Rijtest: Volkswagen Golf Cabrio 1.6 TDI Bluemotion

rijtest volkswagen Golf Cabrio 1.6 Bluemotion

Sinds 1979 zit Volkswagen met een Cabrio in het C-segment. Daarmee mag je hen gerust de grondlegger van het concept noemen. Maar Volkswagen stopte met het ontwikkelen van een Golf Cabrio in de vierde generatie van de Golf Hatch. Dat maakt dat de Golf Cabrio al 9 jaar uit het toneel is verdwenen en andere merken voldoende tijd hebben gehad voor hun inhaalmanoeuvre.

Er zijn sindsdien al schitterende cabrio's gelanceerd geweest in het C-segment. Wagens die de Golf Cabrio soms deden vergeten en het is dus maar goed ook dat Volkswagen terug op de proppen komt met een nieuwe generatie. Want de nood aan cabrio-rijden is nog steeds hoog voor vele mensen. Zelfs in een aangename herfstperiode, zoals wij hem testten, is zo'n cabrio perfect bruikbaar, ook met dak open. Want bij droog weer, een aangename herfstzonnetje en voldoende verwarming binnenin kan je vrijuit genieten van de cabrio.

Volkswagen koos ook deze generatie opnieuw voor een stoffen kap en zet de eerder uitgestippelde lijn zo verder. Wie een hardtop wil, moet maar voor de iets luxueuzere EOS kiezen. Het stoffen dak dat enorm snel opent en sluit (in iets minder dan 10 seconden) heeft in dit geval het grote voordeel dat het weinig of geen ruimte moet inboeten binnenin de koffer. Die koffer is op zich nog steeds groot, maar is door zijn kleine kofferklep wat moeilijk te bedienen, al is dat altijd zo geweest bij de Golf Cabrio. Hetzelfde geldt voor het interieur, ook daar is ruimte voldoende. Achteraan zorgen twee volwaardige zetels voor voldoende steun en een goede zit. De zetels vooraan, op ons testexemplaar genoten we van sportzetels, geven eveneens prima steun. Sommigen van de redactie vonden de zetels wat diep uitgegraven waardoor ze de juiste zit niet meteen vonden, ondergetekende merkte die last niet op.

rijtest volkswagen Golf Cabrio 1.6 Bluemotion

De Golf Cabrio is langs buiten snel te onderscheiden van zijn hatch variant, maar echt veel veranderingen voerde de constructeur niet toe. Een nieuw dak erop en de gekende 'kont', en daar blijft het ook bij. Lichtunits blijven dezelfde, de lijn langszij blijft dezelfde, de chromelijst rondom de ramen is exact dezelfde. We merken hetzelfde op binnenin, waar we opnieuw in een aangenaam doch saai interieur terecht komen. Die strakke vormen en koele inborst zorgen ervoor dat de charme van het cabriorijden wat oneer wordt aangedaan. De cabrio is uiteindelijk zo goed gebouwd, dat je geen verschil voelt tussen het cabrio en hatch rijden van de Golf. Dat maakt dat we er kunnen inkomen dat wie dicht rijdt met de cabrio, na enkele kilometers vergat in een cabrio te zitten. En dat is uiteraard uiterst jammer. Wat leuke accenten hadden ons inziens gemogen. De enige wijziging, en die juichen we luidkeels toe, is de daklijn die vooraan wat lager werd geplaatst. Dat maakt dat je iets meer 'in' de auto zit.

rijtest volkswagen Golf Cabrio 1.6 Bluemotion

Onder de kap kozen we voor de 1.6 TDI die het bekende BlueMotion-label draagt. Allicht de interessantste variant voor velen. De viercilinder herkennen we uit taloze andere Volkswagen derivaten en zorgt ook hier voor 105 pk en wordt ook hier gekoppeld aan een vijftraps-versnellingsbak. Opnieuw een prima combinatie, al mist het blok vaak pit onderin. Wie de Golf in toeren houdt zal met een vlotte wagen rijden, volg je de indicator en wil je in dezelfde versnelling even versnellen, dan kan je van een kale reis terugkomen. Tijdig terugschakelen is de boodschap, maar zorgt er vaak voor dat je het gemiddeld verbruik met een volle liter ziet stijgen. Wij klokten na 500 kilometer af op een dikke 6 liter per 100/km. Dat maakt dat we de wagen met een halfvolle tank terugbrachten, lekker zuinig dus. Daarbij mag je in achting nemen dat we met temperaturen tegen het vriespunt aan zaten tijdens de test, en ook dat heeft een invloed op het gemiddeld verbruik.

rijtest volkswagen Golf Cabrio 1.6 Bluemotion

Zoals eerder gezegd merk je als bestuurder het verschil tussen hatch en cabrio niet op, en dat mag zowat het grootste compliment zijn dat je zulke constructeur kan geven. Cabrio's zitten immers vaak met een andere gewichtsverdeling, waardoor er ook technisch meestal een hele meuk moet worden versteld. Deze cabrio rijdt even strak op de baan en is nog steeds enorm voorspelbaar. Wie kiest voor de 2.0 liter TFSI, de topvariant, kiest ongetwijfeld voor 1.321 kilogram aan rijplezier. De 1.6 TDI doet zijn werk verder vooral stil. Wanneer je stil staat mag je dat heel letterlijk nemen, gezien de start/stop technologie die onder de kap huist.

rijtest volkswagen Golf Cabrio 1.6 Bluemotion

En dan de prijzen, want die blijken bij zulke merken meestal duurder uit te vallen dan initieel verwacht. Voor deze Golf Cabrio betaal je in België 22.710 euro. Wie een basis Golf hatch Bluemotion wil kopen zal 21.870 euro betalen. Een verschil van amper enkele honderden euro's. Daardoor kan je echt persoonlijk gaan kiezen zonder daarvoor extra diep in de geldbuidel te moeten tasten. Wie wat extra wil kan voor enkele optiepakketten kiezen. Wij kiezen voor het performance pack dat ook op ons testexemplaar aanwezig was. Daarvoor krijg je de sportzetels, lederbekleding, chrome randen, lederenafwerking (handrem, versnellingspook), verwarmde voorzetels, Bi-Xenonlampen, velgen in de juiste maat, enzovoort... Leuke eraan is dat je dat alles ontvangt voor slechts 2.888,27 euro extra. Even doorsparen is dus de boodschap, wat heel spannend is de Cabrio in zijn basistrim niet. De juiste opties zijn dus wel echt aan te raden.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Pieter & Jan Aertgeerts
Met dank aan Volkswagen voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1.6 TDI Bluemotion

Vermogen

105pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

5-traps versnellingsbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 321 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 25 220.00

Prijs basismodel

€ 22 710.00

0 tot 100 km/u

12.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

250 L

Max. kofferinhoud

250 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Wim 14:31
afbeelding van Wim

bangelijke cabrio, dit is de c-segment cabrio to have :)

Techno Patat 18:50
afbeelding van Techno Patat

Ponrow en messoerie vatten het goed samen voor mij! wel leuk, maar dan voor de vriendin! De enige cabrio die ik wil heeft ofwel 400+ pk, een ster op de kapo of is een honda s2000 :p!

Eventjes een opmerking voor Pieter: leuke tekst om te lezen :), kheb met veel plezier de tekst uitgelezen terwijl ik meestal na de helft al skip naar de conclusie :p!

Kenny 20:15
afbeelding van Kenny

Als ik echt moet kiezen, dan toch ook maar de S2000 :-)
Ik weet het niet goed met deze, het is een beetje jammer dat er zo weinig is veranderd t.o.v. de hatch... Mooi, en goed afgewerkt, dat wel, maar ik mis passie en dat is net nodig bij een cabrio vind ik...

Mooie foto's, top! Die tweede, van z'n kont, is een wallpaper waard! Dus als je die kan aanleveren in 1680*1050, zeker welkom ;-)

Anonieme gebruiker 16:34
afbeelding van Anonieme gebruiker

wat een saaie vormgeving, mja dat zijn we van VW gewent.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws