Rijtest: Renault Wind 1.6 16V 133 Exception

Rijtest: Renault Wind

Renault wil met de Wind een nieuw marktsegment aanboren waarin rijplezier een funky uiterlijk en het cabrio rijden de hoofdelementen zijn. De Smart cabrio lijkt ons de enige directe concurrent maar of die de Wind iets in de weg kan leggen?

De Wind is gebaseerd op de Renault Twingo die op zich goed weet om te springen met de wensen van de klant. Een kleine stadswagen die gebruiksgemak combineert met imago of sportiviteit in het geval van de RS. De Wind moet op zijn beurt dan meer inspelen op het imago gebeuren, wat duidelijk opvalt met z’n roadster styling die mits een beetje fantasie hier en daar kenmerken vertoont van de Lotus Elise, al hebben we het hier enkel over het roadster gedeelte van de Wind. Het design is op z’n minst opvallend te noemen met een uniek smoelwerk dat alle verwantschap met z’n bloedbroeder afzweert. De grote luchtinlaat domineert het front, samen met de markante koplampen die voorzien zijn van een subtiel blauw accentstuk. Een stukje eigenzinnig Frans design dat best past in een dergelijke eigenzinnige wagen.

Rijtest: Renault Wind

Achteraan zien we een hoge kont die zorgt voor de huisvesting van de hardtop wanneer deze neergeklapt wordt. Dat er geen gebruik wordt gemaakt van één of ander ingewikkeld maar ruimtebesparend vouwsysteem is hier duidelijk te merken. De kleine spoiler maakt het geheel nog dat beetje hoger, zelfs de grote achterlichten slagen er niet in het formaat van de achterkant wat te minimaliseren. Met die hoge koffer lijkt  de Wind vanuit zijaanzicht nogal fors en de wielen plots heel klein ondanks hun 16” grote formaat. **
**

Rijtest: Renault Wind

De 1.6 benzine motor die we al kennen uit de Twingo RS maakt hier de dienst uit, wat op z’n minste een ongelukkige keuze kan genoemd worden. De motor op zich kan met z’n 133 pk en 160 Nm koppel best mooie cijfers voorleggen en in de Twingo RS zijn die voldoende om vlot rond te komen. Wanneer je er de gewichtcijfers bijneemt, dan zie je meteen de achilleshiel van heel deze opstelling. De Wind legt, mede door het gebruik van de hardtop, maar liefst 124 kg meer in de weegschaal. Opeens lijkt het sportieve 1.6 blokje een schim van zichzelf en voelt het ronduit ontoereikend aan. Het extra gewicht zorgt ervoor dat het hoogtoerige karakter van de 1.6 compleet verloren gaat en het gebrek aan koppel in lage toeren merkbaar wordt. Een 1.4 turbomotor zou hier met andere woorden beter z’n werk doen dan de wat klassieke atmosterfische opstelling. Dit zou op de tweede plaats ook het verbruik serieus ten goede komen aangezien je nu zelfs met een gematigde rijstijl veel moeite zal hebben om onder de 8,5 liter per 100 km te blijven.

Rijtest: Renault Wind

Niet enkel het extra gewicht maar ook de plaatsing er van lijkt nefast aan het rijplezier van de Wind. Door het hoge zwaartepunt is ieder greintje sportiviteit van de Twingo verloren gegaan en wat overblijft is een wazige besturing en een ophanging die vrij veel beweging toelaat. Renault Sport kan hier misschien wel een mouw aan passen al zou een harder afgestelde ophanging niet meteen het gewenste resultaat geven in combinatie met het Twingo chassis. Hiervoor zouden extra verstevigingen nodig zijn die nog meer onnodig gewicht met zich meerbrengen en waarvan dan het resultaat miniem zal zijn.

Rijtest: Renault Wind

Het interieur is op zijn beurt dan weer bekend Renault al heeft de Wind hierop z’n eigen interpretatie gekregen.  De stoelen kennen we nog van de Clio en Twingo RS die voldoende steun geven, ook al zijn het geen volbloed sportstoelen. Het dashboard lijkt oneindig ver voor je uit te reiken waardoor het roadstergevoel het volledig moet afleggen tegen het feit dat het een stadwagen is. Ook de lange pook die toch enige gewenning vraagt lijkt meer thuis in een lichte vracht voertuig dan een sportieve roadster. De blik in de achteruitkijkspiegel die de dubbele bult en het spoilertje laat zien door de kleine, verticale ruit maakt veel goed.

Rijtest: Renault Wind

Het piece de résistence van de Wind is natuurlijk z’n open dak dat al na 12 seconden volledig open is. Het dakelement scharniert achteraan en klapt zo onder de afdekking in de koffer. De wagen moet hiervoor volledig stilstaan en de bestuurder moet de ganse tijd de rem én de knop om het dak te openen of te sluiten ingedrukt houden. Een beetje omslachtig systeem maar al bij al is het vrij snel gebeurd. Eens je cabrio rijdt kan je best de snelheid onder de 90 km/u houden, ga je toch sneller dan domineert het windgeruis de sfeer in de cabine. Zodra de buitentemperaturen minder dan zomers zijn lijkt het me dan ook zeker niet aan te raden, even de verwarming aanzetten om alsnog cabrio te rijden zit er niet in zoals dat bij vele andere cabrio’s wél het geval is.

Rijtest: Renault Wind

Het lijkt wel alsof er van begin af aan een vloek boven het hoofd van het Wind project hing, al moeten we toegeven dat het best een geslaagd concept kan zijn. Een kleine stadswagen met de toegevoegde waarde van een cabrio en een uiterlijk waarmee je allerminst opgaat in de grijze massa. Als je het zo bekijkt heeft de Wind best z’n troeven.

Tekst en foto's: Joeri Mertens

Met dank aan Renault België voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 vier-in-lijn

Vermogen

133pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

5-bak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 148 kg

Topsnelheid

201 km/u

Prijs testwagen

€ 19 950.00

Prijs basismodel

€ 17 450.00

0 tot 100 km/u

9.10 sec

Gemiddeld testverbruik

8.60 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Bartus 14:20
afbeelding van Bartus

Voorkant ziet er tof uit, maar in het geheel een verschrikkelijk lelijke wagen.

yannick D 00:54
afbeelding van yannick D

keitoffe kar, alleen echt weer dat lelijke renault stuurwiel...
en de naam... Wind... ipv die de Renault Joy ofzo te noemen

Karel 12:57
afbeelding van Karel

vind het wel een leuk concept, maar mss toch wachten op de rs versie

Anonieme gebruiker 17:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

rs versie komt er niet aangezien je al kan opteren voor de 1.6 i met 133pk uit de twingo rs

Ivan 07:23
afbeelding van Ivan

Vind het totaal geen lelijke wagen,heb me er gelijk eentje aangeschaft.
Ik denk dat ie het mooiste uitkomt in een zwarte kleur,en zo heb ik'm dan ook besteld.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws