Rijtest: Mercedes-AMG S 63 4MATIC Cabrio (2016)

mercedes-s63-amg-cabrio

Tijd voor een Cabrio? Heeft je buurman links zo’n dertien in een dozijn Bentley GTC, de buurman rechts een opzichtige Ferrari California T en die povere knakker over je een BMW M6 cabrio? Zin in iets nieuws? Wel, waarom geen S 63 cabrio?

Tot voor kort was de top luxe-cabrio bij Mercedes de SL. Potente machine met de nodige luxe aan boord, dat wel. Toch was er blijkbaar van het cliënteel nog de vraag naar meer luxe. Misschien in de vorm van een S-klasse Cabrio?

Niet veel langer na de S Coupé heeft Mercedes de S cabrio klaar. Met de keuze uit amper drie motorisaties. En nee, daar zitten geen driecilinder-doetjes-uitvoeringen bij. Wel een S 500, S 63 AMG en een compleet waanzinnige S 65 AMG. Oftewel een 4.7L V8, 5.5L V8 of een 6.0L V12. Pk’s? Respectievelijk puren ze 456 pk, 585 pk en 630 pk uit hun motor. Over the top? Nee, in dit top-luxe-segment moet je niet afkomen met een 3.0L V6 instappertje...

mercedes-s63-amg-cabrio

First Class presence

Net zoals met de sedan en de coupe trekt Mercedes eveneens bij de cabrio de kaart van klasse. Waardoor het wat moeilijk wordt om een opzichtig configuratie samen te stellen. Een donkergroen exterieur, veel extremer kan je niet uit de band springen. Dat je bij BMW een knaloranje M6 kan bestellen, dat zegt genoeg. Desalniettemin pakt ons testexemplaar uit met een Designo Bengalroodlederen interieur. Niet meteen onze meug.

mercedes-s63-amg-cabrio

Gelukkig is er nog klassiek zwart, bruin en wit en –onze favoriet- Kristalgrijs nappa leder. Opties zijn er ook weer voldoende. Om er maar enkele op te noemen: een koolstofvezel motorafdekpaneel, een ILS LED lichtpakket met Swarowski-kristallen, zelfs keramische remmen met bijpassende gele remschoenen en om af te sluiten een - ruim 8.000 euro kostende - Burmester geluidssysteem. De ene optie dus al begeerlijker dan de andere.

First class rijden

Zo’n S63 AMG met 4matic. Het ligt ondanks zijn bijna 2.2 ton massa uitstekend op de weg. Zowel in comfort- als in sport-modus blijven de schokdempers vrij stug hun werk doen. Het zwevende gevoel dat je kent uit de S-klasse sedan heb je dus niet. De Cabrio is net zoals de Coupé een iets sportiever baasje. Eigenlijk verder geen slecht woord over te zeggen, het is een AMG die nét iets harder is dan een niet-AMG. In dit soort wagen volgens ons ideaal. Sportieve rijders houden het maar bij een SL 63-cabrio. En die bi-turbo V8? Die geeft net hetzelfde gevoel eigenlijk. Nooit beukt hij er agressief op los en nooit krijg je te maken met harde schakelmomenten.

mercedes-s63-amg-cabrio

Wat hij wel doet is je gevoel van snelheid volledig overhoop halen. De acceleraties gaan zo rechtlijnig en zo onvoorstelbaar hard dat je eigenlijk niet kan vatten hoe snel die indrukwekkende V8 wel is. Daarbovenop zorgt het 4Matic-systeem ervoor dat al dat vermogen prima naar de vier wielen kan worden overgebracht zonder ook maar één keer een centimeter opzij te zetten of over zijn eigen sloffen te rollen. De S 63 AMG is dus belachelijk krachtig en het doet ons temeer raden naar de bestaansreden van een S 65 AMG.

Uitpakken?

Dat is uiteraard de reden waarom je zelfs bij de drie top-motorisaties kiest voor een één van de AMG’s en niet voor de S 500. Een onderwerp waar je als potentiële S 63 AMG Cabrio klant niet te hard over moet nadenken is “wat kost hij?”. Toch even nader bekijken: De door ons geteste wagen neem je mee naar huis voor 235.673 euro. Dat is bijna 90.000 euro duurder dan de instap S 500 cabrio (zonder opties). Je kan zo’n S 500 dus vergelijken met een mooie BMW M6 Cabrio qua prijs. Die is een heel stuk kleiner en toch een waardige potente kar. Voor het bedrag van de S 63 AMG kan je ook gaan kijken bij een heel ander merk. Bentley.

mercedes-s63-amg-cabrio

Een Continental GTC V8 heb je vanaf 190.000 euro en een vergelijkbare GTC zou ongeveer 10.000 euro duurder zijn dan deze S 63. Maar er is meer! Zo heb je nog de Mercedes S 65 Cabrio. Vanafprijs? Een exuberante 262.000 euro. Oftewel de prijs van een mooi uitgeruste W12 Bentley GTC. We kunnen dus wel concluderen dat de prijzen van de S Cabrio vergelijkbaar zijn met de concurrentie en dus “verantwoord” zijn. Maar… Hoe heerlijk en fantastisch knap een S-Cabrio ook kan worden uitgerust, de materialen bij die Engelse concurrent zijn beter.

Waarom een S cabrio

Tjah, waarom eigenlijk? Waarom zou je die geduchte concurrent niet gewoon kiezen. Is er een reden om toch bij de Mercedes te blijven? Natuurlijk. Ze hebben een trouwe fanbase en het merendeel daarvan hoeft niet op een euro te kijken. Het merk staat bekend voor kwaliteit en klasse. Ondanks de slagschipgrote van de S cabrio is hij zelfs als AMG in de eerste plaats klassevol en dan pas sportief. Zo’n AMG motor, daar doe je nooit slecht mee. Integendeel. Ze klinken als een droom, ook al komt hij maar bescheiden door in het geval van de S 63.

mercedes-s63-amg-cabrio

Praktisch

Hoewel het een echte vierzits-cabriolet is waar vier personen effectief comfortabel kunnen plaatsnemen verliest hij een groot deel van praktisch nut door de kofferruimte. Amper 350 liter en een zeer slechte indeling door het loodzware gigantische dak dat ergens moet kunnen worden opgeborgen. Voor het “open-rijden” heb je een enorm windscherm dat met een druk op de knop kan worden tevoorschijn gehaald, samen met de aircap. Het slechte weer stelde ons niet in staat dit concreet en deftig te testen. Te veel wind en te koud.

helaas.

Trouwens jammer dat ze de bediening voor het cabrio-gedeelte verstoppen in de middentunnel, onder de armsteun. Dat is niet echt praktisch. Het is nu niet dat er te weinig plaats is in zo’n S-klasse interieur hé.

conclusie

Op zichzelf is de S 63 AMG Cabrio een sublieme wagen. Een prachtige verschijning en het woord “klasse” is misschien zelfs een understatement. De V8-motor met 585 pk is ronduit fantastisch. Zo krachtig en wat een klank. De instapper S-cabrio is met zijn prijs nog te verantwoorden. De AMG’s - ondanks alle lof - eigenlijk niet. Of je daaraan denkt als je de bestelbon gaat tekenen? Waarschijnlijk niet.

Specificaties

Motor

5461cc V8 BiTurbo benzine

Vermogen

585pk

Koppel

900 Nm

Overbrenging

AMG Speedshift 7-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 185 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 235 673.00

Prijs basismodel

€ 193 358.00

0 tot 100 km/u

3.90 sec

Gemiddeld testverbruik

17.00 L/100km

Max. kofferinhoud

350 L

CO2-uitstoot

244 g/km

BIV

€ 6 589.00

Rijtaks

€ 3 265.00

Auteur: Yannick
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Carlos 13:25
afbeelding van Carlos

Waarom een S65? Omdat het KAN en omdat deze ook vet klinkt :-p.

lauw 09:59
afbeelding van lauw

Leuke rijtest, goede afwisseling!
Ivm de laatste zin, sensibel wordt in het Nederlands alleen vertaald als 'gevoelig', je bedoelt het waarschijnlijk 'op z'n Engels' waar het een heel andere betekenis heeft...
Sorry, taalpuristenmomentje.

Yvesw 10:13
afbeelding van Yvesw

@Lauw: Is spreektaal dan nog steeds niet het nieuwe normaal? :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws