Rijtest: Honda CR-V CityRunner (2013)

Rijtest: Honda CR-V CityRunner (2013)

De Honda CR-V City Runner krijgt voorwielaandrijving en is gemaakt voor in de stad. Maar hoort zo'n grote crossover wel binnen de stadsmuren?

Honda is een underdog in de Belgische automarkt. Ze genieten een goede reputatie maar je ziet ze bitter weinig in het straatbeeld. Honda hoopt met de CR-V wat Belgische geïnteresseerden over de streep te trekken. Met deze voorwielaangedreven CR-V City Runner wil Honda de "actieve vrouw" en jonge gezinnen aanspreken. Wat nu juist een actieve vrouw is, weten we niet, maar wat we wel weten is hoe deze wagen stuurt.

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Qua looks zit het bij de Honda CR-V wat dubbel. De voorzijde is prima met zijn grote grille, spitse koplampen en LED-afwerking. Achteraan vinden we de CR-V wat te saai en komt hij wat knullig over. Binnenin scoort de CR-V een pak meer punten. Tot onze verbazing (we waren echt positief verrast) merkten we een erg ergonomisch interieur op. Weinig knoppen die efficiënt geplaatst werden, goede stoelen voor- en achteraan, een stuur dat prima in de hand ligt en net niet te groot is en knappe en goed aanvoelende stoffen die gebruikt worden in de stoelen en in de deuren. De grote toerentellers zijn dan weer niet naar onze goesting en ook de twee schermen in de middenconsole staan wat knullig. Het onderste en grotere scherm is het infotainmentsysteem voor radio/navi/etc... Een systeem dat erg goed en gebruiksvriendelijk werkt, alleen komt het visueel wat verouderd over. Het tweede schermpje, wat dieper ingewerkt bovenaan de console, is wat zinloos met een beeld van het uur, de radiopost die je beluistert of het gemiddelde verbruik. Achteraan heb je twee volwaardige stoelen en een middenplaats. De passagiers achteraan hebben voldoende beenruimte en een platte bodemvloer. Helemaal achteraan beschik je over een erg ruimte koffer (589/1.669 liter).

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Onder de kap schuilt de 2.0 i-VTEC motor met zoals eerder gezegd tweewielaandrijving. Die motor wordt altijd gekoppeld aan een zestrapsversnellingsbak die wat lange verzetten heeft en wat te hoog gepositioneerd staat in de wagen, daardoor krijg je een camionette-gevoel. Het blok is, zoals het hoort bij Japanners, van prima kwaliteit. De 155 pk is aanwezig maar spreekt niet tot de verbeelding in een grote wagen als deze Honda CR-V. Maar het blok laat zich wel leuk rijden, al houd je hem best in hogere toeren, doortrekken tot 7.000 rpm is immers geen enkel probleem. De CO2 uitstoot is jammer genoeg niet bij de betere met 168 g/km. Gelukkig komt er in oktober een 1.6 liter onder de kap met een CO2 uitstoot van 119 g/km. Desalniettemin verwacht Honda het meest te verkopen van deze getestte 2.0. De markt geeft steeds meer ruimte voor benzinemotoren en ze denken 60% benzine en 40% diesels te verkopen van deze CR-V. Een hybridevariant komt er niet.

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Honda noemt deze voorwielaangedreven variant de CR-V City Runner. Die naam wijst erop dat het om voorwielaandrijving gaat, de badge is wel enkel in België en Luxemburg in gebruik. In andere landen zullen er andere benamingen gebruikt worden. Het concept van deze CR-V City Runner is dat die vooral in de stad gebruikt wordt, en daar moeten we Honda ongelijk in geven. Een auto met een 2.0 liter, gemiddeld 8 liter verbruik en van die afmetingen, die hoor je niet enkel in de stad te gebruiken. De CR-V komt veel beter tot zijn recht op 70-90-120 km/u banen. Parkeren in een ondergrondse parking is al behoorlijk mikken met de grote zijspiegels. Neen, voor een stadswagen bij Honda kopen we wel de Jazz of Civic, wagens waarbij de City Runner-badge beter had gepast.

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Al rijdend vallen nog enkele zaken op. Zo is de koppeling en sturing wat te licht. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ze de CR-V in de stad willen zien. Honda heeft ook een "eco-knop" voorzien in de CR-V, links van de stuurkolom. Met het indrukken van die knop gaat die minder verbruiken en ook spelen op de gasrespons en sturing. Wij bleven liever weg van die knop, want die maakte de CR-V plat, slap en weinig interessant. Als je weg uit de stad bent en je bevindt je op de autostrade, dan vallen rol- en windgeluiden op. Gelukkig hoor je ook de motor er wat door die niet slecht klinkt. Op binnenbaantjes valt de CR-V dan weer op met zijn gebrek aan scherp sturen. Je gaat de bocht wel in, maar erg communicatief is het stuur niet, waardoor het wat gokken is waar de auto uit de bocht komt.

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Alles bij mekaar krijg je wel veel auto voor je geld. Met een basisprijs van 22.999 euro kan je niet stellen dat de CR-V duur is. Naast de basisversie is er nog een Comfort versie voor 24.999 euro en een Elegance versie voor 27.999 euro. De optielijst bij Honda is erg beperkt met drie opties: metallic, navigatie en een entertainmentsysteem voor de achterbank. Ook inzake samenstelling is er weinig keuze. Je kan kiezen uit negen verschillende kleuren lak en slechts 1 kleur voor het interieur (dit zwarte dus, vonden we prima). Wie snel kiest voor een CR-V kan bij Honda genieten van 2.000 euro korting. Daarnaast heb je ook een korting op het Family Traveller's Pack, dat wordt nu voor € 699 in plaats van €2.089 aangeboden.

Specificaties

Motor

2.0 i-VTEC

Vermogen

155pk

Koppel

192 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 456 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 22 999.00

Prijs basismodel

€ 22 999.00

0 tot 100 km/u

10.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.20 L/100km

Min. kofferinhoud

589 L

Max. kofferinhoud

1 669 L

CO2-uitstoot

168 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yvesw 10:19
afbeelding van Yvesw

Blijft de grijze muis tussen de concurrentie. Spotgoedkoop voor wat je krijgt, maar hij wordt mijn inziens toch genekt door de Hyundai ix35. Knapper en verkrijgbaar voor ongeveer dezelfde prijs. Zonde, want de CR-V is een degelijke wagen.

Kenny 12:42
afbeelding van Kenny

Valt de CR-V niet eerder te vergelijken met een Santa Fe i.p.v. een ix35?
De CR-V ziet er idd erg degelijk uit, net zoals iedere Honda tegenwoordig. Het enige minpuntje vind ik persoonlijk de afwerking van de middenconsole, al is het er al een pak op vooruit gegaan. Een typisch Japans trekje lijkt het...

Als Honda nu wat beter was vertegenwoordigd qua aantal dealers in ons land, dan lagen de zaken iets anders denk ik...

Yvesw 17:10
afbeelding van Yvesw

@Kenny: De CR-V is een moeilijk bevalling :-p Breedte/ Hoogte/ Wielbasis is identiek (of zo goed als) aan de ix35. Qua lengte (4570 mm) valt hij mooi tussen de ix35 (4410 mm) en de Sante fé (4690 mm). Kofferruimte is de ix35 zelfs iets groter dan de CR-V en de Santa Fé! Tot je zetels begint plat te gooien, dan valt de ix35 door de mand. :-) Puur op prijs en algemene look & feel plaats ik de CR-V dichter bij de ix35 dan bij de Santa Fé.

Christ D 22:30
afbeelding van Christ D

Een vergelijkende test gelezen tussen Honda CR-V, Hyundai Santa Fé en Mitsubishi Outlander... CR-V krijgt 80%, de andere twee elk 68%... Dat zegt voor mij genoeg qua afwerking, motorisatie, rijgedrag, veiligheid, zelfs verhouding prijs/kwaliteit... Over subjectieve smaken kan er niet gediscussieerd worden... Maar geef mij maar een betrouwbare wagen, hoe die eruitziet is ondergeschikt aan zijn andere kwaliteiten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws