overwinnen, zij het aan een lagere BIV en verkeersbelasting. Qua afwerking zit het ook bij deze 5 goed, al zien sommige materiaalkeuzes er wat dof uit.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Pieter Aertgeerts

Met dank aan Mazda Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

191 Nm

Overbrenging

zesbak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 485 kg

Topsnelheid

194 km/u

Prijs testwagen

€ 24 990.00

Prijs basismodel

€ 20 790.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

8.20 L/100km

Min. kofferinhoud

112 L

Max. kofferinhoud

1 485 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 14:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

Amai , da ding is lichter dan mijn Astra break 1.7 cdti !! (1450kg)
Veel grotere wagen , minder gewicht ... Waar is er daar bespaard ....

Sven 14:18
afbeelding van Sven

Op de bestuurder :) inclusief bestuurder weegt de wagen 1.485 kg. Mazda is bekend om zijn gewichtsbesparingen op allerlei vlakken. Zo heeft de Mazda2 ook een laag gewicht en de MX-5 is misschien het beste voorbeeld.

Pieter Aertgeerts 21:01
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Iets te veel Ssangyong trektjes naar m'n zin achteraan. Rijden doet die dan weer wél goed.

Vish 15:41
afbeelding van Vish

anonieme verbruiker. Opel heeft in zijn gamma wagens die verschrikkelijk last hebben van overgewicht, terwijl Mazda al jaren lichtere wagens maakt. Niets besparing. Het is duurder om lichtere materialen te gebruiken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws