Rijtest : Volvo C70 2.0D PowerShift

Volvo C70 2.0D PowerShift

Relaxed cruisen langs een boulevard, moeiteloos kilometers vreten en handig van hot naar her snellen. Niet alleen de kwaliteit van het onderstel van een wagen, de al dan niet voldoende krachtige motor zijn hiervoor van groot belang. Ook de versnellingsbak vormt in de beleving van een wagen een zodanig cruciaal onderdeel dat hij hem kan maken of kraken. Volvo lanceert naar het voorbeeld van Volkswagens DSG de PowerShift automaat. Voor onze test namen we de C70 eens onder de loep.

In september stelde Volvo op de IAA in Frankfurt de gefacelifte versie voor van deze coupé cabrio, maar omdat er van deze nog geen testmodellen beschikbaar waren trokken we op pad met de "oude" C70. Dit maakt onze test er niet minder waar om, want onderhuids is het model onveranderd gebleven.

De C70 overtuigt meteen door zijn harmonieuze lijnen. Voor een leek weet hij zeer goed te verbergen dat hij in feite twee auto's in één is. Is het dak dicht, dan heb je een perfect gelijnde coupé. Wil je genieten van de zon en de open lucht? Met een druk op de knop vouwt het uit drie delen bestaande dak zich volautomatisch op in de kofferruimte. Het schouwspel duurt net iets meer dan 20 seconden wat zeer aanvaardbaar is. In coupé configuratie beschik je over 404 liter stouwruimte. Met het dak open rest je slechts de helft hiervan. Op zich nog voldoende om de bagage van twee personen voor een week(je) weg in op te bergen. Als het dak in de koffer ligt is laden en lossen wel zeer moeilijk vanwege de opening die amper groter is dan de gleuf van een brievenbus. Volvo heeft dit handig opgelost door de mogelijkheid te voorzien om het dak met een druk op de knop enkele centimeters te laten stijgen zodanig dat je beter bij je spullen kan. Om het geheel nog iets praktischer te proberen maken heeft Volvo ook nog een skiluik voorzien.

Volvo C70 2.0D PowerShift

Powershift!
Volvo's nieuwste automaat krijgt de naam Powershift mee. Tot op heden was de Geartronic de enige mogelijkheid om automaat te rijden in een Volvo. Jammer genoeg is deze versnellingsbak niet echt bij de tijd en enkel verkrijgbaar in combinatie met de krachtigere 5-cilinder motoren. Deze nieuwe zestraps automaat is er dus één van de nieuwste generatie. De DSG-bak van Volkswagen lijkt model te hebben gestaan. De techniek van deze automaat in de detail uit de doeken doen zou ons te ver leiden, daarom houden we het eenvoudig. In feite betreffen het twee koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. Eén daarvan neemt de oneven versnellingen (1ste, 3de, 5de en de achteruit) voor haar rekening terwijl de andere de even versnellingen (2de, 4de en 6de) afhandelt. In de praktijk komt het er dan op neer dat schakelen als volgt gaat : bij accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de klaarstaande versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Op die manier blijft de aandrijfkracht constant en krijg je niet van die aarzel momenten tijdens het acceleren die je bijvoorbeeld wel hebt bij de Geartronic. Op die manier kan je wel stellen dat het zeker de moeite waard is om de meerprijs (€ 2.180) van deze PowerShift in overweging te nemen als je een Volvo C30, S40, V50 of C70 met 2.0-liter diesel plant aan te schaffen. Hij verhoogt zeker het rijplezier, wat niet echt kan gezegd worden van de Geartronic automaat.

Volvo C70 2.0D PowerShift

De motor waaraan deze automaat gekoppeld is, is de 2.0D. Een 2-liter viercilinder met 136 trappelende paardjes en 320Nm koppel. Dat zijn mooie cijfers voor een motor, ware het niet dat het blok toch net iets aan kracht ontbreekt om voor de nodige kicks te zorgen aan boord van de C70. En hier zit het gewicht van de wagen wel voor iets tussen. Zo weegt een C70 al gauw 1700kg. Ter vergelijking : een gelijkaardig uitgeruste S40 2.0D moet zo'n 250kg minder meezeulen. Op papier resulteert dit in een tijd van 11 seconden voor de sprint naar de 100km/h, of zo'n 1,5 seconde trager dan een S40 2.0D. Al zou je op het eerste zicht gaan denken dat dit storend zou zijn, de C70 lijkt helemaal niet traag. Het karakter van de motor past perfect bij hetgeen waarvoor je deze wagen zou willen gebruiken : heerlijk cruisen. Dat is waar hij voor gemaakt is. En dat voel je ook aan de manier waarop het stuur communiceert met de voorwielen. Het is niet zo strak als in een BMW of Audi. Het mist gewoon net wat scherpte waardoor je bij te sportief rijden al gauw een tandje terugschakelt om er een rustiger tempo op na te houden. Het gemiddelde verbruik zou volgens Volvo zo'n 6 liter moeten bedragen. Wij deden met 7 à 7.5 liter iets slechter, maar dat komt waarschijnlijk omdat cabriorijden bij 12°C en de daarbij horende nood aan stoelverwarming en chauffage op het warmste niveau niet echt bevorderlijk zijn voor het verbruik.

Volvo C70 2.0D PowerShift

Dat deze Volvo een echte cruiser is vertaalt zich ook in het interieur. Hier kunnen vier volwassenen met gemak plaatsnemen, al moeten ze achteraan niet echt groter zijn dan 1.80m om het toch wat comfortabel te houden. Wordt je als leek geblinddoekt in de wagen gedropt, dan zou je niet in de verste verte vermoeden dat dit een cabriolet is. Het geluidscomfort is gelijk aan dat van een coupé en daar waar je zou verwachten dat een cabriodak piept en kraakt bij de minste put in de weg vallen deze geluiden extra hard op door hun afwezigheid. Maar dat dak doe je liever open, dan kun je pas genieten. Al was het tijdens het testen van de C70 niet meer zo’n stralend zomerweer, toch kan je ook bij temperaturen vanaf 13°c genieten van een ritje onder de blote hemel. Met de ramen omhoog, het windscherm in positie en de stoelverwarming op de hoogste stand is het echt op en top genieten. Verder was het interieur van onze C70 voorzien van een zeer handig te bedienen navigatiesysteem dat bovenop het dashboard een plaatsje heeft gekregen. De beats worden verzorgd door een installatie van het DynAudio.

Volvo C70 2.0D PowerShift

Dit alles is natuurlijk niet gratis. Al moet wel gezegd zijn dat Volvo een zeer interessante prijszetting heeft gekozen voor dit model. De C70 2.0D PowerShift kost standaard € 39.830. Voor die prijs krijg je een wagen die voorzien is van alle noodzakelijke uitrusting zoals radio-cd, automatische airco, 17” inch aluminium velgen een hele hoop airbags en veiligheidssystemen. Wil je graag wat meer in de spullen zitten dan biedt Volvo de keuze tussen twee uitrustingsniveau’s. Het eerste, MOMENTUM genaamd, kost € 2.050. Dit pack geeft je recht op zaken als een regensensor, park assist, een halflederen binnenbekleding en nog enkele handigheden zoals bijvoorbeeld en skizak. Het tweede pack, SUMMUM genaamd, kost € 4.700 extra bovenop de basisprijs. SUMMUM staat bij Volvo wel gelijk aan full option, dus eens je dit pack hebt aangevinkt op de optielijst zijn het nog slechts details die ontbreken. Het enige dat je dan nog zou kunnen wensen is misschien het RTI navigatiesysteem. De totaalprijs van onze testwagen bedroeg zo’n € 45.000.

Volvo C70 2.0D PowerShift

Dat is een serieuze som geld, maar wanneer je er de concurrentie even naast plaatst bemerk je dat Volvo hier geen kat in een zak verkoopt. Qua uitstraling zou je hem kunnen positioneren naast een BMW 320d cabrio, maar deze kost standaard dan weer evenveel als deze full option C70. Als je puur naar de prijs kijkt dan bemerk je dat de Volkswagen Eos 2.0TDI DSG heel erg gelijk geprijsd is. Zo heeft de C70 dus de uitstraling van een wagen uit het duurdere segment van de BMW en Audi cabrio’s, maar koppelt daaraan de prijs van de iets minder dure, maar toch nog steeds knappe volkswagen Eos of Peugeot 308CC.

Conclusie
De C70 cabrio weet zich interessant te positioneren tussen zijn concurrenten. Hij combineert de chiquere uitstraling van duurdere rivalen als de BMW 3 cabrio maar weet daaraan een prijs te koppelen van iets lager gepositioneerde soortegenoten. De combinatie van de 2.0D met de PowerShift automaat is bijzonder geslaagd en maakt dat van de C70 een rasechte cruiser. Het feit dat hij geen knalprestaties levert kan je hem al snel vergeven als je er het vlotte rijgedrag en topcomfort op narekent.

Volvo C70 2.0D PowerShift

FACELIFT !
Zoals in het begin van de rijtest reeds vermeld werd op het autosalon van Frankfurt de facelift van de Volvo C70. Wat het meeste opvalt is de styling van de voorpartij. Deze is volledig veranderd en geeft de wagen een heel andere look. Het is duidelijk merkbaar hoe Volvo de stijl van volledig vernieuwde S60 tracht door te trekken in haar gamma. De koplampen zijn agressiever gelijnd en ook de bumperpartij oogt robuuster waardoord de C70 meer power uitstraalt. Verder zijn er ook de lichtblokken achteraan voorzien van een andere look.

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Joeri Mertens

Auteur: Alexander De Nys
Reacties: 14 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Christophe 13:03
afbeelding van Christophe

Volvo's! :P Eén van mijn favoriete merken! :D
Die Powershift kwam echt precies op tijd, die Geartronic kan wel goed sleuren maar de beleving (voor zo ver je die wil in een Volvo) is er ook naar...
Zitten er nu ook flippers achter het stuur?
En je had wel een andere motor moeten krijgen in die C70 hoor, alles kleiner dan een 2.4 doet het niet in die auto.
Op mijn vader's werk staat een C70 T5, en hij gaat zoals hij klinkt, echt f***ing lekker! :o En gewoon het geluid van die 2.5 vijfcil met variabele turbo is heerlijk! Maar persoonlijk verkies ik de ouderwetsche 2.3 of 2.5 Turbo uit de 850. Read my lips: ongeëvenaard.

190d 13:42
afbeelding van 190d

powershift is wel top, jammer van het dieselrumoer, de 5pitter klinkt pakken beter

Alex 14:07
afbeelding van Alex

het is inderdaad zo dat je liever een krachtigere motor wil in de C70
Probleem is dat de Powershift enkel beschikbaar is voor de 2.0 diesel ... :( .

audifiel 16:31
afbeelding van audifiel

is een zeer mooie en veilge wagen, met de facelift ziet er weer een klasse beter!

Mineraal 10:20
afbeelding van Mineraal

De kleinere, lichtere 2.0D rijdt verrassend goed in deze auto. De D5 kan niet echt uitlopen op zo'n 2.0D in het dagdagelijkse verkeer hoor. De motor maakt de auto veel lichter in de bochten dan het zware D5 blok... Dit geldt trouwens ook voor de V70 en S80.

Mineraal 10:21
afbeelding van Mineraal

Mijn complimenten aan de redactie voor dit goede artikel trouwens!

Harry Kervel 10:17
afbeelding van Harry Kervel

Ik heb deze de afgelopen week de nieuwe S70 cabrio met een 2.0 diesel powershift automaat aangeschaft.
Mijn vraag, had ik er beter aan gedaan om de 5 cilinder aan te schaffen?

Los van de bovengenoemde vraag ben ik van mening dat gezien de prijsstelling je hier echt eens waar voor je geld hebt. Kunnen we toch nog genieten van de huidige kredietcrisis.

Harry

Harry Kervel 10:18
afbeelding van Harry Kervel

Waarom is iedereen anonoiem?

Nathan 17:09
afbeelding van Nathan

@Harry: nog comments van op 'het oude systeem', met de overschakeling naar het nieuwe systeem zijn de auteursnamen van toen verloren gegaan.

Anonieme gebruiker 16:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

En waarom zien we weer die cliché reacties: "Mijn papa ....."??

Alex 15:03
afbeelding van Alex

@ Harry . je hebt zeker geen slechte koop gedaan. Het enige nadeel aan de 2.0D is dat hij nét dat tikkeltje kracht lijkt te missen. De D5 klinkt ook wel veel beter, maar verbruikt waarschijnlijk ook wel een pak meer. Het zijn allemaal afwegingen die je moet maken.. .
veel plezier met je nieuwe wagen!

Pieter Ameye 16:49
afbeelding van Pieter Ameye

@Harry: Aangezien de D5 niet beschikbaar is met PowerShift (en je blijkbaar automatisch wilt schakelen), lijkt mij de 2.0 de enige optie te zijn. GearTronic laat je beter voor wat het is.

Alex 09:40
afbeelding van Alex

inderdaad. Had je misschien even gewacht, dan had je de C70 kunnen bestellen met de nieuwe D3 motor (4-cilinder diesel met 163pk). Deze wordt wel aangeboden in combinatie met de Powershift. Als je wat kracht mist, kan je dat altijd op andere manieren oplossen door even langs je plaatselijke tuningboer langs te gaan :)

Volvo C70 rijder 12:00
afbeelding van Volvo C70 rijder

Heb een Volvo D5 Geartronic 163pk. De geartronic is in deze versie een 5-bak. De auto is uitermate geschikt om heel rustig te cruisen (en met rustig bedoel ik echt opa-style). Maar dit doe je dan in zeer groot comfort (relatief gesproken voor deze prijsklasse) - ik heb de summum versie. De geartronic 5 bak is heel sloom en een 110pk TDI passat seat audi kan je met je volvo niet bijhouden bij de start. Het rijplezier is helaas afwezig. De 5 bak is essentieel een 4 bak + overdrive, en de versnellingen zijn gewoon te lang waardoor acceleratie niet die push geeft in je rug die je zou hopen. Alles verloopt heel soft, heel comfort gericht. Bij een beetje aggressief de bocht treedt onderstuur op, en tenzij je de 235 brede banden erop hebt staan slipt de voortrein direct weg. Dus je wordt gedwongen in Opa style driving.

Ik rij er nu al 3 jaar mee, heb de auto gekocht op een stralende dag bij de dealer. Ik had een proefrit gedaan met de 2.0 136 pk manuele, en vond de motor daar niet sterk genoeg, vandaar mijn keuze voor de D5. Maar ik baal toch dat ik geen proefrit met de D5 heb gedaan. De D5 was ook beschikbaar in 184pk maar dan kwam ie met een 6 bak. Ik lees dat met de 6 bak de acceleraties veel leuker zijn.

En dan het verbruik. Naar de Franse Alpen heen en terug keurig op cruise control aan 130kmh. Heel relaxed jazeker, maar toch nog 7.2l/100km gemiddeld (en de BC geeft maar 6.4 aan!). Bij enkel stadsverkeer loopt het op tot 11l/100km.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws