Rijtest: Audi A5 2.7 TDI Multitronic

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

Eind december 2007 had ik het genoegen om de Audi A5 proef te rijden. Ik had voor de testrit reeds bepaalde verwachtingen gesteld, grotendeels vanwege de voorbijrijdende exemplaren op de weg. De wagen was het best te vergelijken met een groot monster dat zich toch soepel en zacht voortbeweegt. Die eerste indruk werd bevestigd toen ik achter het stuur plaatsnam. De automatische versnellingsbak was me al bekend van de Audi A4 Avant, maar toch was ik benieuwd wat de combinatie met de 2.7 TDI zou geven.

 

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

De wagen vertrok vlot, en het beeld dat ik ervan had, werd ook hier weer bevestigd. Soepel klimt de motor in toeren, zonder morren, zonder haperen. Je kan voelen dat de wagen power op overschot heeft voor het gewone stadsverkeer.

De wagen slipte tijdens de fotoshoot zelfs even door op de natte ondergrond, zonder dat we daar de bedoeling toe hadden. Op lange snelwegstukken voelt hij zich op zijn best, wanneer hij alles kan geven wat hij in zich heeft.

Bij hoge snelheden droegen slechts de wissende ruitenwissers bij tot windgeruis, terwijl de V6 zich slechts heel vaag laat horen. Jammer, want een coupé met een V6 mag van zich laten horen.

 

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

Het interieur voelt warm en gezellig aan, terwijl de zetels zich goed om het lichaam sluiten. Men heeft niet het gevoel weg te schuiven in de bochten noch op de lange stukken.

De wagen heeft een “klik”-sleutel systeem, zoals al eerder bij BMW te zien was.

De interface van het navigatiesysteem werd fel verbeterd, wat zich vooral uit in een hogere plaatsing van het scherm en een verticale plaatsing van de bedieningsknop. Ook weer zoals bij BMW, ben je hier dadelijk mee op weg, of kan je er nooit mee werken.

 

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

De instap naar achteren is voldoende, al is het niet de bedoeling dat je dagelijks je bejaarde grootjes naar de kaartclub brengt. We hebben het hier tenslotte over een coupé. Kofferruimte heb je genoeg om er je wekelijkse bezoekje naar de winkel mee te doen. De opening is ook voldoende breed om grote zaken in te laden, al verminderen de hengsels van het kofferdeksel de inhoud van de koffer wel wat. Vraag is of een coupé-rijder dit een groot probleem vindt. Die coupé-rijder zit trouwens in verschillende lagen van de bevolking. Men beoogt zowel de 50-jarige bedrijfsleider als de jonge verkoper met deze wagen. Voorwaarde is wel dat er geen kleine kinderen meer in het gezin zijn. Ondanks het feit dat de wagen over spruit in een kinderstoel op de achterbank te wurmen, vanwege de te kleine opening.

 

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

Bij het eerste contact, bij de lancering van de wagen, dacht ik dat het ging om een model op basis van de A6. Dankzij de lage daklijn lijkt de wagen breder en langer dan hij in werkelijkheid is. Een hele geruststelling wanneer je in een rijtje parkeert. Het zicht achteruit daarentegen is nihil. Je ziet schuin achteruit bijna niets, door de lage zitpositie en het kleine doorkijkoppervlak van de achterruit. Je weet ook amper waar de wagen eindigt achteraan.

De gelijkenis met de nieuwe A4 is treffend, een leek ziet amper verschil, in het begin moest ikzelf ook 2x kijken voor ik de verschillen begon te zien. Een A5 is ranker, zijn lijnenspel klopt beter dan bij een A4.

 

Audi A5 2.7 TDI Multitronic

Walter DeSilva heeft naar mijn mening wel gelijk als hij stelt dat dit zijn mooiste creatie totnogtoe is. Ik zeg het niet gauw, maar deze wagen mogen ze gerust op mijn oprit komen zetten.

 

Dank aan Audi Claessens in Wilrijk voor de testwagen en aan Sven voor de rijtest.

 

 

 

 

{{specs}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
pieter 13:05
afbeelding van pieter

één van de knappere audi's tot nu toe!

Yannick 16:24
afbeelding van Yannick

inderdaad. die diesels van audi mogen er zijn!
al was mijn ervaring in een RS4 avant toch heftiger.
maar dan verglijk ik ook iets dat niet mag vergeleken worden met elkaar :-)

Alex 19:56
afbeelding van Alex

knappe wagen !

jannes 12:07
afbeelding van jannes

heb je geen grotere foto's?

tomdc 18:04
afbeelding van tomdc

ik moet akkoord gaan met Pieter, zeker 1 van de knapste audi's!

Felice 13:37
afbeelding van Felice

Ik ben het met Pieter eens ! Namelijk, één van de mooiere audi's tot nu toe !

Ik wil een filmpje ! ;-) 15:32
afbeelding van Ik wil een filmpje ! ;-)

Ik wil een filmpje ! ;-)

Kevin 14:51
afbeelding van Kevin

Ik begrijp niet dat mensen amper het verschil zien tussen een A4 en een A5. Zelf zonder de leds aan kan je ze van ver uit elkaar houden. Droomwagen voor de welgestelde maar ook niet te welgestelde mens !

Vincent VG 21:48
afbeelding van Vincent VG

Zeer mooie wagen !

A Must Have !

pieter 11:07
afbeelding van pieter

@Kevin, De A5 is de enige coupé van Audi. Je zal hem dus snel herkennen aan de twee deuren. De A4 en A6 hebben beide '4' deuren.

Piet 08:15
afbeelding van Piet

Gay-car bij uitstek. Waarschijnlijk door de Kerst-LED-verlichting...

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws