Rijtest: Rolls-Royce Dawn (2016)

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Terwijl de gehele wereld kreunt onder een economische malaise zijn de rijken der aarde nog nooit rijker geweest. De nodige nullen voor de komma dienen dan ook over gepast vervoer te beschikken om de dageraad tegemoet te rijden. De Rolls-Royce Dawn biedt zich aan, als meest luxueuze landjacht ooit met de hand in elkaar geschroefd.

Zeg niet Rolls-Royce Wraith cabrio tegen de Dawn, want dan schop je tegen de schenen van Britse hooggeplaatsten. De Dawn is eerder een herhaling van de geschiedenis, op een bepaalde manier. Want in 1952 werd de oerknaltheorie voor het eerst geponeerd, maakte de De Havilland Comet 1 als eerste personenvliegtuig met straalmotoren haar vlucht van Londen naar Johannesburg en kroop de wereld uit een periode van economische soberheid. Het is ook dat jaar dat de originele Silver Dawn drophead het levenslicht zag bij Rolls-Royce.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Spring in de tijd naar 2016 en een grote groep denkt dat de aarde terug plat is, de Concorde staat al een decennium stof te vergaren en de wereld worstelt nog altijd met een scheefgeslagen kapitalistisch systeem gegroeid vanuit de jaren 50. Waar 'm dan de herhaling van de geschiedenis zit? Rolls-Royce komt terug op de proppen met een Dawn.

Klein schiereiland

Die moet de leegte opvullen voor de burgerij die door het verdwijnen van de Phantom Drophead Coupé geen mogelijkheid meer heeft om dakloos haar weelde te tonen aan het proletariaat. Of anders gezegd - en om Rolls-Royce een plezier te doen; de Dawn is geen Wraith Cabrio, eerder een opvolger voor de Phantom Drophead Coupé. Dat moet een vanzelfsprekende conclusie zijn gezien 80 procent van de carrosserie verschilt van de Wraith.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Al moeten we eerlijk zijn, we zien visueel weinig verschil met die coupé en bij uitbreiding met de dakloze Phantom. Net zoals de Conservative Party in het Verenigd Koninkrijk zal je Rolls-Royce niet snel betrappen op een experimenteel lijntje links of rechts. Niet dat dit wil zeggen dat de Dawn saai gelijnd is. Want met z'n lengte van een klein schiereiland is het knap dat de designers er zijn in geslaagd om de cabrio in levende lijven niet te laten ogen als... tja... een klein schiereiland. Zolang je hem niet naast een 'petieterige' Skoda Superb Combi parkeert heb je geen enkel idee hoe gigantisch de Britse sloep is.

Beefbar

Van buitenaf dus geen Wraith cabrio, binnenin kan de bestaande bloedlijn zich niet verbergen. Want de Dawn neemt zonder scrupules het interieur van de Wraith over. Met toevoeging van een bedieningselement voor het dak natuurlijk. Dat interieur wordt gesierd door een sobere opbouw van daarom niet altijd even logische bedieningselementen, een knoert van een middentunnel en twee volwaardige plaatsen achteraan.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Want in tegenstelling tot de armtierige cabrio's die Mercedes en Bentley in elkaar schroeven is dit daadwerkelijk een vierzitter, geen 2+2. Waardoor je dus met gemak Theodore en Darcie kan meenemen voor lunch naar de Beefbar in Monaco waar Darcie voor de Caesar salad met lauwe kip gaat en Theodore voor de carpaccio van Black Angus. Het zijn tenslotte geen moeilijke mensen. Met z'n vieren kan je onderweg dan genieten van een onberispelijke afwerking waarbij er niet werd gekeken op wat leder van vrije uitloop meer of minder en de zachtste schapenwollenmatjes die onze voetzolen ooit hebben mogen ervaren.

Dat de Spirit of Ecstasy Rotary Controller en het 10-duims infotainmentscherm dan stiekem een herwerkte iDrive is van BMW, het zal je voeten niet minder gelukkig maken. En Darcie is op de terugweg toch te tipsy na haar Butterscotch margarita om de gelijkenis met de iDrive van haar 6 Reeks op te merken.

Dakloos in acht genomen

Dan hebben we het nog niet gehad over het bekijks dat je oogst wanneer je de pièce de résistance van de Dawn boven haalt. Of beter gezegd; naar beneden haalt. Want het stoffen dak met meer isolatie erin dan de gemiddelde nieuwbouwwoning laat zich in 22 seconden verdwijnen op zo'n geruisloze manier dat je Rolls-Royce ervan verdenkt twee Ierse kabouters in de koffer te hebben gestoken. Nee echt, je hoort geen enkele elektromotor z'n werk doen tijdens de operatie. Ongezien en vooral ongehoord.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Daar komt dan nog eens bij dat bij het open rijden wind amper een aanval kan plegen op hoed en toupet. Want de vier inzittenden blijven voor een cabrio opvallend gevrijwaard van het typische microklimaat dat in een dakloze auto ontstaat. Je moet natuurlijk geen 250 km/u gaan vliegen op de Duitse snelweg maar op de Route Napoleon en baantjes langs de Côte d’Azur kom je er vanaf met weinig haarscheuren.

Het geperst dierenrijk

Die routes leg je af met voorin een adequate krachtbron. Al kleven daar sinds het inmengingschap van BMW ook cijfers op. Concreet zorgt een door twee turbo's geblazen 6,6-liter V12 met 570 pk voor de vooruitgang. Straffer is het aanwezige koppel. Want het maximale koppel van een royale 780 Nm haalt het blok bij 1.500 opm. Boterzacht, roomzoet, engelengefluister,... we weten niet welk superlatief we op het blok moeten plakken. Want hoewel iets braver dan in de Wraith is de twaalfcilinder nog meer afgesteld op comfort en dat merk je bij elke draai van de krukas.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Waar het blok weer wel weinig indruk zal maken is op het hoofdkwartier van Gaia, want met een gemeten verbruik van 18,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 330 g/km blaas je niet enkel dinosaurussen er door aan een sneltempo, je hebt bijna nood aan het gehele samengeperst dierenrijk om op locatie te geraken.

wiebelkont

Het dak eraf en één derde van de flanken dat bestaat uit gemotoriseerde deuren, dat kan niet goed zijn voor de structurele rigiditeit, toch? Wel, hoewel ze bij Rolls tienduizenden kilometers testwerk hebben afgewerkt heb je helemaal gelijk. Want de 2.635 kilogram van de Dawn waagt zich geregeld aan een zo mooi genoemde 'scuttle shake' op oneffen wegen. En oneffen wegen, die hebben we in overvloed in ons Belgenland.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Het maakt dat je eigenlijk opvallend veel correcties moet maken met het gigantisch groot en tevens smal stuur. Rolls-Royce geeft je namelijk niet de keuze uit sportstanden of instellingen voor dempers en automaat. Starten en in Drive zetten, daar stopt de taak van de chauffeur. Vanaf dan regelt de elektronica de rest. Misschien wel iets te traditioneel van de Britten. Want hoewel we een brok comfortabiliteit kunnen smaken, zweeft de Dawn net iets té gezapig over de wegen. Een distantie tussen chauffeur en auto is het gevolg. Waaruit blijkt dat het cliënteel vooral haar Rolls ziet als een verlengstuk van de fauteuil thuis.

Kunstwaarde

Geen fauteuil uit de Vallentuna-serie van Ikea, dat wel. Want zo'n Dawn maakt van de gemiddeld rijwoning in Vlaanderen een koopje. Het witte exemplaar waar wij ons een tijdlang aan de noordkant van de financiële samenleving door voelden tikte af op 327.650 euro... zonder BTW. Waardoor de Rolls zich niet enkel door zijn afwerking op een eigen schavot tilt, ook door z'n prijs.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Of hij daardoor ook twee keer zo goed is als een Mercedes S 500 Cabrio? Moeilijk te zeggen, want puur dynamisch is die Duitser de betere en ook qua afwerking kom je niets te kort. Al vergelijk je dan machinewerk met artisanaal handwerk dat Rolls jarenlang geperfectioneerd heeft. Is een schilderij miljoenen waard? Objectief niet. Is er iemand echter zo gek om er de duiten voor neer te leggen, dan is het dat wel waard...

Conclusie

Een oorkonde voor het jarenlang perfectioneren van handarbeid bij Rolls-Royce. Want geen ander merk weet zo'n bouwperfectie neer te zetten. Een landjacht voor de rijken der aarde met een zeejacht in de baai van Monaco. Waardoor er niet enkel qua design en materiaalkeuze een vergelijkbare kaart wordt getrokken, het stuurgedrag is eveneens navenant. Of je daar echter een moer om geeft als Rolls-eigenaar?

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Specificaties

Motor

6.6 twinturbo V12

Vermogen

570pk

Koppel

780 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 635 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 396 456.00

Prijs basismodel

€ 335 170.00

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

18.40 L/100km

Max. kofferinhoud

295 L

CO2-uitstoot

330 g/km

BIV

€ 10 728.00

Rijtaks

€ 4 769.00

Tijdstip: 16:45
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Pieter A. 15:47
afbeelding van Pieter A.

Blijft waanzinnig op elk vlak.

Rik 22:38
afbeelding van Rik

Droom!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws