Rijtest : Peugeot RCZ 2.0 HDI

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

Peugeot heeft doorheen de jaren heel wat ervaring opgebouwd in de racewereld. Meer bepaald in de 24 Uren van Le Mans toonden ze al vele malen dat ze echt wel weten hoe een racebolide eruit moet zien en hoe die moet presteren. De RCZ moet ook de gewone man in de straat de mogelijkheid geven om mee te genieten van die sportieve ambities. Vraag is natuurlijk of de RCZ echt weet te overtuigen…

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

Aan de buitenkant laat hij er geen twijfel over bestaan. Hij moet en zal sportiviteit uitstralen. De neus laat nog een hint over van de 308 die zijn onderstel levert voor de RCZ, maar van zodra je je ogen verder de kost geeft, ontdek  je veel meer dan die familiesnuit. Het zijn vooral de aluminium dakbogen en de dubbele welving in het dak die de RCZ een heel erg herkenbare identiteit meegeven.  De bolle strakke kont past mooi in het plaatje en ook de strak gemonteerde dubbele uitlaat doet een sportieve inborst vermoeden.  Als de manueel instelbare achterspoiler uitgeklapt staat maakt dat het geheel nog wat stoerder.

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

De looks hebben van een sportwagen is één ding. Die looks beamen met een strak en bevredigend weggedrag is vaak een heel ander paar mouwen. Gelukkig weet de RCZ al van de eerste meters te overtuigen. Tegenwoordig zijn we gewoon geworden aan vaak overbekrachtigde besturingen waardoor het haast even wennen is aan de directe en  stevige besturing van de RCZ.  Jammer genoeg is de velg van het stuur net een tikkeltje te groot om volop van sportiever bochtenwerk te gaan genieten, al lieten we dat niet aan ons hart komen. De RCZ ligt lekker strak op de weg, laat zich meer dan gewillig over bochtige wegen sturen en vraagt nadien om een tweede rondje. Hij lijkt onvermoeibaar te zijn en dat is dan ook meteen één van de grotere verrassingen aan de wagen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we aanvankelijk zeer sceptisch stonden tegenover die wannabe Audi TT-killer van Peugeot. Maar tijdens de test wist deze sportieve Leeuw ons meer dan ooit van het tegendeel te overtuigen. Het vermogen wordt enkel op de voorwielen overgebracht, wat in eerste instantie niet ideaal is voor een sportwagen. Toch voelt dit in de RCZ niet echt aan als een beperking, zeker niet in het alledaagse verkeer.

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

Niet alleen de rijkwaliteiten maar ook de motor is van essentieel belang voor een sportieve wagen. Al zou je in de eerste plaats wat terughoudend kunnen staan om een diesel onder de motorkap van een sportief model als de RCZ te leggen, deze test biedt het bewijs van het tegendeel. Enkel en alleen bij koude start dringen er wat vervelende dieselronken door tot in het interieur. Eenmaal op temperatuur presteert de 2.0 HDI op topniveau. Hij klimt gewillig in de toeren en laat zich dankzij de 340 Nm aan koppel ook schakellui rijden. Het feit dat je op diesel rijdt heeft daarenboven ook nog eens tot gevolg dat zelfs mensen met een zware voet niet te zeer worden afgestraft aan de pomp. Na een weekje testrijden noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,7 liter. Een zeer aanvaardbaar verbruik gezien de sportieve kwaliteiten van de RCZ.

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

Het interieur van de RCZ is een pareltje. De kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zitten geweldig en dankzij de verstelbare lendensteun kan je de zijwangen van de stoelen naar wens smaller of breder zetten.  De afwerking van het dashboard laat niets te wensen over. Die is simpelweg onberispelijk en verdient niets anders dan lof. Het volledig lederen interieur maakte ook een bijzonder goede beurt tijdens onze test. Van de deuren tot het gehele dashboard, overal zie je leder. Dat verwacht je niet meteen in een auto uit deze klasse dus dat maakt dat de RCZ hier een streepje voor heeft op de concurrentie. 

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

De bediening van alle verschillende functies verloopt zeer intuïtief. Het navigatiesysteem verraste ons met zijn snelle en steeds correcte werking.  De plaats achter de voorstoelen zou je een achterbank kunnen noemen, al is ze verre van geschikt om die functie ook daadwerkelijk te vervullen. Bekijk je ze als extra opbergruimte ter aanvulling van de toch ook al vrij ruime koffer, dan is dat ook gewoon mooi meegenomen wanneer je met de RCZ op reis wil gaan bijvoorbeeld. Verder heeft Peugeot ook enkele handige bergvakken voorzien in het interieur. Het enige dat lijkt te ontbreken is een bruikbare bekerhouder (of twee). De ene bekerhouder die werd voorzien zit verborgen onder de verschuifbare armsteun. Zet je er een flesje in dan kan je armsteun niet meer bewegen en wordt je gehinderd tijdens het schakelen. Niet echt praktisch dus.

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

De RCZ staat vanaf 27.080 euro bij jou op de oprit. Dan beschik je over de 1.6T met 156 pk. In diezelfde motorisatie is de RCZ ook verkrijgbaar met 6-traps automaat en dan kost je dat 28.380 euro. De absolute topversie is voor het ogenblik de 200 pk sterke 1.6T. Deze versie staat voor 29.580 euro  in de catalogus en krijgt standaard een manuele 6-versnellingsbak mee. De basisprijs van de door ons getestte 2.0 HDI  bedraagt 29.180 euro. Ten opzichte van zijn schijnbaar enige concurrent, de 36.600 euro kostende Audi TT 2.0 TDI Quattro, knijpt hij dus dik 6.000 euro van de prijs. Een prijsverschil dat zou kunnen worden verantwoord door de standaard gemonteerde vierwielaandrijving en de nog betere afwerking. Maar daar houdt het verder ook op, want op alle andere vlakken zijn deze twee modellen volledig aan elkaar gewaagd wat dus wil zeggen dat Peugeot de strijd beslecht in haar voordeel. Peugeot biedt haar klanten dan ook heel wat luxe voor een redelijke prijs. Zo kan je kiezen voor een lederen binnenbekleding in de letterlijke zin van het woord. Niet enkel de sportstoelen maar ook het dashboard en de deuren worden dan voorzien van een laagje goed aanvoelend leder. Deze 3.200 euro kostende optie mag dan al duur lijken, het loont echt de moeite om ze aan te vinken. Tel je de prijzen van alle opties op, dan kom je voor onze testwagen uit op een prijs van ongeveer 35.000 euro. Evenveel dus als een standaard Audi TT 2.0 TDI Quattro.

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

Peugeot maakt een zeer goede beurt met deze RCZ. Hij heeft de looks van een sportwagen, de uitrusting van een sportwagen en hij presteert als een echte sportwagen. Neem daarbij nog eens de perfecte afwerking die voor een echte premium feel zorgt en je kan alleen maar besluiten dat de kaarten goed zitten voor de RCZ!

Foto's : Joeri Mertens
Tekst : Alexander De Nys

**

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0HDI

**

Met dank aan Peugeot België voor de testwagen.

Specificaties

Motor

2.0 diesel, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 399 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs testwagen

€ 35 105.00

Prijs basismodel

€ 27 080.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

Min. kofferinhoud

321 L

Max. kofferinhoud

639 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (38)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 15:51
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Schitterende auto. Een dikke pluim voor Peugeot, dit is een wagen waar Audi terecht bang van moet zijn.

vdsmichiel 17:05
afbeelding van vdsmichiel

Inderdaad een echte eyecatcher. Maar opvallend mooi als hij is, vind ik hem opvallend ontbreken in het straatbeeld. Hij is nu al een paar maanden op de markt en ik heb er welgeteld één 'in het wild' zien rondrijden. Nochtans krijgt hij veelal positieve commentaren. Of wil de koper voor 30 à 35.000 euro toch liever een coupé met vier ringen op de oprit?

Pieter Aertgeerts 19:10
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Dat is het grote probleem. Je moet er mee gereden hebben om te beseffen dat die meer Duits dan Frans is.

yannick D 21:37
afbeelding van yannick D

ik was echt onder de indruk, komt niet vaak voor bij een franse auto,
deze is echt subliem! top afwerking, maar daar betaal je dan ook weer voor hé :-)

Wim 10:58
afbeelding van Wim

mooi ding, zeer geslaagde foto's

spud 23:45
afbeelding van spud

Dat je ze nog niet ziet heeft te maken met een levertijd van 6 maand. De bestellingen ten tijde van de introductie worden nu geleverd. De vraag overtrof het aanbod.

sinti 10:25
afbeelding van sinti

Franse Audi TT :p

Anonieme gebruiker 21:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

mooie wagen hier kan zeker geen BMW of AUDI aan tippe

Pieter Aertgeerts 00:02
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@hier boven:
Dat is misschien wat optimistisch, een waardige concurrent dat wel.

nico 23:21
afbeelding van nico

heb èèn besteld .eind februari heb ik hem,ben dus in blijde verwachting van deze mooie wagen.het kan niet snelgenoeg gaan

Karel 13:27
afbeelding van Karel

@nico: welke kleur?

Anonieme gebruiker 17:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

dat je hem niet veel ziet,komt mede doordat er maar maximaal 350 stuks per jaar geleverd gaan worden (in nederland)
Heb er zelf in september een besteld welke pas eind maart geleverd kan worden ( 200 pk uitvoering)
Dus voor deze prijs heb je gegarandeerd ook iets exclusiefs.

nico 23:53
afbeelding van nico

rcz 1.6 156pk.haria grijs,leder nappa mistral,packvision,pack hifi,19duims velgen en navigatie.naft omdat ik weinig kilometers doe.het zal wel een verschil zijn,rij nu met peugeot 307

nico 23:58
afbeelding van nico

kon deze hebben eind oktober maar heb hem pas laten komen eind februari begin maart,dit voor de inschrijving op een nieuw jaar en de winter is dan voorbij.hihi

Marc S. 08:56
afbeelding van Marc S.

Heb vrijdag mijn exemplaar afgehaald.
Een Limited Edition 008. Bloed mooi, rijdt super.
Ben nochtans ook Audi fan. ...

Anonieme gebruiker 17:35
afbeelding van Anonieme gebruiker

stond deze niet te koop bij VAN STEENBRUGGE in brakel

http://www.autozone.be/peugeot_rcz_16-thp-limited-edition-08200/auto/det...

Marc De bakker 17:34
afbeelding van Marc De bakker

Hey iedereen ,

Ik zit echt met een groot dilemma. Rij momenteel met een BMW 318D Touring, speciale uitvoering, een limited sport edition, dus met speciaal M-packet, 18 duimers, speciaal kleurtje enzovoort en ben wel content maar vind dat de auto een beetje te weinig pit heeft. Jammer genoeg is mijn wagen nog maar zo'n kleine 2 jaar oud maar toch droom ik al geruime tijd van een RCZ. Zouden jullie een BMW omruilen voor een Peugeot RCZ? Stond altijd wat sceptisch t.o.v. peugeot maar deze RCZ heeft mijn mening toch grondig veranderd. Gisteren ook gaan testrijden en was nog steeds verkocht natuurlijk. Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,

Marc

Marc De bakker 15:31
afbeelding van Marc De bakker

Hey Alex,

Bedankt voor je reactie. Momenteel gebruik ik mijn Touring inderdaad niet voor zijn ruime interieur. Momenteel zijn we nog steeds met ons tweetjes maar daar kan binnenkort natuurlijk wel verandering in komen maar ja...:) Mijn grootste twijfel is het feit dat mijn touring nu nog maar slechts 23.000km op de teller heeft staan, helemaal niet veel dus en ik vraag me sterk af welk bedrag ik nog voor deze wagen zou krijgen. Maar anderzijds is die RCZ zo'n prachtige wagen. Met de diesel heb ik nog geen testrit gedaan jammer genoeg, maar zou wel voor deze versie opteren aangezien ik voor mijn nieuwe job toch vaak de baan zal op moeten. Heb jijzelf al met de HDI gereden? Hoe is die je bevallen?

Groetjes,

Marc

Francis 16:04
afbeelding van Francis

Ik heb een RCZ 2.0 diesel, zuinig, snel, een echte eye-catcher, grote koffer ; ; ; voor een gezin zonder kinderen een schitterende wagen8

blomme Eric 17:43
afbeelding van blomme Eric

heb rcz gekocht voor mijn mid life crissis, was stukken goedkoper dan een nieuwe vrouw

Yvesw 17:49
afbeelding van Yvesw

Een diesel of een benzine?

manga 20:33
afbeelding van manga

beter e deftige auto gekocht e golf gti ofzo iets dat echt goed kan rijden!

Yvesw 22:37
afbeelding van Yvesw

@Manga: Indien het over de 1.6 200 THP gaat, die staat dag en nacht boven een Golf GTI hoor ;-) Evenveel rijplezier, "exclusiviteit" en een wagen die er niet uit ziet als een, tja, Golf :-p

Sowieso kan je beide wagens niet vergelijken. Wil je met een Golf GTI vergelijken, dan moet je naar de Peugeot 308 GTI kijken. Wil je de RCZ vergelijken, dan moet je naar de Scirocco kijken.

manga 13:55
afbeelding van manga

die vergelijking scirocco rcz is inderdaad juist, maar van dat rijplezier ben ik niet overtuigd. ook op niveau kwaliteit en afwerking kan peugeot nog veel leren. wel een mooi model die rcz dat geef ik ze wel, maar bruikbaarheid en fun nee dan liever mijn gti'tje

Techno Patat 14:31
afbeelding van Techno Patat

Viel te denken dat je zelf een gti hebt...

manga 15:18
afbeelding van manga

the only real gti ja. misschien een beetje de 205 vroeger maar dat is een andere discussie :-)

Techno Patat 16:40
afbeelding van Techno Patat

Ik bedoel eigenlijk: het is niet omdat jij vindt dat de RCZ geen echte auto is dat het zo is... Ik persoonlijk vind GTI's geen deftige auto omdat het een golf blijft... Velen vinden Alfa's dan weer geen deftige auto's, jij duidelijk de rcz niet, ik dan weer wel... Mensen hun aankoop/trots over het internet beledigen is iets simpel, zo simpel dat ik het laat en iedereen in z'n trots probeer te laten. Het zou toffer zijn mocht jij hem vragen waarom precies een rcz en geen GTI in plaats van te zeggen dat enkel jouw auto deftig is!

manga 18:00
afbeelding van manga

ken de persoon in kwestie hij zal wel weten dat het voor hem bedoeld is en niet om de rest van dit forum te beledigen en hemzelf zeker ook niet. smaken verschillen en maar goed ook zou anders maar saai zijn. eenieder die een rcz heeft: veel plezier ermee! (maar als je de kans krijgt om eens een gti te testen: doen! hopen fun :-))

Techno Patat 15:09
afbeelding van Techno Patat

Dat verandert natuurlijk veel :-)! Ik ga het ook nooit laten om een maat een toerke te lappen :D!

manga 12:52
afbeelding van manga

gaan wel eens racen laat dan de uitslag weten ;)

Techno Patat 13:56
afbeelding van Techno Patat

Sneller is ver van beter hoor ;-)! Als gewone man kan je 100x meer plezier hebben ij een abarth/twingo rs dan dat je kan hebben in een gtr! Stoplichtsprintjes zijn leuk enal, maar met iets levendigs op de limiet rijden en het veilig houden kan zoveel leuker zijn!

manga 20:59
afbeelding van manga

bedoelde het ook veilig en zelf eens op een verlaten geschikt baantje eens wat meer op de limiet rijden en proberen is 1000 maal leuker dan een stoplicht race n maar dat snapt lang niet iedereen. mijn auto werkt soms echt als een rode lap op een stier, veel uitgedaagd worden door jongere gasten met al dan niet getuned stuff, is soms echt vermoeiend

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws