Rijtest: Audi TT Roadster (2015)

Ook van de derde generatie TT mag het dak wegklappen. Dat is zelfs meer dan de bedoeling bij deze Roadster. De zon was dan ook van de partij toen we hem bij de importeur gingen afhalen.

Al was het dak weghalen niet meteen het eerste wat we deden toen we vertrokken. Want wie instapt in de TT Roadster, ziet daar het digitale scherm voor zich, ter vervanging van de tellerpartij. Maar niet alleen de tellers werden gevirtualiseerd, het hele infotainmentsysteem bedien je nu via het scherm achter het stuur. Dat zorgt voor een bijrijder die met zijn vingers zit te draaien en minder goed kan meekijken. Tegelijk voelt de afwezigheid van een scherm op de middenconsole aan als een gemis, temeer omdat je voor het scrollen door pakweg de radiozenders wegklikt van het navigatiescherm, zodat je daar het overzicht verliest.

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

Als bestuurder heb je dan ook de beste plek. Om nog even verder in te gaan op het infoscherm: je kan doorheen alle menu's scrollen met de knoppen op je stuurwiel. Daardoor houd je de blik voor je gericht, al hadden wij wat last met het verleggen van de focus van de weg verderop naar het scherm dichtbij. Wat wel nog op de middenconsole zit, is de knop om de instellingen van de ophanging te wisselen tussen, comfort, efficient, dynamic of automatic, al kan je ook die instellingen door middel van de stuurtoetsen wijzigen. Het stuurtje ligt overigens goed in de hand en geeft je het gevoel dat je de wagen onder controle hebt terwijl je rijdt. Al houden we dat rijden nog even voor straks.

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

Ook de interieurdesigners hebben de TT flink vernieuwd, want hoewel je de drie ventilatiemonden op de middenconsole kan herkennen uit de vorige generaties, gebeurt de bediening volledig anders. Zo bedien je ze door gebruik te maken van de knop middenin de ventilatiemond. Die knoppen kunnen gedraaid of ingeduwd worden, naargelang wat je wil aanpassen. Uitzetten doe je door het hendeltje onder de ventilatiemond te verschuiven, terwijl je de richting bepaalt door de ring rond te draaien. Nadeel is dat je dan beperkt bent tot de hoek die door de designers werd bepaald, rechtdoor blazen gaat bijvoorbeeld niet.

volwassen worden

Want de TT is uiterlijk volledig veranderd. Hoewel hij een centimetertje korter en evenveel lager werd, ziet de TT er een pak serieuzer uit. Dat mag ook wel, want de TT gaat intussen 18 jaar mee en dan mag je hem gerust volwassen noemen. De bolle vormen die bij de vorige generatie al deels verdwenen waren, zijn nu volledig vervangen door scherpe hoeken en lijnen waarin een spanning schuilt. Onze testwagen was verder uitgerust met de nieuwe LED-koplampen en kreeg achteraan ook de leuke LED-achterlichten mee, waarbij vooral de richtingaanwijzers een leuke gimmick vormen, net als bij de A8, R8 - en de Peugeot 308 GT.

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

extra vermogen

Sneller ga je er niet van rijden. Dat doe je wel dankzij de extra 19 pk die de TT Roadster er in dit basis 2.0 TFSI-blok bijkreeg ten opzichte van zijn voorganger. De topsnelheid ligt 10 km hoger (nu: 250 km/u), terwijl je 0,2 seconden sneller naar de 100 km/u bent. Volgens Audi verbruik je ook een pak minder, al hebben we niet de mogelijkheid om dat te vergelijken. Wel kwamen we zelf na een weekje dakloos testplezier uit op 9 l/100 km. Dat is een aangename vaststelling, als je er het pretgehalte tegenover stelt.

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

Jaja, maar hoe rijdt hij nu?

Dankzij de quattro-vierwielaandrijving voelt deze TT Roadster alsof hij de weg nooit zal loslaten. De grens van de grip ligt een stuk verder dan je zelf gaat en de motor reageert gewillig op het klappen de zweep, in deze het gaspedaal. De beleving wordt helemaal tot een hoogtepunt gebracht door de plofjes die je te horen krijgt als je het gaspedaal lost bij warme motor. Net alsof de wagen je wil aanzetten om meer van dat te doen. We reden de TT Roadster op de Luxemburgse wegen en we kregen nooit genoeg van de bochten, precies omdat we het gevoel hadden de wagen volledig onder controle te hebben.

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

Rechtdoor gaat hij natuurlijk ook, al was het rijden op de snelweg met de 19 inch grote velgen minder comfortabel, al helemaal met de kap neer. Hoewel we de optionele nekverwarming ter beschikking hadden, blies de wind bij hogere snelheden toch flink in de cockpit. Gelukkig kan je het dak in tien seconden dicht. Zo snel vind je geen afrit die je naar een langzamere weg leidt. Eens het dak dicht is, heb je geen nadeel van buitengeluiden omdat de kap zo goed geïsoleerd is.

kijken en vergelijken

De 2.0 TFSI in deze Roadster is dezelfde als in de Golf GTI Performance, op een aantal Nm na. Toch voelde het geheel een pak speelser aan in de Audi, daar waar we Audi's eerder een sterieler rijgedrag dan de Golf GTI zouden meegeven. Maar beiden laten zich moeilijk vergelijken, dus zoeken we even naar waardige concurrenten voor deze TT Roadster. Die vinden we bij de Mercedes SLK Roadster (SLK 300, 245 pk, 44.891 euro) en de BMW Z4 (sDrive28i, 245 pk, 46.590 euro). Onze testwagen kent een basisprijs van 46.000 euro (inclusief S Tronic en quattro vierwielaandrijving), is je dat teveel dan kies je voor de 1.8 TFSI met (36.100 euro, voorwielaangedreven met manuele zesbak).

audi-tt-roadster-tfsi-2015-rijtest-autofans

Conclusie

Een speelse partij, dat is deze Audi TT Roadster. Hij voegt nog wat extra flair en beleving toe aan wat de Audi TT Coupé al te bieden had. En hoewel we bij de vorige generatie enorm veel plezier hadden met de dieselversie in de winter, haalt deze 2.0 TFSI het toch qua rijplezier. Zo fel zelfs dat we vinden dat méér vermogen niet direct nodig is. Maar we hebben de TT S Roadster nog niet ervaren natuurlijk. Audi vraagt goed geld voor de TT Roadster, maar dat doet de concurrentie in deze niche evengoed. En net als de concurrentie biedt Audi een afwerking die op niveau is, met snufjes als de nekverwarming, de digitale tellers, of de aparte bediening van de klimaatcontrole.

Specificaties

Motor

2.0 TFSI, vier-in-lijn, turbo benzine

Vermogen

230pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

S-tronic, sequentiële automaat, 6v

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 400 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 64 000.00

Prijs basismodel

€ 46 600.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

CO2-uitstoot

154 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws