Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

De eerste coupé van Hyundai, de Scoupe is een wagen die we liever niet oprakelen, vanwege hun brave karakter en erg hoekig design. Van de vorige generatie Coupé waren veel jonge mensen wel wild, al bleven de brave prestaties hem wat parten spelen. Hyundai gooide het roer om en met de achterwielaangedreven Genesis coupé wil het vooral een statement maken; Hyundai maakt niet enkel brave en rationele wagens.

Het begin van onze testperiode wordt getekend door regenweer. Een natte ondergrond in combinatie met sportbanden zorgt voor wat wheelspin - zei daar iemand 'driftje'? - en het lijkt alsof we het potentieel van de wagen niet volledig gaan kunnen benutten.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

Toch hebben we geluk, want de volgende dagen van de test begroet een stralende lentezon ons. Goed genoeg dus om de rijkwaliteiten van de Koreaan te testen. De wagen geeft van bij het begin vertrouwen en je krijgt al snel de kriebels om het gaspedaal dieper in te duwen. Dat wordt in de hand gewerkt door het levendige karakter van de 2.0T met zijn 213 pk. Onder droge omstandigheden kleeft hij aan de weg en wanneer je een bocht instuurt aan een snelheid ver boven de toegelaten limieten ligt, heb je het gevoel dat de Genesis nog wel wat meer aan kan. De gewichtsverdeling is daarvoor verantwoordelijk, want met een verdeling van 55-45 (vooraan achteraan) is deze erg voordelig. Ook de lange wielbasis van 2,8m (dezelfde lengte als de Santa Fe) speelt hierin mee. Vergis je echter niet, want eens het ESP afgezet, is de grens tussen 'nog wel wat meer' en 'net teveel' is bij deze sportwagen flinterdun gehouden. Laat je het ESP opstaan, dan merk je dat het systeem vrij snel ingrijpt. Handig als je jezelf overschat, niet zo leuk als je veilig wil spelen met dit soort wagen.

Hoe goed hij het op de baan doet, zo hard staat de wagen afgesteld. Zowat elke richel of putje in het wegdek voel je en daardoor wordt de wagen wat onzeker. Dat wordt in de hand gewerkt door het stuur dat niet erg precies reageert en het wat moeilijk krijgt om het gewicht van de wagen in de juiste richting te sturen.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

Binnenin vinden we een Aziatisch ingericht interieur. Alles is er, al zijn de materialen niet helemaal wat je als Europeaan verwacht, de afwerking is ook in de middelmaat. Zelf zijn we iets minder te vinden voor de grote zwarte oppervlakken. De ergonomie in de zetels roept geen opmerkingen op, zoals het moet dus. In dit soort wagens laat de instap naar achteren te wensen over en ook de zitplaats is er beperkt. Toch krijg je meer ruimte dan in een Audi TT. Wie meer ruimte wil, verwijzen we graag naar de Santa Fe, die dezelfde wielbasis uiteraard een pak beter benut op vlak van ruimte indeling. Het Kenwood-audiosysteem in onze wagen was onhandig in de bediening, het touch screen reageerde enkel op aanrakingen onder een bepaalde hoek en dan nog kreeg je vaak niet het gewenste resultaat.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

De koffer is met zijn 332 liter even groot als een gemiddelde stadswagen, groot genoeg om bagage voor twee personen in te stouwen dus. De opening van de kofferklep is wat aan de krappe kant, de hengsels van het kofferdeksel verkleinen deze ook wat. De uitrusting op deze Genesis is volledig te noemen, waardoor er op de optielijst slechts weinig zaken zijn terug te vinden. Toch zorgt dat overladen met standaarduitrusting er niet voor dat de basisprijs van de wagen de hoogte in schiet. Met zijn prijs van 32.499 euro is de 2.0T erg concurrentieel, de 3.8 V6 kost slechts 3000 euro extra, waardoor hij zijn concurrenten volledig uit de wind zet.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

De 2.0T is de kleinste van beide motorisaties in de Genesis coupé. Wij zijn gelukkig dat Hyundai enkel benzinemotoren aanbiedt en zich niet laat verleiden tot een (te) kleine dieselmotor. De 213 pk zijn voldoende voor de wagen en bezorgen je hopen rijplezier. Wel zijn we benieuwd wat een 3.8 V6 extra biedt tegenover deze sprankelende 2.0T. Wie in de wagen zit, krijgt het idee dat de motor een hels kabaal moet maken voor de omstaanders. Toch blijkt dat de isolatie niet erg dik gelegd is in de wagen en dat je binnenin meer van het geluid kan genieten dan wanneer je naast je wagen staat. Het verbruik van de 2.0T viel ons tijdens de test wat tegen. De hele testperiode zaten we tegen de 13 liter/ 100 km aan te schurken en ook een ritje aan 70 km/u bracht ons nog een verbruik van 12,4 liter/100 km op. Dat verkleint de radius van de 65 l grote brandstoftank tot een kleine 500 km, zonder dat je daarbij het gaspedaal al te diep intrapt.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

De Genesis is geen luxecoupé die je koopt om lekker rustig te gaan cruisen. Het is een wagen die je laat werken, maar waar je eens zoveel plezier uit puurt. De wagen laat in zijn geheel hier en daar wat steken vallen, al zetten deze geen domper op het rijplezier. Dat de wagen rijkelijk uitgerust is aan een concurrentiële prijs, doet denken aan de strategie bij de intrede van de Koreaanse merken op de Europese markt. Op die manier vergeef je hem ook snel zijn onvolkomenheden.

Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Hyundai voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

213pk

Koppel

302 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 470 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs testwagen

€ 32 499.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

13.00 L/100km

Min. kofferinhoud

332 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:28
afbeelding van Techno Patat

inderdaad een hele hoop performance and fun for money! en ik vind het een schoonheid! zoals hij er stond op het salon in brussel, in het geel en zwart interieur vond ik hem werkelijk prachtig!!! dat het interieur niet mooi was/niet goed afgewerkt viel me toen totaaaal niet op, in tegendeel zelfs, voor een koreaan was ik enorm verrast!

Benny 14:08
afbeelding van Benny

Het blijft toch een Ferrari voor Johnnys :-)

Benny 20:01
afbeelding van Benny

Voor diegenen die het niet kunnen betalen (en geen saaie leasebak krijgen van hun werkgever) is er nog altijd de bloedmooie Brera van Il Cuore Sportivo!

Techno Patat 20:18
afbeelding van Techno Patat

@benny: enkel handig dat de brera gemaakt is voor kleine mensen... in de Alfa brera pas ik met m'n 1.93m nog net, in de spider zit de bovenkant van de ruit zowat in m'n gezichtsveld! niet echt handig dus :p! geef me dan maar een 159 ti sw :D!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws