Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

In een ver verleden bouwde Volkswagen pickups als de Taro op basis van dé Japanse maatstaf op dat vlak, de HiLux. De Taro verdween uit de productielijnen en zoveel jaren later staat Volkswagen weer klaar met een nieuwe pick up. Deze keer is het doel echter om de Japanse leider naar de kroon te steken. Laten we daarnaast de grote hoop Amerikaanse trucks niet vergeten en je weet dat de Volkswagen Amarok heel wat concurrentie heeft.

De Amerikaanse pick ups zijn misschien wel een maatje te groot, op het Europese vasteland moet je al gaan zoeken naar een wagen die dezelfde afmetingen heeft als deze Amarok. Met zijn 5,25 meter lengte past hij niet in elke parkeerplaats en het vergt wat balls om ermee door Brussel-stad te rijden, waar we hem oppikten. Toch blijkt de pickup opbouw erg handig, het zicht rondom is beter dan in een gemiddelde berline en dat is deels te danken aan de grote buitenspiegels. Achter de passagiers vinden we een ladbak die, afhankelijk van de uitvoering tot 1.000 kg aan gewicht kan meezeulen (een Hilux kan zowat 900 kg torsen). De afmetingen van de laadbak zijn van die mate dat er een Europalet in past. Goed nieuws voor de zelfstandige bouwondernemer dus. De laadbak kan worden afgewerkt met een kunstof beschermlaag en kan desgewenst worden uitgerust met een hard top (2.341 tot 2.799 euro incl BTW). Onze variant kreeg een roll bar mee, al lijkt ons dat eerder een esthetische toevoeging dan een praktische.

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

Als je uit een berline of SUV overstapt in de Amarok, krijg je het idee met een vrachtwagen onderweg te zijn. De Amarok kan je dan ook beter vergelijken met een Transporter dan met een Touareg. De afwerking is op Volkswagen-niveau, al zijn de gebruikte materialen iets goedkoper dan bij een Passat. Dat vergeven we hem, want de robuuste look past beter bij deze wagen. De beste plaats is die van de bestuurder, al heb je voorin over het algemeen geen klagen. De isolatie kon wat beter, al houden we er ook hier rekening mee dat we niet met een berline onder weg zijn. Achterin heb je wat minder comfort, de zitting en leuning va de bank zijn erg recht uitgevoerd en de bank zelf biedt weinig steun. Ook merkten we op dat de Amarok geen wagen is om je alledaagse boodschappen mee te gaan doen. De handige laadbak kan je immers niet afdekken. Hebben we het dan toch over praktische zaken, dan merken we op dat op onze Amarok een dertienpolig contact naast de trekhaak zat, waar onze aanhangwagen een standaard zevenpolige stekker heeft... 

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

Volkswagen biedt de Amarok aan in verschillende uitrustingsversies, naargelang de inzet van je wagen. Daarmee bepaal je ook de look van de wagen aan de buitenzijde. Zo ziet de Baseline Amarok met stalen velgen en zwarte bumpers er volledig anders uit dan onze Highline versie met bumpers in carrosseriekleur en mooie aluminium velgen. Dat je met onze testwagen minder snel het ruwe terrein gaat opzoeken is duidelijk, al kregen we er wel 4Motion-vierwielaandrijving bij. Die stelt de Amarok in staat om hellingen met een hoek van 45 graden zonder problemen op te rijden. Ook werden de bumpers zodanig geplaatst dat de wagen een oprijhoek van 28 graden en een afrijhoek van 23,5 graden heeft, de bodemvrijheid bedraagt dan weer een goeie 25 centimeter. Naast onze vierwielaandrijving biedt Volkswagen ook een versie met 4x2 aan en een versie met instelbare vierwielaandrijving. 

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

Qua rijgedrag hoef je van de Amarok weinig verbazingwekkend te verwachten. Je bent met een kolos van zowat twee ton onderweg en dat voel je. De ophanging met bladveren achteraan dempt minder goed dan een conventionele ophanging en dat hoor je bij dwarsrichels. Volkswagen stelt echter dat deze constructie gunstiger is bij veelvuldige belasting, iets wat bij een werkpaard als de Amarok wel het geval moet zijn. Spraken we nog van een goed overzicht rondom, dan kunnen we nu meedelen dat je dat best wel nodig hebt. De Amarok stuurt erg wazig en het kost je bovendien veel omwentelingen om de wielen gedraaid te krijgen. Dat de besturing niet voor doetjes is, laten ook de koppeling en versnellingsbak voelen, al gaat het schakelen vlotter dan bij pakweg een Pajero. 

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

De Amarok wordt in België aangeboden in twee vermogensversies. De eerste is de 2.0 TDI met 122 pk (en 340 Nm), in het tweede geval krijgt deze diesel 163 pk (en 400 Nm). Het verschil zit in het gebruik van de turbo, bij de 163 pk-versie zijn er dat twee. De motor wordt dan ook overgenomen van de Transporter. De 163 pk versie die wij reden trekt (in onbeladen toestand) van 0 tot 100 km/u in 11,1 seconde. Dat kunnen we dan weer wel vergelijken met een berline, al voelt het in de Amarok mindr snel dan het is. Het hoorbare gestamp van de motor zorgt daar mee voor. Eens de Amarok op snelheid is kan hij probleemloos blijven gaan aan een toerental van 1.250 rpm, iets wat de ingenieurs bij Volkswagen meestal nastreven. Het verbuik van de pickup in zijn vierwielaangedreve versie bedraagt overigens 8 l/100 km, een waarde die goed is, maar die we ook hier niet uitzonderlijk kunnen noemen.

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

Volkswagen biedt de Amarok aan vanaf 29.148 euro (Baseline 4x2, 122 pk, 24.090 euro excl. BTW), De duurste versie kost je 35.537 euro (Highline 4x4, 163 pk, 29.370 euro excl. BTW). Daarmee zitten de Duitsers boven de prijs van Toyota die de Hilux laten beginnen vanaf 27.920 euro. Toyota werkt wel met 2.5 en 3.0 dieselmotoren, die tijdens onze vorige testen wat fut leken te missen op de gewone wegen.

Rijtest: Volkswagen Amarok TDI 163 pk

De Amarok is de volgende zet van Volkswagen om de grootste constructeur over de hele wereld te worden. Bij ons lijkt deze wagen wat misplaatst maar in Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse landen zou hij wel eens voor wat opschudding kunnen gaan zorgen. Ook stellen we vast dat de Amarok vooral een werkpaard is, waarmee je af en toe wat meer alledaagse zaken kan doen, dan omgekeerd. Wie het liever andersom heeft, moet zich bij Volkswagen wenden tot de Touareg, al speelt die een paar prijsklasses hoger.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan d'Ieteren Volkswagen Import voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 Turbodiesel, dubbele turbo

Vermogen

163pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 958 kg

Topsnelheid

181 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 29 148.00

0 tot 100 km/u

11.10 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 19:17
afbeelding van Anonieme gebruiker

wat nog beter is dan de rijtest zijn de foto's eigenlijk...

Gert Huiskes 12:57
afbeelding van Gert Huiskes

Ben ook benieuwd wat deze auto in Europa gaat doen. Nog een paar mooie beelden gevonden op de Volkswagen Bedrijfswagens Flickr pagina: http://www.flickr.com/photos/volkswagenbedrijfswagens/sets/7215762660715...

de herder 13:54
afbeelding van de herder

mijn schaapjes hadden toch mooi geposeerd he, vooral dank aan Hermes

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws