Rijtest: Renault Fluence Z.E.

fluence ZE

Renault is al lange tijd bezig met hun Z.E.-activiteiten te verbeteren en te promoten aan het grote publiek. De ZE staat uiteraard voor “Zero Emission”. Geen saaie hybride maar een 100% elektrische wagen. Renault nodigde ons uit om zowel een Fluence Z.E. als een Kangoo Z.E. te testen en daar zeggen wij geen nee tegen…

Een Fluence is niet nieuw, de Z.E. versie wel. Is er dan verschil behalve die elektrische motor? Zeker! Op het eerste zicht zou je het niet zeggen maar de ZE is 130 mm langer dan het ICE (conventionele motoren) model. Qua uiterlijk stopt het daar niet: Er zijn twee laadconnecties voor meer gebruikscomfort in je garage, meerdere blauwe accenten. Deze vinden we bijvoorbeeld terug in de grille, koplampen en op de deuren. Ook de achterlichten bleven niet gespaard, deze werden geheel gerestyled, met succes! Binnenin is er op het eerste zicht niets speciaals te merken. Gewoon de Fluence zoals we hem al kenden maar dan met een aangepaste wijzerplaat. Hier maakte de toerenteller plaats voor een batterijcapaciteitmeter, een indicator die subtiel laat zien wanneer je veel van de batterij vraagt en wanneer je de batterij voorziet van stroom. Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld wanneer de wagen rijdt als er geen “gas” gegeven wordt. Bij het remmen wordt dit nog versterkt.

Renault Fluence Z.E.

De elektromotor is een speciaal geval. Hier kunnen we geen kennis van onze conventionele motoren op los laten. De “motor” bestaat eigenlijk uit drie grote componenten. De charger, controler en de motor zelf. De eerste is vrij duidelijk. Deze regelt de toevoer naar de batterijen tijdens het opladen. De controler regelt de opname en teruggave van de elektronen. Tot slot de motor. Die is in feite niet meer dan wat spoelen koper en magneten die de as linksom of rechtsom laten draaien. Dit zonder overbrengingen wat resulteert in een énorm zachte rijevervaring. De motor is 95 pk sterk en heeft een vermogen van 226 Nm. Dat is niet enorm veel maar hier is waar je één van de voordelen van de elektromotor in de praktijk voelt. Die 226 Nm koppel is direct en dus altijd beschikbaar. Om een voorbeeld te geven: de Fluence sprint in 4.1 seconden naar 50 km/u. Om dan nog eens 9seconden later bij de 100 km/u uit te komen. Als je vertrekt aan het verkeerslicht en je drukt de pedaal volledig in gaat het inderdaad snel. Maar vanaf 50 km/u is het ook al een beetje slomer. Al is het aangenaam in zijn gebruik in de de stad. Het maakt de wagen vinniger dan zijn ICE versies. De topsnelheid is echter niet hoger dan 130 km/u. Al die volts blijven natuurlijk niet uit die batterijen vloeien... Volgens de NEDC, een europees test bureau, heeft de batterij een autonomie van 185 km maximum (of in uren 2u30m). Die zijn behaald in de meest perfecte omstandigheden want in werkelijkheid geraakt je maar een 115 km ver. En dit hangt natuurlijk nog af van de manier van rijden en de omgevingstemperatuur. Om een voorbeeld te geven. Bij het rijden op de autosnelweg in normale omstandigheden van 20°C en weinig verkeer kan je ongeveer 110 km rijden. Is het zeer warm of zeer koud en lekker druk op de baan dan zakt de autonomie snel tot 80km.

Renault Fluence Z.E.

Die autonomie is zeker één van de belangrijkste punten op de volledig elektrische wagens als de Fluence Z.E. De wagen is gericht op voornamelijk fleet-klanten (ongeveer 70%). De bedoeling daar is dat ze hun Z.E. gebruiken om naar het werk te rijden, hem op te laden in de stekker en 8uur later weer volgeladen kunnen uitpluggen om naar huis te rijden. Zo hebben ze dan ongeveer 115 km per rit die ze kunnen gebruiken. Er zijn natuurlijk ook andere manieren dat de klanten deze wagen zullen gebruiken en die hebben niet altijd 8uur tijd om hem weer op te laden. Daar heeft Renault iets op gevonden, al is het momenteel nog in een testfase in Denemarken en Israël. De zogenaamde “Swap-Stations” zijn vrij geniaal in hun eenvoud. Je rijdt je wagen over een Swap Station, robots lijnen de wagen perfect uit en in amper drie minuten halen deze je lege batterij uit de wagen en vervangen ze met een volgeladen exemplaar en je kan weer verder. De batterij is eigenlijk het enige wat niet van jou is als je een Fluence Z.E. koopt. Deze huur je van apart Renault-bedrijf voor 82 euro per maand. De batterij is uitwisselbaar en wordt natuurlijk ook vervangen bij de minste problemen. Er zit echter een addertje onder het gras. Betaal je je huurcontract niet dan kan dit bedrijf je de mogelijkheid tot het opladen van de Fluence ontzeggen. Zomaar, in een vingerknip. Er bestaat de mogelijkheid om de batterijen ergens anders te halen dan bij Renault maar die mogelijkheid is voorlopig nog zéér beperkt. Beter dus naar één van de 27 Belgische Z.E.-Experts...

Renault Fluence Z.E.

Zo’n elektrische wagen is dus eerder beperkt praktisch. Een dagje naar zee zou in principe moeten lukken vertrekkende vanuit Sint Niklaas. Veel mensen die ik over deze wagen aanspreek reageren weerhoudend. Ze willen wel weten hoe zoiets rijdt maar zeggen bijna allemaal dat er geen toekomst inzit. “Wat ben je nu met 130 km bereik?” is de meest voorkomende vraag/opmerking. Zoals het er nu voorstaat moet ik ze helaas toch een beetje gelijk geven. Al zal er zeker een percentage van de bevolking zijn waar deze wagen zich perfect voor kan dienen. Ik denk dan aan oudere mensen die nooit ver van huis gaan en een deel van die 70% fleet klanten die ik eerder vermeldde. Renault begrijpt dat 130 km bereik niet dezelfde “luxe” kan geven als pakweg 500 km. Daar hebben ze dan twee min of meer goede oplossingen voor: de eerste oplossing is het gebruik van de Swap-Stations en de tweede is een algemene korting bij verschillende grote auto-verhuur bedrijven. Met de bedoeling je een benzine- of dieselwagen te verhuren om je gewenste afstanden te behalen. Het is een mooi aanbod maar helaas één waar weinig mensen iets aan zullen hebben. Laten we de oplaadpalen die je her en der terugvindt (al is het nog zéér beperkt in België, niet vergeten). Je kan hem natuurlijk altijd daar opladen. Alhoewel... Altijd is ook wat te positief. Bij onze real-life test stonden op 2 van de 3 parkeerplaatsen voor elektrische wagens een domme golf en een clio. En die zijn bij mijn weten NIET elektrisch. Terug even over het praktische aspect. De gewone Fluence beschikt over een immense koffer. Deze is ruim 500 liter groot maar in de Z.E. zakt dit naar een schamele 173 liter. Doen we de koffer open weten we direct waarom: De immense batterij heeft onze koffer bijna volledig ingepalmd. Een oplossing zoals bij de Kangoo Z.E., waar de batterij centraal onderaan het chassis geplaatst is was hier ook de betere optie geweest.

Renault Fluence Z.E.

De conclusie van dit Fluence Z.E.-avontuur is redelijk eenvoudig. De technologie is er, de markt is sterk aan het groeien maar de wereld is nog niet klaar om zijn trouwe benzine- of dieselslurpende wagen van de hand te doen. Dan mag een Fluence Z.E. nog zo goed rijden als hij kan... Mijn vraag naar de lezers is dan ook: “Past een elektrisch voertuig als de Fluence Z.E. of Kangoo Z.E. in jullie levenswijze?”

Specificaties

Motor

Synchrone AC motor, Lithium-Ion accu

Vermogen

95pk

Koppel

226 Nm

Overbrenging

Reducer automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 605 kg

Topsnelheid

130 km/u

Prijs testwagen

€ 26 800.00

Prijs basismodel

€ 25 000.00

0 tot 100 km/u

13.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

137 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (45)

Plaats een reactie
Dequal 18:43
afbeelding van Dequal

Hun intenties zijn zeer goed uiteraard, maar wat een gedrocht van een auto (zelfs nog niet naar het kleur gekeken). Het is alsof de auto uit drie aparte auto's is gemaakt, die kont hoort helemaal niet samen met middenstuk en omgekeerd met de voorkant.

En Subaru-achterlichten iemand? :D

Jammer.

Techno Patat 19:38
afbeelding van Techno Patat

Zelfde verhaal als CS, woon-werk is 40 km en enkel op zaterdag/zondag komen er daar eens 100 bij... Of 1x per maand een 500 per dag ofso... Maar dit zou BV wel een goede tweede auto zijn! Kan ik met deze gaan werken en de vrouw met de diesel boodschappen doen (Cliché, ik weet het maar als ik boodschappen doe heb ik de helft niet mee, en de andere helft is nog eens het verkeerde merk/soort :p!). Moet ik dan ergens naar toe in het weekend kan het nog met den diesel ;)!

maar als ik dit dan enkel gebruik voor woon-werk moet hij voor mij ook niet zo groot zijn, dan eerder zo een iOn ofso...

Wim 08:40
afbeelding van Wim

ik vind het wel leuk geprobeerd, maar ik vraag mij af hoe zo'n wagen "presteert" in de file, want dat kan angstaanjagend zijn :)

Wim 09:38
afbeelding van Wim

ok, maar hoe graaf is dat gemiddeld verbruik in de stats? :p

Yannick Degroeve 16:54
afbeelding van Yannick Degroeve

ik moet zeggen... ik vond die wagen langs achter vrij goed meevallen. leuke details zoals de renaultlogo's in de achterlichten (foto van...) al lijkt het op veel foto's heel groot.
wil toch liever in dit gezien worden dan een prius :-)

Yannick Degroeve 16:55
afbeelding van Yannick Degroeve

trouwens... wat écht vreselijk is zijn de velgen. maar das voor dat eco-geleuter, alsook de speciaal voor de ZE ontwikkelde banden.

Kenny 20:17
afbeelding van Kenny

Een puur elektrische wagen is toch niet de toekomst m.i. De nodige infrastructurele investeringen zijn gewoon te groot om dit dagelijks bruikbaar te maken (laadstations, batterijstations, ...). Daar komt nog eens het eeuwige range-probleem bij.

En of het financieel zoveel aantrekkelijker is? Ik vrees er een beetje voor, vooral op langere termijn. Het is een mooie aanzet van Renault, maar ik vrees dat het (voorlopig) daarbij zal blijven. Renault geeft trouwens zelf toe hier niet dé toekomst in te zien, het is meer een experiment op grote schaal denk ik.

Of deze in m'n levenswijze past? Voor de afstanden die ik privé doe misschien wel, maar ik vrees dat het missen van een manuele bak, het geluid en het gevoel nog onoverkomelijk zouden zijn :-)
Voor de afstanden die ik voor m'n werk doe, neen, punt :-)

Dirk 09:40
afbeelding van Dirk

Een beetje raar hoe jullie hier op reageren.

Dit is de eerste elektrische auto waarbij de wagenfabrikant het volledige risico van de batterijtechnologie bij zichzelf plaatst. De batterij blijft eigendom van Renault. En dan is er nog de mogelijkheid dat de batterij vervangen kan worden in 3 minuten. (test installatie in Denemarken en Israël)
Bij genoeg van deze installaties is het bereik geen probleem meer.

Bijna allemaal zeggen we dat 110 Km wel voldoende bereik zal zijn. Maar dan is de wagen weer te lelijk.

Dan hoor ik het argument dat de wagen maar zo groen is als de energie waar je hem mee oplaad en dan hebben we het over kernenergie en kolencentrales.
Als je met deze auto rijd, dan kan dit op: Kernenergie, kolencentrales, gas centrales , bio brandstof, wind energie zonne energie, waterkracht centrales..........
En welk alternatief heeft benzine of diesel?
Hier kun je enkel kiezen uit bio brandstof (dat dan nog slecht is voor de voedselprijzen in de arme landen) of de gewone brandstof.

Ik heb even geteld: opladen van deze auto kan voor 2.5 Euro......
Hoeveel moet je aan de pomp betalen om 110 Km af te leggen?

Renault heeft de voorzet gegeven.......nu wij nog.

Dirk 10:27
afbeelding van Dirk

Doms denk ik dat deze manier van denken te maken heeft met het plezier van het rijden met een zware benzine of diesel..... Het geluid, de trillingen, de vrijheid om lange afstanden af te leggen.

Maar af en toe denk ik ook dat het te maken heeft met de manier waarop men de elektrische auto afbeeld in de media.
Programma's als top gear, fifth gear, koppen......
Ze laten steeds, als het gaat over een elektrische auto, eentje zien die in pan valt nadat hij meer dan een gemiddelde autorit aflegt.
En dan staan ze daar aan die auto ergens in het veld op zoek naar een stopcontact.
Wat een belachelijke vergelijking! Dit ruikt erg naar het lobbyen van de olie industrie. (en ik ben geen complot-theorie-denker)

Volgende maand is er een Fluence bij mij in de Renault garage. Ik heb een afspraak om een testrit te maken.
En als die testrit me bevalt. (veel kans van wel.) dan koop ik hem! Zo simpel is dat.

Jammer dat jullie er allemaal niet zo over denken, want als dit zo was, dan was dat bereik ook al geen probleem meer.
Dan reden we allemaal samen van de ene batterij-wissel-unit tot de andere.

Sander 23:40
afbeelding van Sander

Helemaal gelijk Dirk, ik verwacht dat mensen bang zijn voor verandering.
Ik vind het swappen van de accu's een slimme oplossing van Renault.

Ik rijd voor woon-werk verkeer zo'n 60 km per dag, wanneer de auto wat kleiner zou zijn geweest had ik deze bijna gekocht.

Een nadeeltje is dat je met deze auto niet op reis kunt, behalve wanneer De swapstations goed van de grond zouden komen.

Is de elektrische auto een tussenstation? Dat ligt eraan, weet men de nadelen van de waterstofauto weg te nemen dan wel, maar als dat zo is zijn we weer een jaar of 15 verder.... Maar ja, wie kan dat voorspellen?

Yvesw 10:45
afbeelding van Yvesw

@Dirk: Je vergat wel om iets te zeggen over de kostprijs van zulke wagens. Dat staat nog altijd niet in verhouding met wat je allemaal krijgt voor zo'n bedrag in een "reguliere" wagen. En goed, aanschafprijs is iets persoonlijk en als mensen er die prijs voor willen geven juich ik dat enkel toe.
Maar dan zit je ook nog met de restwaarde. Ze hebben nog totaal geen idee hoelang die batterijen eigenlijk meegaan, dus het kan zijn dat binnen 5 jaar de wagen gewoon op is (= weg restwaarde). Al kan je hopen dat binnen 5 jaar de prijs van de batterijen enorm is afgenomen...
Er zijn nog teveel onbekende factoren en ook bekende factoren (prijs) die zorgen dat de mensen nogal terughoudend zijn. En ik denk dat je zeker de schuld niet aan de media kan geven. Die doen er alles aan om een positief beeld te schetsen van alles dat zuinig is.
De mens blijft een gewoontedier en overstappen van iets bekend zit niet in onze natuur.
Maar als jij er een koopt, laat het ons zeker weten! En kom af en toe eens terug om te zeggen hoe het er mee gaat, zodat je ons allemaal ongelijk kan geven zodat we later kunnen zeggen dat alle mensen met vooroordelen maar eens naar dirk moeten luisteren ;)

Dirk 12:48
afbeelding van Dirk

Yvesw,

Ik vind dat de kostprijs mee valt voor deze wagen.
Zeker als je hem vergelijkt met zijn soortgenoten op benzine of diesel. (Vergeet niet dat je de kosten voor 30% terug kunt trekken)

Dan zit je enkel nog met de lange afstanden..... (die de meeste van ons niet nodig hebben) En vergeet niet dat deze auto gemaakt is om zijn batterijen snel (3 min) te wisselen in een test station. (dus dat nadeel is ook relatief)
Als deze stations er zijn, dan is er geen reden meer om er niet voor te gaan.

Even een opmerking: Die restwaarde zal wel mee vallen. Vergeet niet dat de batterij eigendom blijft van Renault en dat deze de batterij moet wisselen bij slecht functioneren. Of stel dat er over 2 jaar een batterijwisselstation is in je buurt of verder, dan rij je er naar toe en je wisselt je batterij in 3 min. (je betaalt enkel 2.5 euro voor de energie die er in zit)

Om dus terug te komen op je restwaarde: Je hebt dus na 5 jaar een auto die enkel een elektrische drive heeft om te rijden. Tandwielkast en koppeling zit er eigenlijk niet in. Om nog maar te zwijgen van de verroeste uitlaat, katalysator, olie, transmissieriem, kleppen, lucht en oliefilter, . (Kunnen dus ook niet verslijten) En die batterij is niet van de eigenaar.

Je moet eens een oude elektrische heftruck kopen (zoek er eens een op 2de hands.nl en een van meer dan 10 jaar oud) .
Die dingen zakken bijna niet in waarde.

Groeten,
Dirk

Wim 13:05
afbeelding van Wim

@dirk: ik zou achter de "negatieve" commentaren niet te veel zoeken. Zelfs niet die van 5th of TopGear, er zijn in de autobranche genoeg liefhebbers voor of tegen. En ik ben er van overtuigd dat de meeste autofans dit als de (tijdelijke) toekomst beschouwen. Toch ben ik eerder voor dat ander nissan-renault product, de Leaf.

Dirk 14:12
afbeelding van Dirk

@ Wim,

Dag Wim,

Kun je me de voordelen van een Leaf geven tov een Fluence?
Voor mij is de Fluence een goed doordacht systeem omdat ze de batterij snel kunnen wisselen, maar misschien heb ik de Leaf niet goed genoeg bekeken.

Groeten,
Dirk

Dirk 15:44
afbeelding van Dirk

Pieter,

Daar kan ik in komen. Die 150liter kofferruimte vind ik ook erg weinig.
Ik denk dat ik hier een compromis moet nemen tussen het snel uitwisselen van de batterijen enerzijds en de kofferruimte anderzijds.

Ik ga er van uit dat de modelen die hier geleverd worden ook zo gemaakt worden dat ze de batterijen met zo een snelwisselaar kunnen gewisseld worden.
Met een dergelijke snelwisselaar bedoel ik:
http://youtu.be/4lp_6VyIeSY

Pieter, bedankt voor de tip.

Groeten,
Dirk

Dirk 15:44
afbeelding van Dirk

Ik ben daarnet een testrit gaan maken met de Fluence.
Trekt goed op en is natuurlijk zeer stil. Bevalt me echt wel. (Enkel kofferruimte valt me nog tegen)
Ik ga hem huren van 10 feb tot 15 feb.

Mooie oplossingen voor het beperkte bereik:
- Aanduiding van laadpunten op een bijgewerkte GPS
- Renault assistentie als je toch in pan valt. (zit in de huur van de batterij)
- Je kunt uit het renault gamma een renault huren voor je lange afstanden aan een lager tarrief.

Wat me tegenviel was dat de verkoper er geen weet van had dat deze auto de mogelijkheid heeft om zijn batterijen snel te wisselen.
Hierop ben ik onder de auto gaan kijken en wat foto's gaan nemen van de batterij ophanging.

Als ik deze foto's vergelijk met de ophanging die ik hier in dit filmpje zie, dan zie ik dat dit wel overeenkomt met het systeem dat ik zie in deze film. (Zelfde vorm + bevestigingspunten voor zover ik dit kan zien)
http://youtu.be/a81o2WTsZXQ
Natuurlijk is dit maar een oppervlakkige vergelijking, en kan ik niet inschatten of dit werkelijk zou kunnen.
(Dus slecht ingelichte verkoper, ofwel is die mogelijkheid er toch niet)
Ik zit dus nog steeds met deze vraag.

Groeten,
Dirk

Dirk 11:57
afbeelding van Dirk

Ik heb de Renault Fluence (die ik heb gehuurd) afgehaald op 10-02-12 .
Mijn vader heeft me naar de garage gebracht en ik kreeg een hele preek over kleine onveilige auto's die slecht zijn voor het imago van mijn bedrijf. De kinderziektes van de nieuwe technologie en de batterijen die niet deugen.

Toen we bij de garage waren in Hasselt, zag hij Fluence staan en gaf me te kennen dat dit toch wel een grote wagen was. En dat hij niet had gedacht dat dit een elektrische wagen zou zijn. Hij heeft ook even naar de kango gekeken en deze was enorm groot. (dit was een lange versie geloof ik)

We hebben toen uitleg gekregen van de persoon die de verhuur deed en ik merkte dat deze persoon niet echt op de hoogte was van de techniek, maar wel erg goed op de hoogte van de kost van een dergelijke wagen.
Batterij huur was 79 Euro/maand,
0 Euro BIV !!!
65 Euro Tax per jaar,
500 Euro voordeel van alle aard (als dit een bedrijfswagen is die je aan jezelf of werkgever geeft)
(Ter vergelijking ik heb nu een mitsubishi pajero waar ik 5800 Euro voordeel van alle aard moet geven per jaar)

Deze persoon vertelde me ook dat ik zo een wagen niet moest kopen als ik er meer dan 60Km per dag mee zou doen. Dat was een zware tegenvaller..... Volgens mij klopte dit niet of was er iets mis met mijn opvattingen over de wagen.

Dan ben ik met deze persoon in de wagen gestapt die volledig opgeladen was, en dus dacht ik dat ik wel minstens 100Km in de tank had. Ik draaide aan de sleutel en ik had maar 70Km te gaan met een 100% volle batterij.
De persoon van de verhuur zei dus dat dit zo was en dat er misschien iets meer uit te halen was als het weer een beetje warmer was. (was toen -3)

Ik ben van de parking gereden en zag dat mijn vader met zijn mercedes 220 achter mij was geslopen in het verkeer. Ik drukte op de stroom pedaal en heb hem daarna niet meer gezien.... tot het volgende kruispunt.
Deze auto is echt wel snel !

Ik zag dat die 70Km wel klopte.... Maar die eerste dag was ik in de waan dat dit niet mijn auto zou worden en had er ruw mee gespeeld. De volgende morgen had ik wat telwerk gedaan (ik had hem aangesloten op een metertje) en zag dat hij 9 uren lang 2100W had geslurpt uit het stopcontact. (dit maakt dus 18.9 KWh)
Ik weet dat dergelijke batterijen een erg hoog rendement hebben.
Wat je er in stopt krijg je er bijna volledig terug uit. Ook weet ik dat de cappaciteit erg daalt bij koude themperatuur. (Het was die nacht -13°C !)

Daarna ben ik 90Km/uur gaan rijden en zag dat als ik mijn snelheid handhaaf dat ik 15KW trek uit deze batterij. (Bij koud weer is de lucht dikker en verbruikt hij daarbij nog meer)
Als ik dit deel. 18.9KWh / 15KW = 1.26 uren dan zie ik dat ik bij deze omstandigheden 1.26 uren x 90Km/uur 113 Km uit de auto zou kunnen sleuren. (bij -13 in de avond en -4 door de dag)
Het optrekken kost veel meer maar als je dit doet met de cruse control, dan is dit al veel lager. Bij het remmen krijg je deze energie voor een deel terug.

Het is nu 13-02-12.
Wordt vervolgt.

Dirk 07:38
afbeelding van Dirk

Het is nu 14-02-12 en 6u 45 in de morgen.
Ik heb gisteren echt veel gereden en erg hard opgetrokken. (voor mijn autogebruik)
In de voormiddag heb ik 40 Km gereden en daarna een 6 tal uren in het stopcontact geplaatst.

Ook een kleine storing gehad (op het bord stond dat de regelaar niet ok was en dat de batterij niet meer bij geladen kon worden.) Dit was even balen. Hard gezocht naar een handleiding en instructies en hier zag ik dat ik hem niet met de juiste kabel had opgeladen. (dit is een kabel met gewone stekker, en op deze stekker staat dat dit enkel dient voor occasioneel gebruik) Volgens mij heeft het met de inductiespanningen te maken.
Als je zo een stekker uit trekt als hij aan het laden is, dan kan dit nogal wat inductiespanningen veroorzaken.
En dit kan de software al eens in een positie plaatsen dat hij niet werkt en gewoon terug reset moet worden.
Tussen stopcontact en auto zit een doos. (dus tussen de stekker en de wagen) en deze doos zal de inductiespanningen wel opvangen op een of andere manier.
Ook moet ik zeggen dat ik deze speciale stekker had los gemaakt aan het stopcontact en niet aan de auto.
(en dit mag niet gebruikt worden voor dagelijks gebruik. staat ook op deze doos)
Auto even uit gezet en aan gezet. Probleem was niet opgelost.
Daarna stekker terug in geplaatst en terug uit gehaald. Probleem was niet opgelost.
Daarna auto aan gezet en dan weer terug uit en weer terug aan. Probleem was opgelost!

Ben daarna even langs geweest bij een aantal vrienden. (De weg was niet meer glad)
Zijn wat gaan testen op een industrie terrein en hard maar niet onveilig gereden.
Na een half uur testen een andere vriend gaan opzoeken en ook wat gaan rijden.
Zagen dat we dan nog maar 12 Km hadden en net genoeg om naar huis te gaan. Dit was geen aangenaam gevoel.
We besloten een ommetje te maken en de GPS getest op het zoeken naar een laadpaal.
En inderdaad, even later in Maasmechelen hadden we er een gevonden.
Was wel even balen toen we zagen dat het een gewoon stopcontact was, en dat we de kabel hier voor thuis hadden liggen.
(die kabel voor occasioneel gebruik)

Naar binnen geweest voor een adapter maar deze adapter bleek niet te passen met ons systeem.
Dit was balen.
Maar toen in de wagen gestapt en hij bleek met lege batterij nog meer dan 6 Km naar huis te kunnen rijden. (veel meldingen op het scherm geflikker en geluidjes), beperkt vermogen maar toch nog vlot 70 Km per uur halen. Thuis aangekomen bleek dat hij nog steeds zin had en we besloten nog wat te testen. Zijn toen wat rondjes gaan rijden in het dorp. En toen hij begon te zakken naar 40 Km/u zijn we naar huis gegaan. Ik schat dat we na de eerste thuiskomst nog eens 3 of 4 Km hebben gereden.

Deze nacht wakker gelegen over het aankopen van zo een wagen. Hij had me dus niet helemaal overtuigt.
Deze ochtend opgestaan en gaan kijken wat ik op zo een testdag had afgelegd.
Ik stak de sleutel in de wagen en deze gaf aan dat hij gisteren 120 Km had gereden.
Ik kon dit niet geloven en heb dit na gemeten op Google maps. Bleek dus wel te kloppen.
(let wel, dit is met een kleine laadbeurt in de middag, maar wel hard gereden en getest)

Het gevoel was vreemd dat je s ’nachts met een compleet lege wagen thuis komt en dat hij s 'morgens weer klaar is voor hetzelfde werk.

Wordt vervolgt.

Dirk 07:47
afbeelding van Dirk

Het is nu 15-02-12
Gisteren door de dag niet veel gereden. (eigenlijk mijn normaal autogebruik)
Kinderen van mijn broer afgehaald aan school en thuis gebracht. +/-5Km
Mijn vrouw is les gaan geven. +/-12Km (+ een paar testritjes met colega's)

Straks ga ik naar Leuven met deze auto. (Met een beetje angst)
Ik moet +/-90Km doen en dan nog +/-90Km terug.
Ik kan daar +/- 4uren laden.
Hij mag zeker niet leeg zijn als ik daar aankom. Anders raak ik niet meer terug.

Dit zal echt nipt zijn.
Ik weet dat deze auto hier eigenlijk niet voor dient, maar nu ik hem heb moet ik de techniek uitdagen.

Wordt vervolgt

Yvesw 15:57
afbeelding van Yvesw

@Dirk: Dit is een uitermate interessante dagboek! ;) Zeker hoe je de wagen zijn limieten laat afzoeken. Ik ben benieuwd naar het vervolg ;)
Laat ze komen!

Dirk 22:25
afbeelding van Dirk

Ik ben in Leuven geweest en terug gekomen. Maar:
Toen ik de dag startte gaf hij 80Km bereik aan terwijl ik wist dat ik +/-90 moest doen. (enkel)
De GPS gaf me dit ook al aan en stelde een route voor langs een laadpaal. Dit was geen optie omdat ik geen tijd had om te laden.
Ik berekende: 22KWh bij een volle batterij die ik had bij de start.
Ik moest die dag 2x 90Km rijden aan +/-15Kw vermogen. (batterij trekt +/- 15Kw bij 90 per uur)
Dus ik had 30Kwh nodig. (180Km / 90Km/h = 2 h / 2h x 15Kw = 30Kwh)
Als ik in Leuven aan kom dan moet ik 30Kwh - 22Kwh = 8Kwh opladen.
Opladen gebeurd aan 2.2Kw dus dan moet ik daar 8Kwh / 2.2Kw = 3.6h opladen.
Ik had maar 2 uren vergadering maar gelukkig had ik ter plaatse internet en mijn laptop. (dus nog 2 uren werken)

Ik startte dus mijn reis met 90Km/h op de autostrade en gaf me eigenlijk een comfortabel gevoel.
Niet voorzien in mijn berekeningen was dat ik gebruik moest maken van de rechter rijstrook en daar zitten ook de vrachtwagens. De slip stream van de vrachtwagen zit tot zeker 20m achter de vrachtwagen en dat maakte dat ik een verbruik had van ongeveer 12Kw. Dus dit viel mee. De vrachtwagens inhalen zou vlot kunnen maar dan zit je al snel aan 4x dit verbruik voor het optrekken. 48Kw. Dus dit is geen optie. Geeft na een tijd wel een zen gevoel. (zo weinig geluid en zo weinig verbruik) Je komt dan wel iets minder dan 15min later aan op je bestemming, maar dat had ik al ingerekend.
(Als je dus 15min wil winnen op een uur rijden zit je op bijna het dubbel van het verbruik!! dus +/- ook met een benzine of diesel)
De batterij was nog voor 40% (schatting) vol toen ik aan kwam. Ik kon hem direct laden en de auto gaf aan dat hij 4.5 uren moest laden om terug vol te zijn.
Dit gaf de aanleiding om een testrit te maken met 4 passagiers van 4Km en 1x hard optrekken.
(had ik beter niet gedaan) Na deze rit gaf de auto aan dat hij 6.5 uren moest opladen om terug vol te zijn.

Na de vergadering en werk de auto aan gezet en de terugtocht gestart. (auto had toen totaal 4 uren geladen en de auto gaf aan dat hij nog 4 uren moest laden om volledig gevuld te zijn.)
De auto gaf 59Km bereik aan terwijl ik er 90 moest doen.
Nog even een omweg gemaakt naar een vriend en een kleine testrit. (+/- 5Km)
De terugtocht viel niet echt mee. Veel tegenwind, harmonica file, regen... Het viel me op dat ik 17Kw nodig had om thuis te geraken aan 90Km/u. Verkeer liet niet toe dat ik achter een vrachtwagen zou rijden.
Maar de auto zelf zoeft zalig zonder trillingen of geluid en versnellen is geen probleem. (Alleen mag het niet)
Ik moest in Dilsen zijn maar in Houthalen gaf hij aan dat ik nog maar 10Km kon rijden. Ik weet dat dit schattingen zijn dus ik negeerde deze boodschap.
In Genk de afrit 32 genomen en hier begon het alarm te gaan en ik weet dat ik dan nog +/-10Km kan rijden na een totale lege batterij indicatie.
Ik besloot om in Genk aan het golfhotel nog wat te eten en bij te laden. Maar de laadpalen waren defect en het begon te regenen.
Het hotel binnen gegaan en gevraagd om de laadpalen op te zetten maar dit ging niet. (defect was niet te herstellen op een korte tijd) Mensen waren wel bereid om me te helpen en hebben me een stopcontact aangegeven aan de buitenkant van het gebouw. Ik kreeg veel vragen over de auto en werd heel goed ontvangen. Veel vragen over de kosten van de wagen en de kosten van het laden en de batterij.
Veel mensen waren verbaast over de prijs van het laden en de kost van de wagen + aftrekbaarheid.
Was een hele leuke ontvangst! Dan heb ik rustig de tijd genomen om wat te eten en geteld dat als ik thuis wilde geraken met 2.2KWh (laden van 1 uur aan 2.2Kw) en een afstand van 15Km.
Dat zou me lukken met een snelheid van +/-70Km/uur (10KW).
Voor ik mijn reis startte ben ik naar de balie gegaan en heb de mensen daar 0.44 Euro betaald voor het laden, want dat kost deze laadbeurt. De vrouw achter de balie klonk erg verbaast....
Verder....
Mijn schattingen klopte en ik ben zonder problemen thuis geraakt.
Ik heb de wagen ingestoken en hij gaf aan dat hij over 10 uren weer volledig opgeladen is. (Het was toen 19u) Dus morgen om 5u is hij weer klaar voor gebruik....

Ik wist dus dat deze wagen niet gemaakt is voor deze tochten maar deze tochten leren je om te gaan met deze wagen. Voor mij is deze rit erg geslaagd.
Merk op dat de verhuurder me zei dat ik deze auto niet moest kopen als ik meer dan 60Km moest doen op één dag. Ik heb op een dag meer dan 180Km gereden met een tussenlading van 4 uren.
Deze persoon mag zijn mening een beetje bij sturen.
Als ik nu 8 uren moest verblijven na de rit Dilsen-Leuven en ik had daar geen testriten gemaakt dan kon ik deze afstand zonder problemen overbruggen. (Maar wel maar 90 per uur op de autostrade!)
Besluit:
Deze auto is dus zeker niet voor mensen die langer dan 1/2 uur (totaal) autostrade moeten doen op één dag.
Want anders moet je dit doen aan 90 per uur.
Maar iedereen die op minder dan 50Km van zijn werk woont... Dan is deze auto ideaal om te gebruiken als "veel gebruikte wagen" Maar als je dan een grote afstand moet doen... dan heb je best nog een oude 2de hands in de garage staan...... Of je huurt er een van Renault aan verlaagd tarief als dit nodig is....... Ik moet eens na gaan wat dit tarief voorstelt.....

Moesten er zo van die wisselstations komen zoals er zijn in Denemarken en in Israël, dan verandert dit de zaak natuurlijk. Maar voorlopig kan ik er nog niets van terugvinden dat dit hier ooit zou komen.

Verder is dit goed te gebruiken.
Slijtage op de batterij is niet echt een punt denk ik, omdat men deze huurt. (En Renault laat ook geen snel laden toe. Want dit is ook zeer slecht voor de batterij.)

Het is nu woensdag en maandag moet ik deze wagen maandag terug brengen.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik hem toch een beetje zal missen.
Vooral het soepele rijden en de stilte. Maar ook het vlotte optrekken.
En niet te vergeten de mensen die aan het kruispunt staan te kijken.
Hij is soms gevaarlijk stil !
Ik heb in deze korte periode 2x gehad dat er iemand wilde oversteken, en de persoon me dan maar net op tijd zag. (Zo een geluidje dat je aan en uit kan zetten zou een mooie optie zijn. Zoals de Opel Ampera)
Verder is het gehaspel met de kabel soms een gedoe in het donker. Het zou goed zijn als er een fabrikant kwam met een lampje in de stekker En dan bedoel ik de stekker die men in de auto steekt.

Groeten,
Dirk

Dirk 08:35
afbeelding van Dirk

Deze morgen opgestaan en gaan kijken in de handleiding die ik van Renault heb gekregen.
Dit is een speciale handleiding die de hulpdiensten gaan krijgen omdat deze moeten weten wat men moet doen bij een botsing en zo.
Uit deze handleiding blijkt dat de batterij 24Kw inhoud heeft. (terwijl dat ik dacht dat dit 22KW. was)
Ik ben dan in de auto gaan kijken en heb gezien dat hij nog steeds aan het laden was. (nu meer dan 11 uren geladen.) De radius die hij nu aangeeft is hoger dan ooit. Hij heeft geleerd dat ik 116Km zou kunnen rijden met de rijstijl die ik gebruik.
Verder is 2.2KW x 11 uren is inderdaad 24.2 KW en ik heb nog net het lampje zien uitgaan toen ik langs het stopcontact liep.

Wordt vervolgt

Koen 08:47
afbeelding van Koen

Beste Dirk,

Superleuk om jouw dagboek te volgen. Veel interessanter dan het zoveelste promo-artikel voor elektrische wagens. Ik onthoud vooral dat mits enig planningswerk, wat hoofdrekenen en een klein beetje onthaasting dit een waardig alternatief kan zijn. Zeker voor gezinnen waar twee wagens voor de deur staan.

Dirk 09:34
afbeelding van Dirk

Klopt,
Maar dit onthaasten enkel als je lange afstanden doet. (En dan bedoel ik meer dan 70Km)
Alles wat daar onder zit kan je op een normale tot snelle mannier rijden.
Door de stilte in de wagen raak je vanzelf een beetje onthaast.

Groeten,
Dirk

Dirk 08:19
afbeelding van Dirk

Gisteren weer een leuke dag gehad met de auto.
Maar vandaag zeer zware tegenvaller!
Ik had de auto gisteren na terugkomst gesloten en dan de stekker er in gestoken. Ik had de stekker zeker diep genoeg gestoken. Daarna de auto verlaten zonder terug te kijken
Gevolg: De volgende dag geen auto.........

Wat had ik verkeerd gedaan:
Ik had eerst de stekker moeten insteken en dan pas de auto moeten sluiten.
Als de auto sluit dan komt er een pin in de stekker.
Als de auto gesloten is, dan duw je met je stekker tegen de pin en dan denk je dat hij ingestoken is.
Ik had ook moeten wachten tot de auto aangaf dat hij aan het laden was. (knippert met de pinkers) maar dat had ik niet gedaan. (Een fout die wel kan voorkomen vind ik)

Toch wel een mankement! Dit kan anders opgelost worden! (Dan denk ik aan een schuine pin met een veer)
Dan kan je de stekker insteken, ook al is hij op slot.

Echt niet fijn. En dan was ik gelukkig nog thuis.

Dit is echt balen.
Groeten,
Dirk

Dirk 11:27
afbeelding van Dirk

Vrijdag 17-02-12 een offerte aangevraagd met al de kosten in detail.
Erg geschrokken van de huur van de batterij. Deze is namelijk functie van het aantal Km dat je doet.
Deze gaat van 82 Euro/maand (incl btw)als je minder dan 10000Km doet/jaar naar 148Euro/maand (incl btw) als je tot 30000Km doet per jaar.
Dit vond ik erg bedenkelijk.
Het voordeel dat je hebt met elektrisch te rijden verdwijnt in de huur van de batterij.

Vandaag is het zondag en daarnet even alles op een rijtje gezet qua kosten.
Er zijn veel mannieren om het te bekijken.
Is de kost die mijn zaak maakt: "Aankoop nieuwe auto - De restwaarde van mijn oude auto"
Of is de kost: "Aankoop nieuwe auto - restwaarde van deze auto na 5j"

Dirk 12:21
afbeelding van Dirk

De voordelen:
Anderzijds:
0 Euro BIV
65 Euro Tax
Verzekering: Ik heb een offerte aangevraagd
Voordeel van alle aard: Dit zou gaan van 500 Euro Tot max 1200 Euro (Regering laat zich hier weer kennen)
Kortom: Ze weten het nog niet.....
Aftrekbaarheid: Alweer grote onduidelijkheid.

Yvesw 12:35
afbeelding van Yvesw

@Dirk: Dus als ik het goed begrijp is uw finaal oordeel over de wagen zeker positief maar zijn het de kosten die er rond zweven nog een pijnpunt?

Dirk 09:13
afbeelding van Dirk

Yvesw.
Ja mijn oordeel is finaal positief. Ik ben een "profiel autogebruiker" dat zeker past met wat de Fluence kan.
Ik wil of wilde hem echt kopen.
Ik denk dat veel mensen dit profiel hebben zonder dat ze het weten.
Maar ik vind de prijs te duur. Ik heb een engineeringsbureau dat machines ontwerpt.
Ik wil me wel tonen met deze auto, maar anderzijds wil ik niet de indruk geven dat ik niet kan tellen.

Cuore Sprotivo
Leasen zal wel mogelijk zijn. (maar heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan en ik ben er niet zo fan van)
Geeft dit betere mogelijkheden qua aftrekbaarheid?

De kost van de batterij is erg duur en ik ben erg teleurgesteld dat dit afhankelijk is van hat aantal Km.

Ik heb geleerd dat ik een profiel heb dat past binnen het gebruik van deze auto.
Sterker nog: Mijn profiel, samen met dat van mijn vrouw past binnen het gebruik van deze auto.
Dit wil dus zeggen: Als ik hem gebruik als 2de wagen, dan zal hij gebruikt worden als eerste wagen. (De wagen die 95% van het gebruik dekt)
Er zal dan nog een soort monovolume in diesel thuis staan die enkel gebruikt wordt voor de afstanden groter dan 120Km.

De kost van het laden is tussen de 4 en 5 Euro per 100Km (22Kwh x 0.2 Euro/Kw)

Maar dan de prijs van de batterij:
Stel je 10.000Km doet per jaar:
Dan doe je 833Km per maand
dan betaal je 82 huur per maand
dan verbruik je 37.5 Euro aan stroom 833Km / 100Km x 4.5 Euro/100Km = 37.5 Euro
De som hier van is 119.5 Euro/maand.
Het aantal liter mazout hier voor is: 119.5 Euro / 1.5 Euro/liter = 79.6 Liter
Als ik dezelfde afstand afleg met deze liters. 79.6 Liter / 833Km = 0.0956 Liter/Km = 9.56 Liter / 100Km
En dat is al een zware wagen die ik heb met dit verbruik en aanschafprijs.

Zelfde voor iemand die 30000 Km rijd met een dergelijke wagen.
Huur van de batterij is 148Euro/maand
2500Km/maand komt overeen met laden voor een bedrag van 112.5 Euro
Som hier van (laden + huur) = 260.5 Euro
Aantal liter mazout: 173.6 Liter
Verbruik per 100Km: 173.6Liter / 2500Km x 100Km = 6.9 Liter / 100Km
En dat is alweer een zware wagen (die op de autostrade verbruikt) met dit verbruik en aanschafprijs.

De kost per maand zit vooral in de aankoop en de verkoop van een wagen. (en niet het verbruik... Dat is uiteindelijk maar een klein deel)

Gisteren een toffe babbel gehad met Erik Klerckx. Hoofdredacteur van tvcc (Fleet TV)
Hij was zeker niet tegen elektrisch rijden maar hij zag dat er weinig interesse was voor Renault ZE op de autobeurs.
En vond dit jammer.
En hij vertelde me ook dat dit zeker niet goed voor je is als je een auto hebt waar geen interesse voor is.
Want dan zit je na 5 j met een wagen die niets waard is.
Ook is dit dus een tegenvaller!....
Hij kende de auto en had er een tocht mee gedaan van Brussel tot in Bree.
En natuurlijk hebben we het gehad over “het rijden op reserve gevoel”
Ik vertelde hem dat dit wel went na een tijd. En dat je jezelf aanpast zonder dat je er iets voor moet laten.
Ook over het rare gevoel dat je s ’morgens hebt als je wagen zich heeft opgeladen gedurende de nacht.

Vandaag moet de auto terug naar de garage. En ik weet dat ik hem zal missen.
Mijn besluit over de aankoop stel ik nog even uit. (Is altijd gezond!)
Ik weet het echt nog niet....
Ik moet de offerte van de verzekering nog krijgen, de aftrekbaarheid en voordeel van alle aard.

Na deze 10 dagen heb ik geleerd dat:
Als ik hem niet koop, dan is dat omwille van de prijs en zeker niet omwille van zijn beperkingen. En dit had ik niet verwacht in het begin van dit avontuur. Valt dus mee en valt dus tegen.

Wordt vervolgt......

Sven 09:32
afbeelding van Sven

Dat verbruik heb ik me vrijdag ook even zitten berekenen. 9,6l/100 km is wat onze Orlando 1.8 platte benzine (140 pk) verstookt. 6,9l/100 km is wat je uit pakweg een Seat Alhambra TDI (136 of 170 pk) gaat krijgen als verbruik. Ik begrijp ook niet goed dat die accu zoveel kost, al denk ik dat de prijs in de toekomst nog moet zakken maar daar ben je weinig mee als je vandaag iets wil kopen

Yvesw 20:42
afbeelding van Yvesw

@Dirk: Zoals Sven zegt kun je voor die verbruiksprijs wel een aardige benzine of dieselwagen kopen met meer pit...
Aan de andere kant moet je ook beseffen dat binnen vijf jaar de prijzen van benzine of diesel nog eens kunnen verdubbeld zijn. Dus eigenlijk is liter/100km niet meteen goede vergelijking...

Dirk 19:52
afbeelding van Dirk

@Yvesw.
Benzine of diesel met meer pit..... Ik twijfel... De ZE is echt wel snel in het optrekken. Ben ik ook snel aan gewend geraakt.
Benzine of dieselprijs na 5 jaar.... Inderdaad daar heb je een punt. Nu heb ik met de berekeningen die ik nu gemaakt heb geleerd dat de aankoopprijs van een auto de verbruikte diesel of benzine ruim overstijgt.

Vandaag met de garagehouder gebabbeld.
Hij vertelde me dat ik een rekenfout had gemaakt omdat de ZE modelen 120% aftrekbaar zijn.
Ook nog andere kleine voordelen zoals BIV, Tax , 120% aftrekbaarheid van de batterij, Voordeel alle aard, onderhoud.
Hij heeft me dit uitgelegd en ik zie nu dat ik net goedkoper uit zou komen dan dezelfde auto in benzine of diesel uitvoering. (Kan kloppen...... maar hier moet je al fiscaal al goed op de hoogte zijn)
Blikbaar denkt vader staat soms toch een beetje aan ons.

Wordt vervolgt.

Yvesw 18:02
afbeelding van Yvesw

Kijk naar de geteste Audi A5 hier op Autofans (die met de 3.0tdi). Is naar mijn weten sneller en zuiniger. Maar de A5 is uiteraard dan weer wel een duurdere wagen :)

Sven 18:16
afbeelding van Sven

@Dirk: een 0-50 tijd vind ik voor geen enkele wagen terug, maar een elektrische auto geeft je altijd een lekker gevoel bij het optrekken omdat al het koppel van bij het begin beschikbaar is. De C-Zero die ik testte liet erg veel auto's achter zich aan de stoplichten, al waren die me wel zo weer voorbij eens we sneller dan 50 gingen.

Anonieme gebruiker 10:22
afbeelding van Anonieme gebruiker

Klopt inderdaad, terwijl jij met je auto direct vooruitschiet zijn die ande"re nog hun toerental aan het opvoeren en de 2 koppelschijven tegen mekaar aan het laten wrijven.
Het is alsof je al mag vertrekken zoals bij een valse start. :)
En inderdaad na de 50Km per uur halen ze je stilletjes terug in. Maar dan had ik al meer dan 40m voorsprong.

Desalniettemin is dit soort van vertrekken wel iets wat je nodig hebt in het stads verkeer en je raakt er enorm aan gewend. Was wel even schrikken toen ik mijn SUV weev van stal moest halen. Dat viel echt tegen terwijl het ook geen luie wagen is. (Mitsubischi pajero 3.2l)

Heb me nu eens uitgeteld wat het kost op een jaar om met zo een ding te rijden. (SUV)
Ik heb hem echt nodig gehad, maar nu gaat hij me veel te duur worden om in de zaak te houden.
En hij is te goedkoop om hem te verkopen. Dus moet ik hem aan mezelf verkopen.

Groeten,
Dirk

Roland 10:53
afbeelding van Roland

als particulier overweeg ik de aanschaf van een Kangoo ZE om uitsluitend te gebruiken
("woon- werkverkeer 24Km dag)
en zo fiscaal voordeel te doen omdat deze lichte vracht is .
Naast de kost, hier aangehaald en de bedenking dat deze dan in mijn geval slechts 100% inbrengbaar is en geen 120% (bedrijven)
Renault verplicht u om de accu te verzekeren voor 8000€ boven op de waarde van de Kangoo ZE.
Hierbij is Renault dan de begunstigde als de accu stuk gaat, ook moet dit voor diefstal van de accu ,dus betaal ik het risico .
Offerte van Ethias voor een omnium zit rond 1900€ alleen voor de auto
accu vezekeren ? men krijgt er kop nog staart aan .
En inderdaad wat is zijn restwaarde?
TE Veel factoren
Groeten aan ieder.

Kristof 22:42
afbeelding van Kristof

Ethias verzekert mijn twizy batterij als accessoire. Bij DVV mijn vaste verzekeraar weigerden ze deze huurbatterij te verzekeren.
Voor hetzelfde geld verzekert Renault zijn lease batterijen ook en ontvangen ze 2 maal het bedrag.

Kim 00:06
afbeelding van Kim

LET OP MET ALLE Z.E. VOERTUIGEN VAN RENAULT! Het is pure oplichting. Net zoals wij koop je het voertuig bij een Renault-Dealer. Deze brengt je op de hoogte dat je batterij moet leasen voor bijvoorbeeld 50 euro (in dit geval voor een Twizy 80). Je bent akkoord en ondertekend de bestelbon. Pas nadien komen ze op de proppen met het huurcontract dat vast hangt aan de batterij. Hier verplichten ze jou om de batterij omnium te verzekeren... Enigzins verbaasd ga je naar jouw verzekeringsmakelaar (in ons geval ING, KBC, ETHIAS). Deze zeggen allen hetzelfde "je kan niet één onderdeel van een wagen omnium verzekeren en de rest enkel B.A.". Teleurgesteld ga je terug naar de garage. Daar weten ze een oplossing! Sluit gewoon een polis af bij Renault verzekeringen! En zo eindig je met een verzekering die plotseling 360 euro kost ipv 170 euro. Een verschil van 190 euro dus. De huur van de batterij kost dus geen 50 euro, maar 65 euro per maand. Pure rip-off door opzettelijk informatie achter te houden en geen duidelijke en correcte prijsaanduiding.

Koop dus gewoon een elektrische Smart For Two. Daar kan je de batterij tenminste kopen ipv huren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws