AF-Vloot: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G [Deel 1]

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Wat een rotweer! Haal je na lang wachten eindelijk een nieuwe Autofans-duurtester op, is het 100 liter/m2 op een uurtje tijd aan het regenen. Een domper op de feestvreugde. Want zo'n Mazda MX-5 smeekt om droge tarmac.

Misschien een fijn achtergrondverhaaltje; Enkele jaren geleden verkocht ondergetekende zijn Mazda MX-5 NC (uit 2007) wegens enkele tekortkomingen. Eén daarvan was de ruimte bij het winkelen met vrouwlief. Dus kocht ik - toegegeven, vrij impulsief - een BMW 120d coupé die stond te blinken in de showroom. “Wow, een zee van plaats, 163 pk en eindelijk een BMW in bezit! Na enkele maanden al kwam er toch die heimwee naar de MX-5. Het mocht zelfs een NB generatie facelift zijn uit 2003 of misschien beter de eerste generatie? Want de NA, die stijgt namelijk goed in waarde.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

De zaken zijn mettertijd 'helaas' anders gelopen. Ondertussen staat er een Mercedes B-Klasse voor de deur die binnenkort wordt ingeruild voor een E-Klasse (S211). Niet echt een roadstertje van circa 1.000 kilo dus.

Oude gewoontes

Het was dan ook bijna een verplichting dat IK de nieuwste duurtester zou gaan afhalen, want die duurtest-Leaf is aardig en wel, ondergetekende is gewoon een MX-5 fanboy. Echter geen vrees, want alle overdreven superlatieven zullen voor publicatie uit de tekst worden gehaald door de collega's. Meer nog, ik behandel onze duurtest-MX-5 alsof ik hem kocht met mijn eigen zuurverdiende centen. Een maand lang heeft 'ie de tijd om zich te bewijzen in onze AF-garage. Al hebben we het gevoel dat daar niet veel voor nodig is.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Van A naar B hoeft namelijk niet per se via de kortste of snelste weg. Wanneer een auto zich opdringt als een aangename stuurrakker en er wat pk's richting de achterwielen gaat wordt autorijden plots een leuke bezigheid. Waardoor je al snel een afrit op twee vroeger de autostrade af rijdt om helemaal binnendoor te gaan. Na de eerste dag was het al prijs. Want op de terugrit van de redactie een half uur te laat thuis. Nee, niet door stakende vakbondsleden of vrachtwagenchauffeurs die de weg versperden, wel door de zoektocht naar fijne binnenbaantjes voor de roadster. De sfeer was al gezet...

1.5 of 2.0

De MX-5 2.0 vliegt de deur uit bij Mazda. Waardoor het duidelijk is dat de meeste klanten voor het grotere blok gaan en de 1.5 links laten liggen. Niet enkel voor de pk's lijkt ons, want een 1.5 sportwagen klinkt niet zo leuk... om uit te moeten leggen aan de toog bij een pint bier. Toch is erop zich niets mis met het 131 pk sterke blok. Oké, richting de honderd ben je een seconde later, maar door het lage gewicht van 975 kilogram zwier je van bocht naar bocht als een malle.

Daarnaast heeft de MX-5 eindelijk een plethora aan luxe zoals airco, servo, GPS, etcetera aan boord. De ND-generatie is nog geen 100 kilo zwaarder dan het originele NA MX-5’je van begin jaren 90. Gewicht besparen zijn ze nog niet verleerd daar in Japan.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Gegevens
• Kilometerstand (start): 19.725 km
• Gereden kilometers: 105 km
• Verbruik: 7 l/100km
• Opmerking: Nieuwe banden (Yokohama Advan) en het 20.000 km groot onderhoud gekregen op dag van ophalen.

Zijn er dingen die we zeker niet mogen vergeten te testen? Laat het ons weten!

Specificaties

Motor

1.5l vier-in-lijn

Vermogen

131pk

Koppel

150 Nm

Overbrenging

6-bak-manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

975 kg

Topsnelheid

204 km/u

Prijs testwagen

€ 27 250.00

Prijs basismodel

€ 22 490.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Max. kofferinhoud

130 L

CO2-uitstoot

139 g/km

BIV

€ 248.00

Rijtaks

€ 225.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Ponrow 09:54
afbeelding van Ponrow

Dit staat toch ergens op de wishlist voor een 2de auto. Mss eens testen hoeveel je kan meebrengen uit de winkel met 1 rit. :p elk excuus zou goed zijn om de mx5 buite te halen dan.

Yannick 10:35
afbeelding van Yannick

Kunnen we al antwoord op geven: 4 standaard zakken in de koffer, links en rechts een 6-pack drank. Het optimale -als je echt een bomvolle kar wil wegstouwen- is gewoon alle spullen los in de koffer leggen en pas thuis uitladen in bakken/zakken. Vooraan met passagier is er nog plaats voor 6 flessen water en op de schoot nog 6 flessen melk. Dan heb je nog ruimte achter de zetel, goed voor de mosselavond want daar passen zeker 5 Franse broden. Heb je nog plaats nodig dan is er nog de ruimte achter de zetel. een plastiek deurtje waar je ongeveer net 1 klein brood in krijgt. Als je beslist om het dak dicht te laten op weg naar huis dan heb je nog plaats zat. goed voor nogmaals 2 grote zakken.

Dat is ongeveer de maximale belading na een bezoek aan het grootwarenhuis. 1 kar tot over de rand vol ;-)

Trobken 10:59
afbeelding van Trobken

Zoals eerder gezegd (bij het bericht over 1 miljoen verkochte Mazda MX-5): Ik heb er ook eentje besteld.
'n 1.5 Skyactiv-G Skycruise Soul Red Metallic, zowat het zelfde exemplaar als hierboven...

Begin ik gelijk te weten te komen waarom de levering van mijn besteld exemplaar twee maanden uitgesteld is.

't Is inderdaad wel opvallend hoezeer iedereen voor de 2.0 blijft gaan. Terwijl nagenoeg elke (gerenommeerde) autofan en aanverwante websites weet waarom je -net als de ingenieurs van het Mazda MX-5 team- voor die 1.5 moet gaan...

"....which peaks a whole 1000rpm further round the dial. Okay, so you have to wind it up, but isn’t that what the MX-5 is all about? Apparently Mazda’s engineers agree; they’re said to favour the 1.5-litre version, too."

Maar uit eigen ervaring kan ik enkel nog maar spreken van de proefrit met het exemplaar van de garage gedurende een luttel minimaal uurtje.

Ik kijk al uit naar het volgende, zéér gedetailleerde verslag en wens jullie succes om de objectiviteit boven de euforie te kunnen plaatsen. ;-)

BART PJ 16:48
afbeelding van BART  PJ

PROFICIAT !

IkKe00 11:47
afbeelding van IkKe00

Lijkt er nu iets misgelopen op de laatste foto? Het achterwiel ziet er zo vreemd uit...

Yannick 18:25
afbeelding van Yannick

goed gezien... daar ben ik de bocht uitgegaan bij het wegclonen van lege flesjes en cigaretten peuken rondom de auto :-)

Trobken 14:10
afbeelding van Trobken

Je hebt gelijk IKKE00.
Als je het achterwiel apart bekijkt is het heel vreemd.
Maar als je de hele flank bekijkt dan zie je dat het reflectie is over de hele flank inclusief het (natte en dus ook reflecterende) achterwiel.

Ronald 14:40
afbeelding van Ronald

DIT is de auto van het jaar. En het eerste mx-5 model waarvoor ik mn NA 1.8 zou willen inruilen.

Glenn 16:21
afbeelding van Glenn

De lengte van de testers en hoe hun zitpositie in de wagen is (lees: comfortabel genoeg voor langere tijd, hoofdruimte ...).
Ik heb ooit in een NB plaatsgenomen en moest de hele tijd met mijn hoofd schuin zitten (ben 1m87, dus niet echt klein maar ook geen reus). Zo'n RF versie lijkt me ook wel wat.

Yannick 18:30
afbeelding van Yannick

mij ook, beste is dat ook voor de RF de kofferruimte hetzelfde is zowel open als gesloten.

Optimus 09:33
afbeelding van Optimus

Ik volg Glenn hierin , ben 1.93 groot en die mx5 was vroeger enkel geschikt voor een Japanner van 1.50 groot

Yannick 10:06
afbeelding van Yannick

ik zal het tegen volgende verslag testen met verschillende personen. Ik zelf ben 1.76m groot en zit eigenlijk nét perfect. veel groter of langer moeten mijn benen niet zijn denk ik. zetels zijn ook vrij smal. ik weeg 65 kilo en zit ook net goed. gelukkig zijn het geen echte kuipstoelen.

Techno Patat 18:39
afbeelding van Techno Patat

Ik ben 1.93m en ik heb gratis taart! Just saying, if you need a tester :D!

Yannick 16:34
afbeelding van Yannick

Hit me up via WhatsApp TechnoPatat! ;-)

Techno Patat 23:09
afbeelding van Techno Patat

Effe checke als ik u heb staan! Met de overstap van mn S3 naar iPhone ben ik precies al m'n autofans nummers kwijt :o!

P. Nis 16:58
afbeelding van P. Nis

Ik blijf het een 'jeanettenbak' vinden.
Maar dat verklaart waarschijnlijk het relatieve succes van dit bakken zeker?

Ronald 17:40
afbeelding van Ronald

Er zijn ook mensen die een bmw x6 fantastisch vinden rijden.... Gevoel en emotie is heel subjectief en ieder zijn goesting zeker.

Yannick 18:28
afbeelding van Yannick

Er zijn er nog die zo speciaal denken als u. Ik heb er zo al een paar meegenomen op een "spirituele rit" en elk persoon kwam op zijn gedacht terug. Qua uiterlijk moet je'r voor zijn. Dit is een totaal andere styling als alle vorige generaties -veel agressiever- dus gek dat ook deze dan "gay" is voor u... P.NIS

Alfred 18:44
afbeelding van Alfred

Vreemd dat iemand die zo verliefd is op het mannelijk geslachtsorgaan en er zichzelf zelfs naar noemt, dit dan een 'janettenbak' vindt. De ironie.

On topic: stevige vooruitgang tov de vorige modellen.

Trobken 10:30
afbeelding van Trobken

Opvallend ook hoe websites zoals deze steeds weer die m'as-tu-vu's aantrekt die snel 'n login aanmaken zoals k.tkop of z.elegaard of l.ser om dan maar wat nijdig te komen roepen om zo (negatieve) aandacht te kunnen krijgen...

Anyway...auto's zoals deze koop je natuurlijk met je hart. Wil je'm niet omdat hij zo mooi is, wil je hem niet omdat hij zo super rijdt, wil je hem niet omdat hij zo betrouwbaar is, wil je hem niet omdat hij de veiligste in z'n klasse is, whatever....

Koop hem dan niet! Iedereen content want de mensen die er wél eentje willen moeten daardoor minder lang wachten. Everybody happy en je moet er hier niet eens komen voor schelden en hé stel-je-voor....
Je kan zelfs iets nuttigs met je tijd doen! ;-)

Wim 14:50
afbeelding van Wim

ik blijf het, zeker qua looks, een topper vinden

Trobken 18:33
afbeelding van Trobken

Looks, maar natuurlijk ook in de eerste plaats het rijplezier. Op plaats 2 de -lage- prijs/km die je voor dit plezier betaalt tegen plaats 3: een bekende betrouwbaarheid (ik kan nog niet spreken uit ervaring). Euhm, punt 4: de veiligste in zijn. -kleine- klasse van tweezit roadsters?

_A_V_P_ 11:20
afbeelding van _A_V_P_

Heb zelf een 2.0l sport/recaro editie en moet zeggen, ze blijft mijn favoriet. Het rijplezier, looks en up-to-date uitgerust interieur zorgt voor zeer leuk totaalpakket en is in deze prijsklasse niet te kloppen in mijn ogen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws