Rij-impressie: Porsche 911 4S Targa

De laatste dag van 2008 en hoe kunnen we beter afsluiten dan jullie een fotoshoot voor te schotelen van de sportwagen der sportwagens. Ik zou zeggen: geniet er van en tot in 2009! 

Of we wel wisten hoe de Porsche gestart wordt, met het sleuteltje links in het contact en de voet op de rem? De vriendelijke Porsche-verkoper wist niet zeker of hij met een setje  Autofans te doen had. Mij moet je dat niet meer leren, een Porsche is toch steeds dat tikje apart. Ja hoor, sleuteltje links, motor eigenwijs achteraan. Even gebruik maken van de elektrische zetelinstellingen en we konden op weg. Na het bijwonen van het launch-event eerder dit jaar, leek dit wel het tweede deel van een droom, een testrit en fotoshoot met het vernieuwde paradepaardje van het gamma, de Targa 4S. De facelift van de 911 staat in het teken van de moderne technologieën; LEDs sieren nu de hertekende voorbumper, een rode strip tussen de ranker uitgewerkte achterlichten duidt aan dat het om een 4S versie gaat. 4 voor de vierwielaandrijving, S voor net dat beetje (40pk meer dan de standaard 911) buikgevoel extra. Daarnaast heeft de 4S ook bredere heupen dan gewoonlijk, om het aandrijfsysteem en de bredere banden te kunnen huisvesten (305/30 R 19 tegenover 265/40 R 18)

Het beste element van de update van de 911 is volgens ons de PDK-transmissie, en niet in het minste door de mogelijkheid van Launch Control (ene voet op het rempedaal, andere voet op het gaspedaal, 6500 toeren houden en rem lossen). Dit leek altijd een gimmick, eens leuk om mee uit te pakken aan de lichten, maar that’s it. Eens je het zelf hebt meegemaakt kan je het alleen maar bewonderen. Alle pk’s worden perfect gebruikt, zonder enige vorm van verspilling door de piloot/chauffeur. De wagen schiet vooruit, het landschap lijkt zich uit de voeten te maken voor zoveel geweld. Een 0-100 gaat dan in minder dan 5 seconden. Het enige probleem dat zich dan stelt is het opschakelen tijdens deze enorme acceleratie, wat geen sinecure is met de onlogische bediening aan het stuur. De knopjes achteruit trekken op op te schakelen en vice versa in nu niet bepaald gemakkelijk om aan te wennen, al zal dat op termijn wel lukken. Wanneer je de keuze van het schakelmoment aan de wagen overlaat, vertoont hij zich al snel lui , bij 60km/u rij je dan in 6e, de 7e en hoogste versnelling haalt hij aan bij 80km/u. Alles om het verbruik te drukken.

Ook voor alle dag zal je op termijn deze 911 weten te appreciëren. Zelfs zonder turbo is de direct ingespoten 3.8l sterk achterin, al wordt er bij 4000tpm toch duidelijk een schepje bovenop gedaan. Ondanks of net dankzij al die elektronische systemen heeft hij twee gedaantes, waarvan de eerste zelfs comfortabel en gemakkelijk te omschrijven valt. Eens je alle knopjes in Sport(of zelfs Sport Plus)-stand zet, komt de relatief harde kant van de Porsche boven. Maar op geen enkel moment zou je je warme koffie uit de ingenieuze uitklapbare bekerhouder laten tuimelen terwijl je dat broekventje met z’n GTi je achterkant laat zien. Want het lijkt wel alsof de snelheidsbeperkingen voor een 911 4S minstens 20km/u hoger mogen liggen. Dankzij de vierwielaandrijving ligt hij als een blok op de baan, en moet je al écht trappen om de limieten op te zoeken en in de problemen te komen.

Over het Targa-concept kan ik heel kort zijn: beter dan de 911 cabrio, maar de meerwaarde tegenover een Coupé is niet aan ons besteed. Het interieur is beter ontdaan van motorgeluiden dan in de Cabrio. Ook bij open rijden is het aangenamer om zelfs met vriestemperaturen het dak open te kunnen zetten. Een nadeel van het grote glazen paneel is dat het niet wegklapt, maar gewoon voor de achterruit schuift, waardoor het zicht naar achteren plots doorkliefd wordt door de zwarte rand van het Targa-dak. Dit komt het overzicht naar achtern niet ten goede, al moet gezegd, met zulk een wagen is de blik meestal gericht op de weg die voor je ligt.

Sven & Joeri

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Gilliam 14:15
afbeelding van Gilliam

Prachtige foto's! Kunnen jullie misschien enkele in wallpaper formaat zetten?

Is en blijft de mooiste he :-) 911 the magic numbers

190d 14:42
afbeelding van 190d

de wallpapers komen eraan :)

pol 17:10
afbeelding van pol

mooie foto's van een droomauto

hannes 18:50
afbeelding van hannes

Drool... God damn it! Tissue issue! Mooie foto's.

190d 19:47
afbeelding van 190d

wallpapers toegevoegd, voor nog grotere 1920x1200 resoluties vraag maar

Daan330 14:22
afbeelding van Daan330

Mooie foto's maar sommige foto's zijn gewoon niet scherp genoeg.

mooi mooi mooi 20:27
afbeelding van mooi mooi mooi

mooi mooi mooi

Olivier 12:37
afbeelding van Olivier

Mooie foto's maar waarom heb je het dak niet een keer opengegooid?

Hannes 20:12
afbeelding van Hannes

@ Olivier: schrik voor vallende containers...

Thomas A 12:16
afbeelding van Thomas A

@Daan330: Dat is kunstzinnige motion-blur ;)
Maar je hebt wel volkomen gelijk, moet nog veel leren over fotografie. Zal in de toekomst proberen de drivingshots scherper te krijgen.

ThV 04:22
afbeelding van ThV

De targa blijft naar mijn inziens de mooiste 911 en volgens kenners degene met de beste baanligging door zijn verstijfde koetswerken de behouden coupéstructuur.
En de 997 targa is een grote vooruitgang op de 996 wiens waarde momenteelt tuimelt door zulk een mooie opvolgers.

Felice 22:29
afbeelding van Felice

Echt super mooie foto's en wat een auto op zich !

TOP !

Bruno 13:43
afbeelding van Bruno

Wat een machien!
En prachtige foto's!

Chris H. 11:23
afbeelding van Chris H.

K hoop ooit zo 1tje in mijn garage te hebben.... bloedmooi toch !!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws