Rij-impressie: Chevrolet Corvette C6 Convertible

corvette C6

De Corvette C6 is een wagen met een lange voorgeschiedenis. Het hoofdbedrijf achter de Corvette Is General Motors, die vonden dat er in hun andere gamma weinig sportiefs te vinden was en in 1953 zag hun eerste Corvette-concept het licht. De C6 is het huidige modeltype, die wij voor u aan de tand voelen...

Op de C6 zijn er tal van variaties te verkrijgen zoals de Z06, ZR1, Gran Sport en nog enkele limited editions zoals de GT1 C.E. en de Z06 Carbon S.E. Wat je misschien al kon zien in de banner is dat dit de C6 is van het model jaar 2008. Hoewel de speciale uitvoeringen niet veel van elkaar verschillen qua uiterlijk is dat vrijwel het enige wat ze nog met elkaar delen. Onderhuids is er vanalles veranderd en zijn de Z06 en ZR1 de hardcore modellen. De C7 zit er aan te komen dus laten we maar voortmaken met de rij-impressie.

corvette C6

Voor mij was het een heuglijke dag. Met een Corvette rijden is altijd wel een droom van mij geweest. Dankzij een vriendelijke connectie is die droom werkelijkheid geworden. Eerste indruk? Gewéldig uiterlijk, de wagen lijkt al snel te gaan hoewel hij nog niet eens in beweging is. Sportief is wel het minst wat je’r kan van zeggen! Eenmaal ingestapt langst de bestuurderszijde, kreeg ik een spoedcursus "Hoe zet ik de Corvette naar men postuur". Wonderbaarlijk pas ik pérfect in zo’n grote wagen. De zetels sluiten zeer goed aan en zijn binnen de korste keren helemaal naar men zin. Dan het stuurtje even bijregelen, de spiegels en klaar. Starten die handel! Door middel van de keyless entry moet ik enkel nog op de startknop duwen om de LS3-motor tot leven te wekken. Je weet wel, dat 6.2 liter V8 blok met 430 Pk en 575 Nm. Juist, die dus. Eerst volgende wat me opvalt is het pookje, een zeer klein kort ding met eigenlijk vrij weinig bewegingsvrijheid. Lijkt een beetje op een short shifter qua bediening. Alle vitessen steken dus zeer dicht naast elkaar en al snel wordt duidelijk dat dit enige gewenning vraagt. 

corvette interieur

De wagen is in de dorpse wegen makkelijker te besturen dan ik dacht. Je kan in 2de vitesse rustig 50 rijden en denken dat het een gewone sedan is. Niets aan dus. Na wat opwarmen is het tijd voor het leukere werk. Optrekken! En dat doet de ‘vette maar al te graag. Na een paar, laat ons zeggen, mindere pogingen durf ik de wagen eens vol op zijn staart te trappen. De eerste vitesse is sneller voorbij dan het licht en bij het in 2de zetten schiet de wagen voorruit alsof ik een NOS-knopje had ingedrukt. Voor het eerst hoor ik de V8 tot leven komen en het kippenvel staat me op de armen. In geen tijd rijden we ruim 150 en is het tijd om weer uit de warp zone te komen en rechtsomkeer te maken, nog eens? Tuurlijk! Dit keer krijg ik de tip om in 2de te vertrekken. Vreemd, maar ik ging het proberen. Vol op de gas bij groen en gaan. De motor had eventjes tijd nodig, eventjes als in 1 seconde en daar ging hij... trekken en blijven trekken. 3de vitesse, 4de en bij de 5de tikten we de 190 km/h aan. Moest er nog meer open weg zijn had ik nog wel eventjes kunnen verder gaan. Ik schat dat we in ongeveer 5,5 seconden reeds 100 Km/h reden. Best mogelijk aangezien de opgegeven waarde 4,3 seconden is. Ik wil er toch even bij vertellen dat je met deze wagen echt moet leren rijden.

corvette front

Bij het te bruut ontkoppelen kreeg je te maken met de brute V8 kracht en een tikkeltje wheelspin. Moest je ooit in dit soort wagen kunnen rijden, neem dan rustig de tijd en leer de auto kennen. Ook bochten voelen anders aan met zoveel kracht op de achterwielen en de starre achteras. Mijn eerste keren door de bochten die ik maar al te goed ken met men eigen wagen zijn even totaal anders. Ik voel me niet echt op m'n gemak. Niet zo zeer dat de wagen van de baan gaat, zeker niet. Eerder door het specifieke, brute gedrag en feel van de wagen. Je weet dat je met “American Muscle” aan het rijden bent en niet met een Lexus IS-F (die ik trouwens kort daarna heb mogen ervaren). In de IS-F is er ook een V8 te vinden met bakken vermogen maar daar voel je dat er véél meer elektronica je helpt op de baan te blijven. Bij de Corvette ben je echt nog zelf aan het rijden en is er redelijk wat vrijheid. Na deze rij-impressie was het tijd voor fotograaf Nathan die weer pracht werk leverde. Hoewel hij al dol enthoesiast was over de mogelijkheid een Corvette te shooten, kon zijn geluk volgens mij niet op toen hij ook eens mocht rijden met de Corvette. Helaas kon hij toen niet meer voluit gaan maar hij kan nu toch ook maar mooi zeggen: “ik heb met een Corvette gereden!” 

Trouwens... Welke autofans kunnen zien wat er niet klopt aan deze wagen? Eerste juist antwoord krijgt eeuwig Autofans-respect!

Graag dank ik de eigenaar van de wagen, Paco, voor een onvergetelijke dag.

Specificaties

Motor

6.2l V8

Vermogen

430pk

Koppel

575 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 461 kg

Topsnelheid

321 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

4.30 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Techno Patat 17:05
afbeelding van Techno Patat

Ik zie ook niets hoor! Het enige dat ik kan denken zijn de velgen, die heb ik precies nog nooit gezien! Maar het is nu ook niet dat ik dagelijks c6'n tegenkom :p! Of het zijn de Nokia's, die wel ;)!

Kheb dat van Joeri gegoogled enhij heeft gelijk, mijn god zeg wat een detail :p!

charlotte yperman 18:55
afbeelding van charlotte yperman

der zit al iemand in de juiste richting te vissen...

Techno Patat 20:49
afbeelding van Techno Patat

Ik dus niet! De enige 2 dingen die ik aan het exterieur zie zijn een extra pinker op de zijkant en dat kofferlipje dat grijs is in plaats van zwart. De velgen blijken toch te kloppen, blijkbaar kom ik enkel C6'n tegen met johny velgjes :p!

Nog eventjes een comment op Nathan's foto's! Mooi werk, daar niet van! Maar dat selective gray is niet m'n ding! Je kan er enkele mooie foto's mee maken, zoals die van het logotje tussen de stoelen! Maar voor de rest zie ik liever kleur op de rest van de foto ;)!

Yannick Degroeve 09:31
afbeelding van Yannick Degroeve

allé ik zal ne mega tip geven: de eerste foto in het artikel... wat klopt er niet. het is een europese wagen

Kenny 12:00
afbeelding van Kenny

De pinkers een weerszijden van de voorbumper? In de VS zijn dat de dagrijlichten. Just guessing :-)

Anonieme gebruiker 18:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

ja ok maar iets met de achterlichten?

Yannick Degroeve 11:00
afbeelding van Yannick Degroeve

blijkbaar gaat niemand het vinden? De achterlichten zoals je kan zien op de 1ste foto zijn die van het amerikaanse model.
de Europese hebben van die halve maantjes onderin voor pinkers en achteruitrijden. usa versie is vele mooier!

Karel 11:28
afbeelding van Karel

Wat kost dat eigenlijk :)

paco 12:29
afbeelding van paco

ik ben net gaan informeren naar de nieuwe 'vette' convertible model 2012 (Corvette Grand Sport)... Awel, hij is nog wat stoerder gemaakt met mooiere 'haaienkiewen' achter de voorwielen. Bovendien is hij nu ook wat breder (bredere wielkassen en velgen). Prachtig zondermeer ! De prijs ? Valt door de lage US-dollar al bij al nog goed mee. Vandaag draait dat rond de 80.000 € BTW incl. Als je hem nog wat wilt personaliseren, reken dan maar algauw 93.000 €. Maar ik garandeer je dat je hiervoor een 'rasechte' sportwagen aanschaft die veel beziens geniet.

Lien 22:55
afbeelding van Lien

Beste Paco,

mijn vriend is een enorme autofan. Hij kent er werkelijk alles van en heeft een enorme rijervaring. Voor zijn verjaardag zou ik nu graag eens iets speciaal doen. Valt er eventueel te onderhandelen om ook zo een dagje te rijden?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws