Rijtest: Peugeot 308CC 2.0 HDI

Peugeot-308CC

Peugeot ging reeds in 1934 met de coupé-cabrioprimeur lopen. Dat jaar presenteerde het merk van de leeuw de 401 Eclipse. Een markante cabrio met stalen vouwdak dat elektrisch in de koffer verdwijnen kon. Slechts 79 met de hand gebouwde exemplaren zijn er van verkocht geweest. Daarop volgden nog de 301 en 601 Eclipse. Ford waagde zich later nog aan een poging met de Fairlane 500 Skyliner. Maar verder bleef het stil op CC-front.

Het idee sloeg in de beginjaren niet aan vanwege geringe bruikbaarheid, extra gewicht t.o.v. het conventionele canvasdak en de kosten van het complexe mechanisme. Pas zoveel jaar later -na de eerste zet van Mercedes- sprong Peugeot terug op de CC-wagon. En met succes, want ze slaagden erin om de CC bereikbaar te maken. 

Peugeot-308CC

Conceptcar allures

Zowel 206CC als 307CC verlieten aan hoog tempo de showroom. Kritieken op de bedenkelijke looks, vage besturing en rigiditeit (of eerder het gebrek eraan), werden door klanten zorgvuldig in de wind geslagen. Peugeot was echter niet doof voor de vele aanmerkingen, en dat is er bij de 308CC aan te merken. 

De massieve neus van donorauto 308 werd noodgedwongen overgenomen, maar vanaf de A-stijl hebben de ontwerpers behoorlijk werk geleverd. De chromen omlijsting tot aan het kofferdeksel zorgt voor wat ondefinieerbaar premiumgevoel, terwijl de pennentrek in de flank de massieve deurpartij optisch moet zien te verkleinen. 

Peugeot-308CC

Achteraan werden de overbemeten lichtblokken stevig ingedamd en kreeg de auto een nepdiffusor aangemeten. Samen met de kleine lipspoiler zorgt dat voor (valse) sportieve aspiraties, maar ze maken de Peugeot toch spannender. In het donker geven de ranke LED-verlichting, gladde oppervlakken en getinte achterruit de CC zelfs conceptcar allures. Daarom is het jammer dat de voorpartij met dat bizarre, brede smoelwerk geen restyling gekregen heeft. 

Airwave

Binnenin is alles keurig afgewerkt en herkenbaar 308. Met uitzondering van de stoelen. Die zien er behoorlijk indrukwekkend en veelbelovend uit, ze doen zelfs denken aan het meubilair van de Continental GT. Maar daar houden verdere gelijkenissen zowat op. De rugpartij en het zitoppervlak zijn gewoon te breed om voldoende steun te geven. De kromming in de sectie onder de Airwave duwt zelfs hinderlijk in de rug. Zelfs bij lange snelwegritten wisten de stoelen niet te overtuigen. Het kan ook aan onze ranke lichaamsbouw gelegen hebben, maar we betwijfelen het. 

Peugeot-308CC

Comfortabel zijn ze wel. Net zoals achteraan waar volwassenen het bij korte en middellange ritten zeker niet al te benauwd zullen krijgen. De hoofdruimte volstond zelfs (net) met mijn 1,86 meter, enkel de beenruimte houdt niet over door toedoen van de dikke voorstoelen. Veel hangt dus af van de lengte van de persoon die voor je zit.

Nieuw voor Peugeot is de Airwave (Vergelijkbaar met de Airscarf van Mercedes). Kleine ventilators in de hoofdsteun kunnen warme lucht in de nek van de bestuurder en zijn passagiers blazen. Niet veel meer dan een gimmick, maar Peugeot maakt het idee opnieuw bereikbaar. En dat is wat de koper van dit soort auto’s wil.

Peugeot-308CC

We waren op pad met de 2 liter diesel en die hield zich bij normaal rijden behoorlijk stil, enkel bij stevig accelereren drong het onaangename geluid van een zelfontbrander door tot in de cabine. Samen met het rijkelijk uitgerust interieur maakt de 308CC daardoor zijn naam als relaxte cruiser waar. 

De grootste troef van de 308CC is dus het comfort aan boord. En het valt op hoe stil het binnenin wel is. Je voelt je afgesloten van de buitenwereld en slechts weinig geluiden dringen door tot in het interieur. Zelfs met de radio uit is het erg rustig in de Peugeot. De harde wind die buiten blies was nauwelijks hoorbaar. Op ons testexemplaar zat in totaal voor zo’n 4000 euro aan opties. Een fair bedrag voor wat je ervoor in de plaats krijgt. Een overzicht van de belangrijkste opties en hun prijzen: metaalkleur (430 euro),  lederen en stoelverwarming (1.500 euro), parkeerhulp voor- en achteraan (500 euro), Airwave + windstop (660 euro) en navigatie (900 euro).

 

Franse snelheden

Tot zover het goede nieuws, want minder blij word je van de ophanging. Die slaagt erin om snel nerveus te worden. Zo merk je deiningen op die voorheen niet te voelen waren. Bij dwarsrichels en putten in het wegdek zit de schrik er pas helemaal in. Het zal allemaal wel heel blijven, maar het buikgevoel zou dat durven tegenspreken.

Ook zijn we niet zeker van de witte tellerplaten (onderdeel van het Sport Pack). Ze zien er weliswaar goed uit, maar ze zijn slecht afleesbaar. Daarenboven hebben ze de aanduiding voor de Franse snelheidslimieten, wat extra onhandig is ons flitspaalgeplaagde land. Trouwens vreemd dat op het centrale display tussen de kilometer- en toerenteller de digitale snelheid niet af te lezen valt. 

Peugeot-308CC

Peugeot-308CC

Wie instapt om wat rubber richting asfalt te transfereren komt van een kale reis terug. De 2 liter van 136 pk heeft duidelijk de handen vol met de 1.620 kg zware Bourgondiër. Maar het volstaat, vooral dankzij het koppel van 340 Nm dat de auto sneller doet aanvoelen dan dat hij in werkelijkheid is.

 

Identiteitscrisis

Je gaat dus graag rechtdoor met deze Peugeot. Daar zijn een veelvoud van factoren voor verantwoordelijk. Eerst en vooral is er de lichte en weinig precieze besturing. Die zorgt er - in combinatie met het grote stuurwiel - voor dat je weinig info krijgt over wat er met de voorste wielen gebeurt. Ten tweede is er de nerveuze ophanging die in een identiteitscrisis verkeert. Komt daarbij dat je als bestuurder geen overzicht hebt van de hoeveelheid auto die zich voor je bevindt, zodat het plaatsen van de auto in de bochten niet evident is. De auto zal uiteindelijk wel min of meer doen wat je van hem vraagt, maar je merkt gewoon dat het met zekere tegenzin is. Na een tijdje ga je dus niet meer proberen om met de 308CC de sportieve toer op te gaan. Bij het open rijden merk je door de bochten heen wel wat van het extra gewicht in de kont en van de mindere structurele stijfheid. Maar wie daar lastig over doet zit bij dit soort cabrio's sowieso aan het verkeerde adres. 

Peugeot-308CC

Na een week viel te merken dat de vierzitscabrio zich het beste thuis voelt op de snelwegen. Daar is de besturing op zijn best en is het comfort optimaal. Door de slechte weersomstandigheden hebben we de auto in open toestand niet zo grondig kunnen testen, maar ook daar laat de 308CC geen steken vallen. Zeker met de vier ruiten naar omhoog heb je weinig last van de wind en kan je dus optimaal genieten van open rijden, zelfs bij mindere weersomstandigheden.

De prijzen van de 308CC starten bij 24.570 euro, ons exemplaar verlaat de dealer voor 34.210 euro. Een behoorlijk verschil, maar tegelijk veel auto voor het geld. De 308CC is er op alle vlakken op vooruit gegaan, kijkende naar wat zijn voorganger gedaan heeft kunnen we alleen maar concluderen dat de nieuwste telg het erg goed zal doen.

Tekst en foto's: Pieter Ameye

Met dank aan: Peugeot België

 

+ punten 

Comfort

Waar voor je geld


- punten

Niet moeders mooiste

Gewicht

 

Peugeot 308CC 2.0 HDI

Motor: vier-in-lijn 2.0 turbo diesel, 4 kleppen/cilinder,  Pk: 136 pk, Vermogen: 100 kW,  Koppel: 340 Nm,  Overbrenging: 6-bak, automaat,  Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.620 kg,  Topsnelheid: 202 km/h,  Sprint van 0 tot 100 km/h: 12,5 sec,  Gemiddeld testverbruik: 8,2 liter,   Prijs: 34.210 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
B4 13:57
afbeelding van B4

Leuk verslag maar in 1984 was de eerste Peugeot CC al wel een oldtimer.<br>
<b>Edit Autofans: je hebt gelijk, het was een typfoutje, is inmiddels aangepast</b>

Olivier 22:42
afbeelding van Olivier

in cabrio ziet zitten de lijnen goed maar met het dak erop lijkt alles helemaal uit proportie

Sven 22:46
afbeelding van Sven

ik vind deze beter in proportie dan de vorige, de 307CC.(om nog maar te zwijgen van concurrent Ford)

Wim 09:22
afbeelding van Wim

veel waar voor je geld hoor, als je dat vergelijkt met de Volvo

Wim 09:23
afbeelding van Wim

vind hem niet echt mooi, die kleur staat hem wel en die zetels zien er goed uit

Pieter Aertgeerts 12:14
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Interieur ziet er super uit en zoals 190d aanhaalde, voor wat je moet betalen krijg je echt veel terug. Alleen blijf ik een beetje afknappen op het smoelwerk. Daar ben ik geen fan van.

Pieter Ameye 12:43
afbeelding van Pieter Ameye

Een stevige vooruitgang in vgl met het oude model en dat interieur ziet er knap uit. Verder gewoon mn ding niet.

Alex 14:32
afbeelding van Alex

ik vind hem ronduit veel te 'dik'. veel te veel koetswerk.
hij mag dan al minder kosten dan de Volvo C70, ik zou er toch met plezier dieper voor in men geldbuidel tasten

waarom 16''lichtmetalen 19:57
afbeelding van waarom 16&#039;&#039;lichtmetalen

waarom 16''lichtmetalen velgen da zijn lelijke mijn oma heeft dienen in 't bruin met grijs leder en 17'' lichtmetalen velgen is al een heel ander zicht

Dirk 01:38
afbeelding van Dirk

Ik ben nog volop aan het kennis aan't maken met mijn 20 HDI Feline en de indruk is zeer goed. Met het dak erop en vanuit een schuine hoek bekeken (zie voorlaatste foto dit artikel) oogt hij iets minder bevallig. Dit verdwijnt als het dak ingeklapt is.

johan paessens 22:02
afbeelding van johan paessens

ik zoek er een

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws