Rijtest: Porsche 718 Cayman GTS (2018)

porsche-718-cayman-gts-rijtest

De GTS-uitvoering is voor een roedel aan Porsches de sweet spot. Bij de 718 Cayman is het, tot de komst van de GT4, zelfs de meest vermogende uitvoering. Daardoor meteen ook de beste 718 van het moment?

'Cayman GTS', twee woorden - eigenlijk 1 woord en 3 extra letters - die voor veel autopuristen als muziek in de oren klinken. Waardoor de 718 Cayman GTS - 3 cijfers, 1 woord en 3 letters - serieuze schoentjes heeft op te vullen. Een zescilinder blijft weerhouden voor de op til staande GT4-versie, waardoor ook deze GTS het met een viercilinder boxermotor doet. Of die de Gran Turismo Sport-benaming eer aan doet?

Op punt

Als je er het technische blaadje bij neemt alvast wel. De 2.5-liter viercilinder boxermotor met turbo krijgt de beschikking over 365 pk en 400 Nm waardoor een sprint naar de honderd van 4,3 seconden en een top van 290 kilometer per uur tot de mogelijkheden behoren. Cijfers waar de oude Cayman GTS niet aan kan tippen. Meer nog, je zet er een 911 vaak nog mee in zijn onderbroek. Waardoor we niet mogen spreken over een mak lammetje.

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Die extra kracht vindt dan weer zijn weg naar een sperdifferentieel achteraan, mag zich laten horen via een standaard sportuitlaat en moet in het gareel worden gehouden door een elektronisch aangestuurde ophanging. Ook het Sport Chrono-pakket met het knappe klokje binnenin behoort tot de standaard-uitrustingen. Net zoals sportstoelen en een stuurtje uit Alcantara.

Cayman S+

Nu horen we je denken: 'Lijkt dus op een hoop extra opties die je standaard krijgt'. Benader je op die manier de GTS, dan zit je er niet eens zo ver af. Bijna alles op de 718 GTS kan je krijgen op de 718 Cayman en 718 Cayman S. Enkele details buiten beschouwing gelaten. Details zoals zwarte accenten, een andere voorbumper en stevige 20-duims velgen. Al moet gezegd worden dat ook zijn 'mindere' broertjes beroep kunnen doen op optioneel schoeisel van 20-duim.

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Je zou dus flauw kunnen zijn en zeggen dat dit niets meer is dan een 718 Cayman S met zo'n 11.000 euro aan opties. Al werd natuurlijk de ophanging herzien en de manier waarop de GTS zijn vermogen af geeft. Hoe dat rijdt?

Tricky danspartner

Als een 718 Cayman S op steroïden. Is de S-uitvoering een danspartner, dan is deze GTS een sparringspartner. In die zin dat het geheel sneller en abrupter uit wil breken om je een linkse te geven terwijl je ging counteren voor een rechtse. Het is gek hoeveel verschil een pk-winst van 15 stuks weet te maken. De GTS lijkt wel een ander dier en stoomt sneller in tweede en derde naar de rode lijn dan je kan zeggen 'Adieu rijbewij...'.

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Het is dan ook knap hoe Porsche een nadeel meteen weg werkt met een voordeel. Want aan de éne kant is 'ie veel te snel voor het dagelijks verkeer, aan de andere kant valt hij stukken makkelijker uit te breken dan zijn S-broertje. Best tricky op een parcours met en slechte of vochtige ondergrond. Wees dus best bij de les, achter het stuur van de GTS.

Dubstep niet metal

Een waardige opvolger dus voor de oude Cayman GTS? Wel, hier begint het niet objectieve schoentje wat te knellen. Want de oude ging met een lekkere metaalachtige knerp richting de rode zone. De 718 GTS bromt als een Golf GTI. Corrector nog; dreunt als een getunede Golf GTI. Waardoor je niet vaak de uitlaat verder open zet met een druk op de knop en nog vaker overweegt om een aardappel in de gehele lijn te steken.

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Het klinkt dus niet. Of het geluid werkt toch niet als een extra prikkel tijdens het rijden. Al zeker niet met de PDK-automaat die als een Playstation-game door de versnellingen maalt. Nog voor je 30 km/u aantikt bij het wegrijden aan een stoplicht zit je al in versnelling 74, of hoeveel dat spul er tegenwoordig ook mag hebben. Het goede nieuws? Je kan een handbak verkrijgen. Doe dat dus ook maar.

Purisme pur sang

Het resultaat is een moeilijke som der delen. Het stuurgevoel is op punt, de prestaties een stuk boven die van de Cayman S en het speelsere karakter zorgt voor plezierzweet onder de oksels. Alleen missen we die verdomde zescilinder van de oude Cayman GTS zo hard. Er was nog iets lekker mechanisch aan dat model dat in deze iteratie wat sterieler aanvoelt.

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Los daarvan is de 718 Cayman GTS met zijn aanschafprijs van net geen 80.000 euro eigenlijk een koopje. Toch als je op zoek bent naar een puristische sportwagen. We kunnen dan ook geen concurrentie vinden want kruip van deze GTS in een BMW M4 en die laatste voelt aan als een walvis.

Conclusie

De beste 718 van het moment? Zonder twijfel. Maar subjectief gezien niet de beste Cayman GTS die we ooit in onze handen hadden. Het mist auditieve emotie maar stuurt dan weer als nooit tevoren. Een moeilijke dus. Toch maar wachten op die GT4?

porsche-cayman-gts-rijtest-2018

Specificaties

Motor

2.5 turbobenzine, boxer 4

Vermogen

365pk

Koppel

430 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

290 km/u

Prijs basismodel

€ 79 109.80

0 tot 100 km/u

4.30 sec

Gemiddeld testverbruik

11.40 L/100km

CO2-uitstoot

186 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws