Rijtest: Op pad met de Mazda MX-5 30th Anniversary en al zijn voorgangers (2019)

Mazda MX-5 30th edition rijtest

De Mazda MX-5 viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Een mijlpaal die de Japanners met graagte in de verf zetten met de speciale en gelimiteerde 30th Anniversary Edition. Tegelijk gingen we ook nog eens op pad met alle voorgaande generaties van ’s werelds populairste roadster.

Je moet het maar doen. Een Brits succesrecept kopiëren, verbeteren en op een zodanige manier perfectioneren dat de concurrentie zich genoodzaakt ziet om de handdoek in de ring te gooien. Het vat de lange carrière van de MX-5 zowat samen. Zijn back-to-basics-mentaliteit, gekoppeld aan rijplezier, betrouwbaarheid en een lage financiële instapdrempel, maken dat Mazda een onklopbare formule in de aanbieding heeft.

Tram 3

Drie decennia later is die formule sterker dan ooit. De Japanners hebben nu eenmaal het onmogelijke gedaan en de vierde generatie ND de dimensies en het gewicht van het origineel gegeven, ondanks de aanwezigheid van allerhande (veiligheids)snufjes. Een prestaties om ‘U’ tegen te zeggen in een wereld waar zowat iedere auto steeds groter en zwaarder wordt onder het mom van veiligheid, comfort, prestaties, etc. Het is ons een raadsel hoe ze het geflikt hebben maar de ND staat ondertussen toch maar mooi in de showrooms te blinken en is opnieuw een groot succes. Mede dankzij zijn democratische prijzen.

Mazda MX-5 30th edition rijtest

Nu de MX-5 tram drie heeft zien passeren was het tijd voor een specialleke. Die krijgt een uniek oranje kleurtje (Racing Orange om precies te zijn), oranje interieuraccenten en een complete standaarduitrusting. Wereldwijd is de productie gelimiteerd op 3.000 exemplaren waarbij elke versie een uniek plaatje krijgt met het specifieke nummer. Geen ‘1 van XXXX’ praktijken dus. Daar kunnen sommige supercarconstructeurs nog iets van leren...

(Fiat) 124 stuks

Van die 3.000 komen er 124 exemplaren naar België (en Luxemburg) die bij ons allemaal roadsters zijn. Sommige andere markten hebben echter nog de keuze uit de roadster of RF coupé/cabrio. Het oranje van de verjaardagseditie zal in ieder geval niet onopgemerkt voorbij gaan. Enerzijds omdat het nogal fel breekt met de rest van de standaardkleurtjes uit de catalogus, anderzijds omdat de keuze voor een niet-metaalkleur extra van de norm afwijkt.

Mazda MX-5 30th edition rijtest

In fel contrast met de vele zwarte accenten, knappe en gesmede Rays ZE40 RS30-velgen met 30 Anniversary markering en een interieur met zwart leder en Alcantara, oranje stiksels en contouren, komt de verjaardagsversie sportief maar hoogstaand over. Een effect dat nog vergroot wordt door de standaard Recaro’s die intussen moeilijk verkrijgbaar zijn op reguliere exemplaren en een reden extra zijn om naar een verjaardagseditie op zoek te gaan. Ook al zouden we nog steeds een tikkeltje lager willen zitten. Maar daar zit ondergetekende zijn 1m86 zeker voor iets tussen.

Pretpakket

Mechanisch is deze 30th Anniversary er alleen als topmodel, inclusief de 184 pk sterke atmosferische 2,0-liter die sedert de mechanische update van 160 naar 184 pk misschien wél de one to have is. Niet alleen vanwege zijn extra péékaa’s. Maar vooral omdat zijn toerenlimiet van 7.200 tpm gevoelig hoger ligt dan voorheen het geval was. Tel daar zijn standaard sperdifferentieel en tal van leuke features zoals meesturende LED-verlichting, infotainmentsysteem, zetelverwarming, etc bovenop, en je krijgt een dijk van een pretpakket. Zeker voor de absolute knalprijs van 31.990 euro. Een koopje, echt waar. Of toch voor zij die de oranje kleur kunnen smaken. Hier en daar zou er zelfs nog een exemplaar beschikbaar zijn.

Mazda MX-5 30th edition rijtest

Toch zijn we minstens zo benieuwd naar alle voorgaande generaties MX-5. Nu hebben we wel al eens kunnen proeven van een NA, NB en NC. Maar relatief kakelverse standaardexemplaren zijn tegenwoordig moeilijker te vinden. Prijzen van de eerste generatie klimmen intussen zelfs terug stilaan de hoogt in. Waarbij exemplaren met minder dan 100.000 km een flinke premium vragen.

Tijd ver vooruit

Het drietal NA’s dat Mazda ons voorschotelt tonen om en bij de 75.000 km op hun eenvoudige en goed leesbare analoge tellers, maar ogen kakelvers. Een testament van hun bouwkwaliteit die later, wanneer we later ook de NB en NC mogen proeven, door de jaren duidelijk aan minder fraaie kunststoffen heeft gewonnen. En pas bij de nieuwe ND is rechtgezet.

Mazda MX-5 30th edition rijtest

De NA is volgens velen nu al dé klassieker om hebben en je merkt al gauw waarom. Enerzijds door zijn formaat, dat zich enorm leent tot ons dichtbebouwde Europese verkeer, anderzijds omdat het roadstertje met zijn sympathieke looks (hallo klapkoplampen), onverwoestbare techniek en lage ge- en verbruikskosten ook anno 2019 nog steeds bijzonder relevant is. Zelfs na 30 jaar voelt de NA - op zijn minder botsvriendelijke constructie na - nog steeds modern aan. Wars van toeters en bellen en zonder noemenswaardig kraakje of piepje. En dat terwijl zijn atmosferische 1.6 nog steeds zo zacht spint als de dag dat ‘ie uit de fabriek uit Hiroshima kwam. Straf.

Conclusie

Datzelfde geldt in zeker zin ook voor zijn opvolgers NB en NC. Maar telkens werden ze ietsje zwaarder en iets minder scherp, waardoor de NA zich ontegensprekelijk leent als de meer interessant optie. Al is geen enkele van de drie voorgaande generaties een straf om rijden. Daarvoor zijn ze immers de originele technische lay-out te trouw gebleven. En de ND? Die schuift mooi aan bij de NA, maar is wel onnoemelijk veel veiliger en heeft uiteraard de nodige moderne snufjes. En dat terwijl hij nauwelijks meer weegt dan het origineel. Een technologisch meesterwerk, zonder twijfel.

Mazda MX-5 30th edition rijtest

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie