Rijtest: Nissan GT-R (MY 2012 M/C)

rijtest Nissan GT-R 2012

Ik had het mezelf beloofd: zodra ik in de GT-R kruip moet ik beseffen dat ik in een future-classic ga rijden. Want wees eerlijk, hoeveel keer kunnen we dat nog zeggen?

Met de Audi A6 misschien als meest recente en cliché voorbeeld, maar andere merken moeten zeker niet te hoog van de toren blazen, want modellen en segmenten gaan steeds harder op elkaar lijken en de verschillen lijken te vervagen als sneeuw voor de zon. Zelfs bij Porsche, een topper in zijn segment, kan je geen half jaar met de nieuwste rondrijden, want in tussentijd hebben ze al een andere variant gelanceerd. Met andere woorden, veel modellen die vandaag worden geproduceerd gaan op in de massa, en onze kleinkinderen gaan ze als miniatuur waarschijnlijk nooit op hun schap in de slaapkamer hebben staan. Al zijn er nog enkele uitzonderingen, zoals deze Nissan GT-R aka Godzilla.

Wie niet aan de titel uit kon, MY2012 wil zoveel zeggen als 'modeljaar 2012', de M/C staat dan weer voor 'minor changes'. Ze zijn er tenminste eerlijk in Japan. Grootste verschil tussen de vorige GT-R en dit huidige en geteste model is het vermogensverschil onder de kap. Daar schuilt nog steeds de 3.799 cc grote V6 uit eigen huis. De ingenieurs van Nissan wisten het vermogen op te krikken tot een waanzinnige 530 pk en 612 Nm koppel. Dat is 45 pk meer dan die andere GT-R. Of we het verschil voelen, dan kunnen we uiteraard niet zeggen aangezien we de vorige nog niet konden rijden. Een ding staat wel vast, en dat is dat deze GT-R een verbluffende snelheid heeft, een verbluffend reactievermogen en ongeziene tijden neerzet. De sprint naar 100 duurt amper enkele tienden langer dan drie seconden, en als je weet dat de teller tot 340 km/u telt, kan je je inbeelden dat hij altijd en overal overschot heeft om nog net iets harder te gaan.

Nissan GT-R 2012

Het vergt dan ook enig fußspitzengefühl om het gaspedaal met de juiste dosis duwkracht te bedienen. De 530 pk is op zich niets nieuws voor ons, maar de grip en daaruit volgend reactievermogen van de Japanner is indrukwekkend. Onder de tien kilometer per uur is hij volledig achterwielaangedreven, waardoor een snelle start in een bocht al eens voor schuifwerk kan zorgen. Maar als je de start goed doorkomt, beschik je over een vierwielaangedreven wagen. En dat voel je zeer duidelijk. De Nissan mag je dan wel imponeren met zijn kracht, hij is nooit onvoorspelbaar en hij is zelfs te rijden op normale provinciale of zelfs stedelijke banen.

De grootste troef die Nissan in deze GT-R schroefde is de uitstekende versnellingsbak met dubbele koppeling, het moet zowat de beste zijn die we ooit testten. Op lage maar vooral op hoge snelheden, schakelt hij enorm snel. De fans van manuele versnellingsbakken kunnen dan wel stijgeren voor het feit dat het 'toch maar een automaat is' en dat die niet thuishoren in sportwagens als deze. Wij dagen ze allemaal uit om beter te doen dan de automaat. Een perfecte dosering in vermogen zodat toerenteller steeds in de koppelzone zit en hernemingen een fluitje van een cent worden. Wie het roer toch in handen wil nemen kan dat doen door de uit magnesium vervaardigde schakelflippers achter het stuur te gebruiken. Die laten zich op lage snelheden trager bedienen, maar maken dat ruimschoots goed op hogere snelheden. Daarmee kan je alleen concluderen dat Nissan de automaat voor dagelijks gebruik voorziet, en het flipper materiaal als optie laat voor harder rijden.

Nissan GT-R 2012

Nissan paste voor de facelift ook enkele technische aspecten aan, zoals een vernieuwd onderstel dat volgens de Japanners comfortabeler moet zijn. Wij kunnen enkel zeggen dat hij enorm strak afgeveerd staat, en dan elke ribbel in de ondergrond doorgecommuniceerd wordt naar de bestuurder toe. Gelukkig zorgt Nissan in samenwerking met Recaro voor prima zittende kuipstoeltjes. Die laten zich automatisch bedienen, maar zijn niet in de breedte te verstellen, al paste de hele Autofans-redactie er in. Allrounds dus. Verder merk je ook een nieuw setje velgen op en is de GT-R voorzien van twee LED strepen vooraan. Dat laatste gaat gepaard met een licht herziene voorbumper.

Binnenin is het niet heel erg spannend bij de Nissan, zolang je de start knop niet induwt ten minste. Zoals net gezegd is het meubilair voorzien door Recaro. Verder merken we een lederen dashboard en een multifunctioneel stuur op en wordt de middenconsole afgewerkt in carbon. Daar schuilen ook drie schakelaars die het ESC, ophanging en vermogensverdeling laten bedienen. Auditief zorgt Bose voor het nodige gekletter. Die laatste is net zoals de elektrische stoelen een van de vele zaken die worden aangeboden binnen de Black Edition, die wij testten. Verder mag je in die uitvoering ook xenonlampen, cruisecontrol, het bewuste entertainment systeem, Bilstein Damptronic schokdempers, Brembo remklauwen, RAYS aluminium velgen en een antidiefstalsysteem verwachten. En wacht tot je de prijs hoort, dan heb je helemaal zin om naar de dealer te stappen. Nog even geduld.

Nissan GT-R 2012

De GT-R is officieel gezien een vierzitter, maar met twee inzittenden vooraan lijkt het ons goed geweest. De bestuurderszetel botst al snel tegen de achterbank aan, en zolang de passagier zijn benen niet in het handschoenkastje wil persen, is er ook achter die andere zetel geen plek voor een derde persoon. Wel handig is de ruim bemeten koffer, dat had je vast al opgemerkt door zijn hoekige karakter van buitenaf. De koffer is wel niet de handigste om in en uit te laden.

Zodra je de V6 een startschot geeft, door op de rode Start-knop te drukken middenin, start ook het entertainment systeem op. De navigatie -met touch screen- laat zich ouderwets bedienen en is duidelijk verouderd. Het leukste aan het systeem zijn de vele meters die je werkelijk alles van de wagen grafisch voorstellen. Benzinemeter, olietemperatuur, hoe je stuur beweegt, hoe hard de remmen werken, hoeveel G-kracht er in de cabine waargenomen wordt, enzovoort. Alles wordt voorgesteld in grafiekjes of metertjes die ons doen denken aan een cockpit, of zelfs een Gran Turismo-spel. Wist je dat het systeem in samenwerking met de Gran Turismo ontwikkelaars werd ontwikkeld?

Nissan GT-R 2012

Wat nog opvalt tijdens het rijden in de GT-R is het ontbreken van stevige brom. Zelfs bij stevige acceleraties blijft een auditief wow fuck-gevoel uit. De omstaanders rondom rond de wagen worden dat weer wél getrakteerd op een orkest met zes cilinders in de hoofdrol. Binnenin hoor je wel het schakelgedrag in het onderstel, een enorm mechanisch en gecontroleerd geluid. Iets wat bij ons alleen maar bijdroeg tot het karakter van de wagen.

En nu tijd voor het mooiste van dit verslag, de prijs. Normaal rapen we nu alle voordelen bij elkaar om mensen er toch van te overtuigen dat sommige modellen de hoge prijs waard zijn, maar bij deze GT-R is dat allemaal niet nodig. Met een beginprijs van 89.900 euro is hij veruit de goedkoopste supercar op dat niveau. Kies je voor een Porsche Turbo S of een Audi R8 of een SLS AMG, je bent voor elk van de drie bijna het dubbele kwijt. De Black Edition die wij testten heeft een vanafprijs van 91.000 euro, amper 1.100 euro dus voor een hele berg aan extra opties en technische add ons. Dat brengt ons bij het Autofans-aankoopadvies, voor de lucky few die dit onderdeel lezen en vervolgens naar de dealer stappen.

Nissan GT-R 2012

Als je kiest voor de GT-R kies je voor een van de snelste auto's ter wereld en apprecieer je zijn 'opvallende bescheidenheid'. Opvallend omwille van zijn looks, bescheiden omwille van zijn relatieve onbekendheid, zeker tegenover een R8, SLS of Turbo S. Mensen kijken, nemen foto's en staren je na, maar bij 90 procent van de mensen zie je een dwaasheid in de ogen van "wat is dat...?"

Een nadeel van de GT-R, naast zijn beenhard onderstel, is dat je nooit echt thuiskomt in de GT-R. De Duitse concurrenten pakken uit met strakke interieurs, veel leder en een warm gevoel, Ook bij Jaguars XKR-S is dat het geval. In de Nissan is het allemaal wat cooler, maar dat maakt hem ook puurder. De GT-R staat voor kunde en techniek. Niet voor commerciële praatjes en luxe. Wil je iets hard en sportief, maar mag het ook al eens luxueuzer zijn? Kies dan voor een GT-R en een Cayman, koop die twee en je bent nog steeds goedkoper af dan wanneer je een GT-R concurrent koopt.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Nissan Belgium voor het lenen van de wagen

Specificaties

Motor

3.8 liter V6

Vermogen

530pk

Koppel

612 Nm

Overbrenging

zestraps automaat met dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 740 kg

Topsnelheid

314 km/u

Prijs testwagen

€ 91 000.00

Prijs basismodel

€ 89 900.00

0 tot 100 km/u

3.00 sec

Gemiddeld testverbruik

15.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:46
afbeelding van Techno Patat

Prijs is inderdaad LAAG! Ik wist dat hij goedkoop was, maar niet dat hij onder de 100.000 euro bleef :o! Bijna betaalbaar voor mij :p!

Het interieur vind ik inderdaad niet echt 'warm', maar dat past bij die gtr vind ik! Het is puur functioneel, en daar is deze auto ook voor bedoeld! RIJDEN ;-)!

Yvesw 19:42
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: ...die ik dus niet onder de knie heb dus geef me maar een automaat... :p
Het enige gevoel dat ik heb met een manuele "snelle" auto is dat ik hem niet het recht geef op zijn volle kunnen...
Of met andere woorden: Hoe de mens ondergeschikt is aan de machine :p

Techno Patat 19:58
afbeelding van Techno Patat

@messoerie: Sorry, je gaat me nu wss verwijderen als vriend maar ik vind ook dat het geen schande meer is om automatische bakken te hebben!

Toegegeven, in de auto's van voor het bouwjaar 2005 ofso was het nog een schande, maar met de huidige technische meesterwerkjes zoals die van de GTR ben je sneller, preciezer en blijf je het juiste gevoel houden!

Die trage bakken van weleer zijn er echt uit, het is bijna zoals in race games nu: trek aan het flipper en de versnelling zit er sneller in dan dat je flipper terugkeert! Een schande vind ik dat toch niet hoor ;)!

Yvesw 21:44
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Aaah, dan is het goed! Maar alleen maar omdat ge ons gelijk geeft eh!
Nenee :p Ik snap uw punt wel, het geeft gewoon een zo'n leuker gevoel als ge volgas van eerste naar tweede kunt schakelen op een perfecte manier... Ik snap je mening perfect ;)
Maar voor het dagelijks filerijden? Geef me maar een automaat :)

Techno Patat 21:47
afbeelding van Techno Patat

haha, touché! Bij de oude bakken moet je zeker handbak gaan (vooral omdat je nog die mechanische 'Klik' hebt bij het in versnelling steken, hetgene je nu nog bij Alfa hebt)!

Maar automatische bakken anno 2011 zijn helemaal anders Sam! best te vergelijken met racegames! Ze doen wat je vraagt en wanneer je het vraagt! En meestal nog beter dan dat je het zelf zou kunnen doen!

Zo herinner ik me een moment op de ring waarbij ik nog moest terugschakelen naar 3e in een bocht, maar om snel uit die bocht te komen (een M3 was me wat aan het opjagen) moest ik toch echt op het gas! En op het moment dat ik hem in derde stak en een beetje vroeger gas gaf om zeker niet te vertragen gaf ik wat the enthousiast gast en hup, onderstuur door verlies van traktie :p! Dat ga je dus niet hebben bij die bak van de gtr :p!

Eventjes ter mijn verdediging: Dat was m'n allereerste rondje op de ring, en m'n 2e circuitervaring ooit! Om dan van heel de ronde maar 1 verkeerde schakel te hebben vind ik niet slecht eigenlijk ;)! Er is Youtube materiaal ter bewijs indien gewenst ;)!

Kenny 21:56
afbeelding van Kenny

Woehoew, een versnellingsbakken-discussie!!!
Ik moet Mesoerri toch ook bijtreden. Geef me maar een manuele bak, zelfs in de hedendaagse sportwagens. Ik begrijp perfect dat een automatische bak dolle pret is en het vermogen echt tot z'n volste recht laat komen, maar toch mis ik dat fijne gevoel om met je rechter die beweging te maken en zo de wagen beter aan te voelen :-)

Mijn persoonlijke ervaring met aut. is ook niet zo denderend. Heb verleden weekend eens gereden met een Mégane Coupé (140 pk, autom.) en dat was wel tof, maar voor niet langer dan een dag. Eens vol op trekken, redlinen en eens met de 'manuele' hendel spelen en de pret was er af. Op het einde was ik om de een of andere reden toch blij dat ik terug in m'n simpele Clio stapte met een manuele bak ;-)

OT: de GTR blijft toch m'n favo sportwagen in die klasse. Als ik ooit de lotto zou winnen komt deze voor de oprit van m'n mega-garage (naast m'n X6 dan) :-p

Techno Patat 22:03
afbeelding van Techno Patat

@kenny: met de hedendaagse bedoelen we wel die met de hedendaagse techniek hé ;)! Niet die van 20j terug die ze in hedendaagse auto's lepelen!

Je moet de bakken zoals van de GTR, 458 Italia, AMG, etc etc nemen om een waardige handbak vergelijking te hebben! Bij al die andere buchtautomaten (zoals die van onze XC90, jouw megane etc etc) is het inderdaad hands down de handbak die wint!

Als ik de lotto win bestel ik 3 auto's: een GTR op slick's (voorcircuitfun) een E63 AMG (met trekhaak voor de oplegger van de GTR) voor dagelijks gebruik en de C63 BlackSeries! Want tegen dat die C63 BS er is heb ik al meer circuit ervaring opgedaan met de GTR en kan ik hopelijk die C63 BS wel op de baan houden ;)! Voor de GTR vind ik dan wel een andere leuke functie ;)!

Yvesw 22:18
afbeelding van Yvesw

@Patat: Een XC90 is dan ook niet afgesteld op sportief rijden eh :p
Ik kan mij eigenlijk echt geen slechte automaat voor de geest halen... Dringend meer auto's testen :p
Die van de eerste generatie cayenne was een beetje "lomp" alhoewel dat je het niet kan vergelijken met die dingen die vroeger in de auto's staken...

Yannick Degroeve 22:30
afbeelding van Yannick Degroeve

automaten zijn echt handig... ik verkies bovenal gewoon flappy paddles in combinatie met een snel bak... niet die junk van fiat waarbij je helemaal door elkaar geschud wordt... onlangs met iets gereden, was geweldig... In 5de 100 aan het rijden... terugschakelen tot 2de(!) zonder dat je schokken ofzo voelt en dan VLAM! vol gas en gaaaaaan!

in mijn mazda (5-handbak) kan ik met momenten vliegensvlug schakelen maar van tijd tot tijd kraakt hij bij het schakelen naar 2de... synchro mesh defect of gewoon te traag... hopelijk het 2de :-) of ik kan gewoon niet meer fatsoenlijk rijden nadat ik de GT-R gereden heb... man wat is dat ding ultiem in alles :-) i love my hobby!

Anonieme gebruiker 03:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Gijle zijt toch echt een bende janette da ge da moogt testen eigelijk eh...

Yannick Degroeve 13:28
afbeelding van Yannick Degroeve

@ Anonieme Gebruiker: ze mor zeker! als ge janette bedoelt als fucking lucky kerels tenminste

Techno Patat 14:02
afbeelding van Techno Patat

@Yannick: Wrijf het er maar in, duw maar rustig dat ik al blij ben om er eens eentje te zien!!! tssssss, ik verander van site, wie gaat er mee :D?

Techno Patat 18:21
afbeelding van Techno Patat

@ponrow: Tell me bout it, kben al aan het zoeken geslaan :p! Die tests zie ik wel zitten, maar de auto's gaan ze me niet zo gemakkelijk meegeven :D! En die html lessen, allemaal niet nodig, Google is your best friend :D!

Sequentieel is wel tof, maar niet op de openbare weg :D!

Anonieme gebruiker 20:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dit is de MY2011 niet de MY2012.

De MY2012 krijgt nog meer vermogen, achteruitrijcamera en nog wat extra's..

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws