Rijtest: Mercedes CLC

clc_1_small

Voor onze tweede rijtest hebben we de jongste telg uit de Mercedes stal aan de tand gevoeld. Stel je bent een "young professional" en je wilt perse toch een Mercedes. Dan kan je moeilijk overgaan tot de aankoop van een A of B-klasse. Dat is hetzelfde als zeggen "ik wil een comfortabel loft, daarom koop ik een zeer praktische studio". Deze mensen wilt Mercedes tegemoet komen met de nieuwe CLC sportcoupé. Desondanks zijn compleet nieuwe uiterlijk heeft de CLC technisch veel overeenkomsten met de vorige C sportcoupé.

Het is eerder een zeer grondige opfrissing dan een volledig nieuwe wagen. De CLC is een zeer grondige opfrissing van de oude C-klasse sportcoupé. In de designstudio’s van Mercedes hebben ze erg hun best gedaan om de verouderde looks van de sportcoupé op te waarderen, zodat hij opnieuw een volwaardig lid kan zijn van de C-familie.

Aan de voorzijde is deze transformatie bijzonder goed geslaagd. De styling van de Avantgarde uitvoering van de C-klasse oogt zeer strak en sportief. De neus oogt zeer mannelijk en sterk. Het geeft een zeer stevige en volwassen indruk aan de wagen. Enkele details, zoals de valse luchtopeningen naar de remmen en de honingraat grille, zijn enkel specifiek voor de sportcoupé. In profiel valt op hoe het design van de zijspiegels veel subtieler is geworden. De richtingaanwijzers zijn er niet meer zo prominent in aanwezig dan vroeger het geval was. Ook de, weliswaar optionele, 18” sportvelgen van onze testwagen zorgden voor een zeer strakke look. (onderdeel Sportpakket ter waarde van  2.277 euro)

clc4

De achterkant daarentegen past volledig niet bij de wagen. Het lijkt alsof het vijfjarige zoontje van de ontwerper deze heeft getekend. Het gaat hier om een sportcoupé. De achterkant geeft eerder de indruk dat het om een shopping-car van franse makelijk gaat. De vrouwelijke kont past bij deze wagen volledig niet bij de mannelijke voorkant. Desondanks blijft het in zij- en vooraanzicht een geweldige verschijning. Volgens ons biedt de CLC veel meer mogelijkheden dan Mercedes doorheeft.

Aan de binnenzijde zijn enkele wijzigingen waar te nemen. De middenconsole is vernieuwd en geeft een hoogwaardigere indruk dan bij de oude sportcoupé. Verder werden er ook nieuwe tellers geïnstalleerd in het dashboard. Dit zijn er van het Alfa Romeo type. Ze wijzen dus recht naar beneden als het contact af staat. En op het moment dat men wilt starten gaan ze eerst helemaal tot hun uiterste om dan terug te vallen. Bekijk op youtube hoe de tellertjes van een R8 bewegen en je snapt het. De tellers zijn mooi, zeer mooi zelfs. Maar dat "Audi/Alfa-style bewegen" mocht achterwegen gelaten worden. Mercedes rijders hebben een toch iets meer volwassen benadering van sportiviteit?

clc2

Onze wagen was uitgevoerd in twee tonen leer. Zwart en wit. Zeer mooie combinatie en paste zeer goed bij de wagen. De voorzetels omsluiten perfect en bieden ook perfecte steun. Achteraan zijn de zetels iets harder maar er is, gezien het type wagen, meer dan genoeg beenruimte. De koffer is groot genoeg om alles voor een weekendje Parijs in op te bergen. En 1.200 kilometer rijden met deze wagen zou ik zeker geen probleem vinden. Spijtig dat mercedes het een sportcoupé noemt, het gaat hier eerder om een Mini-GT.

De motor is goed. Maar is goed is dan ook het enige. De 200 CDI levert in de CLC slechts 122 pk en 260 Nm (in de nieuwe C-klasse is dit 136 pk) en dat is veel te weinig om voor de nodige "oemph" te leveren. Het was duidelijk dat deze wagen een degelijk chassis heeft meegekregen en dat hij tot veel meer in staat was. Bij deze wagen past een grotere motor die je goesting geeft om de kilometers te verslinden. Ons advies: ga zeker voor de 220 CDI. Heb je geld over? Ga voor meer!

clc5

Het algemeen rijcomfort is zeker goed te noemen. Na voornamelijk met Italiaanse wagens te hebben gereden viel het me op hoe rustig het chassis is. Kleine sportieve BMW's en Alfa's durven verschrikkelijk zenuwachtig aan te voelen. Dat is perfect als je op een bergpas of een prachtig landweggetje aan het rijden bent. Dat noemen ze leven! Maar bij een Mini-GT zoals de CLC past het rustigere karakter perfect. Een rit van 1.000 kilometer zou ik geen enkel probleem vinden met de CLC.

Het Autofans verdict luidt dan ook: Ideaal voor "young professionals" die vele kilometers verslinden en Audi voor nerds vinden en BMW voor hooligans. Ga zeker voor de 220 CDI en parkeer zo dat men enkel verbaasd kan zijn over de voorkant, maar nooit vragen kan stellen over de achterkant. ( Rik )

clc3

{{specs}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
patrick 17:02
afbeelding van patrick

Inderdaad een mooie verschijning, waarom krijgen we die lelijke achterkant niet te zien op de foto? :)

Liever dat dan de al zo afgezaagde Bmw1

bmwl1 17:03
afbeelding van bmwl1

blijft een mercedes

vr mij toch een 1-serie hoor

jan 17:05
afbeelding van jan

Een A of B klasse gaat er idd bij mij ni in. De neus geeft de sportcoupé een zeer volwassen karakter, like it. Ideaal voor vertegenwoordigers etc.

sjibby 17:06
afbeelding van sjibby

Vind een bmw 3 coupe er duizend maal strakker uitzien

jan 17:07
afbeelding van jan

@sjibby: dat is persoonlijk, en dan nog blijft die 3 serie coupe een pak duurder dan de CLC

Aza 18:50
afbeelding van Aza

Terechte commentaren in de hierboven beschreven rijtest. Zelf rij ik momenteel met een CLC en kan bijgevolg beamen dat de 200cdi motor voldoende is maar niet de puch geeft die sommige mensen verwachten. Nu laten we wel duidelijk zijn dat dit niet de eerste bekommernis was van Mercedes bij het 'her'ontwerpen van deze Sportcoupé. De doelgroep is inderdaad eerder een jonger publiek en iedereen hier die een eigen wagen bezit moet dan ook de hand in eigen boezem steken en beamen dat de volle 2178€ extra budget dat zou nodig zijn om de 220cdi aan te schaffen soms te veel kan zijn.

Om af te sluiten kan ik enkel zeggen dat ik tot hiertoe zeer, zeer tevreden ben van de CLC en dat ik hem met spijt in het hart zal moeten afgeven als het zover is.

berouka sammia 09:37
afbeelding van berouka sammia

prachtig waaaaaw

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws