Rijtest : Renault Mégane Coupé Cabriolet 2.0 dCi 160

Rijtest : Renault Mégane Coupé Cabriolet 2.0 dCi 160

We konden de nieuwe Mégane Coupé Cabriolet testen tijdens de hete zomerdagen van begin juli. Een echte droom bij zulk weer. Lees het testverslag en ontdek wat wij vonden van deze tweede generatie Mégane CC.

De nieuwe Mégane Coupé Cabriolet is qua concept niet echt veel veranderd. Nog steeds tracht hij de gewone alledaagse allures van de Mégane berline tot een iets exotischer niveau te hijsen. Aangezien de nieuwe Mégane een regelrechte hit lijkt te zijn, wordt verwacht dat deze tweede generatie van de CC ook wel eens potten zou kunnen gaan breken in dit toch wel zeer competitieve segment.

Vooraan heeft de CC dezelfde styling meegekregen als die van de Mégane Coupé. Dat lijkt ons wel normaal gezien de sportievere roeping van dit model. Vanaf de A-stijl kreeg de CC echter wel een geheel eigen lijnenpakketje mee. Hij is opgebouwd volgens hetzelfde principe als de vorige generatie CC. Geen baanbrekende nieuwtjes voor het nog steeds uit twee panelen bestaande hardtop dak. Ook al lijkt het mij aan de ene kant zo dat concurrenten die voor een CC-dak uit 3 of zelfs 5 panelen opteren zoals de Volkswagen EOS en de Volvo C70 designsgewijs een evenwichtiger design kunnen voorschotelen, is het aan de andere kant onontkenbaar zo dat minder panelen betekent minder onderdelen dus minder kans op piep- en kraakgeluiden. Op de werking van het dak geen enkel woord van commentaar. Het openen en sluiten ervan gebeurt heel erg soepel en neemt telkens slechts 20 seconden in beslag.

De door ons geteste versie betreft de 2.0 dCi met 160pk in de GT uitvoering. Dit wil zeggen dat deze voorzien is van een sportonderstel, sportieve velgen en een sportiever afgewerkt interieur. Geheel in de lijn van de hedendaagse trends was ook deze testwagen voorzien van een weinig verhullende witte koetswerkkleur. Een kleur die niet erg vergevingsgezind is voor een wagen met zulke scherpe koetswerklijnen als de Mégane Coupé Cabriolet. Elke plooi in het plaatwerk wordt extra in de verf gezet en dat hebben we geweten. Zo komt het slagveld aan lijnen ter hoogte van de zijspiegels echt niet goed tot zijn recht in een lichte kleur. Verder kan de Mégane CC best knap genoemd worden. Met het dak gesloten ziet hij er erg strak uit en valt het op hoe de kont best goed geïntegreerd is in het design van de wagen. Dit is geen gemakkelijke taak, wetende dat de koffer groot genoeg moet zijn om het dak in op te bergen. Een nieuwtje voor deze generatie is dat het glazen dak voortaan nog een maatje groter is waardoor het bijna een vierkante meter groot is. Hierdoor zit je zelfs met het dak in gesloten toestand precies in de open lucht. Tijdens de testperiode liepen de temperaturen op tot ver boven de 30 graden waardoor we meermaals konden testen of het glas wel voldoende beschermt tegen de brandende hitte van de zomerzon. Die test was keer op keer positief. Het glas is voldoende getint en de mede dankzij de (nog steeds te slappe) zonnewering ondervind je geen enkele hinder van het glazen dak boven je hoofd. Een leuk extraatje is dat je bij regen dan weer de druppels boven je hoofd ziet wegblazen door de rijwind, best spectaculair (voor de passagiers dan wel)

Het interieur van de Mégane CC gelijkt in alles op dat van de gewone Mégane. Hoewel dat geen minpunt hoeft te zijn had het voor deze cabrio toch net iets origineler gemogen. Dit type van wagens dient zoals ze het op z’n Frans als eens zeggen “joi de vivre” uit te stralen en daar mag dan wat extra frivoliteit in het interieur tegenover staan. Zoals Peugeot bij zijn 308 CC bijvoorbeeld een volledig lederen interieur (inclusief dashboard) aanbiedt en zelfs een ander type van voorstoelen voorziet, zou Renault ook iets kunnen bedenken om haar Mégane CC een tikkeltje specialer te maken dan de rest van het gamma. Verder geen enkel woord van commentaar over het interieur dat werkelijk perfect afgewerkt is met zeer goed aanvoelende materialen. Het plastiek voor de armsteunen in de deuren lijkt qua kwaliteit niet echt te passen bij de andere gebruikte materialen, maar laat dat slechts een detail zijn. Het zitmeubilair is van bovengemiddelde kwaliteit, zeker in deze GT uitvoering. De zetels bieden meer dan voldoende steun, en stellen ook bij iets sportiever stuurwerk niet teleur. Vooraan dus geen enkele reden tot klagen. Achteraan dient het woord zitcomfort met een korrel zout genomen te worden. Doe je allemaal je duit in het zakje, dan valt het op de twee achterste zitplaatsen best goed te doen. Volwassenen tot 1.75m houden het dan wel best uit voor een ritje van een uur of twee. Als je cabrio rijdt dan zorg je er evenwel best voor dat je bij snelheden boven 70 km/h de zijramen omhoog doet. Zo spaar je enerzijds de kapsels van de achterse inzittenden een beetje en ondervind je op de voorste zitplaatsen geen hinder van het flapperen van je gordel tegen je schouder.

Verder bewijst de Mégane ook dat hij best wel een praktische wagen kan zijn. Met het dak dicht beschik je over dik 400 liter aan bagageruimte, wat meer is dan in de gewone Mégane of de Mégane Coupé. Deze modellen kunnen de CC wel aftroeven met neerklapbare achterbanken, waardoor hun laadruimte aanzienlijk groter wordt. Rij je met het dak open, dan rest er nog iets meer dan 200 liter bagageruimte wat al bij al nog steeds aanvaardbaar is om neem maar de wekelijkse boodschappen te doen. Handig is ook dat de koffer zeer diep is uitgesneden, wat er voor zorgt dat je nog steeds een goede toegang hebt tot de bagageruimte wanneer het dak in de koffer ligt.

Dat de Mégane een bijzonder leuke wagen is om mee te rijden konden we reeds ondervinden in enkele andere rijtesten. De verwachtingen voor de CC lagen dus best hoog. Een weekje testen deed ons besluiten dat ook deze telg van de Mégane-clan een zeer trouwe metgezel is voor de autoliefhebbende medemens. Vanzelfsprekend voel je wel aan dat hij niet zo vinnig is als een Mégane RS of dat hij niet zo torsievrij is als een gewone Mégane, maar dat is nu eenmaal iets dat je moet aanvaarden van een cabrio. En dat doe je maar al te gauw wanneer je met het dak open de horizon tegemoet kan cruisen.De koets van de CC bleek heel erg rigide te zijn, al konden we soms wel kraakgeluidjes opmerken ter hoogte van de portieren. Gelukkig viel dit enkel op voor de heel erg kritische chauffeur en/of passagier waardoor we dit heel erg graag door de vingers zien. De GT uitvoering is voorzien van een sportiever afgesteld onderstel wat resulteert in een betere communicatie van de wagen met de chauffeur.

De 2.0 dCi met 160 heeft geen enkele moeite om de Mégane vlotte prestaties te laten leveren. Vlot is dan wel weer het juiste woord, want echt snel of snedig wordt het nooit. Daarvoor is deze wagen gewoon te zwaar, of de motor niet krachtig genoeg. We hebben zo wel onze bedenkingen bij de andere beschikbare motorisaties in het gamma. Zo vermoeden we dat de atmosferische 1.6-liter met zijn 110pk en 151Nm wat kracht zal missen om voor voldoende vlotte prestaties te zorgen. De 110pk sterke 1.5 dCi zal vermoedelijk evenmin een sprintbom zijn, maar beschikt volgens ons toch nog over voldoende koppel om in het dagelijks verkeer vlot mee te kunnen. Het gemengd verbruik schommelde van 7 liter bij een rustige rijstijl tot dik 8 liter wanneer het onderste uit de kan werd gehaald. Bij snelheden boven de 100 km/h merk je een groot verschil op in het verbruik wanneer je de ramen ofwel helemaal naar boven ofwel helemaal naar beneden laat als je met het dak open rijdt. De Mégane Coupé Cabriolet is beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen en zes verschillende motorisaties. Ofwel kies je voor de Dynamique, de Privilège of de GT. De Dynamique is verkrijgbaar met een atmosferische 1.6-liter benzine van 110pk (€ 24.050), een 1.4 TCe benzine van 130pk (25.050), een 1.5 dCi 110pk ( € 26.600) en een 1.9 dCi 130pk ( € 27.900). Kies je voor de Privilege uitvoering dan kost je dat gemiddeld 1000 Euro extra en heb je eveneens ook nog de keuze voor de 2.0 dCi met 160pk ( € 30.350). Wil je tenslotte de sportiefste GT uitvoering, dan moet je kiezen tussen ofwel de 2.0 dCi met 160pk ( € 31.200) ofwel de TCe 180pk benzine ( € 28.750).Renault biedt zoals gewoonlijk opties aan tegen correcte prijzen waardoor je als klant niet onnodig op kosten wordt gejaagd voor wat extra luxe aan boord. Zo getuige de meeprijs van "amper" € 490 voor het in het dashboard geïntegreerde TomTom navigatiesysteem. Dit systeem bedien je aan de hand van de centraal achter de handrem geplaatste bedieningsunit.

Kijken we even naar de concurrentie dan bemerken we dat je bij Peugeot ongeveer even veel geld kwijt bent voor de 308 CC 2.0HDI Sport Pack ( € 30.070). Voor een Opel Astra TwinTop 1.9 CDTI Cosmo ben je met € 29.775 net iets minder geld kwijt, maar dan koop je ook een model dat bijna uit roulatie gaat. De absoluut te verslagen concurrent is de VW Eos. Deze gaat in 2.0 TDI variant voor € 31.090 de deur uit. Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat je voor die prijs met een standaard uitgeruste Eos zal rondrijden terwijl je er bij Renault de hele GT uitrusting bij krijgt. Hieruit kunnen we besluiten dat de Mégane Coupé Cabriolet best interessant geprijsd is. Hij weet de concurrentie te verschalken met een interessante instapprijs en daarbij horende correcte uitrusting (alu velgen, auto airco, radio cd, parkeer sensoren achteraan, alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen en een lederen afwerking van stuur en versnellingspook)

Opgelet concurrenten! De Mégane Coupé Cabriolet is in zijn nieuwe verschijningsvorm een geduchte tegenstever geworden en staat klaar om de verkoopslijsten aan te voeren. Een degelijke cabrio met goede rijeigenschappen voor een correcte prijs, zoek niet verder!

Met dank aan Renault Belgium voor de testwagen{{specs}}

Auteur: Alexander De Nys
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 14:09
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Zoals gezegd in het verslag. Correct geprijsd, mooie uitvoeringen en zeer compleet gegeven. Voor mij heeft hij alleen niet de looks mee, maar misschien zijn die in dit segment nét niet zo belangrijk als wat je krijgt voor je geld.

Olivier 16:31
afbeelding van Olivier

Strakke kar, iets te strak misschien :)

BizkiD 21:33
afbeelding van BizkiD

Wat mij enorm opvalt en de knappe look te niet doet, is de zwarte achterbumper.
Ik vind het persoonlijk echt niet passend. En op donkere foto's ziet het alsof het achterste 20-30 cm hoger zit dan het moet. Omdat je dat zwarte stuk plastiek gewoon niet ziet.
Voor de rest, cava :)

Badeceu 02:23
afbeelding van Badeceu

Tja, kijk dat komt ervan als je coupé en cabrio wilt combineren door middel van een stalen kap ...
lukt zelden of nooit; gelukkig doen Audi, Mercedes en andere de MX5-en daar niet aan mee voilà

Pieter Ameye 09:12
afbeelding van Pieter Ameye

Een coupé/cabrio vind ik sowieso al een slecht idee, maar deze is wel bijzonder lelijk geworden. Terug naar de tekentafel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws